Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Centrum ds Zapobiegania: Kontroli i Chorób za rok budżetowy 2005, wraz z odpowiedziami Centrum.

SPRAWOZDANIE

dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób za rok budżetowy 2005, wraz z odpowiedziami Centrum

(2006/C 312/10)

(Dz.U.UE C z dnia 19 grudnia 2006 r.)

WSTĘP

1.
Europejskie Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób (zwane dalej Centrum) zostało ustanowione na mocy rozporządzenia (WE) nr 851/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 kwietnia 2004 r.(1). Głównym jego zadaniem jest gromadzenie i rozpowszechnianie informacji w zakresie zapobiegania chorobom człowieka i ich kontroli, jak również wydawanie ekspertyz naukowych na ten temat. Koordynuje ono także europejskie sieci istniejące w tej dziedzinie. Od drugiej połowy 2005 r. Centrum jest jednostką niezależną(2).
2.
Tabela 1 przedstawia w sposób skrótowy kompetencje i działania Centrum. Najważniejsze informacje pochodzące ze sprawozdania finansowego sporządzonego przez Centrum za rok budżetowy 2005 zostały przedstawione w tabelach 2, 3 i 4.

POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI

3.
Niniejszą opinię skierowaną do Parlamentu Europejskiego i Rady na mocy art. 185 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(3) sporządzono w wyniku zbadania sprawozdania finansowego Centrum, zgodnie z postanowieniami art. 248 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską.
4.
Sprawozdanie finansowe Centrum za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2005 r.(4) zostało sporządzone przez jego dyrektora, zgodnie z art. 23 rozporządzenia (WE) nr 851/2004, i przekazane Trybunałowi, który jest zobowiązany do wydania opinii na temat wiarygodności tego sprawozdania oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u jego podstaw.
5.
Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie ze swoimi strategiami i standardami, które opierają się na międzynarodowych standardach kontroli, przystosowanych do specyfiki Wspólnoty. Kontrola została przygotowana i przeprowadzona w celu uzyskania wystarczającej pewności, że sprawozdanie finansowe jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw legalne i prawidłowe.
6.
Trybunał uzyskał uzasadnioną podstawę do wydania poniższej opinii.
Wiarygodność rozliczeń
Sprawozdanie finansowe Centrum za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2005 r. jest wiarygodne we wszystkich istotnych aspektach.
Legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw rozliczeń
Transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Centrum są, jako całość, legalne i prawidłowe.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI

7.
Wykonanie budżetu za rok budżetowy 2005 charakteryzuje się niskim stopniem wykorzystania środków na zobowiązania (84 %) i wysokim wskaźnikiem przeniesienia środków, wynoszącym ogólnie ponad 35 %, a w przypadku wydatków operacyjnych blisko 90 %. Sytuacja ta jest częściowo spowodowana problemami związanymi z rozpoczęciem funkcjonowania Centrum. Centrum powinno w przyszłości starać się unikać niepotrzebnego uruchamiania środków, w szczególności poprzez dokładne programowanie swoich działań.
8.
Trybunał zwraca uwagę, że zarządzanie kosztami działań nie zostało wdrożone, pomimo iż przewiduje to rozporządzenie finansowe Centrum, wzorowane na rozwiązaniu zastosowanym do budżetu ogólnego w celu ulepszenia monitorowania prowadzonej działalności. W tym kontekście osiągnięcie celów Centrum nie powinno sprowadzać się do wykonania serii zadań, ale być oceniane w zależności od stopnia, w jakim przyczyniło się do osiągnięcia celów określonych w rozporządzeniu bazowym. Program pracy Centrum z założenia powinien przedstawiać realizację tych celów w ujęciu operacyjnym i w sposób mierzalny.
9.
Wnioski adresowane do Komisji o wypłacenie dotacji muszą być uzasadnione za pomocą prognozy zapotrzebowania na środki pieniężne(5). Centrum nie dysponuje systemem pozwalającym na sporządzanie takich prognoz.
10.
Rozporządzenie finansowe Centrum stanowi, że urzędnik zatwierdzający musi zaciągnąć zobowiązanie budżetowe przed zaciągnięciem zobowiązania prawnego wobec osób trzecich. Niemniej jednak w 2005 r. w zakresie wydatków Centrum zobowiązania prawne nie były poprzedzane zobowiązaniami budżetowymi. W tym samym okresie księgowy realizował wszystkie płatności Centrum, mimo iż urzędnik zatwierdzający nie wydawał do nich zleceń płatniczych(6).
11.
Wbrew przepisom księgowość Centrum nie była w 2005 r. prowadzona metodą podwójnego zapisu księgowego, co stwarza ryzyko wystąpienia błędów.
12.
Dokumentacja procedur rekrutacji pracowników zawiera niedociągnięcia: brakuje formalnych decyzji dotyczących mianowania i składu komisji rekrutacyjnych, jak również końcowego sprawozdania komisji rekrutacyjnych z ich prac. Centrum powinno starać się szczególnie ściśle przestrzegać procedur rekrutacji w okresie doboru swojego podstawowego personelu.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniu 28 września 2006 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Hubert WEBER
Prezes

