Sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami - Rok budżetowy 2006.

SPRAWOZDANIE Z ZARZĄDZANIA BUDŻETEM I FINANSAMI

SEKCJA I BUDŻETU UE

ROK BUDŻETOWY 2006

(2007/C 318/01)

(Dz.U.UE C z dnia 29 grudnia 2007 r.)

WSTĘP

Niniejsze sprawozdanie przedstawia sposób zarządzania budżetem i finansami przez Parlament Europejski w roku budżetowym 2006. W sprawozdaniu nakreślono sytuację finansową i przedstawiono wydarzenia, które miały znaczący wpływ na działalność w ciągu roku (w częściach 1 i 2), oraz zwięźle opisano osiągnięte cele wyznaczone na ten rok (w części 3). Roczne sprawozdania z działalności delegowanych intendentów zostają przekazane władzy budżetowej oddzielnie.

Sprawozdanie zostało sporządzone zgodnie z art. 122 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (Dz.U. L 248 z 16.9.2002)(1) (zwanego dalej "rozporządzeniem finansowym" lub "RF"), art. 185 rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2342/2002 z dnia 23 grudnia 2002 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia finansowego(2) (zwanego dalej "przepisami wykonawczymi" lub "PW") oraz art. 13 ust. 2 przepisów wewnętrznych dotyczących wykonywania budżetu Parlamentu Europejskiego(3).

1. OGÓLNE INFORMACJE DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA FINANSAMI W 2006 R.

Rok 2006 był ostatnim rokiem budżetowym stanowiącym część perspektywy finansowej na lata 2000-2006 (Agenda 2000)(4). Końcowe środki Parlamentu wyniosły ogółem 1.321.600.000 EUR.

Tabela 1 niżej przedstawia wykonanie budżetu Parlamentu Europejskiego w roku budżetowym 2006:

Tabela 1

Wykorzystanie środków przyznanych na 2006 r.

Rodzaj środków EUR lub %
I. Środki w 2006 r.
Środki początkowe 1.321.600.000
Budżet korygujący -
Środki końcowe 1.321.600.000
II. Środki końcowe w 2006 r.
Zobowiązania 1.306.325.432
w ujęciu procentowym jako część środków końcowych 99 %
Płatności 1.117.578.610
w ujęciu procentowym jako część zobowiązań 86 %
III. Środki przeniesione na 2007 r.
Środki przeniesione automatycznie na 2007 r(1). 188.746.822
w ujęciu procentowym jako część środków końcowych 14 %
w ujęciu procentowym jako część zobowiązań 14 %
Środki przeniesione nieautomatycznie (środki niezaangażowane przeniesione na 2007 r.) (2) 4.817.000
w ujęciu procentowym jako część środków końcowych 0,4 %
IV. Anulowanie środków
Środki anulowane 15.274.568
w ujęciu procentowym jako część środków końcowych 1%
V. Środki przeniesione na 2006 r.
Środki przeniesione automatycznie na 2006 r(1). 307.163.636
Płatności z wykorzystaniem środków przeniesionych 285.578.104
w ujęciu procentowym jako część środków przeniesionych 93 %
Kwota środków anulowanych 21.585.532
VI. Środki z dochodów przeznaczonych na określony cel w 2006 r.
Środki z dochodów przeznaczonych na określony cel w 2006 r. 40.017.311
Zobowiązania 30.778.877
w ujęciu procentowym jako część środków z dochodów przeznaczonych na określony cel 77 %
Płatności 5.858.229
w ujęciu procentowym jako część środków zaangażowanych pochodzących z dochodów przeznaczonych na określony cel 19 %
Dostępne środki z dochodów przeznaczonych na określony cel w 2006 r. 9.238.434
VII. Środki z dochodów przeznaczonych na określony cel przeniesione na 2007 r.
Środki z dochodów przeznaczonych na określony cel przeniesione na 2007 r. 34.831.297
VIII. Środki z dochodów przeznaczonych na określony cel przeniesione na 2006 r.
Środki z dochodów przeznaczonych na określony cel przeniesione na 2006 r. 32.288.714
Zobowiązania 32.054.298
Płatności 31.086.918
w ujęciu procentowym jako część zobowiązań 97 %
(1) art. 9 ust. 1 i 4 rozporządzenia finansowego;

(2) art. 9 ust. 1, art. 9 ust. 2 lit. a) oraz art. 9 ust. 5 rozporządzenia finansowego.

1.1. Dochody

Ogólna kwota dochodów ujęta w budżecie początkowym (preliminarzu) wynosiła 99.025.664 EUR. Ogólna kwota dochodów ujęta w rachunkach według stanu na dzień 31 grudnia 2006 r. wyniosła 126.126.604 EUR.

1.2. Budżet początkowy i budżet korygujący

Środki zatwierdzone w początkowym budżecie Parlamentu na 2006 r. wynosiły 1.321.600.000 EUR, co oznaczało zwiększenie środków budżetowych o 3,9 % w porównaniu z budżetem na 2005 r. (1.272.000.000 EUR). W 2006 r. nie uchwalono budżetu korygującego.

1.3. Zobowiązania, płatności i środki przeniesione na 2007 r.

Środki na pokrycie zobowiązań wyniosły ogółem 1.306.325.432 EUR lub 99 % środków końcowych (2005 r.: 99 %). Środki na pokrycie płatności wyniosły ogółem 1.117.578.610 EUR lub 86 % zaciągniętych zobowiązań (2005 r.: 75,40 %). Środki automatycznie przeniesione na rok budżetowy 2007 wyniosły ogółem 188.746.822 EUR lub 14 % kwoty zaangażowanych środków (2005 r.: 24,59 %). Środki nie-zaangażowane na koniec roku i przeniesione na rok budżetowy 2007 wyniosły ogółem 4.817.000 EUR lub 0,4 % środków końcowych (2005 r.: 0,02 %).

1.4. Środki automatycznie i nieautomatycznie przeniesione na 2006 r.

Środki przeniesione automatycznie wyniosły ogółem 307.163.636 EUR. Płatności dokonane z wykorzystaniem tych środków wyniosły 285.578.104 EUR lub 93 % (2005 r.: 92,32 %).

Środki przeniesione nieautomatycznie wyniosły ogółem 4 817.000 EUR i zostały przeniesione do art. 214 "Wyposażenie i instalacje techniczne".

1.5. Środki z dochodów przeznaczonych na określony cel

Udostępnione w 2006 r. dochody przeznaczone na określony cel wyniosły ogółem 40.017.311 EUR (2005 r.: 35.841.144 EUR). Wskaźnik wykorzystania środków na zobowiązania wyniósł 77 % (2005 r.: 76 %). Płatności wyniosły ogółem 5 858.229 EUR lub 19 % zaciągniętych zobowiązań (2005 r.: 11,65 %). Saldo niezapłaconych zobowiązań (30.778.877 EUR w porównaniu z 24.009.012 EUR w 2005 r.) i dostępne środki (9.238.434 EUR w porównaniu z 8.665.875 EUR w 2005 r.) zostały przeniesione na rok budżetowy 2007. Łącznie ze środkami przeniesionymi z lat poprzednich całkowita kwota środków pochodzących z dochodów przeznaczonych na określony cel i przeniesionych na 2007 r. wyniosła 34.831.297 EUR.

Przeniesione na 2006 r. dochody przeznaczone na określony cel wyniosły ogółem 32.288.714 EUR (2005 r.: 31.412.881 EUR). Zaciągnięte zobowiązania wyniosły ogółem 32.054.298 EUR (2005 r.: 31.289.725 EUR), a płatności w 2006 r. stanowiły 97 % zaciągniętych zobowiązań (2005 r.: 95 %).

1.6. Przesunięcia

W ciągu roku zatwierdzono 29 przesunięć C. Dwadzieścia z nich zatwierdzono na podstawie art. 24(5) i 43(6) rozporządzenia finansowego. Kwota tych przesunięć wyniosła ogółem 124.114.975 EUR lub 9 % środków końcowych (w 2005 r.: 15 przesunięć w kwocie stanowiącej 14 % środków końcowych). Powyższa kwota uwzględnia końcoworoczne przesunięcia niewykorzystanych środków, C30 i C31, które wyniosły ogółem 37.246.425 EUR (2005 r.: 124.144.556 EUR).

