Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Centrum ds Zapobiegania: Kontroli i Chorób za rok budżetowy 2005, wraz z odpowiedziami Centrum.

SPRAWOZDANIE

dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób za rok budżetowy 2005, wraz z odpowiedziami Centrum

(2006/C 312/10)

(Dz.U.UE C z dnia 19 grudnia 2006 r.)

WSTĘP

1.
Europejskie Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób (zwane dalej Centrum) zostało ustanowione na mocy rozporządzenia (WE) nr 851/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 kwietnia 2004 r.(1). Głównym jego zadaniem jest gromadzenie i rozpowszechnianie informacji w zakresie zapobiegania chorobom człowieka i ich kontroli, jak również wydawanie ekspertyz naukowych na ten temat. Koordynuje ono także europejskie sieci istniejące w tej dziedzinie. Od drugiej połowy 2005 r. Centrum jest jednostką niezależną(2).
2.
Tabela 1 przedstawia w sposób skrótowy kompetencje i działania Centrum. Najważniejsze informacje pochodzące ze sprawozdania finansowego sporządzonego przez Centrum za rok budżetowy 2005 zostały przedstawione w tabelach 2, 3 i 4.

POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI

3.
Niniejszą opinię skierowaną do Parlamentu Europejskiego i Rady na mocy art. 185 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(3) sporządzono w wyniku zbadania sprawozdania finansowego Centrum, zgodnie z postanowieniami art. 248 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską.
4.
Sprawozdanie finansowe Centrum za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2005 r.(4) zostało sporządzone przez jego dyrektora, zgodnie z art. 23 rozporządzenia (WE) nr 851/2004, i przekazane Trybunałowi, który jest zobowiązany do wydania opinii na temat wiarygodności tego sprawozdania oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u jego podstaw.
5.
Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie ze swoimi strategiami i standardami, które opierają się na międzynarodowych standardach kontroli, przystosowanych do specyfiki Wspólnoty. Kontrola została przygotowana i przeprowadzona w celu uzyskania wystarczającej pewności, że sprawozdanie finansowe jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw legalne i prawidłowe.
6.
Trybunał uzyskał uzasadnioną podstawę do wydania poniższej opinii.
Wiarygodność rozliczeń
Sprawozdanie finansowe Centrum za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2005 r. jest wiarygodne we wszystkich istotnych aspektach.
Legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw rozliczeń
Transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Centrum są, jako całość, legalne i prawidłowe.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI

7.
Wykonanie budżetu za rok budżetowy 2005 charakteryzuje się niskim stopniem wykorzystania środków na zobowiązania (84 %) i wysokim wskaźnikiem przeniesienia środków, wynoszącym ogólnie ponad 35 %, a w przypadku wydatków operacyjnych blisko 90 %. Sytuacja ta jest częściowo spowodowana problemami związanymi z rozpoczęciem funkcjonowania Centrum. Centrum powinno w przyszłości starać się unikać niepotrzebnego uruchamiania środków, w szczególności poprzez dokładne programowanie swoich działań.
8.
Trybunał zwraca uwagę, że zarządzanie kosztami działań nie zostało wdrożone, pomimo iż przewiduje to rozporządzenie finansowe Centrum, wzorowane na rozwiązaniu zastosowanym do budżetu ogólnego w celu ulepszenia monitorowania prowadzonej działalności. W tym kontekście osiągnięcie celów Centrum nie powinno sprowadzać się do wykonania serii zadań, ale być oceniane w zależności od stopnia, w jakim przyczyniło się do osiągnięcia celów określonych w rozporządzeniu bazowym. Program pracy Centrum z założenia powinien przedstawiać realizację tych celów w ujęciu operacyjnym i w sposób mierzalny.
9.
Wnioski adresowane do Komisji o wypłacenie dotacji muszą być uzasadnione za pomocą prognozy zapotrzebowania na środki pieniężne(5). Centrum nie dysponuje systemem pozwalającym na sporządzanie takich prognoz.
10.
Rozporządzenie finansowe Centrum stanowi, że urzędnik zatwierdzający musi zaciągnąć zobowiązanie budżetowe przed zaciągnięciem zobowiązania prawnego wobec osób trzecich. Niemniej jednak w 2005 r. w zakresie wydatków Centrum zobowiązania prawne nie były poprzedzane zobowiązaniami budżetowymi. W tym samym okresie księgowy realizował wszystkie płatności Centrum, mimo iż urzędnik zatwierdzający nie wydawał do nich zleceń płatniczych(6).
11.
Wbrew przepisom księgowość Centrum nie była w 2005 r. prowadzona metodą podwójnego zapisu księgowego, co stwarza ryzyko wystąpienia błędów.
12.
Dokumentacja procedur rekrutacji pracowników zawiera niedociągnięcia: brakuje formalnych decyzji dotyczących mianowania i składu komisji rekrutacyjnych, jak również końcowego sprawozdania komisji rekrutacyjnych z ich prac. Centrum powinno starać się szczególnie ściśle przestrzegać procedur rekrutacji w okresie doboru swojego podstawowego personelu.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniu 28 września 2006 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Hubert WEBER
Prezes

