dotyczące realizacji procedur śródokresowych w zakresie funduszy
strukturalnych na lata 2000-2006, wraz z odpowiedziami Komisji
(przedstawione na mocy art. 248 ust. 4 akapit drugi Traktatu WE)
(2007/C 124/01)
(Dz.U.UE C z dnia 5 czerwca 2007 r.)
STRESZCZENIE
Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniu 8 marca 2007 r.
| W imieniu Trybunału Obrachunkowego | |
| Hubert WEBER | |
| Prezes |
______
(1) Około 16 mld euro funduszy strukturalnych na lata 2004-2006 przyznano na około 200 programów w nowych państwach członkowskich.
(2) Patrz: tytuł II "Programowanie" - art. 13-19 rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiającego przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych (Dz.U. L 161 z 26.6.1999, str. 1).
(3) Artykuł 10 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1260/1999.
(4) Artykuł 18 i 19 rozporządzenia (WE) nr 1260/1999. W przypadku gdy udział Wspólnoty nie przekracza 1 mld euro, pomoc może przyjąć formę "jednolitego dokumentu programowego" (JDP), zawierającego te same informacje, które znajdują się w WRW i PO.
(5) Artykuł 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1260/1999.
(6) Artykuł 35 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1260/1999.
(7) Rezerwa wykonania - patrz: art. 44, zasada n + 2 - patrz: art. 31 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1260/1999.
(8) Z całkowitej puli funduszy strukturalnych przyznanych na realizację Celu 1, zgodnie z jego planem finansowym, zobowiązania zaciągane są w rocznych transzach od roku 2000 do 2006. Płatności mogą być dokonywane w formie zaliczek (w wysokości 7 % całkowitej puli środków dla każdego programu; na początku stosunkowo trwale zapobiegają stosowaniu zasady n + 2) lub zwrotów środków wypłaconych odbiorcom końcowym. Aby uniknąć umorzeń środków, państwa członkowskie muszą przedstawić Komisji, do końca drugiego roku następującego po roku zaciągnięcia zobowiązań, wniosek o płatność, obejmujący w odniesieniu do każdego roku kwoty przewidziane w planie finansowania (art. 31 ust. 2 i art. 32 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1260/1999).
(9) Artykuł 27 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (Dz.U. L 248 z 16.9.2002, str. 1). Oszczędność oznacza, że zasoby zostają udostępnione w wymaganym czasie, we właściwej ilości i jakości oraz po najlepszej cenie; skuteczność oznacza osiągnięcie wyznaczonych celów oraz zamierzonych rezultatów; wydajność oznacza dążenie do osiągnięcia jak najlepszego związku między zaangażowanymi zasobami a osiągniętymi wynikami. W sprawie oceny skuteczności funduszy strukturalnych - patrz też art. 40 rozporządzenia (WE) nr 1260/1999.
(10) Artykuł 41 rozporządzenia (WE) nr 1260/1999.
(11) Artykuł 42 rozporządzenia (WE) nr 1260/1999.
(12) Artykuł 43 rozporządzenia (WE) nr 1260/1999.
(13) Sprawozdanie specjalne nr 7/2003 na temat wdrożenia programowania pomocy na okres 2000-2006 w ramach funduszy strukturalnych (Dz.U. C 174 z 23.7.2003).
(14) Patrz: sprawozdanie specjalne nr 10/2006 dotyczące ocen ex post programów Celu 1 i 3 na lata 1994-1999.
(15) Artykuł 42 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1260/1999.
(16) Artykuł 44 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1260/1999.
(17) Artykuł 44 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1260/1999.
(18) Artykuł 14 ust. 2 w połączeniu z tytułem II "Programowanie" oraz art. 10 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1260/1999.
(19) Artykuł 42 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1260/1999.
(20) Belgia: JDP Flandria, Cel 3; Francja: JDP Korsyka i JDP Cel 3; Niemcy: WRW, PO Brandenburgia, PO Transport; Włochy: WRW i PO Kalabria, PO Ponsil, PO Transport; JDP Lombardia, Cel 3; Irlandia: WRW i PO "Southern-Eastern", PO Sektor produkcyjny; Hiszpania: WRW i PO Andaluzja, PO Galicja, Zjednoczone Królestwo: JDP Meyerside, PO Cel 3.
