Pomoc państwa - Austria - Pomoc C 8/2006 (ex N 536/2005) - pomoc na rzecz Dornbirner Sparkasse - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 traktatu WE.

POMOC PAŃSTWA - AUSTRIA

Pomoc C 8/2006 (ex N 536/2005) - pomoc na rzecz Dornbirner Sparkasse

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 traktatu WE

(2006/C 92/03)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE C z dnia 20 kwietnia 2006 r.)

W piśmie z dnia 8 marca 2006 r. zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Austrię o swojej decyzji dotyczącej wszczęcia postępowania wyjaśniającego, określonego w art. 88 ust. 2 traktatu WE, dotyczącego wyżej wymienionego środka.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka, względem którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i towarzyszącego mu pisma, kierując je do Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State aid Registry

Rue de la Loi/Wetstraat, 200

B-1049 Brussels

Faks: (32-2) 296 12 42

Uwagi te zostaną przekazane Austrii. Zainteresowane strony przekazujące uwagi mogą wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

STRESZCZENIE

Zgłaszanym środkiem jest umowa gwarancji pomiędzy miastem Dornbirn, gminą liczącą 45 000 mieszkańców, oraz regionalnym bankiem oszczędnościowym Dornbirner Sparkasse Bank AG (zwanym dalej "Dornbirner Sparkasse"). Dornbirner Sparkasse ma obecnie dwóch akcjonariuszy: Dornbirner Anteilsverwaltungssparkasse (74 %) oraz Dospra Aktienverwaltung GmbH (26 %). Komisja zakłada, że obydwa podmioty będące akcjonariuszami kontrolowane są przez miasto Dornbirn.

Na dzień 31 grudnia 2004 r. spółka Dornbirner Sparkasse dysponowała majątkiem o wartości 1,94 mld EUR, a jej zysk na działalności operacyjnej wynosił 18,4 mln EUR, natomiast zysk netto 13,0 mln EUR. Dysponując kapitałem podstawowym o wartości 205,6 mln EUR, bank uzyskał współczynnik kapitału podstawowego w wysokości 14,2 % oraz wskaźnik udziału kapitału własnego w wysokości 18,4 %. Wskaźnik kosztów do przychodów wynosił 56,1 %. W 2004 r. bank Dornbirner Sparkasse zatrudniał 386 pracowników.

Zgodnie ze zgłoszoną umową miasto Dornbirn zamierza udzielić gwarancji obejmującej 80 % określonych zobowiązań bilansowych banku(1) oraz 20 % zobowiązań warunkowych, o ile termin spłaty zobowiązania nie przekracza 20 lat. Na gwarancję powołać się można tylko w przypadku niewypłacalności Dornbirner Sparkasse lub Dornbirner Anteilsverwaltungssparkasse. Umowa może zostać unieważniona z zachowaniem trzyletniego okresu wypowiedzenia (począwszy od 31 grudnia 2009 r.). Umowa gwarancji obejmuje zobowiązania do maksymalnej kwoty 2 mld EUR. Dla zabezpieczenia tej maksymalnej kwoty przewiduje się korekty, w przypadku gdyby wartość zobowiązań objętych gwarancją przekraczała 2 mld EUR.

Proponowana wysokość prowizji wynosi 0,03 % wartości zobowiązań objętych gwarancją i będzie obliczana co roku. Prowizja nie może przekraczać 550 000 EUR. Dornbirner Sparkasse deklaruje, że będzie korzystać z gwarancji w taki sposób, by zapewnić płatność tytułem prowizji na rzecz miasta Dornbirn w wysokości co najmniej 360 000 EUR. Austria przedstawia ekspertyzę, w której w oparciu o model Blacka- Scholesa wykazana została zgodność proponowanej prowizji z zasadami rynkowymi.

Austria stwierdza, że gwarancja proponowana jest w związku ze zniesieniem tzw. "Ausfallhaftung" - nieograniczonej gwarancji publicznej. Po zawarciu przez Komisję i Austrię porozumienia, w następstwie którego Komisja przyjęła decyzję nr C(2003) 1329 wersja ostateczna(2), przyjętą przez Austrię pismem z dnia 15 maja 2003 r., gwarancja "Ausfallhaftung" musi zostać zniesiona po okresie przejściowym upływającym dnia 1 kwietnia 2007 r.

Komisja zauważa, że przedmiotowa gwarancja została przygotowana w taki sposób, by zastąpić gwarancję "Ausfallhaftung". Ponieważ zgłoszona gwarancja ma objąć większość zobowiązań banku i potencjalnie jest instrumentem trwałym, istnieją wątpliwości co do tego, czy zgłaszany środek nie zniweczy skuteczności decyzji Komisji nr C(2003) 1329 wersja ostateczna.

Komisja uważa ponadto, że zgłaszany środek stanowi pomoc państwa w rozumieniu art. 87 ust. 1 traktatu WE oraz art. 61 ust. 1 porozumienia EOG oraz że pomocy tej nie można uznać za zgodną z traktatem na podstawie odstępstw określonych w art. 87 ust. 2 i 3 oraz art. 86 ust. 2 przede wszystkim z następujących powodów:

Komisja wyraża także wątpliwość, czy jakikolwiek prywatny gwarant gotów byłby na podjęcie ryzyka związanego z gwarancją o tak szerokim zakresie, biorąc pod uwagę fakt, że miasto Dornbirn jako gwarant najwyraźniej nie ma żadnego wpływu na sposób zarządzania ryzykiem przez Dornbirner Sparkasse oraz że Austria nie przedstawiła żadnych danych porównawczych ani informacji dotyczących podobnych transakcji.

Istnieją ponadto wątpliwości, czy zgłaszana gwarancja jest zgodna z wymogami obwieszczenia w sprawie zastosowania art. 87 i 88 traktatu WE do pomocy państwowej w formie gwarancji(3). Rozwiązanie umowy zależy od przyszłych decyzji stron i dlatego gwarancja może być nieograniczona w czasie. Zważywszy na zakres gwarancji istnieją także wątpliwości co do tego, czy gwarancja jest ograniczona do pewnej kwoty i czy jest powiązana z określoną transakcją finansową.

Komisja wyraża także wątpliwość, czy założenia ekspertyzy przedstawionej przez Austrię mają zastosowanie do zgłoszonego środka. Poza tym opłata w wysokości 0,03 % może nie uwzględniać wszystkich korzyści, z jakich korzysta Dornbirner Sparkasse dysponując gwarancją państwową obejmującą 80 % zobowiązań banku. Wydaje się, że przy obliczaniu prowizji nie uwzględniono zwłaszcza korzyści wynikającej z niższych kosztów finansowania.

______

(1) Zobowiązania wobec banków, zobowiązania wobec klientów, papiery dłużne.

(2) Dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym.

(3) OJ 2000/C 71/07

TEKST PISMA

.................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

.................................................

grafika

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024