7 kolejnych przesunięć C na podstawie art. 22 ust. 2(7) rozporządzenia finansowego zatwierdził przewodniczący. Wyniosły one ogółem 7.666.300 EUR lub 1 % środków końcowych

(2005 r.: 12 przesunięć C w kwocie stanowiącej 1,67 % środków końcowych).

Przewodniczący zatwierdził również 8 przesunięć P zgodnie z art. 22 ust 1(8) rozporządzenia finansowego, których kwota wyniosła ogółem 4.724.000 EUR lub 0,36 % środków końcowych (2005 r.: 10 przesunięć w kwocie stanowiącej 0,33 % środków końcowych).

Podsumowując, w 2006 r. dokonano ogółem 37 przesunięć C i P, których kwota wyniosła 173.751.700 EUR lub 13 % środków końcowych (2005 r.: 37 przesunięć w kwocie wynoszącej 203.902.174 EUR lub stanowiącej 16,13 % środków końcowych).

Tabela 2

Przesunięcia na mocy podstawy prawnej

Podstawa prawna Kwota Jako % środków końcowych
przesunięcia C
art. 22 RF(*) 7.666.300 1%
art. 22, 24 i 43 RF 37.246.425 3%
art. 24 i 43 RF 124.114.975 9%
przesunięcia P
art. 22 ust. 1 4.724.000 0,36 %
przesunięcia C+P 173.751.700 13 %
(*) "RF" oznacza rozporządzenie finansowe.

Przesunięcia można pogrupować według następujących tytułów:

1.6.1. Wykorzystanie środków tymczasowych

1.6.2. Polityka w zakresie zakupu nieruchomości

1.6.3. Polityka informacyjna

1.6.4. Inne przesunięcia

1.6.1. Wykorzystanie środków tymczasowych

Niniejsza część przedstawia wykorzystanie środków z rozdziału 100 "Środki rezerwowe" i rozdziału 104 "Rezerwy na politykę informacyjną i politykę komunikacji". Jednakże wykorzystanie środków z tych dwóch rozdziałów, jak również z rozdziału 2009 "Środki tymczasowe na inwestycje instytucji w nieruchomości", które zostały przeznaczone na zakup nieruchomości, omówiono w części 1.6.2. Polityka w zakresie zakupu nieruchomości. W dalszej części niniejszego sprawozdania środki ujęte w tych rozdziałach, zawartych w tytule X "Inne wydatki", nazywane są "środkami tymczasowymi".

Tabela 3

Wykorzystanie środków tymczasowych w rozdziałach 100 i 104(1)

Z pozycji Do pozycji Treść Środki przesunięte do pozycji ze

środków tymczasowych

Inne środki

przesunięte do

pozycji

Środki początkowe Środki po przesunięciach Przesunięcie(2)
1610 Koszty rekrutacji 73.000 - 290.000 363.000
1612 Doskonalenie zawodowe 405.000 - 2.640.000 3.045.000
1402/01 Tłumacze konferencyjni: tłumacze i obsługa techniczna konferencji 10.000.000 6.200.000 29.490.000 45.690.000 C2
Rozdział 100 1420/01 Usługi zewnętrzne: tłumaczenie pisemne pełnych sprawozdań z posiedzeń 2.000.000 600.000 3.948.000 6.548.000
2000/02 Czynsze: Strasburg 2.000.000 - 13.774.408 15.774.408
2007/03 Zagospodarowanie pomieszczeń służbowych: Bruksela 8.000.000 - 4.135.000 12.135.000 C24
2100/05 Zakup, konserwacja oraz utrzymanie sprzętu i oprogramowania komputerowego i związane z tym prace: zakup, wymiana oraz konserwacja infrastruktury i oprogramowania rozwojowego 4.000.000 - 3.470.000 7.470.000 C8
Rozdział 104 2140/12 Wyposażenie i instalacje techniczne: urządzenia audiowizualne - budynek D5 2.600.000 - - 2.600.000 C26
3248/03 Wydatki na informację audiowizualną: telewizja internetowa 1.000.000 - - 1.000.000 C13
(1) Niniejsza tabela stanowi zestawienie wykorzystania środków z rozdziałów 100 i 104 z wyjątkiem środków przeznaczonych na politykę dotyczącą nieruchomości.

(2) Dotyczy wyłącznie środków przesuniętych do danej pozycji ze środków tymczasowych.

Środki zostały uwolnione z rozdziałów 100 i 104 po przekazaniu Komisji Budżetowej informacji, o które wnioskował Parlament, lub po podjęciu decyzji przez Prezydium(9), bądź też po otrzymaniu pozytywnych zaleceń Konferencji Przewodniczących i Prezydium(10) w związku z celem przesunięcia, jak przedstawiono w Tabela 4:

Tabela 4

Cel przesunięć środków tymczasowych

Pozycja/Podpozycja Kwota przesunięta Cel przesunięcia Przesunięcie
1402/01 10.000.000 poprawa obsługi językowej i zwiększenie dostępności instalacji służących do tłumaczenia ustnego na potrzeby grup politycznych i ich grup roboczych
1420/01 2.000.000
1610 73.000 dalsze postępy w zakresie zmniejszenia liczby nieobsadzonych nowych stanowisk utworzonych na lata 2003-2005
1612 405.000 C2
2000/02 2.000.000 zaktualizowany plan zakupu nieruchomości w perspektywie krótko- i średnioterminowej, w tym możliwości zakupu pomieszczeń służbowych dla biur informacyjnych i Domów Europejskich
2007/03 8.000.000 zaktualizowanie planów zagospodarowania pomieszczeń służbowych i decyzja o powstrzymaniu się od budowy dwóch sal posiedzeń w Strasburgu C24
2100/05 4.000.000 projekty dotyczące technologii informacyjnej i komunikacyjnej, w tym nowy elektroniczny system głosowania C8
2140/12 2.600.000 zakup pierwszej części urządzeń audiowizualnych do budynku D5 C26
3248/03 1.000.000 polityka informacyjna i polityka komunikacji oraz telewizja internetowa C13

1.6.2. Polityka w zakresie zakupu nieruchomości

Niniejsza część dotyczy wykorzystania środków w rozdziale 100 "Środki rezerwowe", rozdziale 104 "Rezerwy na politykę informacyjną i politykę komunikacji" oraz pozycji 2009 "Środki tymczasowe na inwestycje instytucji w nieruchomości" w związku z polityką dotyczącą nieruchomości. Przedstawiono w niej również dokonane w tym celu przesunięcia z innych pozycji.

Środki uzyskane z czterech przesunięć C, wynoszące ogółem 124.071.425 EUR, zostały wykorzystane do wzmocnienia kilku linii budżetowych związanych z polityką dotyczącą nieruchomości, co umożliwiło dokonanie transakcji przedstawionych w Tabela 5:

Tabela 5

Cel przesunięć w związku z polityką dotyczącą nieruchomości

Pozycja/Podpoz. Kwota przesunięta Cel przesunięcia Przesunięcie
2003 5.750.000 zakup budynku w Nikozji, pod adresem: ul. Vyronos (Byrona) 30, umożliwiający założenie wspólnie z Komisją Europejską Domu Unii Europejskiej
2008 550.000 C5
2007/04 300.000
2008 7.100.000 honoraria za konsultacje dotyczące projektu rozbudowy budynku Konrada Adenauera w Luksemburgu C10
2003 63.125.000 zakup budynków WIC/SDM/IPE3 w Strasburgu C18
10.000.000 płatności przedterminowe na poczet rocznych opłat za użytkowanie wieczyste należnych za budynki D4 i D5 wznoszone w Brukseli C19
2001/03 31.523.602 częściowe sfinansowanie trwającej obecnie budowy budynków D4/D5 w Brukseli C30
5.722.823 dalsze płatności przedterminowe na poczet rocznych opłat za użytkowanie wieczyste należnych za budynki D4 i D5 wznoszone w Brukseli C31

Ponad 30 % (38.603.580 EUR) kwoty w wysokości 124.071.425 EUR, przesuniętej w celu wsparcia polityki dotyczącej nieruchomości, pochodziło ze środków tymczasowych. Więcej szczegółów dotyczących wykorzystania środków tymczasowych do celów polityki nieruchomości znajduje się w Tabela 6.

Zestawienie wszystkich przesunięć na potrzeby polityki dotyczącej nieruchomości przedstawiono w Tabela 7 poniżej. Dzięki pierwszemu przesunięciu niewykorzystanych środków, C30, uzyskano 31.523.602 EUR, a dzięki drugiemu, C31, dodatkową kwotę 5.722.823 EUR. Środki pochodzące z obu przesunięć zostały wykorzystane na uiszczenie płatności przedterminowej na budynki D4/D5 w Brukseli.

