Nowe umiejętności w nowych miejscach pracy.

REZOLUCJA RADY
z dnia 15 listopada 2007 r.
w sprawie "Nowych umiejętności w nowych miejscach pracy"

(2007/C 290/01)

(Dz.U.UE C z dnia 4 grudnia 2007 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

ODWOŁUJĄC się w szczególności do:

1) Szczytu Rady Europejskiej w Lizbonie w marcu 2000 roku, podczas którego zapoczątkowano strategię zmierzającą do osiągnięcia zrównoważonego wzrostu gospodarczego, liczniejszych i lepszych miejsc pracy oraz większej spójności społecznej, z długoterminowymi celami w dziedzinie zatrudnienia.

2) Zintegrowanych wytycznych dotyczących wzrostu i zatrudnienia na lata 2005-2008(1), w szczególności odnoszących się do potrzeby lepszego dostosowywania się do potrzeb rynku pracy, rozszerzania i doskonalenia inwestycji w kapitał ludzki, dostosowywania systemów kształcenia i szkolenia do nowych wymogów co do kompetencji i zapewniania odpowiednich zasobów ludzkich w sektorze badawczo-rozwojowym oraz w sektorze innowacji.

3) Konkluzji Rady i przedstawicieli państw członkowskich zebranych w Radzie w dniach 14-15 listopada 2005 roku na temat roli rozwoju umiejętności i kompetencji w realizacji celów Strategii Lizbońskiej(2).

4) Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 roku w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (2006/962/WE)(3).

5) Zaproponowanego zalecenia ustanawiającego europejskie ramy kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie, które wkrótce będzie przyjęte przez Parlament Europejski i Radę.

6) Komunikatu Komisji z dnia 7 września 2007 roku(4) - "E-umiejętności na XXI wiek: wspieranie konkurencyjnooci, wzrostu i zatrudnienia".

ŚWIADOMA, że:

1) Kształcenie i szkolenie, w kontekście uczenia się przez całe życie, stanowią niezbędny instrument promowania zdolności dostosowawczych i zdolności do zatrudnienia, aktywnej postawy obywatelskiej, samorealizacji i realizacji zawodowej. Zwiększają one mobilność obywateli Europy oraz przyczyniają się do osiągania celów i realizacji aspiracji Unii Europejskiej, która wychodzi naprzeciw wyzwaniom związanym z globalizacją i starzeniem się społeczeństwa. Powinny również umożliwiać wszystkim obywatelom zdobywanie wiedzy niezbędnej do odgrywania aktywnej roli w społeczeństwie opartym na wiedzy oraz na rynku pracy.

2) Cele dotyczące pełnego zatrudnienia, jakości zatrudnienia i wydajności pracy, jak również spójności społecznej, mogą być łatwiej osiągnięte wtedy, gdy znajdą odzwierciedlenie w wyraźnych priorytetach, którymi są: zachęcanie większej liczby osób do podejmowania zatrudnienia i pozostawania na rynku pracy, zwiększanie podaży siły roboczej; poprawianie zdolności dostosowawczych pracowników i przedsiębiorstw; oraz zwiększanie inwestycji w kapitał ludzki przez lepszą edukację i rozwój umiejętności i kompetencji.

PODKREŚLA potrzebę:

1) Zapewnienia wszystkim mieszkańcom Europy nowych możliwości poszerzania wiedzy, doskonalenia swoich umiejętności i kompetencji, dostosowania ich do nowych wymogów oraz znajdowania nowych i lepszych miejsc pracy, co można osiągnąć poprzez łączenie instrumentów, które już istnieją na poziomie europejskim i krajowym.

2) Przewidywania zapotrzebowania na wykwalifikowaną kadrę - jak również niedoborów wykwalifikowanej kadry - pojawiających się na europejskich rynkach pracy.

3) Lepszego dostosowywania wiedzy, umiejętności i kompetencji do potrzeb społeczeństwa i gospodarki, jako sposobu zwiększania konkurencyjności i wzrostu, jak również osiągania większej spójności społecznej w Europie.

WZYWA ZATEM PAŃSTWA CZŁONKOWSKIE I KOMISJĘ DO:

1) Przygotowania obywateli do podejmowania zatrudnienia w nowych miejscach pracy w społeczeństwie opartym na wiedzy, w szczególności przez:

a) podnoszenie ogólnego poziomu kwalifikacji, traktując w sposób priorytetowy kształcenie i szkolenie osób z niskimi kwalifikacjami i innych osób najbardziej narażonych na wykluczenie gospodarcze i społeczne, w tym osób przedwcześnie kończących edukację, młodych osób o niskim poziomie osiągnięć edukacyjnych, starszych pracowników, osób długotrwale bezrobotnych, kobiet starających się powrócić na rynek pracy, migrantów oraz osób niepełnosprawnych;

b) zapewnianie i zachęcanie do kształcenia i szkolenia oraz do kształcenia i szkolenia ustawicznego, w celu zdobycia umiejętności i kompetencji o najwyższej jakości, lub nawet osiągnięcia doskonałości, aby utrzymać i wzmocnić zdolności obywateli do podwyższania innowacyjności i lepszego wykorzystania badań, co jest konieczne do zwiększenia konkurencyjności, wzrostu i zatrudnienia;

c) promowanie doskonałości w odniesieniu do umiejętności w sektorze badawczo-rozwojowym i w ramach innowacyjności między innymi przez rozwój klastrów innowacyjnych z udziałem przedsiębiorstw, jak również placówek edukacyjnych, instytucji szkoleniowych i badawczych, oraz w ramach inicjatywy Euroskills 2008;

