Pomoc państwa - Węgry - Pomoc państwa C 29/07 (ex N 310/06) - Gwarancje krótkoterminowych kredytów eksportowych dla MŚP o ograniczonych obrotach eksportowych - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

POMOC PAŃSTWA - WĘGRY

Pomoc państwa C 29/07 (ex N 310/06) - Gwarancje krótkoterminowych kredytów eksportowych dla MŚP o ograniczonych obrotach eksportowych

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE (Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2007/C 234/11)

(Dz.U.UE C z dnia 6 października 2007 r.)

Pismem z dnia 18 lipca 2007 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Węgry o swojej decyzji o wszczęciu postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE w odniesieniu do wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State Aid Greffe

B-1049 Brussels

Faks: (32-2) 296 12 42

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom węgierskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

TEKST STRESZCZENIA

OPIS ŚRODKA POMOCY

Celem niniejszego środka pomocy jest zapewnienie gwarancji krótkoterminowych kredytów eksportowych o terminie zapadalności nie dłuższym niż dwa lata, przeznaczonych na finansowanie transakcji eksportowych przeprowadzanych przez MŚP o obrotach eksportowych nieprzekraczających 2 mln EUR.

Gwarancja spłaty kredytu zaciągniętego na sfinansowanie transakcji eksportowych może być udzielana krajowym eksporterom z sektora MŚP oraz ich zagranicznym kupcom, aby zwiększyć ich zdolność kredytową i ułatwić im uzyskiwanie kredytów w bankach komercyjnych. Nie ma ograniczeń odnośnie kraju i wielkości przedsiębiorstwa zagranicznego kupca.

Gwarancji udziela węgierski bank Hungarian Export-Import Bank (Eximbank), będący państwową agencją udzielającą kredytów eksportowych, posiadającą gwarancje państwa na pokrycie wszelkich zobowiązań wynikających z wdrożenia niniejszego środka pomocy. Całkowita kwota gwarancji udzielanych przez Exim-bank w okresie dwóch lat obowiązywania środka pomocy wynosi 15 mld HUF (60 mln EUR).

Władze węgierskie pragną powołać się na klauzulę zwalniającą zawartą w pkt 2.5 komunikatu Komisji do państw członkowskich zgodnie z art. 93 ust. 1 Traktatu WE dotyczącego stosowania art. 92 i 93 Traktatu do krótkoterminowego ubezpieczenia kredytów eksportowych(1) (komunikat). W tym celu władze Węgier przedłożyły oświadczenia jednego krajowego ubezpieczyciela kredytów oraz dwóch dużych, prywatnych, międzynarodowych ubezpieczycieli kredytów eksportowych, stwierdzające, że działalność banku Eximbank w tym segmencie wypełnia istniejącą na rynku lukę oraz że nie prowadzą one działalności w tym segmencie rynku.

OCENA ZGODNOŚCI ŚRODKA Z ZASADAMI WSPÓLNEGO RYNKU

Na obecnym etapie Komisja ma wątpliwości co do dwóch zasadniczych elementów zgłoszenia: a) możliwości zastosowania komunikatu, tj. substytucyjności gwarancji względem ubezpieczenia oraz b) braku dostępności ubezpieczeń kredytów eksportowych dla tego typu ryzyka na Węgrzech, ponieważ środek pomocy w formie ubezpieczeń kredytów eksportowych wspieranych przez państwo został już wprowadzony w życie.

Wątpliwości dotyczące możliwości zastosowania komunikatu

Wydaje się, że zgłoszona gwarancja kredytu eksportowego udzielana przez bank Eximbank i ubezpieczenie kredytu eksportowego będące przedmiotem komunikatu różnią się w kilku kwestiach:

– ubezpieczenie zawsze zapewnia ochronę przez ryzykiem dotyczącym kupującego, natomiast gwarancja udzielana przez Eximbank eksporterowi z sektora MŚP chroni przed ryzykiem niespłacenia kredytu przez samego eksportera. Dlatego zgłoszony program gwarancji, w przypadku przyznania go eksporterom z sektora MŚP, będzie stanowił pomoc na działalność eksportową MŚP niezwiązaną wyłącznie z ryzykiem dotyczącym kupującego;

– gwarancji można udzielić również kupującemu. W takim przypadku pokryje ona ryzyko dotyczące kupującego. Jednakże tego typu ryzyko obejmuje niespłacenie kredytu komercyjnego przez kupującego, podczas gdy ubezpieczenie kredytu eksportowego chroni przed ryzykiem braku zapłaty ze strony zagranicznego kupca za nabyte towary i usługi. Dlatego w przeciwieństwie do ubezpieczenia, gwarancja udzielona zagranicznemu kupcowi stanowi bezpośrednią korzyść dla tego kupca;

– podstawy prawne obu rodzajów działalności na Węgrzech są dobrze zdefiniowane i różnią się od siebie: gwarancja jest usługą finansową, którą mogą świadczyć wyłącznie instytucje finansowe, natomiast działalność ubezpieczeniowa może być prowadzona wyłącznie przez ubezpieczyciela podlegającego krajowej ustawie o ubezpieczeniach.

Wątpliwości w przypadku zastosowania komunikatu

Nawet gdyby gwarancję kredytu eksportowego i ubezpieczenie uznać za wystarczająco podobne środki pomocy i dopuścić zastosowanie komunikatu, nadal pozostają pewne wątpliwości:

– ponieważ węgierski środek pomocy N 488/06 - "Ubezpieczenie kredytu eksportowego dla MŚP o ograniczonym obrocie eksportowym" - został zatwierdzony przez Komisję 22 stycznia 2007 r. na okres dwóch lat, na rynku powinna już być dostępna ochrona przed ryzykiem ponoszonym przez MŚP o ograniczonym obrocie eksportowym. Tego typu ochrona ubezpieczeniowa jest oferowana przez węgierską instytucję ubezpieczeń kredytów eksportowych Hungarian Export Credit Insurance Corporation (MEHIB).

Zatwierdzenie dodatkowego środka pomocy mogłoby przynieść dodatkowe korzyści węgierskim eksporterom z sektora MŚP poprzez udostępnienie im kolejnego instrumentu pomocy państwa, obniżającego ryzyko nieobjęte ochroną ubezpieczeniową.

Jeśli przepisy komunikatu nie znajdą zastosowania, niniejszy środek pomocy może stanowić pomoc państwa dla wywozu w ramach Wspólnoty, co zawsze było surowo potępiane przez Komisję.

TEKST PISMA

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

______

(1) Dz.U. C 281 z 17.9.1997 ze zmianami wprowadzonymi w Dz.U. C217 z 2.8.2001 i Dz.U. C 325 z 22.12.2005.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Wszystkie wyroby tytoniowe wkrótce trafią do systemu Track&Trace

Punkty sprzedaży wyrobów tytoniowych czekają nowe obowiązki. Unijnym Systemem Śledzenia Ruchu i Pochodzenia Wyrobów Tytoniowych (Track&Trace) obecnie objęte są papierosy i tytoń do samodzielnego skręcania papierosów. Od 20 maja trafią do niego także wszystkie inne wyroby zawierające w swoim składzie tytoń. W systemie muszą się również zarejestrować punkty sprzedaży wyrobów tytoniowych.

Krzysztof Koślicki 05.02.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2007.234.18

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Pomoc państwa - Węgry - Pomoc państwa C 29/07 (ex N 310/06) - Gwarancje krótkoterminowych kredytów eksportowych dla MŚP o ograniczonych obrotach eksportowych - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.
Data aktu: 06/10/2007
Data ogłoszenia: 06/10/2007