Pomoc państwa C 29/07 (ex N 310/06) - Gwarancje krótkoterminowych kredytów eksportowych dla MŚP o ograniczonych obrotach eksportowych
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE (Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2007/C 234/11)
(Dz.U.UE C z dnia 6 października 2007 r.)
Pismem z dnia 18 lipca 2007 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Węgry o swojej decyzji o wszczęciu postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE w odniesieniu do wyżej wspomnianego środka pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Competition
State Aid Greffe
B-1049 Brussels
Faks: (32-2) 296 12 42
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom węgierskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
TEKST STRESZCZENIA
OPIS ŚRODKA POMOCY
Celem niniejszego środka pomocy jest zapewnienie gwarancji krótkoterminowych kredytów eksportowych o terminie zapadalności nie dłuższym niż dwa lata, przeznaczonych na finansowanie transakcji eksportowych przeprowadzanych przez MŚP o obrotach eksportowych nieprzekraczających 2 mln EUR.
Gwarancja spłaty kredytu zaciągniętego na sfinansowanie transakcji eksportowych może być udzielana krajowym eksporterom z sektora MŚP oraz ich zagranicznym kupcom, aby zwiększyć ich zdolność kredytową i ułatwić im uzyskiwanie kredytów w bankach komercyjnych. Nie ma ograniczeń odnośnie kraju i wielkości przedsiębiorstwa zagranicznego kupca.
Gwarancji udziela węgierski bank Hungarian Export-Import Bank (Eximbank), będący państwową agencją udzielającą kredytów eksportowych, posiadającą gwarancje państwa na pokrycie wszelkich zobowiązań wynikających z wdrożenia niniejszego środka pomocy. Całkowita kwota gwarancji udzielanych przez Exim-bank w okresie dwóch lat obowiązywania środka pomocy wynosi 15 mld HUF (60 mln EUR).
Władze węgierskie pragną powołać się na klauzulę zwalniającą zawartą w pkt 2.5 komunikatu Komisji do państw członkowskich zgodnie z art. 93 ust. 1 Traktatu WE dotyczącego stosowania art. 92 i 93 Traktatu do krótkoterminowego ubezpieczenia kredytów eksportowych(1) (komunikat). W tym celu władze Węgier przedłożyły oświadczenia jednego krajowego ubezpieczyciela kredytów oraz dwóch dużych, prywatnych, międzynarodowych ubezpieczycieli kredytów eksportowych, stwierdzające, że działalność banku Eximbank w tym segmencie wypełnia istniejącą na rynku lukę oraz że nie prowadzą one działalności w tym segmencie rynku.
OCENA ZGODNOŚCI ŚRODKA Z ZASADAMI WSPÓLNEGO RYNKU
Na obecnym etapie Komisja ma wątpliwości co do dwóch zasadniczych elementów zgłoszenia: a) możliwości zastosowania komunikatu, tj. substytucyjności gwarancji względem ubezpieczenia oraz b) braku dostępności ubezpieczeń kredytów eksportowych dla tego typu ryzyka na Węgrzech, ponieważ środek pomocy w formie ubezpieczeń kredytów eksportowych wspieranych przez państwo został już wprowadzony w życie.
Wątpliwości dotyczące możliwości zastosowania komunikatu
Wydaje się, że zgłoszona gwarancja kredytu eksportowego udzielana przez bank Eximbank i ubezpieczenie kredytu eksportowego będące przedmiotem komunikatu różnią się w kilku kwestiach:
– ubezpieczenie zawsze zapewnia ochronę przez ryzykiem dotyczącym kupującego, natomiast gwarancja udzielana przez Eximbank eksporterowi z sektora MŚP chroni przed ryzykiem niespłacenia kredytu przez samego eksportera. Dlatego zgłoszony program gwarancji, w przypadku przyznania go eksporterom z sektora MŚP, będzie stanowił pomoc na działalność eksportową MŚP niezwiązaną wyłącznie z ryzykiem dotyczącym kupującego;
– gwarancji można udzielić również kupującemu. W takim przypadku pokryje ona ryzyko dotyczące kupującego. Jednakże tego typu ryzyko obejmuje niespłacenie kredytu komercyjnego przez kupującego, podczas gdy ubezpieczenie kredytu eksportowego chroni przed ryzykiem braku zapłaty ze strony zagranicznego kupca za nabyte towary i usługi. Dlatego w przeciwieństwie do ubezpieczenia, gwarancja udzielona zagranicznemu kupcowi stanowi bezpośrednią korzyść dla tego kupca;
– podstawy prawne obu rodzajów działalności na Węgrzech są dobrze zdefiniowane i różnią się od siebie: gwarancja jest usługą finansową, którą mogą świadczyć wyłącznie instytucje finansowe, natomiast działalność ubezpieczeniowa może być prowadzona wyłącznie przez ubezpieczyciela podlegającego krajowej ustawie o ubezpieczeniach.