d) wdrażanie środków mających na celu dostosowywanie się do rozpoznanego zapotrzebowania na wykwalifikowaną kadrę i uzupełnianie potencjalnych niedoborów;

e) pomoc osobom poszukującym pracy poprzez zapewnianie im poradnictwa zawodowego oraz osobistego planu szkolenia, w którym, w przypadku niedoboru wykwalifikowanej kadry, należy określić zespoły kompetencji, jakie są konieczne w celu podjęcia zatrudnienia w nowych miejscach pracy;

f) rozpowszechnianie informacji dotyczących umiejętności i kompetencji potrzebnych w nowych miejscach pracy przez EURES, krajowe służby zatrudnienia oraz przez europejskie i krajowe sieci doradztwa.

2) Kontynuowania prac w zakresie uznawania wyników kształcenia oraz przejrzystości kwalifikacji, w szczególności przez:

a) rozwijanie, zgodne z konkluzjami Rady z maja 2004 roku(5), systemu uznawania wyników kształcenia formalnego, pozaformalnego i nieformalnego uzyskanych na poziomie krajowym, wdrażania europejskiej struktury kwalifikacji oraz już istniejących lub przyszłych europejskich systemów transferu i kumulowania punktów w szkolnictwie wyższym oraz w sektorze kształcenia i szkolenia zawodowego;

b) dalsze rozwijanie Europass jako instrumentu do wdrażania europejskiej struktury kwalifikacji i uwzględnianie postępów poczynionych w tworzeniu krajowych systemów uznawania kształcenia pozaformalnego i nieformalnego.

3) Zajęcia się finansowaniem i kwestią jakości przez:

a) wykorzystywanie funduszy strukturalnych na rzecz wspierania tej inicjatywy, jak również wykorzystywanie programu "Uczenie się przez całe życie", programu ramowego na rzecz konkurencyjności i innowacji oraz siódmego programu ramowego w dziedzinie badań i rozwoju technologicznego;

b) ulepszanie jakości i adekwatności kształcenia i szkolenia zawodowego na wszystkich poziomach poprzez wdrażanie zasad zapewniania jakości określonych w europejskich narzędziach odniesienia oraz poprzez pełne zaangażowanie partnerów społecznych.

WZYWA ZATEM KOMISJĘ DO:

1) Zbadania, w kontekście procesu kopenhaskiego i współpracy w dziedzinie szkolnictwa wyższego, zapotrzebowania na doradcze procedury o wartości dodanej mogące usprawnić systemy rozpoznawania nowych rodzajów zatrudnienia oraz zapotrzebowania na wykwalifikowaną kadrę na poziomie europejskim, które to wykorzystują istniejące już sektorowe działania w zakresie rozwoju umiejętności i projekty dotyczące uczenia się przez całe życie, oraz politykę dotyczącą przedsiębiorstw i zasady dialogu społecznego. Procedury te powinny umożliwić stworzenie systemu regularnego prognozowania średnioterminowego zapotrzebowania na wykwalifikowaną kadrę oraz rozpoznawania krótkoterminowych niedoborów wykwalifikowanej kadry ujętych w kategoriach funkcji zawodowych, poziomów odniesienia (EQF) oraz kluczowych kompetencji.

Przedmiotowe procedury powinny opierać się na:

– wiedzy fachowej pochodzącej między innymi od przedsiębiorstw, placówek edukacyjnych i instytucji szkoleniowych, służb zatrudnienia oraz naukowców;

– istniejących prognozach dla rynku pracy oraz wynikach sektorowych strategii rozwoju umiejętności na poziomie regionalnym, krajowym i europejskim, jak również wynikach ważnych badań dotyczących zapotrzebowania na wykwalifikowaną kadrę w przyszłości, prowadzonych na poziomie krajowym i europejskim; oraz

2) Wzmocnienia europejskiej sieci wczesnego rozpoznawania i prognozowania zapotrzebowania na wykwalifikowaną kadrę (sieć Skillsnet w ramach Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego) oraz wzmocnienia europejskiego systemu prognozowania tendencji w zatrudnieniu.

3) Sporządzenia sprawozdania z dalszych działań podjętych w związku z tą rezolucją na poziomach europejskim i krajowym w ramach programu prac "Edukacja i szkolenia", uwzględniając sporządzane co dwa lata krajowe sprawozdania państw członkowskich.

______

(1) Decyzja Rady 2005/600/WE z dnia 12 lipca 2005 r. w sprawie wytycznych dla polityk zatrudnienia państw członkowskich oraz zalecenie Rady 2005/601/WE z dnia 12 lipca 2005 r. w sprawie ogólnych wytycznych polityki gospodarczej państw członkowskich i Wspólnoty (2005-2008), Dz.U. L 205 z 6.8.2005, str. 21.

(2) Dz.U. C 292 z 24.11.2005, str. 3.

(3) Dz.U. L 394/10 z 30.12.2006.

(4) KOM (2007) 496 wersja ostateczna.

(5) Konkluzje Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie ds. wspólnych europejskich zasad dotyczących identyfikacji i weryfikacji kształcenia pozaformalnego i nieformalnego (przyjęte w dniu 28 maja 2004 r.), dok.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2007.290.1

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Nowe umiejętności w nowych miejscach pracy.
Data aktu: 15/11/2007
Data ogłoszenia: 04/12/2007