Pomoc państwa - Zjednoczone Królestwo - Pomoc państwa nr C 39/06 (ex NN 94/05) - Program przydzielania po raz pierwszy pomocy zainteresowanym stronom (First Time Shareholders scheme) - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 traktatu WE.

POMOC PAŃSTWA - ZJEDNOCZONE KRÓLESTWO

Pomoc państwa nr C 39/06 (ex NN 94/05)

Program przydzielania po raz pierwszy pomocy zainteresowanym stronom (First Time Shareholders scheme)

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 traktatu WE

(2006/C 291/04)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE C z dnia 30 listopada 2006 r.)

Pismem z dnia 13 września 2006 r., zamieszczonym w języku oryginału na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej o swojej decyzji dotyczącej wszczęcia postępowania przewidzianego w art. 88 ust. 2 traktatu WE w odniesieniu do wyżej wspomnianej pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Dyrekcja Generalna ds. Rybołówstwa

DG FISH/D/3 "Kwestie Prawne"

B-1049 Bruksela

faks: (32-2) 295 19 42

Komentarze te zostaną przekazane Zjednoczonemu Królestwu Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

STRESZCZENIE

W czerwcu 2004 r. Komisja została poinformowana o pomocy przyznanej przez Shetland Islands Council, organ państwowy na Wyspach Szetlandzkich, dla sektora rybołówstwa, związanej najprawdopodobniej z nielegalną pomocą państwa.

W ramach programu po raz pierwszy przyznano zainteresowanym stronom pomoc jako wkład równą własnemu wkładowi finansowemu na zakup udziałów w istniejących lub nowych statkach rybackich. Pomoc w wysokości 50 % kosztów nabycia tych udziałów, maksymalnie w wysokości 7.500 GBP w przypadku istniejących statków i 15.000 GBP w przypadku nowych statków, a maksymalnie 25 % wartości statku, została przyznana osobom powyżej 18 roku życia, które jeszcze nie posiadają udziałów w statku rybackim. Pomoc została przyznana pod warunkiem, że statek był użytkowany w pełnym wymiarze czasu do połowu przez kolejne 5 lat oraz że beneficjent zachował swoje udziały w statku przez okres pięciu lat od otrzymania pomocy.

Zgodnie z art. 88 ust. 3 traktatu WE państwo członkowskie jest zobowiązane do poinformowania Komisji o wszelkich planach przyznania lub zmiany pomocy. Według Zjednoczonego Królestwa program był stosowany od 1982 r. do dnia 14 stycznia 2005 r. Jednakże Zjednoczone Królestwo potwierdziło, że Komisja nigdy nie została poinformowana o programie i dlatego środek pomocy należy uważać za nową pomoc.

Rozporządzenie Rady (WE) nr 659/1999(1) nie ustanawia żadnego terminu przedawnienia zbadania nielegalnej pomocy. Jednakże art. 15 tego rozporządzenia stanowi, że kompetencje Komisji w zakresie windykacji pomocy podlegają dziesięcioletniemu okresowi przedawnienia, że okres przedawnienia rozpoczyna bieg w dniu, w którym przyznano pomoc beneficjentowi oraz że jakiekolwiek działanie podejmowane przez Komisję powoduje przerwanie okresu przedawnienia. W związku z tym Komisja uznaje, że nie jest konieczne w tym przypadku zbadanie pomocy przyznanej ponad 10 lat przed podjęciem przez Komisję jakiegokolwiek środka dotyczącego tej pomocy. Komisja uznaje, że okres przedawnienia został przerwany wnioskiem o podanie informacji wysłanym do Zjednoczonego Królestwa dnia 24 sierpnia 2004 r. W związku z tym okres przedawnienia ma zastosowanie do pomocy przyznanej beneficjentom przed dniem 24 sierpnia 1994 r. i Komisja ocenia poniżej jedynie pomoc przyznaną na mocy decyzji podjętych między dniem 24 sierpnia 1994 r. i 14 stycznia 2005 r. Zgodnie z informacjami dostępnymi Komisji wydaje się, że w ramach tego programu w tym okresie przyznano około 8.000.000 GBP.

Środki stanowią pomoc państwa w rozumieniu art. 87 traktatu WE. Pomoc może zostać zgłoszona jako zgodna we wspólnym rynkiem, jeżeli jest zgodna z jednym z wyjątków przewidzianych w traktacie WE. Pomoc państwa dla sektora rybołówstwa może zostać uznana za zgodną ze wspólnym rynkiem, jeżeli spełnia wymogi "Wytycznych dla celów analizy pomocy państwa dla rybołówstwa i akwakultury" mające zastosowanie w chwili przydzielania pomocy(2).