Główne źródła niewykorzystanych środków stanowiących przedmiot przesunięcia, wraz z głównymi przyczynami ich dostępności, zostały przedstawione w Tabela 8 poniżej.

Tabela 6

Wykorzystanie środków tymczasowych do celów polityki dotyczącej nieruchomości

Z pozycji Do pozycji Treść (rubryki "Do pozycji") Środki przesunięte do pozycji ze

środków tymczasowych

Inne środki

przesunięte do

pozycji

Środki początkowe Środki po przesunięciu Przesunięcie
2009 2003 Zakup nieruchomości 5.750.000 - - 5.750.000 C5
4.500.000 - 4.500.000 C18
Rozdział 104 2003 Zakup nieruchomości 15.500.000 - - 15.500.000 C18
2003 Ogółem 25.750.000 43.125.000 - 68.875.000
2008 Inne wydatki na budynki 550.000 - 2.286.887 C5
3.900.000 - 3.900.000 C10
2009 2008 Ogółem 4.450.000 3.200.000 1.736.887 9.386.887
2007/04 Zagospodarowanie pomieszczeń służbowych: biura informacyjne 300.000 - C5
2007/04 Ogółem 300.000 - 2.000.000 2.300.000
Rozdział 100 2001/03 Opłaty za użytkowanie wieczyste: Bruksela 7.203.580 - 7.203.580 C19
Rozdział 104 2001/03 Opłaty za użytkowanie wieczyste: Bruksela 900.000 - 900.000 C30
2001/03 Ogółem 8.103.580 39.142.845 1.136.000 48.382.425
Ogółem kwota przesunięta ze środków tymczasowych 38.603.580

Tabela 7

Wszystkie środki przesunięte do celów polityki dotyczącej nieruchomości

Do pozycji Treść Środki przesunięte Środki początkowe Środki po przesunięciu Przesunięcie
2001/03 Opłaty za użytkowanie wieczyste: Bruksela 47.246.425 1.136.000 48.382.425 przesunięcie niewykorzystanych środków (C30, C31) i C19
2003 Zakup nieruchomości 68.875.000 - 68.875.000 C5, C18
2007/04 Zagospodarowanie pomieszczeń służbowych: biura informacyjne 300.000 2.000.000 2.300.000 C5
2008 Inne wydatki na budynki 7.650.000 1.736.887 9.386.887 C5, C10
Ogółem 124.071.425 4.872.887

Tabela 8

Główne źródła niewykorzystanych środków stanowiących przedmiot przesunięć C30 i C31

Źródło Kwota [EUR] % Główne przyczyny
Bieżące wydatki administracyjne 13.061.673 35 % Oszczędności w zakresie telekomunikacji, technologii informacyjnej i opłat pocztowych, niższe wydatki na publikacje w Dzienniku Urzędowym, nowy regulamin dla odwiedzających miał zastosowanie jedynie w drugiej połowie roku
Pracownicy 8.141.800 22 % Wskaźnik rekrutacji był niższy niż oczekiwano, skutki nowego regulaminu pracowniczego
Budynki 6.883.000 18 % W tym 2,8 mln EUR oszczędności na czynszach w wyniku zakupu budynków; zwrot opłat za ubezpieczenie
Środki tymczasowe 5.805.052 16 % Saldo środków w rezerwach na nieprzewidziane wydatki i środków tymczasowych na politykę informacyjną
Posłowie 2.148.600 6% Nieznacznie niższa niż przewidywano frekwencja i nadwyżki techniczne
Inne 1.206.300 3% -
Ogółem 37.246.425 100 %

1.6.3. Polityka informacyjna

Jak przedstawia Tabela 3 powyżej, za pomocą przesunięć C13 i C26 ze środków tymczasowych została uwolniona kwota 3.600.000 EUR na politykę informacyjną, aby umożliwić zakup urządzeń audiowizualnych do nowego centrum audiowizualnego w budynku D5 oraz rozpoczęcie prototypowego projektu dotyczącego telewizji internetowej.

1.6.4. Inne przesunięcia

Uzasadnienie innych przesunięć dokonanych w 2006 r. zostało przedstawione w Tabela 9 poniżej. Przesunięcia te dotyczyły środków wynoszących ogółem 14.878.275 EUR.

Tabela 9

Przesunięcia inne niż dokonane ze środków tymczasowych na politykę dotyczącą nieruchomości lub politykę informacyjną

Pozycja/Podpoz. Kwota przesunięta Cel Przesunięcie
402 1.637.658 umożliwienie Parlamentowi uwzględnienia większej liczby partii politycznych na szczeblu europejskim, które ubiegały się o dotacje w 2006 r. C1
442 41.300 połączenie w jedną składek przyznanych w przeszłości dla Europejskiego Stowarzyszenia Parlamentarnego C3
Rozdział 101 1.003.317 kontynuacja zatwierdzonego wcześniej przesunięcia C1/2006 C6
2102/07 400.000 dodatkowe wydatki konieczne do realizacji pierwszego etapu projektu STREAMLINE C9
1402/01 6.200.000 pokrycie przewidywanych dodatkowych wydatków związanych z wyższym niż oczekiwano wzrostem potrzeb w zakresie tłumaczeń ustnych oraz ze zmianą wysokości kosztów wyjazdów służbowych C11
102 120.000 wydatki na dodatkowe wnioski byłych posłów do Parlamentu o wypłatę świadczeń związanych z zakończeniem mandatu C12
1220 35.000 zastosowanie art. 50 regulaminu pracowniczego(1) C14
2026/03 1.161.000 dodatkowe wydatki wynikające z rozszerzenia zakresu usług w związku z podniesieniem poziomu bezpieczeństwa w Brukseli C15
3200/08 107.000 dodatkowe wydatki na międzyinstytucjonalne zaproszenie do składania ofert wraz z Komisją; względy bezpieczeństwa we wszystkich biurach informacyjnych C16
2102/03 108.000 dodatkowe wydatki na próbną instalację 10 interaktywnych terminali wielojęzycznych w Brukseli C17
1613 120.000 dodatkowe wydatki wynikające ze zwiększenia kwoty zwrotu kosztów podróży służbowych należnej urzędnikom w związku z przyjęciem nowych zasad przez Radę C20
3000/01 650.000
2024/03 600.000 dodatkowe wydatki na energię w Brukseli ze względu na większe zużycie energii i znaczny wzrost cen C21
1420/01 600.000 dodatkowe wydatki wynikające z większej liczby przetłumaczonych stron i wzrostu kosztów tłumaczeń pisemnych C22
1420/02 1.100.000
2370/01 100.000 dodatkowe wydatki w związku z użytkowaniem nowych pomieszczeń biurowych C23
3040 180.000 wydatki na usługi restauracyjne na potrzeby oficjalnych i roboczych posiedzeń w instytucji C25
105 150.000 wydatki na kursy językowe dla posłów do Parlamentu Europejskiego C27
1004/02 365.000 dodatkowe wydatki w związku z zatwierdzeniem nowych podróży służbowych posłów C28
1032 200.000 dodatkowe wydatki w związku ze śmiercią kilku posłów C29
Ogółem 14.878.275
(1) Rozporządzenie nr 31 (EWG), 11 (EWEA) ustanawiające Regulamin pracowniczy urzędników i warunki zatrudnienia innych pracowników Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (Dz.U. P 45 z 14.6.1962, str.1385), ostatnio zmienione rozporządzeniem Rady (WE, Euratom) nr 31/2005 z dnia 20.12.2004 r. (Dz.U. L 8 z 12.1.2005, str. 1) i ostatnio poprawione sprostowaniem (Dz.U. L 51 z 24.2.2005, str. 28) (rozporządzenie (WE, Euratom) nr 723/2004).

1.7. Anulowanie środków

Anulowano środki wynoszące ogółem 15.274.568 EUR.

2. ARZĄDZANIE FINANSAMI

poniżej 08 przedstawia sposób wykorzystania środków końcowych w poszczególnych rozdziałach w 2006 r. w porównaniu z rokiem budżetowym 2005.

Po znacznej zmianie, od 2006 r. stosowana jest nowa nomenklatura. W Tabela 10 środki przyznane na 2005 r. zostały przedstawione zgodnie z nową nomenklaturą z 2006 r.

