united kingdom
ukraine

Sprawa C-198/08: Skarga wniesiona w dniu 14 maja 2008 r. - Komisja Wspólnot Europejskich przeciwko Republice Austrii.

Skarga wniesiona w dniu 14 maja 2008 r. - Komisja Wspólnot Europejskich przeciwko Republice Austrii

(Sprawa C-198/08)

(2008/C 197/15)

Język postępowania: niemiecki

(Dz.U.UE C z dnia 2 sierpnia 2008 r.)

Strony

Strona skarżąca: Komisja Wspólnot Europejskich (Przedstawiciel: W. Mölls, pełnomocnik)

Strona pozwana: Republika Austrii

Żądania strony skarżącej

– Republika Austrii uchybiła zobowiązaniom wynikającym z art. 9 ust. 1 dyrektywy Rady 95/59/WE z dnia 27 listopada 1995 r.(1) poprzez ustanowienie i utrzymanie w mocy przepisów prawnych, wedle których minimalne ceny sprzedaży papierosów i tytoniu drobnokrojonego przeznaczonego do skręcania papierosów są ustanawiane przez państwo

– obciążenie Republiki Austrii kosztami postępowania.

Zarzuty i główne argumenty

Wyroby tytoniowe stanowią jedną z trzech grup produktów, które na szczeblu wspólnotowym podlegają zharmonizowanym przepisom w zakresie podatków akcyzowych. Dyrektywa 95/59/WE zawiera szereg ogólnych przepisów mających zastosowanie do wszystkich wyrobów tytoniowych i reguluje ponadto strukturę podatku akcyzowego mającego zastosowanie do papierosów. Artykuł 9 ust. 1 ustanawia zasadę, wedle której zarówno producenci jak i importerzy mają swobodę w ustalaniu maksymalnych cen wyrobów tytoniowych. Przepis ten gwarantuje nie tylko, że podstawa opodatkowania będzie podlegać we wszystkich państwach członkowskich tym samym zasadom, lecz uniemożliwia również, aby realizacja celów dyrektywy została zniweczona przez krajowe przepisy w zakresie cen, które naruszają konkurencję i rynek wewnętrzny.

Regulacja ustanowiona w Austrii w roku 2006, wedle której ceny minimalne papierosów i tytoniu drobnokrojonego przeznaczonego do skręcania papierosów są ustanawiane przez organy państwowe narusza wskazany przepis dyrektywy 95/59/WE. Ustanowienie cen minimalnych likwiduje różnice w cenach produktów, które mogą istnieć ze względu na różne czynniki kształtowania cen, poprzez podniesienie cen detalicznych z dolnego poziomu bezpośrednio do poziomu minimalnego. Tego rodzaju mechanizm prowadzi w sposób konieczny do zakłóceń w przepływie handlowym pomiędzy państwami członkowskimi, nawet jeśli cena minimalna, jak ma to miejsce w Austrii, jest określana w oparciu o średnie ceny na rynku.

Do interesów, które państwa członkowskie mogą realizować w ramach swej polityki handlowej i podatkowej należy w sposób oczywisty również interes ochrony zdrowia publicznego. Interes ten obejmuje również cel utrzymania cen wyrobów tytoniowych na wysokim poziomie. Jednak w związku z tym, że państwa członkowskie mogą w pełnym zakresie uwzględnić ten cel poprzez zastosowanie środków podatkowych, nie jest dopuszczalne, aby powoływały się na ten interes w celu odstąpienia od omawianego przepisu dyrektywy, ponieważ w ten sposób naruszają funkcjonowanie rynku wewnętrznego.

Zdaniem Komisji opodatkowanie jest skutecznym i wystarczającym środkiem w zakresie cen. Przykłady innych państw członkowskich wskazują również, że ceny wyrobów tytoniowych mogą być zwiększane poprzez samo nałożenie ciężarów podatkowych, ponieważ poziom opodatkowania może być dowolnie podwyższany celem uzyskania wyższej ceny końcowej, niezależnie od marży zysku danych przedsiębiorstw lub od ich gotowości do sprzedawania bez zysku lub nawet ze stratą. Tego rodzaju podejście, w ramach którego opodatkowanie stanowi obiektywny czynnik kosztów nie tylko zapobiega negatywnym skutkom cen minimalnych na konkurencję i rynek wewnętrzny, lecz również dalszemu skutkowi negatywnemu związanemu z cenami minimalnymi jakim jest zagwarantowanie marży producentom wyrobów tytoniowych. Ten skutek nie przyczynia się w żadnym stopniu do ochrony zdrowia i jest raczej w tym zakresie przeciwny do skutku zmierzonego. Komisja jest w związku z tym przekonana, że zamierzona ochrona zdrowia publicznego może zostać zapewniona poprzez aktywną i skuteczną politykę podatkową bez konieczności stosowania cen minimalnych niezgodnych z art. 9 dyrektywy 95/59/WE.

______

(1) Dz.U. L 291, str. 40.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2008.197.10/1

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa C-198/08: Skarga wniesiona w dniu 14 maja 2008 r. - Komisja Wspólnot Europejskich przeciwko Republice Austrii.
Data aktu: 02/08/2008
Data ogłoszenia: 02/08/2008