Nowe umiejętności w nowych miejscach pracy.

REZOLUCJA RADY
z dnia 15 listopada 2007 r.
w sprawie "Nowych umiejętności w nowych miejscach pracy"

(2007/C 290/01)

(Dz.U.UE C z dnia 4 grudnia 2007 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

ODWOŁUJĄC się w szczególności do:

1) Szczytu Rady Europejskiej w Lizbonie w marcu 2000 roku, podczas którego zapoczątkowano strategię zmierzającą do osiągnięcia zrównoważonego wzrostu gospodarczego, liczniejszych i lepszych miejsc pracy oraz większej spójności społecznej, z długoterminowymi celami w dziedzinie zatrudnienia.

2) Zintegrowanych wytycznych dotyczących wzrostu i zatrudnienia na lata 2005-2008(1), w szczególności odnoszących się do potrzeby lepszego dostosowywania się do potrzeb rynku pracy, rozszerzania i doskonalenia inwestycji w kapitał ludzki, dostosowywania systemów kształcenia i szkolenia do nowych wymogów co do kompetencji i zapewniania odpowiednich zasobów ludzkich w sektorze badawczo-rozwojowym oraz w sektorze innowacji.

3) Konkluzji Rady i przedstawicieli państw członkowskich zebranych w Radzie w dniach 14-15 listopada 2005 roku na temat roli rozwoju umiejętności i kompetencji w realizacji celów Strategii Lizbońskiej(2).

4) Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 roku w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (2006/962/WE)(3).

5) Zaproponowanego zalecenia ustanawiającego europejskie ramy kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie, które wkrótce będzie przyjęte przez Parlament Europejski i Radę.

6) Komunikatu Komisji z dnia 7 września 2007 roku(4) - "E-umiejętności na XXI wiek: wspieranie konkurencyjnooci, wzrostu i zatrudnienia".

ŚWIADOMA, że:

1) Kształcenie i szkolenie, w kontekście uczenia się przez całe życie, stanowią niezbędny instrument promowania zdolności dostosowawczych i zdolności do zatrudnienia, aktywnej postawy obywatelskiej, samorealizacji i realizacji zawodowej. Zwiększają one mobilność obywateli Europy oraz przyczyniają się do osiągania celów i realizacji aspiracji Unii Europejskiej, która wychodzi naprzeciw wyzwaniom związanym z globalizacją i starzeniem się społeczeństwa. Powinny również umożliwiać wszystkim obywatelom zdobywanie wiedzy niezbędnej do odgrywania aktywnej roli w społeczeństwie opartym na wiedzy oraz na rynku pracy.

2) Cele dotyczące pełnego zatrudnienia, jakości zatrudnienia i wydajności pracy, jak również spójności społecznej, mogą być łatwiej osiągnięte wtedy, gdy znajdą odzwierciedlenie w wyraźnych priorytetach, którymi są: zachęcanie większej liczby osób do podejmowania zatrudnienia i pozostawania na rynku pracy, zwiększanie podaży siły roboczej; poprawianie zdolności dostosowawczych pracowników i przedsiębiorstw; oraz zwiększanie inwestycji w kapitał ludzki przez lepszą edukację i rozwój umiejętności i kompetencji.

PODKREŚLA potrzebę:

1) Zapewnienia wszystkim mieszkańcom Europy nowych możliwości poszerzania wiedzy, doskonalenia swoich umiejętności i kompetencji, dostosowania ich do nowych wymogów oraz znajdowania nowych i lepszych miejsc pracy, co można osiągnąć poprzez łączenie instrumentów, które już istnieją na poziomie europejskim i krajowym.

2) Przewidywania zapotrzebowania na wykwalifikowaną kadrę - jak również niedoborów wykwalifikowanej kadry - pojawiających się na europejskich rynkach pracy.

3) Lepszego dostosowywania wiedzy, umiejętności i kompetencji do potrzeb społeczeństwa i gospodarki, jako sposobu zwiększania konkurencyjności i wzrostu, jak również osiągania większej spójności społecznej w Europie.

WZYWA ZATEM PAŃSTWA CZŁONKOWSKIE I KOMISJĘ DO:

1) Przygotowania obywateli do podejmowania zatrudnienia w nowych miejscach pracy w społeczeństwie opartym na wiedzy, w szczególności przez:

a) podnoszenie ogólnego poziomu kwalifikacji, traktując w sposób priorytetowy kształcenie i szkolenie osób z niskimi kwalifikacjami i innych osób najbardziej narażonych na wykluczenie gospodarcze i społeczne, w tym osób przedwcześnie kończących edukację, młodych osób o niskim poziomie osiągnięć edukacyjnych, starszych pracowników, osób długotrwale bezrobotnych, kobiet starających się powrócić na rynek pracy, migrantów oraz osób niepełnosprawnych;

b) zapewnianie i zachęcanie do kształcenia i szkolenia oraz do kształcenia i szkolenia ustawicznego, w celu zdobycia umiejętności i kompetencji o najwyższej jakości, lub nawet osiągnięcia doskonałości, aby utrzymać i wzmocnić zdolności obywateli do podwyższania innowacyjności i lepszego wykorzystania badań, co jest konieczne do zwiększenia konkurencyjności, wzrostu i zatrudnienia;