Tabela 10

Zmiana wysokości środków końcowych w latach 2006 i 2005

Rozdział Treść 2005 (EUR) 2006 (EUR) Zmiana (EUR) Zmiana [%]
10 Posłowie 137.720.744 135.807.540 - 1.913.204 -1%
12 Urzędnicy i pracownicy czasowi 401.391.310 434.244.341 32.853.031 8%
14 Inni pracownicy i świadczenia zewnętrzne 82.855.725 95.661.048 12.805.323 15 %
16 Inne wydatki dotyczące pracowników instytucji 7.968.679 10.847.308 2.878.629 36 %
Tytuł I Pracownicy instytucji 629.936.458 676.560.237 46.623.779 7%
20 Budynki i koszty dodatkowe 276.089.079 256.044.533 - 20.044.546 -7%
21 Informatyka, sprzęt i majątek ruchomy: zakup, wynajem i utrzymanie 88.916.473 101.593.057 12.676.584 14 %
23 Bieżące wydatki administracyjne 12.788.392 10.962.220 - 1.826.172 - 14 %
Tytuł II Budynki, meble, wyposażenie i różne wydatki operacyjne 377.793.944 368.599.810 - 9.194.134 -2%
30 Posiedzenia i konferencje 23.111.200 26.882.835 3.771.635 16 %
32 Doradztwo i informacja: pozyskiwanie, archiwizacja, produkcja i rozpowszechnianie 47.623.580 57.712.477 10.088.897 21 %
Tytuł III Wydatki związane z wykonywaniem przez instytucję jej zadań zwyczajowych 70.734.780 84.595.312 13.860.532 20 %
40 Wydatki wynikające z pełnienia przez instytucję i jej organy określonych funkcji 54.770.000 57.934.341 3.164.341 6%
42 Wydatki związane z asystentami posłów 130.609.540 133.689.000 3.079.460 2%
44 Posiedzenia i inna działalność posłów i byłych posłów 180.000 221.300 41.300 23 %
Tytuł IV Wydatki związane z wykonywaniem przez instytucję specyficznych zadań 185.559.540 191.844.641 6.285.101 3%
Tytuł X Inne wydatki - - - -
Ogółem 1.264.024.722 1.321.600.000 57.575.278 5%

przedstawia podział środków końcowych według rozdziałów:

Wykres 1

Podział wydatków w 2006 r. według rozdziałów

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

Wykres 2

Zmiana wysokości środków w latach 2005 i 2006 według rozdziałów

grafika

Należy zwrócić uwagę, że środki ujęte w czterech rozdziałach stanowiły ponad 70 % środków końcowych. Są to środki w rozdziale 12 "Urzędnicy i pracownicy czasowi", rozdziale 20 "Budynki i koszty dodatkowe", rozdziale 10 "Posłowie" oraz rozdziale 42 "Wydatki związane z asystentami posłów".

Trzy rozdziały składające się na tytuł IV, mianowicie rozdział 40 "Wydatki wynikające z pełnienia przez instytucję i jej organy określonych funkcji", rozdział 42 "Wydatki związane z asystentami posłów" oraz rozdział 44 "Posiedzenia i inna działalność posłów i byłych posłów", zostały utworzone w 2006 r. w ramach zmiany nomenklatury.

2.1.1. Rozdział 10 "Posłowie"

Środki ujęte w tym rozdziale stanowiły 10 % budżetu na 2006 r.

53 % wydatków przypadło na pozycję 1004 "Zwrot kosztów podróży i pobytu, związanych z udziałem w posiedzeniach i naradach, oraz koszty dodatkowe", a 25 % na pozycję 1006 "Zwrot kosztów ogólnych".

W przypadku tego rozdziału sytuacja w roku 2005 i 2006 była stosunkowo niezmienna.

W pozycji 1004 środki początkowe wynosiły 73.151.000 EUR, a środki końcowe 72.016.000 EUR. Pokryły one zwrot kosztów podróży i pobytu, związanych z udziałem posłów w posiedzeniach i naradach, oraz koszty dodatkowe: sesje miesięczne, posiedzenia komisji i ich delegacji, posiedzenia grup politycznych (podpozycja 1004/01), posiedzenia stałych delegacji parlamentarnych oraz organów przewidzianych konwencją AKP-UE oraz porozumieniem ustanawiającym Forum Euro-Śródziemnomorskie (podpozycja 1004/02).

W 2006 r. posłowie odbyli 12.655 podróży w związku z udziałem w sesjach miesięcznych w Strasburgu i Brukseli, 17.741 podróży związanych z udziałem w posiedzeniach komisji w Brukseli i 5.400 podróży związanych z udziałem w posiedzeniach grup politycznych w Brukseli. Podróże poza zwykłymi miejscami prac Parlamentu objęły 1.038 podróży w związku z posiedzeniami komisji i 1.048 podróży związanych z posiedzeniami grup politycznych. Poza tym 1.020 podróży odbyło się w związku z udziałem w posiedzeniach delegacji parlamentarnych.

2.1.2. Rozdział 12 "Urzędnicy i pracownicy czasowi"

Środki ujęte w tym rozdziale stanowiły 33 % budżetu na 2006 r.

Różnica między rokiem 2005 i 2006 polegająca na podwyższeniu kwoty środków w tym rozdziale o 8 % może zostać w dużej mierze wyjaśniona korektą wynagrodzeń, awansami i przesunięciem na wyższy szczebel, zmianami planu zatrudnienia przegłosowanymi przez władzę budżetową oraz zmianą klasyfikacji niektórych stanowisk pracowników czasowych.

W rozdziale tym 96 % wydatków odnosi się do pozycji 1200 "Urzędnicy i pracownicy czasowi: wynagrodzenia i zwroty kosztów". W 2006 r. opublikowano ogłoszenia o 505 stanowiskach; 413 urzędników i pracowników czasowych zatrudniono na potrzeby administracji, a 33 na potrzeby grup politycznych. W 2006 r. Sekretariat Generalny zatrudniał około 5.000 urzędników i pracowników czasowych. Podział pracowników według Dyrekcji Generalnych (DG) przedstawiono w Tabela 11.

Tabela 11

Pracownicy według Dyrekcji Generalnych Stan liczebny pracowników statutowych z dnia 1.1.2007

DG Pracownicy %
DG ds. Tłumaczeń Pisemnych i Publikacji 1.305 26 %
DG ds. Infrastruktury i Tłumaczeń Ustnych 807 16 %
DG ds. Urzędu Przewodniczącego 617 12 %
DG ds. Polityki Informacyjnej 576 11 %
DG ds. Polityk Wewnętrznych 358 7%
DG ds. Kadr 329 6%
DG ds. Polityk Zewnętrznych 153 3%
DG ds. Finansów 144 3%
Wydział Prawny 74 1%
Inne 730 14 %
Ogółem 5.093 100 %

W przypadku tej pozycji środki początkowe wynosiły 452.168.775 EUR, a środki końcowe 418.825.076 EUR. Przyczyny tego obniżenia w ciągu roku przedstawiono poniżej.

Po pierwsze, w przypadku nieobsadzonych stanowisk wskaźnik pomyślnego naboru na stanowiska związane z rozszerzeniem o państwa UE-10 (stanowiska w Sekretariacie Generalnym) wyniósł około 87 % na koniec 2006 r. Sugeruje to, że ograniczenie (15 %) zastosowane wobec tych stanowisk w preliminarzu w dużym stopniu odpowiada rzeczywistości. Wakaty w przypadku innych stanowisk kształtowały się jednak na poziomie wyższym niż przewidywano (10 % zamiast 7 % ustalonych jako zryczałtowane potrącenie). Procent nieobsadzonych stanowisk uległ nieznacznemu obniżeniu w Sekretariacie Generalnym, natomiast pozostał wysoki w grupach politycznych, które miały trudności zarówno z naborem w związku z rozszerzeniem, jak i stosunkowym zaostrzeniem procedur wyboru wynikającym z nowego regulaminu pracowniczego. Procent nieobsadzonych stanowisk w grupach politycznych wyniósł na koniec roku 3,5 % wszystkich stanowisk.

