dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób za rok budżetowy 2005, wraz z odpowiedziami Centrum
(2006/C 312/10)
(Dz.U.UE C z dnia 19 grudnia 2006 r.)
WSTĘP
Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniu 28 września 2006 r.
| W imieniu Trybunału Obrachunkowego | |
| Hubert WEBER | |
| Prezes |
Tabela 1
Europejskie Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób
| Zakres kompetencji wspólnotowych według Traktatu | Kompetencje Centrum(rozporządzenie Rady (WE) nr 851/2004 z dnia 21 kwietnia 2004 r.) | Zarządzanie | Środki udostępnione Centrum | Produkty i usługi dostarczone/wyświadczone w 2005 r. | |
|
Przy określaniu i urzeczywistnianiu wszystkich polityk i działań Wspólnoty zapewnia się wysoki poziom ochrony zdrowia ludzkiego. Działanie Wspólnoty, które uzupełnia polityki krajowe, nakierowane jest na poprawę zdrowia publicznego, zapobieganie chorobom i dolegliwościom ludzkim oraz usuwanie źródeł zagrożeń dla zdrowia ludzkiego. Działanie to obejmuje zwalczanie epidemii, poprzez wspieranie badań nad ich przyczynami, sposobami ich rozprzestrzeniania się oraz zapobiegania im, jak również informacji i edukacji zdrowotnej. (Artykuł 152 Traktatu) |
Cele: Wzmocnienie obrony przed chorobami zakaźnymi w Europie; w szczególności identyfikacja, ocena i powiadamianie o bieżących i pojawiających się zagrożeniach dla zdrowia ludzkiego ze strony chorób zakaźnych. W tym celu Centrum prowadzi wyspecjalizowane sieci nadzoru, wydaje ekspertyzy naukowe, prowadzi system wczesnego ostrzegania i reagowania, zapewnia pomoc i szkolenie naukowe oraz techniczne. |
Zadania: - prowadzenie wyspecjalizowanych sieci nadzoru w zakresie chorób i wspieranie współdziałania w ramach sieci. Centrum odgrywa istotną rolę w zakresie gromadzenia, potwierdzania, analizy i rozpowszechniania danych, - dostarczanie opinii kompetentnych ekspertów, jak również ekspertyz i badań naukowych w dziedzinie chorób zakaźnych, - prowadzenie systemu wczesnego ostrzegania i reagowania. Opracowanie procedur wykrywania zagrożeń dla zdrowia, - wzmacnianie możliwości państw członkowskich w zakresie planowania gotowości i szkoleń, - informowanie o swoich pracach ogółu społeczeństwa oraz zainteresowanych stron. |
1) Zarząd: Po jednym członku wyznaczonym przez każde państwo członkowskie, dwóch członków wyznaczonych przez Parlament Europejski i trzech reprezentujących Komisję. Zarząd przyjmuje roczny program prac i budżet Centrum i nadzoruje ich wykonanie. 2) Dyrektor: Mianowany przez zarząd na podstawie listy kandydatów sporządzonej przez Komisję. 3) Forum doradcze: Po jednym przedstawicielu z każdego państwa członkowskiego i trzech przedstawicieli Komisji bez prawa głosu Forum ma za zadanie zapewnić doskonałość naukową oraz niezależność działań i ekspertyz Centrum. 4) Kontrola zewnętrzna: Trybunał Obrachunkowy. 5) Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu: Parlament na zalecenie Rady. |
Budżet ostateczny na 2005 r.: 4,85 mln euro, z czego dotacje wspólnotowe wynoszą 98 %. Zatrudnienie: Stanowiska w planie zatrudnienia: 29, z czego obsadzonych: 22 oraz 20 innych stanowisk. Całkowite zatrudnienie: 42, z czego wykonujący zadania: operacyjne: 17, administracyjne: 25. |