Tabela 1

Europejskie Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób

Zakres kompetencji wspólnotowych według Traktatu Kompetencje Centrum(rozporządzenie Rady (WE) nr 851/2004 z dnia 21 kwietnia 2004 r.) Zarządzanie Środki udostępnione Centrum Produkty i usługi dostarczone/wyświadczone w 2005 r.
Przy określaniu i urzeczywistnianiu wszystkich polityk i działań Wspólnoty zapewnia się wysoki poziom ochrony zdrowia ludzkiego. Działanie Wspólnoty, które uzupełnia polityki krajowe, nakierowane jest na poprawę zdrowia publicznego, zapobieganie chorobom i dolegliwościom ludzkim oraz usuwanie źródeł zagrożeń dla zdrowia ludzkiego. Działanie to obejmuje zwalczanie epidemii, poprzez wspieranie badań nad ich przyczynami, sposobami ich rozprzestrzeniania się oraz zapobiegania im, jak również informacji i edukacji zdrowotnej.

(Artykuł 152 Traktatu)

Cele:

Wzmocnienie obrony przed chorobami zakaźnymi w Europie; w szczególności identyfikacja, ocena i powiadamianie o bieżących i pojawiających się zagrożeniach dla zdrowia ludzkiego ze strony chorób zakaźnych.

W tym celu Centrum prowadzi wyspecjalizowane sieci nadzoru, wydaje ekspertyzy naukowe, prowadzi system wczesnego ostrzegania i reagowania, zapewnia pomoc i szkolenie naukowe oraz techniczne.

Zadania:

- prowadzenie

wyspecjalizowanych

sieci nadzoru w

zakresie chorób i

wspieranie

współdziałania w

ramach sieci.

Centrum odgrywa

istotną rolę w

zakresie

gromadzenia,

potwierdzania,

analizy i

rozpowszechniania

danych,

- dostarczanie opinii

kompetentnych

ekspertów, jak

również ekspertyz i

badań naukowych w

dziedzinie chorób

zakaźnych,

- prowadzenie systemu

wczesnego

ostrzegania i

reagowania.

Opracowanie

procedur wykrywania

zagrożeń dla

zdrowia,

- wzmacnianie

możliwości państw

członkowskich w

zakresie planowania

gotowości i

szkoleń,

- informowanie o

swoich pracach

ogółu społeczeństwa

oraz

zainteresowanych

stron.

1) Zarząd:

Po jednym członku wyznaczonym przez każde państwo członkowskie, dwóch członków wyznaczonych przez Parlament Europejski i trzech reprezentujących Komisję.

Zarząd przyjmuje roczny program prac i budżet Centrum i nadzoruje ich wykonanie.

2) Dyrektor:

Mianowany przez zarząd na podstawie listy kandydatów sporządzonej przez Komisję.

3) Forum doradcze:

Po jednym przedstawicielu z każdego państwa członkowskiego i trzech przedstawicieli Komisji bez prawa głosu

Forum ma za zadanie zapewnić doskonałość naukową oraz niezależność działań i ekspertyz Centrum.

4) Kontrola zewnętrzna:

Trybunał Obrachunkowy.

5) Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu:

Parlament na zalecenie Rady.

Budżet ostateczny na 2005 r.:

4,85 mln euro, z czego dotacje wspólnotowe wynoszą 98 %.

Zatrudnienie:

Stanowiska w planie zatrudnienia: 29,

z czego obsadzonych: 22

oraz 20 innych stanowisk.

Całkowite zatrudnienie: 42,

z czego wykonujący zadania:

operacyjne: 17,

administracyjne: 25.

- Opracowanie

protokołów oceny

sieci,

- opracowanie planu

przyszłej strategii

działań nadzorczych

w Europie,

- stworzenie zespołów

naukowych dla

każdej z sześciu

grup chorób

określonych w

decyzji nr

2119/98/WE,

- przedstawienie

opinii ekspertów i

wytycznych w

zakresie ptasiej

grypy,

- odpowiedzialność za

system wczesnego

ostrzegania i

reagowania (102

zasygnalizowane i

zbadane przypadki

dotyczące zdrowia

publicznego),

- opracowanie

protokołów i

wytycznych w

zakresie

mobilizacji

zespołów pomocy w

przypadku epidemii,

- przeprowadzenie

dwóch misji

pomocowych w

związku z epidemią,

- określenie i

wdrożenie procedury

koordynacji w

przypadku

zagrożenia zdrowia

publicznego

(Komisja, państwa

członkowskie, WHO),

- rozpowszechnienie

21 cotygodniowych

raportów

epidemiologicznych

przez dziennik

Eurosurveillance.

Źródło: Informacje przekazane przez Centrum.

