Pomoc C 8/2006 (ex N 536/2005) - pomoc na rzecz Dornbirner Sparkasse
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 traktatu WE
(2006/C 92/03)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE C z dnia 20 kwietnia 2006 r.)
W piśmie z dnia 8 marca 2006 r. zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Austrię o swojej decyzji dotyczącej wszczęcia postępowania wyjaśniającego, określonego w art. 88 ust. 2 traktatu WE, dotyczącego wyżej wymienionego środka.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka, względem którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i towarzyszącego mu pisma, kierując je do Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Competition
State aid Registry
Rue de la Loi/Wetstraat, 200
B-1049 Brussels
Faks: (32-2) 296 12 42
Uwagi te zostaną przekazane Austrii. Zainteresowane strony przekazujące uwagi mogą wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
STRESZCZENIE
Zgłaszanym środkiem jest umowa gwarancji pomiędzy miastem Dornbirn, gminą liczącą 45 000 mieszkańców, oraz regionalnym bankiem oszczędnościowym Dornbirner Sparkasse Bank AG (zwanym dalej "Dornbirner Sparkasse"). Dornbirner Sparkasse ma obecnie dwóch akcjonariuszy: Dornbirner Anteilsverwaltungssparkasse (74 %) oraz Dospra Aktienverwaltung GmbH (26 %). Komisja zakłada, że obydwa podmioty będące akcjonariuszami kontrolowane są przez miasto Dornbirn.
Na dzień 31 grudnia 2004 r. spółka Dornbirner Sparkasse dysponowała majątkiem o wartości 1,94 mld EUR, a jej zysk na działalności operacyjnej wynosił 18,4 mln EUR, natomiast zysk netto 13,0 mln EUR. Dysponując kapitałem podstawowym o wartości 205,6 mln EUR, bank uzyskał współczynnik kapitału podstawowego w wysokości 14,2 % oraz wskaźnik udziału kapitału własnego w wysokości 18,4 %. Wskaźnik kosztów do przychodów wynosił 56,1 %. W 2004 r. bank Dornbirner Sparkasse zatrudniał 386 pracowników.
Zgodnie ze zgłoszoną umową miasto Dornbirn zamierza udzielić gwarancji obejmującej 80 % określonych zobowiązań bilansowych banku(1) oraz 20 % zobowiązań warunkowych, o ile termin spłaty zobowiązania nie przekracza 20 lat. Na gwarancję powołać się można tylko w przypadku niewypłacalności Dornbirner Sparkasse lub Dornbirner Anteilsverwaltungssparkasse. Umowa może zostać unieważniona z zachowaniem trzyletniego okresu wypowiedzenia (począwszy od 31 grudnia 2009 r.). Umowa gwarancji obejmuje zobowiązania do maksymalnej kwoty 2 mld EUR. Dla zabezpieczenia tej maksymalnej kwoty przewiduje się korekty, w przypadku gdyby wartość zobowiązań objętych gwarancją przekraczała 2 mld EUR.
Proponowana wysokość prowizji wynosi 0,03 % wartości zobowiązań objętych gwarancją i będzie obliczana co roku. Prowizja nie może przekraczać 550 000 EUR. Dornbirner Sparkasse deklaruje, że będzie korzystać z gwarancji w taki sposób, by zapewnić płatność tytułem prowizji na rzecz miasta Dornbirn w wysokości co najmniej 360 000 EUR. Austria przedstawia ekspertyzę, w której w oparciu o model Blacka- Scholesa wykazana została zgodność proponowanej prowizji z zasadami rynkowymi.
Austria stwierdza, że gwarancja proponowana jest w związku ze zniesieniem tzw. "Ausfallhaftung" - nieograniczonej gwarancji publicznej. Po zawarciu przez Komisję i Austrię porozumienia, w następstwie którego Komisja przyjęła decyzję nr C(2003) 1329 wersja ostateczna(2), przyjętą przez Austrię pismem z dnia 15 maja 2003 r., gwarancja "Ausfallhaftung" musi zostać zniesiona po okresie przejściowym upływającym dnia 1 kwietnia 2007 r.
Komisja zauważa, że przedmiotowa gwarancja została przygotowana w taki sposób, by zastąpić gwarancję "Ausfallhaftung". Ponieważ zgłoszona gwarancja ma objąć większość zobowiązań banku i potencjalnie jest instrumentem trwałym, istnieją wątpliwości co do tego, czy zgłaszany środek nie zniweczy skuteczności decyzji Komisji nr C(2003) 1329 wersja ostateczna.
Komisja uważa ponadto, że zgłaszany środek stanowi pomoc państwa w rozumieniu art. 87 ust. 1 traktatu WE oraz art. 61 ust. 1 porozumienia EOG oraz że pomocy tej nie można uznać za zgodną z traktatem na podstawie odstępstw określonych w art. 87 ust. 2 i 3 oraz art. 86 ust. 2 przede wszystkim z następujących powodów:
Komisja wyraża także wątpliwość, czy jakikolwiek prywatny gwarant gotów byłby na podjęcie ryzyka związanego z gwarancją o tak szerokim zakresie, biorąc pod uwagę fakt, że miasto Dornbirn jako gwarant najwyraźniej nie ma żadnego wpływu na sposób zarządzania ryzykiem przez Dornbirner Sparkasse oraz że Austria nie przedstawiła żadnych danych porównawczych ani informacji dotyczących podobnych transakcji.
Istnieją ponadto wątpliwości, czy zgłaszana gwarancja jest zgodna z wymogami obwieszczenia w sprawie zastosowania art. 87 i 88 traktatu WE do pomocy państwowej w formie gwarancji(3). Rozwiązanie umowy zależy od przyszłych decyzji stron i dlatego gwarancja może być nieograniczona w czasie. Zważywszy na zakres gwarancji istnieją także wątpliwości co do tego, czy gwarancja jest ograniczona do pewnej kwoty i czy jest powiązana z określoną transakcją finansową.
Komisja wyraża także wątpliwość, czy założenia ekspertyzy przedstawionej przez Austrię mają zastosowanie do zgłoszonego środka. Poza tym opłata w wysokości 0,03 % może nie uwzględniać wszystkich korzyści, z jakich korzysta Dornbirner Sparkasse dysponując gwarancją państwową obejmującą 80 % zobowiązań banku. Wydaje się, że przy obliczaniu prowizji nie uwzględniono zwłaszcza korzyści wynikającej z niższych kosztów finansowania.
______
(1) Zobowiązania wobec banków, zobowiązania wobec klientów, papiery dłużne.
(2) Dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym.
(3) OJ 2000/C 71/07
TEKST PISMA
Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
.................................................
Prezydent Andrzej Duda zawetował we wtorek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Uchwalona przez Parlament zmiana, która miała wejść w życie 1 stycznia 2026 roku, miała kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie miało skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców.
06.05.2025Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2025 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie dotyczy nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.
06.05.2025W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2006.92.4 |
Rodzaj: | Informacja |
Tytuł: | Pomoc państwa - Austria - Pomoc C 8/2006 (ex N 536/2005) - pomoc na rzecz Dornbirner Sparkasse - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 traktatu WE. |
Data aktu: | 20/04/2006 |
Data ogłoszenia: | 20/04/2006 |