Porozumienie zawarte pomiędzy Europejskim Bankiem Centralnym a Banka Slovenije w sprawie wierzytelności przyznawanej na rzecz Banka Slovenije przez Europejski Bank Centralny zgodnie z art. 30 ust. 3 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego.

POROZUMIENIE
z dnia 30 grudnia 2006 r.
zawarte pomiędzy Europejskim Bankiem Centralnym a Banka Slovenije w sprawie wierzytelności przyznawanej na rzecz Banka Slovenije przez Europejski Bank Centralny zgodnie z art. 30 ust. 3 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego

(2007/C 17/07)

(Dz.U.UE C z dnia 25 stycznia 2007 r.)

EUROPEJSKI BANK CENTRALNY ORAZ BANKA SLOVENIJE,

Mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 3 ust. 1 decyzji EBC/2006/30 z dnia 30 grudnia 2006 r. w sprawie wpłacenia przez Banka Slovenije kapitału, przekazania aktywów rezerwy walutowej oraz wniesienia wkładu na poczet rezerw oraz zasobów Europejskiego Banku Centralnego(1), równowartość w euro całkowitej kwoty aktywów rezerwy walutowej, które Banka Slovenije jest zobowiązany przekazać Europejskiemu Bankowi Centralnemu (EBC) z dniem 1 stycznia 2007 r. na podstawie art. 49 ust. 1 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego wynosi EUR 191.641.809,33.

(2) Zgodnie z art. 30 ust. 3 Statutu oraz art. 4 ust. 1 decyzji EBC/2006/30, z dniem 1 stycznia 2007 r. EBC jest obowiązany przyznać Banka Slovenije wyrażoną w euro wierzytelność równoważną całkowitej kwocie w euro wnoszonych przez Banka Slovenije aktywów rezerwy walutowej, zgodnie ze wskazaniami zawartymi w art. 3 tej decyzji. EBC oraz Banka Slovenije ustalają wysokość wierzytelności Banka Slovenije wobec EBC na kwotę EUR 183.995.237,74 w celu zapewnienia, że stosunek pomiędzy wyrażoną w euro wierzytelnością przyznaną Banka Slovenije oraz całkowitą wartością wierzytelności przyznanych na rzecz innych krajowych banków centralnych Państw Członkowskich, które przyjęły euro (zwanych dalej "uczestniczącymi KBC") będzie równy stosunkowi pomiędzy przypisanej Banka Slovenije wadze udziału w ramach klucza kapitałowego EBC a całkowitej wadze udziałów pozostałych uczestniczących KBC w tym kluczu.

(3) Różnica pomiędzy kwotami wskazanymi w punktach 1 i 2 preambuły wynika z zastosowania w odniesieniu do wartości aktywów rezerwy walutowej wniesionych przez Banka Slovenije na podstawie art. 30 ust. 1 Statutu "obowiązujących kursów walut" o których mowa w art. 49 ust. 1 Statutu oraz ze zmian w zakresie wierzytelności przysługujących na podstawie art. 30 ust. 3 Statutu innym uczestniczącym KBC, które spowodowane zostały (i) dostosowaniem klucza kapitałowego EBC dokonanym z dniem 1 stycznia 2004 r. na podstawie art. 29 ust. 3 Statutu; (ii) rozszerzeniem klucza kapitałowego EBC dokonanym z dniem 1 maja 2004 r. na podstawie art. 49 ust. 3 Statutu oraz (iii) rozszerzeniem klucza kapitałowego EBC dokonanym z dniem 1 stycznia 2007 r. na podstawie art. 49 ust. 3 Statutu.

(4) W związku z powyższą różnicą, EBC oraz Banka Slovenije uzgadniają, iż wierzytelność Banka Slovenije może zostać pomniejszona w drodze potrącenia tej wierzytelności z kwotą jaką Banka Slovenije jest zobowiązana przekazać na poczet rezerw i zasobów EBC na podstawie art. 49 ust. 2 Statutu oraz art. 5 ust. 1 decyzji EBC/2006/ 30, w przypadku gdy wierzytelność Banka Slovenije przekracza wartość EUR 183.995.237,74.

(5) EBC oraz Banka Slovenije powinny ponadto uzgodnić inne sposoby przyznania wierzytelności na rzecz Banka Slovenije, biorąc pod uwagę że w zależności od wahań kursów walutowych konieczne może być raczej podwyższenie niż obniżenie wierzytelności do kwoty wskazanej w punkcie 2 preambuły.