- Opracowanie protokołów oceny sieci, - opracowanie planu przyszłej strategii działań nadzorczych w Europie, - stworzenie zespołów naukowych dla każdej z sześciu grup chorób określonych w decyzji nr 2119/98/WE, - przedstawienie opinii ekspertów i wytycznych w zakresie ptasiej grypy, - odpowiedzialność za system wczesnego ostrzegania i reagowania (102 zasygnalizowane i zbadane przypadki dotyczące zdrowia publicznego), - opracowanie protokołów i wytycznych w zakresie mobilizacji zespołów pomocy w przypadku epidemii, - przeprowadzenie dwóch misji pomocowych w związku z epidemią, - określenie i wdrożenie procedury koordynacji w przypadku zagrożenia zdrowia publicznego (Komisja, państwa członkowskie, WHO), - rozpowszechnienie 21 cotygodniowych raportów epidemiologicznych przez dziennik Eurosurveillance. |
| Źródło: Informacje przekazane przez Centrum. | |||||
EUROPEJSKIE CENTRUM DS. ZAPOBIEGANIA I KONTROLI CHORÓB
Tabela 2
Wykonanie budżetu za rok budżetowy 2005
| (w tys. euro) | ||||||||
| Dochody | Wydatki | |||||||
| Źródło dochodów | Dochody wpisane w ostateczny budżet roku budżetowego | Dochody pobrane | Przeznaczenie wydatków | Środki w ramach budżetu ostatecznego | ||||
| wpisane | przyznane na zobowiązania | wypłacone | przeniesione | anulowane | ||||
| Dotacje wspólnotowe(1) | 4.852 | 3.402 |
Tytuł I Personel |
2.531 | 2.282 | 1.895 | 362 | 274 |
|
Tytuł II Administracja |
1.238 | 1.174 | 638 | 535 | 65 | |||
|
Tytuł III Działania operacyjne |
1.083 | 610 | 70 | 541 | 472 | |||
| Ogółem | 4.852 | 3.402 | Ogółem | 4.852 | 4.066 | 2.603 | 1.438 | 811 |
| (1) W tym środki, za zarządzanie którymi odpowiada Komisja. | ||||||||
Tabela 3
Rachunek dochodów i wydatków za rok budżetowy 2005
| (w tys. euro) | |
| 2005 | |
| Dochody operacyjne | |
| Dotacje wspólnotowe | 2.646 |
| Inne dotacje/dochody | 0 |
| Ogółem (a) | 2.646 |
| Wydatki operacyjne | |
| Personel | 171 |
| Administracja | 1.185 |
| Działania operacyjne | 326 |
| Ogółem (b) | 1.682 |
| Wynik operacyjny (c = a - b) | 964 |
| Inne przychody (d) | 0 |
| Inne koszty (e) | 11 |
| Wynik ekonomiczny (f = c + d - e) | 953 |
Tabela 4
Bilans na dzień 31 grudnia 2005 r.
| (w tys. euro) | |
| 2005 | |
| Aktywa | |
| Aktywa trwałe | 245 |
| Należności | 320 |
| Środki pieniężne | 2.059 |
| Ogółem | 2.624 |
| Pasywa | |
| Wynik z poprzednich lat budżetowych | 0 |
| Wynik ekonomiczny roku budżetowego | 953 |
| Zobowiązania krótkoterminowe | 1.671 |
| Ogółem | 2.624 |
Źródło: Dane Centrum. Niniejsze tabele przedstawiają skróconą wersję danych dostarczonych przez Centrum w jego własnym sprawozdaniu finansowym.
ODPOWIEDZI CENTRUM
______
(1) Dz.U. L 142 z 30.4.2004, str. 1.
(2) Komisja wciąż dokonywała wypłaty wynagrodzeń na podstawie przekazania uprawnień przez dyrektora.
(3) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, str. 1.
(4) Sprawozdanie finansowe zostało sporządzone w dniu 29 czerwca 2006 r. i wpłynęło do Trybunału w dniu 4 lipca 2006 r.
(5) Artykuł 50 rozporządzenia finansowego Centrum.
(6) Artykuł 66 rozporządzenia finansowego Centrum.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2006.312.54 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Centrum ds Zapobiegania: Kontroli i Chorób za rok budżetowy 2005, wraz z odpowiedziami Centrum. |
| Data aktu: | 28/09/2006 |
| Data ogłoszenia: | 19/12/2006 |