c) promowanie doskonałości w odniesieniu do umiejętności w sektorze badawczo-rozwojowym i w ramach innowacyjności między innymi przez rozwój klastrów innowacyjnych z udziałem przedsiębiorstw, jak również placówek edukacyjnych, instytucji szkoleniowych i badawczych, oraz w ramach inicjatywy Euroskills 2008;

d) wdrażanie środków mających na celu dostosowywanie się do rozpoznanego zapotrzebowania na wykwalifikowaną kadrę i uzupełnianie potencjalnych niedoborów;

e) pomoc osobom poszukującym pracy poprzez zapewnianie im poradnictwa zawodowego oraz osobistego planu szkolenia, w którym, w przypadku niedoboru wykwalifikowanej kadry, należy określić zespoły kompetencji, jakie są konieczne w celu podjęcia zatrudnienia w nowych miejscach pracy;

f) rozpowszechnianie informacji dotyczących umiejętności i kompetencji potrzebnych w nowych miejscach pracy przez EURES, krajowe służby zatrudnienia oraz przez europejskie i krajowe sieci doradztwa.

2) Kontynuowania prac w zakresie uznawania wyników kształcenia oraz przejrzystości kwalifikacji, w szczególności przez:

a) rozwijanie, zgodne z konkluzjami Rady z maja 2004 roku(5), systemu uznawania wyników kształcenia formalnego, pozaformalnego i nieformalnego uzyskanych na poziomie krajowym, wdrażania europejskiej struktury kwalifikacji oraz już istniejących lub przyszłych europejskich systemów transferu i kumulowania punktów w szkolnictwie wyższym oraz w sektorze kształcenia i szkolenia zawodowego;

b) dalsze rozwijanie Europass jako instrumentu do wdrażania europejskiej struktury kwalifikacji i uwzględnianie postępów poczynionych w tworzeniu krajowych systemów uznawania kształcenia pozaformalnego i nieformalnego.

3) Zajęcia się finansowaniem i kwestią jakości przez:

a) wykorzystywanie funduszy strukturalnych na rzecz wspierania tej inicjatywy, jak również wykorzystywanie programu "Uczenie się przez całe życie", programu ramowego na rzecz konkurencyjności i innowacji oraz siódmego programu ramowego w dziedzinie badań i rozwoju technologicznego;

b) ulepszanie jakości i adekwatności kształcenia i szkolenia zawodowego na wszystkich poziomach poprzez wdrażanie zasad zapewniania jakości określonych w europejskich narzędziach odniesienia oraz poprzez pełne zaangażowanie partnerów społecznych.

WZYWA ZATEM KOMISJĘ DO:

1) Zbadania, w kontekście procesu kopenhaskiego i współpracy w dziedzinie szkolnictwa wyższego, zapotrzebowania na doradcze procedury o wartości dodanej mogące usprawnić systemy rozpoznawania nowych rodzajów zatrudnienia oraz zapotrzebowania na wykwalifikowaną kadrę na poziomie europejskim, które to wykorzystują istniejące już sektorowe działania w zakresie rozwoju umiejętności i projekty dotyczące uczenia się przez całe życie, oraz politykę dotyczącą przedsiębiorstw i zasady dialogu społecznego. Procedury te powinny umożliwić stworzenie systemu regularnego prognozowania średnioterminowego zapotrzebowania na wykwalifikowaną kadrę oraz rozpoznawania krótkoterminowych niedoborów wykwalifikowanej kadry ujętych w kategoriach funkcji zawodowych, poziomów odniesienia (EQF) oraz kluczowych kompetencji.

Przedmiotowe procedury powinny opierać się na:

– wiedzy fachowej pochodzącej między innymi od przedsiębiorstw, placówek edukacyjnych i instytucji szkoleniowych, służb zatrudnienia oraz naukowców;

– istniejących prognozach dla rynku pracy oraz wynikach sektorowych strategii rozwoju umiejętności na poziomie regionalnym, krajowym i europejskim, jak również wynikach ważnych badań dotyczących zapotrzebowania na wykwalifikowaną kadrę w przyszłości, prowadzonych na poziomie krajowym i europejskim; oraz

2) Wzmocnienia europejskiej sieci wczesnego rozpoznawania i prognozowania zapotrzebowania na wykwalifikowaną kadrę (sieć Skillsnet w ramach Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego) oraz wzmocnienia europejskiego systemu prognozowania tendencji w zatrudnieniu.

3) Sporządzenia sprawozdania z dalszych działań podjętych w związku z tą rezolucją na poziomach europejskim i krajowym w ramach programu prac "Edukacja i szkolenia", uwzględniając sporządzane co dwa lata krajowe sprawozdania państw członkowskich.

______

(1) Decyzja Rady 2005/600/WE z dnia 12 lipca 2005 r. w sprawie wytycznych dla polityk zatrudnienia państw członkowskich oraz zalecenie Rady 2005/601/WE z dnia 12 lipca 2005 r. w sprawie ogólnych wytycznych polityki gospodarczej państw członkowskich i Wspólnoty (2005-2008), Dz.U. L 205 z 6.8.2005, str. 21.

(2) Dz.U. C 292 z 24.11.2005, str. 3.

(3) Dz.U. L 394/10 z 30.12.2006.

(4) KOM (2007) 496 wersja ostateczna.

(5) Konkluzje Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie ds. wspólnych europejskich zasad dotyczących identyfikacji i weryfikacji kształcenia pozaformalnego i nieformalnego (przyjęte w dniu 28 maja 2004 r.), dok.

Zmiany w prawie

Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024