(6) Rada Prezesów wyraziła zgodę na przystąpienie przez EBC do niniejszego porozumienia, co nastąpiło w drodze decyzji podjętej na podstawie art. 30 Statutu, w związku z art. 10 ust. 3 Statutu i wskazaną tam procedurą,

UZGADNIAJĄ CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Sposoby przyznawania wierzytelności na rzecz Banka Slovenije

1.
W przypadku, gdy kwota wierzytelności jaką EBC jest obowiązany przyznać Banka Slovenije na podstawie art. 30 ust. 3 Statutu oraz art. 4 ust. 1 decyzji EBC/2006/30 (dalej "wierzytelność Banka Slovenije" lub "wierzytelność") jest wyższa niż EUR 183.995.237,74 w końcowej dacie, z którą EBC otrzymuje aktywa rezerwy walutowej od Banka Slovenije na podstawie art. 3 ust. 1 decyzji EBC/2006/30, wówczas kwota tej wierzytelności zostanie w tej dacie obniżona do kwoty EUR 183.995.237,74. Powyższe obniżenie kwoty wierzytelności zostanie dokonane w drodze potrącenia wierzytelności z kwotą, którą Banka Slovenije ma obowiązek przekazać na poczet rezerw i zasobów EBC z dniem 1 stycznia 2007 r. na podstawie art. 49 ust. 2 Statutu oraz art. 5 ust. 1 decyzji EBC/ 2006/30. Kwota potrącenia będzie traktowana jako przedterminowe przekazanie wkładu na poczet rezerw i zasobów EBC na podstawie art. 49 ust. 2 Statutu oraz art. 5 ust. 1 decyzji EBC/ 2006/30; przekazanie takie będzie uważane za dokonane w dacie w której następuje potrącenie.
2.
Jeżeli kwota jaką Banka Slovenije zobowiązany jest przekazać na poczet rezerw i zasobów EBC na podstawie art. 49 ust. 2 Statutu oraz art. 5 ust. 1 decyzji EBC/2006/30 jest niższa niż różnica pomiędzy (a) kwotą wierzytelności Banka Slovenije oraz (b) kwotą EUR 183.995.237,74, wówczas kwota wskazanej wierzytelności podlega obniżeniu do kwoty EUR 183.995.237,74, w drodze (1) potrącenia dokonanego zgodnie z ust. 1 powyżej oraz (2) zapłaty przez EBC na rzecz Banka Slovenije kwoty w euro równej kwocie niedoboru występującego po dokonaniu powyższego potrącenia. Każda kwota jaką EBC zobowiązany będzie wypłacić na podstawie niniejszego ustępu będzie wymagalna z dniem 1 stycznia 2007 r. EBC wyda w odpowiednim czasie polecenie przelewu takiej należnej kwoty wraz z naliczonym na jej podstawie należnym po potrąceniach oprocentowaniem, które zostanie wykonane za pośrednictwem transeuropejskiego zautomatyzowanego systemu rozrachunku brutto w czasie rzeczywistym (TARGET). Należne oprocentowanie naliczone zostanie w oparciu o okresy dzienne, przy użyciu metody naliczania przyjmującej że rok wynosi 360 dni oraz przy zastosowaniu stopy procentowej równej krańcowej stopie procentowej zastosowanej przez Europejski System Banków Centralnych (ESBC) w ostatniej przeprowadzonej przez niego podstawowej operacji refinansującej.
3.
W przypadku gdy wierzytelność Banka Slovenija jest niższa niż EUR 183.995.237,74 w końcowej dacie, z którą EBC otrzymuje aktywa rezerwy walutowej od Banka Slovenije na podstawie art. 3 decyzji EBC/2006/30, wówczas wysokość tej wierzytelności podlega we wskazanej dacie podwyższeniu do kwoty równej EUR 183.995.237,74. Podwyższenie kwoty wierzytelności nastąpi w drodze zapłaty przez Banka Slovenije na rzecz EBC kwoty w euro odpowiadającej wysokości wskazanej różnicy. Każda kwota jaką Banka Slovenije będzie zobowiązany wpłacić na podstawie niniejszego ustępu będzie wymagalna z dniem 1 stycznia 2007 r. oraz podlega zapłacie zgodnie z procedurą określoną w art. 5 ust. 4 i 5 decyzji EBC/2006/30.
Artykuł  2

Postanowienia końcowe

1.
Niniejsze porozumienie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2007 r.
2.
Niniejsze porozumienie zostanie sporządzone w dwóch odpowiednio podpisanych oryginałach w języku angielskim. EBC oraz Banka Slovenija otrzymają po jednym z oryginalnych egzemplarzy.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem, dnia 30 grudnia 2006 r.

W imieniu Europejskiego Banku Centralnego W imieniu Banka Slovenije
Jean-Claude TRICHET Mitja GASPARI
President Governor

______

(1) Publikacja nastąpi.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2007.17.26

Rodzaj: Porozumienie
Tytuł: Porozumienie zawarte pomiędzy Europejskim Bankiem Centralnym a Banka Slovenije w sprawie wierzytelności przyznawanej na rzecz Banka Slovenije przez Europejski Bank Centralny zgodnie z art. 30 ust. 3 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego.
Data aktu: 30/12/2006
Data ogłoszenia: 25/01/2007
Data wejścia w życie: 01/01/2007