Komunikat rządu Zjednoczonego Królestwa dotyczący dyrektywy 94/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie warunków udzielania i korzystania z zezwoleń na poszukiwanie, badanie i produkcję węglowodorów.

Komunikat rządu Zjednoczonego Królestwa dotyczący dyrektywy 94/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie warunków udzielania i korzystania z zezwoleń na poszukiwanie, badanie i produkcję węglowodorów

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2008/C 47/07)

(Dz.U.UE C z dnia 20 lutego 2008 r.)

Ogłoszenie Zjednoczonego Królestwa w sprawie 25 rundy Wydawania zezwoleń na poszukiwanie i produkcję ropy i gazu na obszarach morskich

Departament ds. Biznesu, Przedsiębiorstw i Reform Regulacyjnych

Petroleum Act 1998

Runda udzielania zezwoleń na obszarach morskich

1. Sekretarz stanu ds. biznesu, przedsiębiorstw i reformy regulacyjnej zaprasza zainteresowane strony do składania wniosków o zezwolenia na produkcję węglowodorów na morzu ("zezwolenia tradycyjne") w odniesieniu do określonych obszarów szelfu kontynentalnego Zjednoczonego Królestwa.

2. Niniejsze zaproszenie do składania wniosków dotyczy terenów i części terenów, które są oznaczone na mapach zdeponowanych w Departamencie ds. Biznesu, Przedsiębiorstw i Reformy Regulacyjnej (BERR), gdzie są udostępniane do wglądu po wcześniejszym uzgodnieniu terminu (tel.: (44-207) 215 50 32) pomiędzy godziną 9.15 a 16.45, od poniedziałku do piątku w okresie ważności tego komunikatu.

3. Dokładne informacje na temat zaproszenia, w tym mapy i wykaz terenów, których zaproszenie dotyczy, wytyczne dotyczące zezwoleń oraz warunków, jakie zezwolenia te będą zawierać, jak również wskazówki dotyczące składania wniosków, są dostępne na stronie internetowej Energy Development Unit (EDU) (zob. poniżej).

4. Wszystkie wnioski zostaną poddane ocenie w oparciu o kryteria zawarte w Hydrocarbons Licensing Directive Regulations 1995 (S.I. 1995 nr 1434) oraz w kontekście stałej potrzeby prowadzenia w sposób sprawny, gruntowny i bezpieczny poszukiwań, które mają na celu określenie zasobów ropy naftowej i gazu ziemnego na terenie Zjednoczonego Królestwa przy należytym uwzględnieniu zagadnień z zakresu ochrony środowiska.

Wnioski tradycyjne i przygraniczne

5. Wnioski zostaną poddane ocenie w oparciu o następujące kryteria:

a) zdolność finansową wnioskodawcy i jego możliwości finansowe w zakresie przeprowadzenia działań, które będą objęte zezwoleniem w okresie początkowym, łącznie z programem prac przedłożonym w celu oceny pełnego potencjału obszaru w ramach terenu albo terenów objętych wnioskiem;

b) techniczne zdolności wnioskodawcy do prowadzenia działalności, która będzie objęta zezwoleniem w początkowym okresie, w tym poszukiwanie węglowodorów na obszarze, objętym wnioskiem. Możliwości techniczne zostaną poddane ocenie częściowo na podstawie jakości analizy związanej z obszarem objętym wnioskiem;

c) sposób, w jaki wnioskodawca proponuje prowadzić działalność, która będzie dozwolona na podstawie zezwolenia, w tym jakość programu prac przekazanego w celu dokonania oceny pełnego potencjału obszaru objętego wnioskiem;

d) w przypadku, gdy wnioskodawca posiada lub posiadał zezwolenie udzielone lub traktowane jako udzielone na podstawie "Petroleum Act 1998", jakikolwiek brak efektywności lub odpowiedzialności wnioskodawcy wykazany podczas prowadzenia działalności na mocy tego zezwolenia.

6. Zaproponowany operator w ramach każdej grupy wnioskodawców (w tym każda spółka będąca jedynym wnioskodawcą) musi przedstawić zaświadczenie o ogólnej polityce w dziedzinie ochrony środowiska w trakcie prowadzenia działalności w zakresie objętym zezwoleniem na obszarach przybrzeżnych.