Po drugie, wpływ miał nowy regulamin pracowniczy. Preliminarz budżetowy na 2006 r. został sporządzony w okresie, kiedy instytucja miała niewielkie doświadczenie w stosowaniu nowego regulaminu pracowniczego, w którym wprowadzono znaczne zmiany (wiele z nich wpływa na obniżenie środków) w obszarze zwrotu dodatkowych kosztów i wypłaty dodatkowych świadczeń. Z późniejszego doświadczenia wynika, że nie doceniono wpływu tych zmian na obniżenie środków, a zatem faktyczne wydatki są niższe niż prognozowano.

Po trzecie, preliminarz budżetowy na 2006 r. został ustalony w oparciu o starą nomenklaturę. Marginesy ujęte w poszczególnych pozycjach starej nomenklatury w celu uwzględnienia nieprzewidywalnego charakteru wydatków na personel zostały połączone w nowej pozycji 1200. Jest to zjawisko przejściowe, ponieważ nowa struktura powinna umożliwić ograniczenie tych marginesów.

2.1.3. Rozdział 14 "Inni pracownicy i świadczenia zewnętrzne"

Środki ujęte w tym rozdziale stanowiły 7 % budżetu na 2006 r.

Różnica między rokiem 2005 i 2006 polegająca na podwyższeniu kwoty środków o 15 % była w dużej mierze spowodowana trwającym naborem bułgarskich i rumuńskich pracowników kontraktowych w ramach przygotowania do rozszerzenia o państwa UE-2.

W tym rozdziale większość wydatków przypada na dwie pozycje, mianowicie pozycję 1402 "Tłumacze konferencyjni" (45 % wydatków z rozdziału) i pozycję 1400 "Inni pracownicy" (29 % wydatków z rozdziału).

W pozycji 1402 środki początkowe wynosiły 29.590.000 EUR, a środki końcowe 45.153.200 EUR. Pozycja ta obejmuje między innymi: wynagrodzenia, składki na ubezpieczenie, koszty podróży i diety tłumaczy konferencyjnych mających status pracowników pomocniczych, wezwanych przez Parlament, koszty związane z pracownikami obsługi, technikami i administratorami konferencji w przypadku wspomnianych wyżej posiedzeń, koszty świadczeń na rzecz Parlamentu zapewnianych przez tłumaczy konferencyjnych będących urzędnikami lub pracownikami czasowymi innych instytucji oraz prac związanych ze współpracą lingwistyczną między instytucjami.

Łączna liczba posiedzeń, podczas których zapewniono tłumaczenie ustne w trakcie 12 miesięcy w roku 2006, wyniosła 4.180 w 3 miejscach pracy oraz 218 poza tymi miejscami. Odpowiada to 91.443 dniom tłumaczeń ustnych, co stanowi 7 % wzrost w stosunku do roku 2005, z czego 45.723 dni pracy zapewnili zewnętrzni tłumacze konferencyjni (a.i.c.).

Ze środków w pozycji 1400 zasadniczo pokrywane są koszty związane z pracownikami kontraktowymi i personelem pomocniczym obsługującym sesje. Struktura wydatków podlega zmianom, ponieważ oprócz pracowników kontraktowych rekrutowanych na podstawie art. 3b warunków zatrudnienia innych pracowników Wspólnoty Europejskiej, z dniem 1 stycznia 2007 r. przestał obowiązywać poprzedni system regulujący liczbę pracowników pomocniczych obsługujących sesje. Budżet obejmuje również 136 pracowników rumuńskich i bułgarskich oraz 136 pracowników zatrudnionych zgodnie z art. 3a warunków zatrudnienia innych pracowników Wspólnoty Europejskiej.

2.1.4. Rozdział 16 "Inne wydatki dotyczące pracowników instytucji"

Środki ujęte w tym rozdziale stanowiły 1 % budżetu na 2006 r.

Różnica między rokiem 2005 i 2006 polegająca na podwyższeniu kwoty środków o 36 % była głównie spowodowana wydatkami na Centrum Małego Dziecka i inne żłobki w Brukseli.

45 % środków końcowych ujętych w tym rozdziale dotyczy pozycji 1654 "Centrum Małego Dziecka i inne żłobki", a 28 % dotyczy pozycji 1612 "Doskonalenie zawodowe", zaś 10 % dotyczy pozycji 1613 "Dalsze szkolenia: koszty podróży służbowych".

W pozycji 1654 środki początkowe wynosiły 7.508.708 EUR, a środki końcowe 4.543.708 EUR. Środki w pozycji 1654/01 "Centrum Małego Dziecka i inne żłobki: zarządzanie żłobkiem i pomieszczeniem rodzinnym Parlamentu w Brukseli oraz wydatki pochodne" stale rosły z powodu wydatków związanych z nowym żłobkiem Wayenberg w Brukseli.

W pozycji 1612 środki początkowe wynosiły 2.640.000 EUR, a środki końcowe 3.045.000 EUR. W 2006 r. środki te przeznaczone były na pokrycie:

- wydatków związanych z organizacją kursów doskonalenia zawodowego i przekwalifikowania, w tym kursów językowych, w ramach współpracy między instytucjami. W uzasadnionych przypadkach środki te były częściowo przeznaczone na organizację kursów w ramach danej instytucji. W organizowanych w Brukseli kursach językowych mogli również uczestniczyć asystenci posłów w Brukseli;

- wydatków związanych z zakupem lub przygotowaniem materiałów dydaktycznych, a także przeprowadzeniem odpowiednich analiz przez ekspertów ds. planowania i realizacji programów szkoleniowych;

- kosztów szkoleń zawodowych, których celem jest przybliżenie pracownikom tematyki osób niepełnosprawnych oraz kosztów szkoleń w ramach programów równych szans i doradztwa zawodowego, a w szczególności w odniesieniu do kompetencji zawodowych;

- kosztów wyjazdów służbowych.

Szkolenia zawodowe w 2006 r. obejmowały między innymi 5.862 kursów językowych, 2.720 kursów informatycznych, 864 kursów dotyczących szkolenia z zakresu finansów i 300 kursów zorganizowanych przez Europejską Szkołę Administracji.

W pozycji 1613 środki początkowe wynosiły 975.000 EUR, a środki końcowe 1.095.000 EUR. Z pozycji tej finansowane są podróże służbowe związane ze szkoleniem zawodowym, których koszt wzrósł w wyniku wprowadzenia nowych diet dziennych na mocy rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1066/2006(11).

Ze względu na wzrost znaczenia biur zewnętrznych w kontekście nowej polityki informacyjnej oraz udostępnienie im dodatkowych zasobów ludzkich przez władzę budżetową opracowano również system szkoleń dla zainteresowanych pracowników, który przewiduje pobyt w Brukseli przeznaczony na zapoznanie się z funkcjonowaniem instytucji. Ze zmienionej polityki szkoleń przyjętej przez Prezydium wynika również wzrost ogólnej liczby podróży służbowych.

2.1.5. Rozdział 20 "Budynki i koszty dodatkowe"

Środki ujęte w tym rozdziale stanowiły 19 % budżetu na 2006 r.

Różnica między rokiem 2005 i 2006 polegająca na obniżeniu kwoty środków o 7 % wynika ze zmniejszenia środków w art. 200 "Budynki".

W rozdziale tym 27 % wydatków przypada na pozycję 2003 "Zakup nieruchomości", 19 % na pozycję 2001 "Opłaty za użytkowanie wieczyste", 14 % na pozycję 2000 "Czynsze", a 13 % na pozycję 2026 "Ochrona i nadzór budynków". Pozostałe wydatki są związane głównie ze sprzątaniem i utrzymaniem obiektów (pozycja 2022), zagospodarowaniem pomieszczeń służbowych (pozycja 2007) i zużyciem energii (pozycja 2024).

Początkowo w pozycji 2003 wprowadzono jedynie symboliczny zapis, natomiast środki końcowe wyniosły 68.875.000 EUR. Przeznaczone one były na pokrycie kosztów zakupu budynków Winston Churchill (WIC), Salvador de Madariaga (SDM) i IPE3 w Strasburgu oraz obiektu na potrzeby zewnętrznego biura Parlamentu w Nikozji.

W pozycji 2001 środki początkowe wynosiły 1.136.000 EUR, a środki końcowe 48.382.425 EUR. Pozycja ta zapewniła środki finansowe konieczne do dokonania płatności przedterminowej na poczet opłat za użytkowanie wieczyste budynków D4/D5 w Brukseli.