Tabela 1

Europejskie Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób

Zakres kompetencji wspólnotowych według Traktatu Kompetencje Centrum(rozporządzenie Rady (WE) nr 851/2004 z dnia 21 kwietnia 2004 r.) Zarządzanie Środki udostępnione Centrum Produkty i usługi dostarczone/wyświadczone w 2005 r.
Przy określaniu i urzeczywistnianiu wszystkich polityk i działań Wspólnoty zapewnia się wysoki poziom ochrony zdrowia ludzkiego. Działanie Wspólnoty, które uzupełnia polityki krajowe, nakierowane jest na poprawę zdrowia publicznego, zapobieganie chorobom i dolegliwościom ludzkim oraz usuwanie źródeł zagrożeń dla zdrowia ludzkiego. Działanie to obejmuje zwalczanie epidemii, poprzez wspieranie badań nad ich przyczynami, sposobami ich rozprzestrzeniania się oraz zapobiegania im, jak również informacji i edukacji zdrowotnej.

(Artykuł 152 Traktatu)

Cele:

Wzmocnienie obrony przed chorobami zakaźnymi w Europie; w szczególności identyfikacja, ocena i powiadamianie o bieżących i pojawiających się zagrożeniach dla zdrowia ludzkiego ze strony chorób zakaźnych.

W tym celu Centrum prowadzi wyspecjalizowane sieci nadzoru, wydaje ekspertyzy naukowe, prowadzi system wczesnego ostrzegania i reagowania, zapewnia pomoc i szkolenie naukowe oraz techniczne.

Zadania:

- prowadzenie

wyspecjalizowanych

sieci nadzoru w

zakresie chorób i

wspieranie

współdziałania w

ramach sieci.

Centrum odgrywa

istotną rolę w

zakresie

gromadzenia,

potwierdzania,

analizy i

rozpowszechniania

danych,

- dostarczanie opinii

kompetentnych

ekspertów, jak

również ekspertyz i

badań naukowych w

dziedzinie chorób

zakaźnych,

- prowadzenie systemu

wczesnego

ostrzegania i

reagowania.

Opracowanie

procedur wykrywania

zagrożeń dla

zdrowia,

- wzmacnianie

możliwości państw

członkowskich w

zakresie planowania

gotowości i

szkoleń,

- informowanie o

swoich pracach

ogółu społeczeństwa

oraz

zainteresowanych

stron.

1) Zarząd:

Po jednym członku wyznaczonym przez każde państwo członkowskie, dwóch członków wyznaczonych przez Parlament Europejski i trzech reprezentujących Komisję.

Zarząd przyjmuje roczny program prac i budżet Centrum i nadzoruje ich wykonanie.

2) Dyrektor:

Mianowany przez zarząd na podstawie listy kandydatów sporządzonej przez Komisję.

3) Forum doradcze:

Po jednym przedstawicielu z każdego państwa członkowskiego i trzech przedstawicieli Komisji bez prawa głosu

Forum ma za zadanie zapewnić doskonałość naukową oraz niezależność działań i ekspertyz Centrum.

4) Kontrola zewnętrzna:

Trybunał Obrachunkowy.

5) Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu:

Parlament na zalecenie Rady.

Budżet ostateczny na 2005 r.:

4,85 mln euro, z czego dotacje wspólnotowe wynoszą 98 %.

Zatrudnienie:

Stanowiska w planie zatrudnienia: 29,

z czego obsadzonych: 22

oraz 20 innych stanowisk.

Całkowite zatrudnienie: 42,

z czego wykonujący zadania:

operacyjne: 17,

administracyjne: 25.

- Opracowanie

protokołów oceny

sieci,

- opracowanie planu

przyszłej strategii

działań nadzorczych

w Europie,

- stworzenie zespołów

naukowych dla

każdej z sześciu

grup chorób

określonych w

decyzji nr

2119/98/WE,

- przedstawienie

opinii ekspertów i

wytycznych w

zakresie ptasiej

grypy,

- odpowiedzialność za

system wczesnego

ostrzegania i

reagowania (102

zasygnalizowane i

zbadane przypadki

dotyczące zdrowia

publicznego),

- opracowanie

protokołów i

wytycznych w

zakresie

mobilizacji

zespołów pomocy w

przypadku epidemii,

- przeprowadzenie

dwóch misji

pomocowych w

związku z epidemią,

- określenie i

wdrożenie procedury

koordynacji w

przypadku

zagrożenia zdrowia

publicznego

(Komisja, państwa

członkowskie, WHO),

- rozpowszechnienie

21 cotygodniowych

raportów

epidemiologicznych

przez dziennik

Eurosurveillance.

Źródło: Informacje przekazane przez Centrum.