EUROPEJSKIE CENTRUM DS. ZAPOBIEGANIA I KONTROLI CHORÓB

Tabela 2

Wykonanie budżetu za rok budżetowy 2005

(w tys. euro)
Dochody Wydatki
Źródło dochodów Dochody wpisane w ostateczny budżet roku budżetowego Dochody pobrane Przeznaczenie wydatków Środki w ramach budżetu ostatecznego
wpisane przyznane na zobowiązania wypłacone przeniesione anulowane
Dotacje wspólnotowe(1) 4.852 3.402 Tytuł I

Personel

2.531 2.282 1.895 362 274
Tytuł II

Administracja

1.238 1.174 638 535 65
Tytuł III

Działania operacyjne

1.083 610 70 541 472
Ogółem 4.852 3.402 Ogółem 4.852 4.066 2.603 1.438 811
(1) W tym środki, za zarządzanie którymi odpowiada Komisja.

Tabela 3

Rachunek dochodów i wydatków za rok budżetowy 2005

(w tys. euro)
2005
Dochody operacyjne
Dotacje wspólnotowe 2.646
Inne dotacje/dochody 0
Ogółem (a) 2.646
Wydatki operacyjne
Personel 171
Administracja 1.185
Działania operacyjne 326
Ogółem (b) 1.682
Wynik operacyjny (c = a - b) 964
Inne przychody (d) 0
Inne koszty (e) 11
Wynik ekonomiczny (f = c + d - e) 953

Tabela 4

Bilans na dzień 31 grudnia 2005 r.

(w tys. euro)
2005
Aktywa
Aktywa trwałe 245
Należności 320
Środki pieniężne 2.059
Ogółem 2.624
Pasywa
Wynik z poprzednich lat budżetowych 0
Wynik ekonomiczny roku budżetowego 953
Zobowiązania krótkoterminowe 1.671
Ogółem 2.624

Źródło: Dane Centrum. Niniejsze tabele przedstawiają skróconą wersję danych dostarczonych przez Centrum w jego własnym sprawozdaniu finansowym.

ODPOWIEDZI CENTRUM

7.
Główne przyczyny stosunkowo niewysokiego stopnia wykonania budżetu i wysokiego wskaźnika środków przeniesionych są związane z fazą początkową działalności Centrum. ECDC rozwija się w dużym tempie i skupia się na planowaniu możliwie najlepszego wykorzystania środków przyznanych w ciągu 2006 r.
8.
Podstawa planowania opartego na kosztach działań została ustanowiona w drugiej połowie 2005 r. W roku 2006 Centrum stopniowo wprowadzało niezbędne systemy raportowania i przetwarzania w celu zapewnienia wiarygodnego i przejrzystego raportowania opierającego się na kosztach działań.
9.
Z przyczyn powiązanych z fazą początkową działalności w 2005 r. Centrum nie posiadało odpowiedniego systemu monitorowania zapotrzebowania na fundusze. Począwszy od lutego 2006 r. wprowadzono podstawowe planowanie zapotrzebowania na środki. Z racji, iż Centrum pracuje nad dalszym rozwojem systemów raportowania, w przyszłości system przepływu środków zostanie udoskonalony.
10.
Sytuacja opisana przez Trybunał powstała początkowo wskutek nieposiadania przez Centrum właściwych narzędzi ICT. Ustanowienie systemu finansowego zostało zaplanowane na rok 2005, a na początku 2006 r. system stał się w pełni operacyjny. W 2005 r. automatyczne nakazy zapłaty nie mogły być wystawiane z powodu braku systemu budżetowego ICT. Niemniej jednak płatności były przetwarzane dopiero po upewnieniu się o dopełnieniu wymogów dostarczenia odpowiednich informacji, upoważnień i podpisów. Począwszy od 2006 r. wszystkie nakazy płatności są przetwarzane i zatwierdzane systematycznie.
11.
W początkowej fazie działalności w 2005 r. ECDC nie posiadało komputerowego systemu rachunkowego. W 2006 r. Centrum zainstalowało niezbędne oprogramowanie i stosuje obecnie w pełni operacyjny komputerowy system rachunkowy.
12.
W następstwie uwagi Centrum procedury rekrutacji są obecnie lepiej dokumentowane i ujednolicane pod względem formalnym. Za priorytet uznano usprawnienie postępowania rekrutacyjnego w celu zagwarantowania, że podczas fazy rozwojowej Centrum procedury rekrutacyjne będą przejrzyste i rygorystyczne.

______

(1) Dz.U. L 142 z 30.4.2004, str. 1.

(2) Komisja wciąż dokonywała wypłaty wynagrodzeń na podstawie przekazania uprawnień przez dyrektora.

(3) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, str. 1.

(4) Sprawozdanie finansowe zostało sporządzone w dniu 29 czerwca 2006 r. i wpłynęło do Trybunału w dniu 4 lipca 2006 r.

(5) Artykuł 50 rozporządzenia finansowego Centrum.

(6) Artykuł 66 rozporządzenia finansowego Centrum.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024