W pozycji 2000 środki początkowe wynosiły 39.426.776 EUR, a środki końcowe 36.346.776 EUR. Dzięki zakupowi budynków WIC, SDM i IPE 3 w Strasburgu w tej pozycji osiągnięto oszczędności na czynszach za 4. kwartał 2006 r. (2.255.000 EUR). Podobnie zakup budynków w Kopenhadze, Hadze, Nikozji i Valetcie pozwolił na oszczędności (500.000 EUR) na czynszach. Opóźnienie w przejęciu budynku w Warszawie spowodowało niższe niż prognozowane wydatki bieżące (130.000 EUR), a wykorzystanie dochodów przeznaczonych na określony cel umożliwiło uwolnienie ze środków na 2006 r. kwoty 120.000 EUR.

W pozycji 2007 środki początkowe wynosiły 11.415.000 EUR, a środki końcowe 19.295.000 EUR. Środki te zostały wykorzystane na roboty w Brukseli, w tym między innymi remont samoobsługowej stołówki, udogodnienia dostępu dla niepełnosprawnych, hol budynku ASP oraz stałe połączenie między budynkami ASP i D4/D5.

2.1.6. Rozdział 21 "Informatyka, sprzęt i majątek ruchomy: zakup, wynajem i utrzymanie"

Środki ujęte w tym rozdziale stanowiły 8 % budżetu na 2006 r.

Różnicę między rokiem 2005 i 2006 polegającą na podwyższeniu kwoty środków w tym rozdziale o 14 % można w dużej mierze wyjaśnić zwiększeniem środków w dwóch artykułach: art. 210 "Wyposażenie, koszty operacyjne oraz usługi związane z informatyką i telekomunikacją" oraz art. 214 "Wyposażenie i instalacje techniczne". Istotne zmiany w odniesieniu do środków przyznanych w 2006 r. w stosunku do 2005 r. są uzasadnione następującymi głównymi czynnikami:

W przypadku pozycji 2100:

- Ponowne okablowanie budynków w Brukseli i Strasburgu; okablowanie biur informacji; instalacja telefonii/telewizji/ usług wideokonferencyjnych w Brukseli; powiększenie Centrum Informatycznego; ulepszenia w poczcie elektronicznej.

- Lepsza kontrola wydatków związanych z zapleczem telekomunikacyjnym.

- Projekt ELectronic Voting and Information System - modernizacja (ELVIS) systemu informacyjnego dotyczącego głosowań w sali obrad; nowe usługi wideo, transmisja na żywo itp.; uwzględnienie podpisu elektronicznego itp.

W przypadku pozycji 2102:

- Zwiększenie zakresu działań Centrum Informatycznego; administrowanie nowym oprogramowaniem służącym do zarządzania dokumentacją; zwiększenie wsparcia ze strony dostawców.

- Roczny wzrost w zakresie kosztów utrzymania związany z dodaniem do portfela oprogramowań programów opracowanych w trakcie ubiegłego roku budżetowego.

- Potrzeba mniejszego niż przewidywano wsparcia przy wykorzystywaniu oprogramowania typu "open source" do opracowywania aplikacji; było to możliwe dzięki wdrożeniu ściśle określonych ram technicznych i zasad "best user practices".

W rozdziale tym 39 % wydatków przypada na pozycję 2100 "Zakup, konserwacja oraz utrzymanie sprzętu i oprogramowania komputerowego", 30 % na pozycję 2102 "Usługi zewnętrzne związane z eksploatacją, rozbudową oraz konserwacją oprogramowania i systemów komputerowych", a 22 % na art. 214 "Wyposażenie i instalacje techniczne".

W pozycji 2100 środki początkowe wynosiły 38.090.062 EUR, a środki końcowe 39.382.062 EUR. Środki te zostały wykorzystane głównie do pokrycia wydatków wynikających z zakupu, wynajmu, konserwacji oraz utrzymania sprzętu i oprogramowania komputerowego przeznaczonego dla instytucji oraz związanych z tym prac. Sprzęt i oprogramowanie komputerowe dotyczy w szczególności systemów centrum informatycznego i telekomunikacyjnego, systemów informatycznych poszczególnych departamentów i grup politycznych, a także elektronicznego systemu głosowania.

W pozycji 2102 środki początkowe wynosiły 29.099.829 EUR, a środki końcowe 30.607.829 EUR. Środki te zostały wykorzystane głównie do pokrycia kosztów usług świadczonych przez firmy usługowe i doradztwa informatycznego związanych z eksploatacją centrum informatycznego oraz sieci komputerowej, instalacją i konserwacją oprogramowania, pomocą dla użytkowników, w tym posłów i grup politycznych, przeprowadzaniem badań oraz sporządzaniem i udostępnianiem dokumentacji technicznej.

W pozycji 2140 środki początkowe wynosiły 21.567.116 EUR, a środki końcowe 22.314.166 EUR. Zostały one wykorzystane między innymi do pokrycia wydatków wynikających z zakupu, wynajmu, konserwacji oraz naprawy wyposażenia i instalacji technicznych dotyczących wyposażenia sektora audiowizualnego w budynku D5.

2.1.7. Rozdział 23 "Bieżące wydatki administracyjne"

Środki ujęte w tym rozdziale stanowiły 1 % budżetu na 2006 r.

Różnica między rokiem 2005 i 2006 polegająca na zmniejszeniu kwoty środków w tym rozdziale o 14 % była głównie spowodowana obniżeniem wydatków w art. 230 "Materiały papiernicze, biurowe oraz jednorazowego użytku" oraz art. 236 "Opłaty pocztowe i koszty doręczeń".

W rozdziale tym 62 % wydatków przypadło na pozycję 235 "Telekomunikacja", a 19 % na pozycję 230 "Materiały papiernicze, biurowe oraz jednorazowego użytku".

Środki początkowe w art. 235 wynosiły 8.275.000 EUR, a środki końcowe 6.850.000 EUR. Środki z pozycji 235 zostały wykorzystane między innymi do usprawnienie działania sieci EPINET HD do 10 Gbit/s, zwiększenie przepustowości łączy internetowych oraz integracja wydatków na komunikację telefoniczną grup politycznych. Wynegocjonowano stały koszt zwiększonej przepustowości przyłączy internetowych oraz łączy do biur informacji i nie korzystano więcej z usługi dostępu na odległość.

W art. 230 środki początkowe wynosiły 3.132.220 EUR, a środki końcowe 1.891.220EUR.

2.1.8. Rozdział 30 "Posiedzenia i konferencje"

Środki ujęte w tym rozdziale stanowiły 2 % budżetu na 2006 r.

Różnica między rokiem 2005 i 2006 polegająca na podwyższeniu kwoty środków o 21 % była spowodowana zwiększeniem kwoty środków w art. 300 "Koszty podróży służbowych pracowników" i art. 304 "Wydatki na posiedzenia wewnętrzne". Zmiana w art. 304 wynikała z utworzenia nowych podpozycji w ramach zmiany nomenklatury. W 2005 r. wydatki te ujęte były w pozycji 1004 "Zwrot kosztów podróży i pobytu związanych z udziałem w posiedzeniach i naradach oraz koszty dodatkowe".

78 % środków ujętych w tym rozdziale przypada głównie na art. 300 "Koszty podróży służbowych pracowników".

W art. 300 środki początkowe wynosiły 20.867.935 EUR, a środki końcowe 21.067.935 EUR. Środki te pokryły wydatki związane z kosztami przejazdów, diet dziennych, a także kosztami towarzyszącymi lub nadzwyczajnymi poniesionymi z tytułu podróży służbowej, w tym kosztami wynikającymi z zakupienia biletów lub dokonywania rezerwacji.

W 2006 r. odbyło się 27.824 podróży służbowych obejmujących 87.973 dni: większość podróży służbowych miała miejsce między trzema miejscami pracy Parlamentu (Bruksela: 5.278 podróży, Strasburg: 19.932 podróży i Luksemburg: 2.134 podróży).

2.1.9. Rozdział 32 "Doradztwo i informacja: pozyskiwanie, archiwizacja, produkcja i rozpowszechnianie"

Środki ujęte w tym rozdziale stanowiły 4 % budżetu na 2006 r.

Różnica między rokiem 2005 i 2006 polegająca na podwyższeniu kwoty środków w tym rozdziale o 21 % była spowodowana zwiększeniem kwoty środków w art. 324 "Produkcja i rozpowszechnianie".

