Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego za rok budżetowy 2007, wraz z odpowiedziami Agencji.

SPRAWOZDANIE

dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego za rok budżetowy 2007, wraz z odpowiedziami Agencji

(2008/C 311/04)

(Dz.U.UE C z dnia 5 grudnia 2008 r.)

WSTĘP

1. Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (zwana dalej "Agencją") została ustanowiona na mocy rozporządzenia (WE) nr 1592/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 lipca 2002 r.(1). Zadaniem Agencji jest utrzymywanie wysokiego poziomu bezpieczeństwa w zakresie lotnictwa cywilnego, zapewnienie jego sprawnego funkcjonowania oraz opracowywanie warunków technicznych certyfikacji i certyfikacja produktów lotniczych.

2. W tabeli 1 skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Agencji. Najważniejsze dane ze sporządzonego przez Agencję sprawozdania finansowego za rok budżetowy 2007 przedstawiono do celów informacyjnych w tabelach 2, 3 i 4.

POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI

3. Niniejsze poświadczenie jest skierowane do Parlamentu Europejskiego i Rady na mocy art. 185 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r.(2). Sporządzono je w wyniku zbadania sprawozdania finansowego Agencji, zgodnie z postanowieniami art. 248 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską.

4. Sprawozdanie finansowe Agencji za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2007 r.(3) zostało sporządzone przez jej dyrektora wykonawczego zgodnie z art. 49 rozporządzenia (WE) nr 1592/2002 i przekazane Trybunałowi, który jest zobowiązany do wydania poświadczenia na temat wiarygodności tego sprawozdania oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u jego podstaw.

5. Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie z międzynarodowymi standardami kontroli IFAC i ISSAI(4) oraz opracowanymi przez te organizacje kodeksami etyki w takim zakresie, w jakim znajdują one zastosowanie w kontekście Wspólnoty Europejskiej. Kontrola została zaplanowana i przeprowadzona tak, aby uzyskać wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw legalne i prawidłowe.

6. Trybunał uzyskał uzasadnioną podstawę do wydania poniższego poświadczenia:

Wiarygodność rozliczeń
Sprawozdanie finansowe Agencji za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2007 r. jest wiarygodne we wszystkich istotnych aspektach.
Legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw rozliczeń
Transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Agencji są, jako całość, legalne i prawidłowe.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI

7. Budżet Agencji na 2007 r. wyniósł 72,0 mln euro w porównaniu z 66,0 mln euro w budżecie na rok poprzedni. Budżet Agencji jest finansowany z honorariów i opłat pobieranych za certyfikaty i upoważnienia wydawane lub zmieniane przez Agencję oraz ze środków przekazywanych przez Komisję.

8. Plan zatrudnienia w 2007 r. obejmował 467 stanowisk dla pracowników zatrudnionych na czas określony, co stanowiło wzrost o 139 stanowisk w porównaniu z planem z 2006 r. Jako że środki przeznaczone na wydatki na personel nie mogły pokryć faktycznych kosztów personelu, Agencja zredukowała liczbę zatrudnianych osób i uzgodniła z Komisją redukcję liczby stanowisk do maksymalnie 342, z czego 333 zostały obsadzone na koniec roku. Jednakże plan zatrudnienia nie został odpowiednio zmieniony. Agencja powinna dokładnie sprawdzić spójność prognoz wydatków, które mają być przedstawiane władzy budżetowej do zatwierdzenia.

9. Na podstawie nowego rozporządzenia dotyczącego honorariów i opłat(5), które weszło w życie dnia 1 czerwca 2007 r., Agencja uznała 14,9 mln euro za dochody przeznaczone na określony cel na pokrycie przyszłych kosztów certyfikacji. Kwota ta jest jednak przeszacowana, gdyż zawiera także opłaty pobierane na podstawie poprzedniego rozporządzenia.

10. W przypadku jednej procedury zamówień publicznych brak jasnych i pełnych informacji na temat kryteriów przyznania zamówienia oraz wag poszczególnych kryteriów, a także metoda oceny finansowej doprowadziły do braku przejrzystości z punktu widzenia oferentów. W trzech innych przypadkach(6) zastosowano procedurę ograniczoną po zaproszeniu do składania ofert, chociaż ogólna wartość zamawianych usług przekraczała próg, od którego wymagana jest procedura otwarta.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniach 24 i 25 września 2008 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes

______

(1) Dz.U. L 240 z 7.9.2002, s. 1.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(3) Sprawozdanie finansowe zostało sporządzone w dniu 30 czerwca 2008 r. i wpłynęło do Trybunału w dniu 2 lipca 2008 r.

(4) Międzynarodowa Federacja Księgowych (IFAC) i Międzynarodowe Standardy Najwyższych Organów Kontroli (ISSAI).

(5) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 593/2007 z dnia 31 maja 2007 r., Dz.U. L 140 z 1.6.2007, s. 3.

(6) Przybliżona całkowita wartość: 2,5 mln euro przez cztery lata.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

Tabela 1

Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (Kolonia)

grafika

Tabela 2

Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (Kolonia) - Wykonanie budżetu za rok budżetowy 2007

grafika

Tabela 3

Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (Kolonia) - Rachunek dochodów i wydatków za lata budżetowe 2007 i 2006

grafika

Tabela 4

Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (Kolonia) - Bilans na dzień 31 grudnia 2007 r. i 31 grudnia 2006 r.

grafika

ODPOWIEDZI AGENCJI

8. W trakcie dwóch pierwszych lat wdrażania rozporządzenia w sprawie opłat i honorariów dochody Agencji były niewystarczające do pokrycia przewidywanych całkowitych kosztów. Kierując się względami ostrożności, Agencja postanowiła zwolnić tempo rekrutacji. Znalazło to odzwierciedlenie w planie polityki personalnej na lata 2008-2010 uzgodnionym z Komisją.

9. Rok 2007 był okresem przejściowym, w którym stosowano stare oraz nowe rozporządzenie w sprawie opłat i honorariów. Kalkulacja dochodów przeznaczonych na określony cel pochodzących z opłat i honorariów jest zgodna z art. 64 ust. 5 rozporządzenia podstawowego (216/2008), które stanowi, że opłaty pobrane w 2007 r. stanowią dochody przeznaczone na określony cel. Rozporządzenie podstawowe rzeczywiście nie przewiduje, że należy wykluczyć opłaty pobrane zgodnie z wcześniejszym rozporządzeniem. Szczegółowe informacje dotyczące kalkulacji przedstawiono komitetowi budżetowemu zarządu (w dniu 28 maja 2008 r.).

10. Agencja jest w pełni świadoma konieczności ścisłego przestrzegania zasad Komisji dotyczących zamówień publicznych. Agencja będzie zwracać szczególną uwagę na dokładne informowanie potencjalnych oferentów o kryteriach przyznawania zamówienia oraz ich ocenie.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024