EUROPEJSKIE CENTRUM DS. ZAPOBIEGANIA I KONTROLI CHORÓB

Tabela 2

Wykonanie budżetu za rok budżetowy 2005

(w tys. euro)
Dochody Wydatki
Źródło dochodów Dochody wpisane w ostateczny budżet roku budżetowego Dochody pobrane Przeznaczenie wydatków Środki w ramach budżetu ostatecznego
wpisane przyznane na zobowiązania wypłacone przeniesione anulowane
Dotacje wspólnotowe(1) 4.852 3.402 Tytuł I

Personel

2.531 2.282 1.895 362 274
Tytuł II

Administracja

1.238 1.174 638 535 65
Tytuł III

Działania operacyjne

1.083 610 70 541 472
Ogółem 4.852 3.402 Ogółem 4.852 4.066 2.603 1.438 811
(1) W tym środki, za zarządzanie którymi odpowiada Komisja.

Tabela 3

Rachunek dochodów i wydatków za rok budżetowy 2005

(w tys. euro)
2005
Dochody operacyjne
Dotacje wspólnotowe 2.646
Inne dotacje/dochody 0
Ogółem (a) 2.646
Wydatki operacyjne
Personel 171
Administracja 1.185
Działania operacyjne 326
Ogółem (b) 1.682
Wynik operacyjny (c = a - b) 964
Inne przychody (d) 0
Inne koszty (e) 11
Wynik ekonomiczny (f = c + d - e) 953

Tabela 4

Bilans na dzień 31 grudnia 2005 r.

(w tys. euro)
2005
Aktywa
Aktywa trwałe 245
Należności 320
Środki pieniężne 2.059
Ogółem 2.624
Pasywa
Wynik z poprzednich lat budżetowych 0
Wynik ekonomiczny roku budżetowego 953
Zobowiązania krótkoterminowe 1.671
Ogółem 2.624

Źródło: Dane Centrum. Niniejsze tabele przedstawiają skróconą wersję danych dostarczonych przez Centrum w jego własnym sprawozdaniu finansowym.

ODPOWIEDZI CENTRUM

7.
Główne przyczyny stosunkowo niewysokiego stopnia wykonania budżetu i wysokiego wskaźnika środków przeniesionych są związane z fazą początkową działalności Centrum. ECDC rozwija się w dużym tempie i skupia się na planowaniu możliwie najlepszego wykorzystania środków przyznanych w ciągu 2006 r.
8.
Podstawa planowania opartego na kosztach działań została ustanowiona w drugiej połowie 2005 r. W roku 2006 Centrum stopniowo wprowadzało niezbędne systemy raportowania i przetwarzania w celu zapewnienia wiarygodnego i przejrzystego raportowania opierającego się na kosztach działań.
9.
Z przyczyn powiązanych z fazą początkową działalności w 2005 r. Centrum nie posiadało odpowiedniego systemu monitorowania zapotrzebowania na fundusze. Począwszy od lutego 2006 r. wprowadzono podstawowe planowanie zapotrzebowania na środki. Z racji, iż Centrum pracuje nad dalszym rozwojem systemów raportowania, w przyszłości system przepływu środków zostanie udoskonalony.
10.
Sytuacja opisana przez Trybunał powstała początkowo wskutek nieposiadania przez Centrum właściwych narzędzi ICT. Ustanowienie systemu finansowego zostało zaplanowane na rok 2005, a na początku 2006 r. system stał się w pełni operacyjny. W 2005 r. automatyczne nakazy zapłaty nie mogły być wystawiane z powodu braku systemu budżetowego ICT. Niemniej jednak płatności były przetwarzane dopiero po upewnieniu się o dopełnieniu wymogów dostarczenia odpowiednich informacji, upoważnień i podpisów. Począwszy od 2006 r. wszystkie nakazy płatności są przetwarzane i zatwierdzane systematycznie.
11.
W początkowej fazie działalności w 2005 r. ECDC nie posiadało komputerowego systemu rachunkowego. W 2006 r. Centrum zainstalowało niezbędne oprogramowanie i stosuje obecnie w pełni operacyjny komputerowy system rachunkowy.
12.
W następstwie uwagi Centrum procedury rekrutacji są obecnie lepiej dokumentowane i ujednolicane pod względem formalnym. Za priorytet uznano usprawnienie postępowania rekrutacyjnego w celu zagwarantowania, że podczas fazy rozwojowej Centrum procedury rekrutacyjne będą przejrzyste i rygorystyczne.

______

(1) Dz.U. L 142 z 30.4.2004, str. 1.

(2) Komisja wciąż dokonywała wypłaty wynagrodzeń na podstawie przekazania uprawnień przez dyrektora.

(3) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, str. 1.

(4) Sprawozdanie finansowe zostało sporządzone w dniu 29 czerwca 2006 r. i wpłynęło do Trybunału w dniu 4 lipca 2006 r.

(5) Artykuł 50 rozporządzenia finansowego Centrum.

(6) Artykuł 66 rozporządzenia finansowego Centrum.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2006.312.54

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Centrum ds Zapobiegania: Kontroli i Chorób za rok budżetowy 2005, wraz z odpowiedziami Centrum.
Data aktu: 28/09/2006
Data ogłoszenia: 19/12/2006