36 % środków w tym rozdziale wiąże się z pozycją 3244 "Organizacja pobytu i przyjmowanie grup odwiedzających, program Euroscola i zapraszanie przedstawicieli środowisk opiniotwórczych z krajów trzecich", 17 % środków wiąże się z pozycją 3242 "Wydatki na informację publiczną oraz udział w imprezach i akcjach o charakterze publicznym", a 15 % środków dotyczy pozycji 3248 "Wydatki na informację audiowizualną".

W pozycji 3244 środki początkowe wynosiły ogółem 23.920.000 EUR, a środki końcowe 20.854.382 EUR. W ciągu 2006 r. Parlament Europejski przyjął około 170.000 odwiedzających jego budynki w Brukseli, Strasburgu i Luksemburgu.

W pozycji 3242 środki początkowe wynosiły 9.870.000 EUR, a środki końcowe 9.830.032 EUR. Pokryto z nich w szczególności wydatki na publikacje, w tym publikacje elektroniczne, na działania informacyjne, udział w imprezach o charakterze publicznym oraz w wystawach i targach w państwach członkowskich oraz państwach przystępujących do Unii Europejskiej.

Zorganizowano wiele imprez, w tym na przykład Europejski Dzień Ofiar Terroryzmu (udział w nim wzięło 600 młodych osób, a wydarzenie cieszyło się dużym zainteresowaniem w Hiszpanii, Francji i Wielkiej Brytanii); koncert JUANESA przeciwko minom przeciwpiechotnym, na który przybyło około 1.300 osób i który skupił znaczną uwagę mediów; wystawa z okazji 20. rocznicy przystąpienia Hiszpanii i Portugalii do UE, której otwarcia dokonali przewodniczący J. Borrell i J.M. Barroso wraz z premierami J. Zapatero i J. Socratesem i która również cieszyła się szerokim zainteresowaniem.

Publikacje objęły znacznie ponad milion egzemplarzy, w tym przedruki broszury Parlamentu Europejskiego i komiksu Trou-bled Waters. Ponadto wydano naklejki, ulotki, plakaty i podkładki promujące nową stronę internetową.

W pozycji 3248 środki początkowe wynosiły ogółem 8.650.000 EUR, a środki końcowe 8.501.000 EUR. Między innymi środki te zostały wykorzystane do pokrycia wydatków związanych z projektem dotyczącym telewizji internetowej.

Wszystkie posiedzenia plenarne w 2006 r. były nadawane na żywo w Internecie. W Internecie nadawano również retransmisje 24 innych posiedzeń i wydarzeń.

2.1.10. Rozdział 40 "Wydatki wynikające z pełnienia przez instytucję i jej organy określonych funkcji"

Środki ujęte w tym rozdziale stanowiły 4 % budżetu na 2006 r.

Różnica między rokiem 2005 i 2006 polegająca na podwyższeniu kwoty środków w tym rozdziale o 6 % wynikała ze zwiększenia kwoty środków w art. 400 "Operacyjne wydatki administracyjne, związane z działalnością polityczną i informacyjną grup politycznych oraz posłów niezrzeszonych".

Na art. 400 "Operacyjne wydatki administracyjne, związane z działalnością polityczną i informacyjną grup politycznych oraz posłów niezrzeszonych" przypada 84 % środków w tym rozdziale. Środki początkowe w tej pozycji wynosiły ogółem 49.622.000 EUR, a środki końcowe 48.706.000 EUR.

2.1.11. Rozdział 42 "Wydatki związane z asystentami posłów"

Środki ujęte w tym rozdziale stanowiły 10 % budżetu na 2006 r.

99,7 % środków w tym rozdziale ujęto w art. 422 "Asystenci posłów". Środki początkowe w art. 422 wynosiły 136.289.000 EUR, a środki końcowe 133.689.000 EUR.

W przypadku tego rozdziału sytuacja w roku 2005 i 2006 była stosunkowo niezmienna.

2.1.12. Rozdział 44 "Posiedzenia i inna działalność posłów i byłych posłów"

Środki ujęte w tym rozdziale stanowiły 0,02 % budżetu na 2006 r.

Różnica między rokiem 2005 i 2006 polegająca na podwyższeniu kwoty środków w tym rozdziale o 23 % wynikała ze zwiększenia kwoty środków w art. 442 "Koszty związane z posiedzeniami i inną działalnością Europejskiego Stowarzyszenia Parlamentarnego". Na art. 442 przypadło 55 % środków wydatkowanych z tego rozdziału. Środki początkowe wynosiły 80.000 EUR, a środki końcowe 121.300 EUR.

3. OSIĄGNIĘTE CELE I WYNIKI

Niniejsza część sprawozdania zwięźle przedstawia cele Sekretariatu Generalnego na rok 2006 oraz środki podjęte w celu ich osiągnięcia. Więcej dotyczących ich informacji znajduje się w rocznych sprawozdaniach z działalności delegowanych intendentów.

3.1. Polityka komunikacji

Cel ten obejmował uczynienie Parlamentu centralnym miejscem debaty na temat przyszłości Europy, dalszego rozwoju wielojęzyczności i postępów w zakresie najważniejszych projektów z dziedziny komunikacji (telewizja internetowa i wszechnica).

W ramach debaty na temat przyszłości Europy biura informacyjne w odpowiednich państwach członkowskich organizowały fora obywatelskie. Celem było zaangażowanie się w szereg debat, umożliwienie udziału jak najszerszych grup społeczeństwa europejskiego, poznanie poglądów i obaw obywateli oraz danie im szansy na wyrażenie zdania na temat przyszłości Europy. Kluczowym elementem tego podejścia jest poruszanie tematów, które są szczególnie istotne dla danego regionu lub kraju. Celem jest zaangażowanie jak największej liczby osób - udział ogółu społeczeństwa, posłów do Parlamentu Europejskiego, lokalnych polityków, krajowych parlamentarzystów, grup społeczeństwa obywatelskiego i mediów. Prowadzono debaty na następujące tematy: rozszerzenie Unii Europejskiej, globalizacja a europejski model społeczny, polityka społeczna i gospodarcza, restrukturyzacja przemysłu i jej skutki, kwestie dotyczące mórz, oczekiwania obywateli wobec Europy i rosnąca świadomość roli

Parlamentu, członkowie UE w kontekście regionalnym, polityki dotyczące rynku pracy, walka z międzynarodową przestępczością, budżet UE, polityka regionalna, WPR, równość i edukacja.

Co do wielojęzyczności, strona internetowa Parlamentu Europarl jest publikowana w 22 oficjalnych językach UE. Wszystkie sesje miesięczne w 2006 r. były nadawane na żywo w Internecie we wszystkich językach UE. W Internecie nadawane były również retransmisje innych istotnych posiedzeń i wydarzeń.

Intensywnie prowadzone były prace nad ważnymi projektami związanymi z komunikacją: kanałem telewizji internetowej PE (Web-TV), Wszechnicą oraz instalacją urządzeń audiowizualnych w nowym budynku D5 i w tym obszarze osiągnięto zasadnicze etapy rozwoju. Każde zadanie wiązało się z przygotowaniem złożonych i szczegółowych planów i programów, łącznie z rozpoczęciem długotrwałych procedur przetargowych i szczegółową sprawozdawczością na potrzeby procesu decyzyjnego.

3.2. Rozszerzenie

Cel ten obejmował w szczególności ukończenie naboru personelu, zwłaszcza lingwistów, ze wszystkich dziesięciu nowych państw członkowskich oraz przygotowanie do pomyślnej integracji Bułgarii i Rumunii.

Co do naboru urzędników i pracowników czasowych na stanowiska przeznaczone dla państw członkowskich UE-10, od 2003 r. utworzono około 1.000 stanowisk, z których 87 % obsadzono do końca 2006 r(12). Co do rozszerzenia o państwa UE-2, obsadzonych zostało wszystkich 113 stanowisk utworzonych w 2006 r. Okazało się, że możliwe jest zaspokojenie bezpośredniego zapotrzebowania na personel wynikającego z uczestnictwa 53 obserwatorów bułgarskich i rumuńskich w posiedzeniach Parlamentu Europejskiego w ciągu całego roku 2006.