Wątpliwości w przypadku zastosowania komunikatu
Nawet gdyby gwarancję kredytu eksportowego i ubezpieczenie uznać za wystarczająco podobne środki pomocy i dopuścić zastosowanie komunikatu, nadal pozostają pewne wątpliwości:
– ponieważ węgierski środek pomocy N 488/06 - "Ubezpieczenie kredytu eksportowego dla MŚP o ograniczonym obrocie eksportowym" - został zatwierdzony przez Komisję 22 stycznia 2007 r. na okres dwóch lat, na rynku powinna już być dostępna ochrona przed ryzykiem ponoszonym przez MŚP o ograniczonym obrocie eksportowym. Tego typu ochrona ubezpieczeniowa jest oferowana przez węgierską instytucję ubezpieczeń kredytów eksportowych Hungarian Export Credit Insurance Corporation (MEHIB).
Zatwierdzenie dodatkowego środka pomocy mogłoby przynieść dodatkowe korzyści węgierskim eksporterom z sektora MŚP poprzez udostępnienie im kolejnego instrumentu pomocy państwa, obniżającego ryzyko nieobjęte ochroną ubezpieczeniową.
Jeśli przepisy komunikatu nie znajdą zastosowania, niniejszy środek pomocy może stanowić pomoc państwa dla wywozu w ramach Wspólnoty, co zawsze było surowo potępiane przez Komisję.
TEKST PISMA
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
______
(1) Dz.U. C 281 z 17.9.1997 ze zmianami wprowadzonymi w Dz.U. C217 z 2.8.2001 i Dz.U. C 325 z 22.12.2005.
Rząd zamierza uregulować zagadnienia związane z funkcjonowaniem lekarza koronera właściwego do stwierdzania zgonu osoby, gdy trudno jest wskazać lekarza leczącego, który byłby zobowiązany do stwierdzenia zgonu lub konieczności dokonania czynności i ustaleń związanych ze zgonem, wymagających specjalistycznej wiedzy. Chce też wprowadzić spójne systemowo regulacje odnoszące się do karty zgonu, karty urodzenia oraz karty urodzenia z adnotacją o martwym urodzeniu.
12.05.2025Ustawa reformuje system wydawania wizy krajowej dla studentów oraz system wydawania zezwolenia na pobyt czasowy w celu kształcenia się na studiach. Zgodnie z regulacją, każdy cudzoziemiec – obywatel państwa trzeciego, który chce rozpocząć studia w Polsce - będzie musiał podczas rekrutacji przedstawić dokument poświadczający znajomość języka, w którym odbywa się kształcenie, co najmniej na poziomie B2.
10.05.2025Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - zdecydował w piątek Sejm uchwalając nowelizację Kodeksu pracy. Teraz ustawa trafi do Senatu.
09.05.2025Prezydent Andrzej Duda zawetował we wtorek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Uchwalona przez Parlament zmiana, która miała wejść w życie 1 stycznia 2026 roku, miała kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie miało skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców.
06.05.2025Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2025 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie dotyczy nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.
06.05.2025W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2007.234.18 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Pomoc państwa - Węgry - Pomoc państwa C 29/07 (ex N 310/06) - Gwarancje krótkoterminowych kredytów eksportowych dla MŚP o ograniczonych obrotach eksportowych - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE. |
Data aktu: | 06/10/2007 |
Data ogłoszenia: | 06/10/2007 |