Obwieszczenie Urzędu Nadzoru EFTA w sprawie nieformalnych wskazówek dotyczących nowych kwestii związanych ze stosowaniem art. 53 i 54 Porozumienia EOG, które występują w indywidualnych przypadkach (wskazówki pisemne)(2006/C 305/13)
(Dz.U.UE C z dnia 14 grudnia 2006 r.)
______
(1) Dz.U. C 101 z 27.4.2004, str. 78-80.
(2) Za rozpatrywanie poszczególnych spraw objętych art. 53 i 54 Porozumienia EOG odpowiedzialny jest Urząd Nadzoru EFTA lub Komisja zgodnie z zasadami określonymi w art. 56 Porozumienia EOG. Dana sprawa może podlegać rozstrzygnięciu tylko przez jeden z tych organów nadzoru.
(3) Po wejściu w życie Porozumienia zmieniającego protokół 4 do Porozumienia pomiędzy Państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości z dnia 24 września 2004 r. Rozdział II protokołu 4 do Porozumienia o Nadzorze i Trybunale będzie w znacznym zakresie odzwierciedlał w filarze EFTA rozporządzenie Rady (WE) nr 1/2003 (Dz.U. L 1 z 4.1.2003, str. 1).
(4) W niniejszym obwieszczeniu termin "porozumienia" stosowany jest w odniesieniu do porozumień, decyzji związków przedsiębiorstw oraz praktyk uzgodnionych. Termin "praktyki" odnosi się do działań przedsiębiorstw dominujących Termin "przedsiębiorstwa" obejmuje także "związki przedsiębiorstw".
(5) Większość tych tekstów jest dostępna na stronie internetowej: http://www.eftasurv.int/fieldsofwork/fieldcompetition/ lub http://europa.eu.int/comm/competition/index_en.html.
(6) Obwieszczenie Urzędu Nadzoru EFTA - Wytyczne w sprawie stosowania art. 53 ust. 3 Porozumienia EOG, dotychczas nieopublikowane.
(7) Symboliczne grzywny ustala się zazwyczaj na poziomie 1.000 EUR, por. wytyczne Urzędu Nadzoru EFTA w sprawie metody ustalania grzywien nakładanych na mocy obowiązujących w EOG przepisów o ochronie konkurencji, Dz.U. C 10 z 16.1.2003, str. 16 oraz Suplement EOG do Dz.U. nr 3 z 16.1.2003, str. 6.
(8) Por. zwłaszcza art. 7 do 9, 12, 17-24 oraz 29 Rozdziału II części I protokołu 4 Porozumienia o Nadzorze i Trybunale.
(9)Artykuł 6 Porozumienia EOG stanowi, że bez uszczerbku dla przyszłych zmian w orzecznictwie postanowienia niniejszego Porozumienia w zakresie, w jakim są one co do istoty tożsame z odpowiednimi zasadami Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Gospodarczą, Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Węgla i Stali oraz aktami przyjętymi w zastosowaniu tych dwóch traktatów, podlegają w zakresie ich wykonania i stosowania wykładni zgodnej z odpowiednimi orzeczeniami Trybunału Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich wydanymi przed podpisaniem Porozumienia EOG. Jeżeli chodzi o orzeczenia wydane przez Trybunał Sprawiedliwości po podpisaniu Porozumienia EOG, z art. 3 ust. 2 Porozumienia o Nadzorze i Trybunale wynika, że Urząd Nadzoru EFTA i Trybunał EFTA zobowiązane są należycie uwzględnić zasady określone w tych orzeczeniach. Zgodnie z art. 58 Porozumienia EOG i Protokołem 23 do tego porozumienia, Urząd Nadzoru EFTA i Komisja zobowiązane są współpracować miedzy innymi w celu wspierania jednolitego wykonania, stosowania i wykładni postanowień Porozumienia EOG. Chociaż decyzje i nieformalne wskazówki Komisji nie są wiążące dla Urzędu Nadzoru, Urząd Nadzoru zobowiązany jest starać się uwzględniać praktykę Komisji.