Co do tłumaczeń ustnych, zaspokojenie zapotrzebowania na lingwistów UE-10 było wystarczające i zadowalające podczas posiedzeń plenarnych w 2006 r. Zaspokojono zapotrzebowanie podczas tygodni zarezerwowanych przez grupy polityczne, ale w tygodniach poświęconych posiedzeniom komisji/delegacji wyjście naprzeciw potrzebom nie było wystarczające. Aby zapewnić obsługę niektórych języków, z których nadal brakuje tłumaczy ustnych, konieczne było osiągnięcie porozumienia. Dotyczyło to w szczególności języka łotewskiego, słowackiego i słoweńskiego. W przypadku języka maltańskiego trudne okazało się zatrudnienie wykwalifikowanych tłumaczy ustnych. Zwykle możliwa była obsługa posiedzeń plenarnych przez zewnętrznych tłumaczy ustnych, ale nie realizacja wszystkich wniosków o tłumaczenia ustne na ten język.

Co do tłumaczeń pisemnych, wskaźnik obsadzonych stanowisk w jednostkach UE-10 wynosi około 80 %. Można uznać, że udało się sprostać wyzwaniu polegającemu na przejściu na dwudziestojęzyczny system: obecnie uwzględnione są wszystkie języki dodane po rozszerzeniu o UE-10 z wyjątkiem języka maltańskiego. Tłumaczenia pisemne na maltański na potrzeby posiedzeń plenarnych i dokumentów komisji są zwykle dostępne terminowo. Sytuacja pod względem naboru tłumaczy pisemnych języka maltańskiego powinna być zadowalająca począwszy od końca wiosny 2007 r. Rumuńskie i bułgarskie sekcje tłumaczeń pisemnych składają się w przypadku Rumunii w 60 %, a w przypadku Bułgarii w 50 % ze zwykłych pracowników zajmujących się taką obsługą, którzy są zatrudnieni jako pracownicy kontraktowi. Ponadto służby ds. tłumaczeń ustnych instytucji UE posiadają wspólną listę akredytowanych zewnętrznych tłumaczy ustnych każdego z tych dwóch języków.

W kwestii budynków, działania i prace prowadzone w Strasburgu i Brukseli mające na celu przystosowanie sal obrad, sal posiedzeń oraz biur dla nowych posłów i ich asystentów realizowane są zgodnie z prognozami. W Nikozji dokonano zakupu budynku, co umożliwiło utworzenie Domu Unii Europejskiej. W Bukareszcie i Sofii zostały otwarte działające na niewielką skalę "satelickie" biura, a umowy najmu budynków zostały podpisane w 2005 r.

3.3. Lepsze stanowienie prawa UE

Cel ten obejmował ukończenie reform określanych mianem "podnieść poprzeczkę", zlecenie analiz dotyczących oceny wpływu oraz wsparcie działań na rzecz uproszczenia prawodawstwa.

Projekt "Podnieść poprzeczkę", rozpoczęty w 2003 r., jest jedną z najbardziej ambitnych reorganizacji administracyjnych służb Parlamentu Europejskiego. Projekt ten objął reorganizację struktur wspierających komisje parlamentarne (utworzenie dwóch dyrekcji generalnych, stworzenie dwóch działów tematycznych, umożliwienia wykorzystania budżetu do prowadzenia analiz i dla celów zespołów projektowych), utworzenie punktu składania dokumentów, odpowiedzialnego za weryfikację dokumentów i zwiększanie zasobów bibliotecznych

Pod koniec 2006 r. udostępnione narzędzia wspierające prace Parlamentu umożliwiły mu podjęcie wyzwań wynikających ze zwiększenia jego uprawnień i kompetencji. Pod warunkiem dokonania szeregu dostosowań projekt "Podnieść poprzeczkę" można uznać za ukończony.

3.4. Lepsze zarządzanie finansami

Cel ten obejmował większą liczbę szkoleń dla podmiotów finansowych, realizację planów działania opracowanych na podstawie własnej oceny i działań związanych z audytami wewnętrznymi, określenie możliwości ulepszenia uregulowań finansowych oraz przygotowanie do wejścia w życie statutu posłów w 2009 r.

W zakresie szkoleń dla podmiotów finansowych w 2006 r. zorganizowano moduły przekrojowe i moduły tematyczne. Moduły przekrojowe obejmowały wprowadzające sesje i kursy dotyczące zasad ogólnych, a moduły tematyczne dotyczyły na przykład procedury budżetowej, zamówień publicznych, kontroli wewnętrznej i oceny własnej, aktów wykonania budżetu oraz sposobu traktowania VAT. Przeprowadzono również specjalne szkolenie dotyczące komputerowego oprogramowania finansowego stosowanego w Parlamencie.

Plan działania przyjęty przez Sekretarza Generalnego jako głównego delegowanego intendenta jest co roku aktualizowany na podstawie rocznych sprawozdań delegowanych intendentów i sprawozdań audytora wewnętrznego. Te plany działania określają priorytety w formie harmonogramów wykonania (krótko-, średnio- i długoterminowych). Od chwili przyjęcia pierwszego centralnego planu działania w 2003 r. najważniejszymi osiągnięciami były:

- utworzenie scentralizowanych zespołów ds. finansów pod nadzorem właściwego delegowanego intendenta;

- obsadzenie wakujących stanowisk związanych z finansami;

- podniesienie specjalistycznej wiedzy pracowników zajmujących się finansami, w szczególności poprzez organizowanie licznych kursów szkoleniowych z zakresu finansów;

- utworzenie i wzmocnienie struktur weryfikacji;

- określenie newralgicznych obowiązków;

- kontrolowanie okresów płatności określonych w przepisach;

- włączenie zarządzania uprawnieniami intendenta jako funkcji w FINORD (1);

- utworzenie centralnego rejestru udzielonych zamówień i dotacji.

W kwestii rozporządzenia finansowego, potrzeby Parlamentu Europejskiego zostały zgłoszone Komisji Europejskiej w celu ich uwzględnienia podczas rewizji rozporządzenia finansowego i przepisów wykonawczych. Przepisy wewnętrzne dotyczące wykonywania budżetu Parlamentu zostaną w miarę konieczności dostosowane do zmian ostatnich tekstów przyjętych odpowiednio w dniach 13.12.2006 r., 20.7.2005 r. i 2.8.2006 r. oraz do zmiany przepisów wykonawczych, która zostanie przyjęta przez Komisję w 2007 r.

Co do statutu posłów, Prezydium utworzyło grupę roboczą i upoważniło ją do ustalenia harmonogramu wdrożenia oraz określenia wytycznych dotyczących polityki w zakresie przygotowania do wejścia w życie statutu w 2009 r. Grupa robocza zbadała znaczną część związanych z tym kwestii i spodziewa się ukończyć swoje zadania do końca 2007 r.

______

(1) poprawionego sprostowaniem do rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (Dz.U. L 25 z 30.1.2003, str. 43)/ ostatnio zmienionego rozporządzeniem Rady (WE, Euratom) nr 1995/2006 z dnia 13 grudnia 2006 r., Dz.U. L 390 z 30.12.2006.

(2) ostatnio zmienionego rozporządzeniem Komisji (WE, Euratom) nr 1248/2006 z dnia 7 sierpnia 2006 r. zmieniającym rozporządzenie (WE, Euratom) nr 2342/2002 ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich.

(3) PE 349.540/BUR/ANN/DEF.

(4) Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 6 maja 1999 r. między Parlamentem Europejskim, Radą oraz Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i poprawy procedury budżetowej (Dz.U C 172 z 18.6.1999).

(5) Decyzja władzy budżetowej.

(6) Decyzja władzy budżetowej dotycząca przesunięć związanych ze środkami tymczasowymi.

(7) Decyzja instytucji o dokonaniu przesunięć z jednego do drugiego tytułu (w granicach 10 % środków przyznanych na rok budżetowy), z rozdziału do rozdziału i z artykułu do artykułu, po powiadomieniu władzy budżetowej.

(8) Decyzja instytucji o dokonaniu przesunięć w ramach artykułu.

(9) Pozycja 2007/03, przesunięcie C24.

(10) Pozycja 3248/03, przesunięcie C13.

(11) Dz.U. L 194 z 14.7.2006.

(12) Sytuacja w dniu 30.11.2006 r.; dane uwzględniają procedury naboru potwierdzone przed końcem 2006 r.

(13) Komputerowe oprogramowanie finansowe w Parlamencie Europejskim.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

ZESTAWIENIE PRZESUNIĘĆ "C"

Rok budżetowy 2006

PIELIKUM  II

PODSUMOWANIE PRZESUNIĘĆ "P"

Rok budżetowy 2006

ZAŁĄCZNIK  III

REALIZACJA ŚRODKÓW NA ROK 2006

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024