Wykaz kombinacji kodów stosowanych w polu 36 jednolitego dokumentu administracyjnego (SAD).

Wykaz kombinacji kodów stosowanych w polu 36 jednolitego dokumentu administracyjnego (SAD)

(2006/C 303/28)

(Dz.U.UE C z dnia 13 grudnia 2006 r.)

Kombinacja kodów Stosowane uregulowania taryfowe

(art. 20 ust. 3 lit. c)-f) Wspólnotowego Kodeksu Celnego)

1XX Erga Omnes
100 Stawki celne dla krajów trzecich erga omnes

(zwykłe stawki celne zgodnie z art. 20 ust. 3 lit. c) WKC) W takim przypadku nie występuje się o preferencyjną stawkę celną lub stawka taka nie istnieje.

110 Zawieszenie ceł autonomicznych erga omnes

Czasowego zawieszenia ceł autonomicznych udziela się w przypadku niektórych towarów z sektorów rolnictwa, chemii, lotnictwa i mikroelektroniki. Większość z nich ujęta jest w corocznych rozporządzeniach. Inne są ujęte w przypisach do niektórych kodów CN i są stosowane przez czas nieokreślony. Zwykłe stawki celne można zawiesić całkowicie (np. rozdział 27) lub częściowo (np. 2905 44, 3201 20 00, 3824 60 itd.)

115 Zawieszenie ceł autonomicznych uwarunkowane przeznaczeniem końcowym erga omnes

Niektórych zawieszeń kodu 110 udziela się wyłącznie w przypadku uzyskania przez towar określonego przeznaczenia końcowego zgodnie z art. 82 WKC.

118 Zawieszenie ceł autonomicznych ze świadectwem poświadczającym szczególny charakter produktu erga omnes

W chwili obecnej sytuacja taka nie występuje w TARIC.

119 Zawieszenie ceł autonomicznych ze względu na "certyfikat zdatności do lotu" erga omnes

Zawieszeń tych udziela się wyłącznie w przypadku przedstawienia certyfikatu zdatności do lotu.

120 Niepreferencyjne kontyngenty taryfowe

Obejmuje kontyngenty taryfowe WTO i autonomiczne, erga omnes i związane z pochodzeniem.

123 Niepreferencyjne kontyngenty taryfowe uwarunkowane przedstawieniem autoryzacji przeznaczenia końcowego

Niektóre kontyngenty taryfowe w ramach kodu 120 przyznaje się wyłącznie w przypadku uzyskania przez towar określonego przeznaczenia końcowego zgodnie z art. 82 WKC.

125 Niepreferencyjne kontyngenty taryfowe uwarunkowane przedstawieniem specjalnego świadectwa Są to dokumenty inne niż świadectwa pochodzenia, np. świadectwa rodowodowe, świadectwa wyrobów rękodzielniczych lub tkanych ręcznie.
128 Kontyngenty taryfowe po uszlachetnianiu biernym
140 Szczególne przeznaczenie końcowe wynikające ze Wspólnej Taryfy Celnej

Zastosowanie stawek celnych dla krajów trzecich pod warunkiem przedstawienia autoryzacji przeznaczenia końcowego.

150 Dopuszczenie do kodów CN uwarunkowane przedstawieniem specjalnego świadectwa

Większość przypadków i odpowiednich świadectw ujęta jest w Nomenklaturze Scalonej (patrz przepisy wstępne). Inne są ujęte w przypisach do odpowiednich kodów CN, np. 0202 30 50.

2XX System ogólnych preferencji taryfowych (GSP)
200 Stawka celna GSP bez warunków lub ograniczeń

Nie jest wymagane spełnienie żadnych warunków poza przedstawieniem formularza A świadectwa pochodzenia.

Na formularzu A można również poświadczyć spełnienie warunków klauzul socjalnej i środowiskowej w celu uzyskania dodatkowej obniżki stawek celnych. (Kod obejmuje również przypadki, w których kraje nie objęte już systemem nadal korzystają z obniżek stawek celnych wynikających z WTC, np. Mołdowa).

218 Zawieszenia GSP ze świadectwem potwierdzającym szczególny charakter produktu

Obecnie nie ma zastosowania.

220 Kontyngenty taryfowe GSP
223 Kontyngenty taryfowe GSP uwarunkowane przeznaczeniem końcowym

Uzyskanie kontyngentu taryfowego GSP wymaga przedstawienia autoryzacji przeznaczenia końcowego.

225 Niepreferencyjne kontyngenty taryfowe GSP uwarunkowane przedstawieniem specjalnego świadectwa
240 Preferencyjne stawki celne GSP uwarunkowane przeznaczeniem końcowym

Uzyskanie preferencji GSP wymaga przedstawienia autoryzacji przeznaczenia końcowego.

250 Dopuszczenie do kodów CN ze specjalnymi stawkami GSP uwarunkowane przedstawieniem specjalnego świadectwa

Obecnie nie ma zastosowania.

3XX Umowy preferencyjne (łącznie z uniami celnymi)
300 Preferencyjne stawki celne bez warunków lub ograniczeń (oraz pułapów)

Zastosowanie preferencyjnych stawek celnych w ramach odpowiedniej umowy.

310 Umowy preferencyjne: zawieszenia taryf
315 Zawieszenia preferencyjne uwarunkowane przeznaczeniem końcowym

Uzyskanie zawieszenia preferencyjnego wymaga przedstawienia autoryzacji przeznaczenia końcowego.

318 Zawieszenia preferencyjne ze świadectwem potwierdzającym szczególny charakter produktu

Obecnie nie ma zastosowania.

320 Preferencyjne kontyngenty taryfowe

Preferencyjne stawki celne mają zastosowanie wyłącznie w ramach kontyngentu. Są one przyznawane według kolejności zgłoszeń lub na podstawie licencji.

323 Prreferencyjne kontyngenty taryfowe uwarunkowane przeznaczeniem końcowym

Niektóre kontyngenty w ramach kodu 320 przyznaje się wyłącznie w przypadku uzyskania przez towar określonego przeznaczenia końcowego zgodnie z art. 82 WKC.

325 Preferencyjne kontyngenty taryfowe uwarunkowane przedstawieniem specjalnego świadectwa
340 Preferencyjne stawki celne uwarunkowane przeznaczeniem końcowym

Uzyskanie preferencji wymaga przedstawienia autoryzacji przeznaczenia końcowego.

350 Dopuszczenie do kodów CN ze specjalnymi stawkami preferencyjnymi uwarunkowane przedstawieniem specjalnego świadectwa

Obecnie przypadek taki nie istnieje.

4XX
400 Nieobciążanie należnościami celnymi na mocy przepisów wynikających z zawartych przez Wspólnotę umów o unii celnej

Dla ułatwienia kolejne wersje niniejszego wykazu zamieszczane będą w portalu internetowym EUROPA na stronie

http://ec.europa.eu/taxation_customs/customs/procedural_aspects/general/sad/index_en.htm

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2006.303.83

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Wykaz kombinacji kodów stosowanych w polu 36 jednolitego dokumentu administracyjnego (SAD).
Data aktu: 13/12/2006
Data ogłoszenia: 13/12/2006