Procedury ocen śródokresowych, alokacji rezerwy wykonania oraz weryfikacji dotyczących WRW w Portugalii, PO Algarve (P), JDP Burgenland (A), JDP Hainaut (B), JDP Réunion (F), JDP Flevoland (NL) zbadano na szczeblu Komisji.
(21) Komisja oceniła jedną trzecią wstępnych sprawozdań jako dobre lub bardzo dobre. Ocena sprawozdań końcowych była o wiele wyższa: za dobre lub bardzo dobre uznano dwie trzecie sprawozdań. Główną przyczyną stwierdzonych niedociągnięć był fakt, że osoby oceniające były przeciążone:
- liczbą pytań do celów oceny,
- liczbą projektów objętych oceną,
- złożonością niektórych dużych programów, a także ograniczonymi środkami, które osoby oceniające miały do dyspozycji.
(22) "Wzrastający potencjał oceny", Komisja Europejska, listopad 2004 r. (str. 35).
(23) Istnieje szereg badań empirycznych i ocen wskazujących na występowanie tego zjawiska. Ogólnie rzecz biorąc, istnieją niewystarczające dane na temat rzeczywistych potrzeb, w tym dane na temat rodzaju infrastruktury optymalizującej efekty funduszy strukturalnych.
(24) Efekt deadweight występuje, gdy dane działanie lub inwestycja miałyby miejsce również przy braku dofinansowania.
(25) Komisja Europejska, nowy okres programowania 2000-2006: dokument roboczy nr 4 zawierający uwagi metodologiczne - Realizacja rezerwy wykonania.
(26) Wskaźniki te są powiązane: absorpcja finansowa jest silnie skorelowana z produktami programu.
(27) Sprawozdanie specjalne Trybunału nr 7/2003 wskazywało, że w praktyce rezerwa wykonania wiąże się ze złożoną procedurą realokacji środków, co może prowadzić do niespójności i nieskuteczności w wykorzystaniu rezerwy.
(28) W przypadku duńskiego programu w ramach Celu 3 Komisja nie miała innego wyjścia, jak tylko dokonać alokacji rezerwy wykonania pomimo faktu, że dokonano już umorzeń na znaczne kwoty z uwagi na to, że środki nie zostały wydatkowane.
(29) Stanowiło to nawiązanie do wymogów unijnej koncepcji zrównoważonego rozwoju z Traktatu z Amsterdamu i znacznie wyprzedzało konkluzje z posiedzenia Rady Europejskiej w Lizbonie (marzec 2000 r.: "stać się najbardziej konkurencyjną i opartą na wiedzy gospodarką na świecie"), do których Rada Europejska w Göteborgu (czerwiec 2001 r.) dodała strategię zrównoważonego rozwoju uwzględniającego ochronę środowiska.
(30) Patrz: art. 10 ust. 3 i art. 14 rozporządzenia (WE) nr 1260/1999. "(...) zgodnie z niniejszym tytułem". "Tytuł" odnosi się tu do postanowień dotyczących programowania zawartych w art. 15-19.
(31) Artykuł 47 rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1260/1999 (Dz.U. L 210 z 31.7.2006, str. 25).
(32) Artykuł 13 rozporządzenia (WE) nr 1083/2006.
(33) Artykuł 50 i 51 rozporządzenia (WE) nr 1083/2006.
(34) Zgodnie z pkt 12 akapit trzeci porozumienia międzyinstytucjonalnego (obejmującego perspektywę finansową) między Parlamentem Europejskim, Radą oraz Komisją z dnia 6 maja 1999 r. (Dz.U. C 172 z 18.6.1999, str. 1), Parlament Europejski i Rada zobowiązują się przestrzegać alokacji środków na zobowiązania przewidzianych w perspektywie finansowej na działania strukturalne.
ODPOWIEDZI KOMISJI
STRESZCZENIE
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2007.124.1 |
| Rodzaj: | Zawiadomienie |
| Tytuł: | Sprawozdanie specjalne nr 1/2007 dotyczące realizacji procedur śródokresowych w zakresie funduszy strukturalnych na lata 2000-2006, wraz z odpowiedziami Komisji. |
| Data aktu: | 08/03/2007 |
| Data ogłoszenia: | 05/06/2007 |