W odniesieniu do pomocy przyznanej na nabycie udziałów w używanym statku, zgodnie z wytycznymi z 1994, 1997 i 2001 r., pomoc może być uważana za zgodną ze wspólnym rynkiem w przypadku, gdy pomoc przeznaczona jest na umożliwienie rybakom nabycia części własności lub zastąpienie statku po jego całkowitej utracie oraz gdy statek nie ma więcej niż 20 lat i może być używany przez co najmniej kolejne 10 lat. Wytyczne z 2004 r. są bardziej rygorystyczne i odnoszą się do wymogów ustanowionych w art. 12 ust. 3 lit. d) i art. 12 ust. 4 lit. f) rozporządzenia (WE) nr 2792/1999, które zawiera dodatkowe wymogi dotyczące wieku beneficjenta i całkowitej długości statku. Zgodnie z wytycznymi z 1994 i 1997 r. całkowita kwota pomocy, która zostanie przyznana, nie może przekroczyć 30 % rzeczywistych kosztów nabycia statku. Na mocy wytycznych z 2001 r. kwota ta została zminiejszona do 20 %.

Na tym etapie pomoc przyznana na nabycie udziałów w używanym statku wydaje się nie być zgodna z wymogami ustanowionymi w wytycznych. Ponadto program zezwala na pomoc do maksymalnie 25 % rzeczywistych kosztów nabycia statku, co jest niezgodne z wymogami wytycznych z 2001 r.

W odniesieniu do pomocy przyznanej na nabycie udziałów w nowym statku, zgodnie z pkt 2.2.3.1. wytycznych z 1994 i 1997 r. pomoc na budowę nowych statków rybackich wydaje się zgodna ze wspólnym rynkiem pod warunkiem, że jest zgodna z odpowiednimi wymogami rozporządzenia (WE) nr 3699/93. Statki muszą być zbudowane zgodnie z celem wieloletniego programu orientacji oraz muszą być zgodne z rozporządzeniami i dyrektywami regulującymi higienę i bezpieczeństwo oraz przepisami wspólnotowymi dotyczącymi rozmiaru statków. Statki muszą być zarejestrowane w rejestrze floty rybackiej.

Na mocy wytycznych z 2001 r. dokonuje się odesłania do wymogów rozporządzenia (WE) nr 2792/1999, w którym mowa o tym, że wprowadzanie nowych statków rybackich jest kompensowane przez wycofanie statków rybackich nieobjętych pomocą finansową ze środków publicznych, które jest co najmniej równe nowym statkom rybackim wprowadzanym w tych segmentach. Do dnia 31 grudnia 2001 r., kiedy nieprzestrzegane były jeszcze cele, wycofanie statków powinno być co najmniej o 30 % większe niż wielkość wprowadzonych nowych statków rybackich. Dodatkowo pomoc może zostać przyznana jedynie, jeżeli państwo członkowskie przedstawiło informacje dotyczące stosowania wieloletnich programów orientacji zgodnie z wymogami art. 5 tego rozporządzenia oraz jeżeli spełnia jego wymogi na mocy rozporządzenia (EWG) nr 2930/86 określającego parametry statków rybackich, wdrożyło uzgodnienia na mocy art. 6 rozporządzenia (WE) nr 2792/1999 oraz spełnia ogólne cele wieloletnich programów orientacji.

Ponieważ program nie dokonuje odesłania do poziomu referencyjnego dotyczącego rozmiaru statków rybackich ani do wymogów higieny i bezpieczeństwa, a rejestracja statku w rejestrze floty rybackiej nie jest obowiązkowa, Komisja na obecnym etapie ma poważne wątpliwości co do zgodności pomocy na zakup udziałów w nowym statku przyznanej po dniu 1 lipca 2001 r.

W związku z tym, że nadal prowadzona jest analiza tego przypadku, Komisja podjęła decyzję o niewnoszeniu żadnych zastrzeżeń wobec tego programu pomocy w zakresie pomocy przyznanej na zakup udziałów w nowym statku przyznanej przed dniem 1 lipca 2001 r. Jednakże w odniesieniu do pomocy przyznanej w ramach programu na nabycie udziałów w nowym statku po dniu 1 lipca 2001 r., oraz wszelkiej pomocy przyznanej na zakup udziałów w używanych statkach, Komisja, na obecnym etapie, ma poważne wątpliwości co do zgodności ze wspólnym rynkiem.

Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999, wszelka bezprawnie przyznana pomoc może podlegać windykacji od jej beneficjenta.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

TEKST PISMA

grafika

______

(1) Rozporządzenie Rady (WE) nr 659/1999 z dnia 22 marca 1999 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania art. 93 traktatu WE (Dz.U. L 83 z 27.3.1999, str. 1). Rozporządzenie zmienione aktem przystąpienia z 2003 r.

(2) Dz.U. C 260 z 17.9.94, str. 3. Dz.U. C 100 z 27.3.1997, str. 12 i Dz.U. C 19 z 20.1.2001, str. 7; Dz.U. C 229 z 14.9.2004, str. 5.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2006.291.5

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Pomoc państwa - Zjednoczone Królestwo - Pomoc państwa nr C 39/06 (ex NN 94/05) - Program przydzielania po raz pierwszy pomocy zainteresowanym stronom (First Time Shareholders scheme) - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 traktatu WE.
Data aktu: 30/11/2006
Data ogłoszenia: 30/11/2006