7. W przypadku wniosków tradycyjnych i przygranicznych sekretarz stanu udzieli zezwolenia jedynie w przypadku, gdy jednocześnie jest on gotowy do zatwierdzenia wyboru operatora dokonanego przez wnioskodawcę. Przed zatwierdzeniem operatora sekretarz stanu musi upewnić się, że wyznaczony podmiot jest w stanie planować działania wiertnicze i zarządzać nimi z punktu widzenia liczby, doświadczenia i szkolenia personelu, zaproponowanych procedur i metodologii, struktury zarządzania, stosunków z wykonawcami i ogólnej strategii przedsiębiorstwa. Przy wyborze operatora sekretarz stanu uwzględni nowe informacje przedstawione we wniosku oraz przebieg działalności operatora w Zjednoczonym Królestwie i za granicą.

Promocja wniosków

8. Wnioski zostaną poddane ocenie w oparciu o następujące kryteria:

a) wypłacalności finansowej wnioskodawcy;

b) możliwości technicznych wnioskodawcy prowadzenia działalności dozwolonej w ramach zezwolenia w okresie pierwszych dwóch lat zezwolenia, łącznie z poszukiwaniem węglowodorów na obszarze objętym wnioskiem. Możliwości techniczne zostaną poddane ocenie częściowo na podstawie jakości analizy związanej z obszarem objętym wnioskiem;

c) jakości podejścia wnioskodawcy do zapewnienia dodatkowych środków finansowych i technicznych, które będą potrzebne do zakończenia podstawowego programu prac przewidzianego w drugim okresie dwuletnim pierwotnego terminu;

d) w przypadku, gdy wnioskodawca posiada lub posiadał zezwolenie udzielone lub traktowane jako udzielone na podstawie "Petroleum Act 1998", jakikolwiek brak efektywności lub odpowiedzialności wnioskodawcy wykazany podczas prowadzenia działalności na mocy tego zezwolenia.

9. Zezwolenia na promocję wygasną po dwóch latach jeżeli zezwolenie nie spełniło warunków BERR w zakresie zdolności technicznej i finansowej niezbędnej do zakończenia programu prac okresu początkowego, który będzie zawierał zobowiązanie do dokonania do tego czasu wywiercenia co najmniej jednej studni albo przeprowadzenia podobnych uzgodnionych istotnych działań. Program prac okresu początkowego musi być wykonany w ciągu czterech lat.

10. Szczegółowe informacje dotyczące niniejszego ogłoszenia można znaleźć na stronie internetowej Energy Development Unit (EDU): http://www.og.berr.gov.uk/

Zezwolenia

11. Udzielenie zezwolenia przez sekretarza stanu na podstawie niniejszego zaproszenia do składania wniosków nastąpi w ciągu dwunastu miesięcy od daty niniejszego komunikatu.

12. Sekretarz stanu nie ponosi odpowiedzialności za koszty poniesione przez wnioskodawcę w związku z przygotowaniem lub złożeniem wniosku.

Ocena oddziaływania na środowisko

13. BERR dokonał "Strategicznej oceny oddziaływania na środowisko" w odniesieniu do całego obszaru będącego przedmiotem zaproszenia, zgodnie z dyrektywą 2001/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie oceny wpływu niektórych planów i programów na środowisko. Wyniki tej oceny są dostępne na stronie internetowej Energy Development Unit (EDU): http://www.og.berr.gov.uk/

14. Zezwolenia wydane zgodnie z niniejszym komunikatem będą przyznawane tylko w przypadku, gdy

a) nie wywrą istotnego wpływu na specjalny obszar konserwacji (SAC) i obszar specjalnej ochrony (SPA) albo

b) odpowiednia ocena dokonana na podstawie dyrektywy siedliskowej i dyrektywy ptasiej pozwoli stwierdzić, że nie będzie negatywnego wpływu na specjalny obszar konserwacji (SAC) i obszar specjalnej ochrony (SPA).

15. Wydawanie zezwoleń: Energy Development Unit (EDU), Department for Business, Enterprise and Regulatory Reform, 1 Victoria Street, London SW1H 0ET, United Kingdom (tel.: (44-207) 215 50 32, faks: (44-207) 215 50 70).

Strona internetowa Energy Development Unit (EDU): http://www.og.berr.gov.uk/

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024