Pomoc państwa - Niderlandy - Pomoc państwa nr C 33/2005 (ex N 277/2004) - Pomoc dla projektu Marktpassageplan - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

POMOC PAŃSTWA - NIDERLANDY

Pomoc państwa nr C 33/2005 (ex N 277/2004)

Pomoc dla projektu "Marktpassageplan"

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(2005/C 333/02)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE C z dnia 29 grudnia 2005 r.)

Pismem z dnia 21 września 2005 r., zamieszczonym w języku oryginału na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Niderlandy o swojej decyzji wszczęcia procedury określonej w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącej wyżej wspomnianego środka.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka, względem którego Komisja wszczyna procedurę, w ciągu jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma, kierując je na następujący adres lub numer faksu:

Komisja Europejska

Dyrekcja Generalna ds. Konkurencji

Kancelaria ds. Pomocy Państwa

SPA 3, 6/5

B-1049 Bruksela

Faks: (32-2) 296 12 42

Otrzymane uwagi zostaną przekazane Niderlandom. Zainteresowane strony przedkładające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

STRESZCZENIE

1.

OPIS

Projekt

(1) Rada Gminy Haaksbergen położonej w pobliżu granicy z Niemcami w prowincji Overijssel już od początku lat dziewięćdziesiątych nosi się z zamiarem zrewitalizowania zaniedbanego centrum swojego miasta. Pod koniec lat dziewięćdziesiątych sześć przedsiębiorstw budowlanych nabyło wspomniane grunty, wspólnie opracowało projekt, a ponieważ uznali go za niedochodowy, zaproponowali Radzie Gminy, aby ta wsparła ich projekt przewidujący wybudowanie 58 apartamentów i 11 pomieszczeń z przeznaczeniem na sklepy detaliczne.

Wsparcie finansowe ze strony władz publicznych

(2) Władze lokalne - przy wsparciu ze strony władz prowincji w postaci współuczestniczenia w finansowaniu - zgodziły się pokryć spodziewane straty związane z tym projektem, obliczone na podstawie przewidywanych kosztów i dochodów. Wsparcie ze środków publicznych będzie polegało przede wszystkim na przyznaniu dotacji w wysokości 2,98 milionów EUR oraz bezpłatnym przekazaniu należących do władz lokalnych trzech działek gruntu, których wartość szacowana jest na 233 295 EUR. Ponadto władze te przejmą 35 % kosztów, jakie mogą powstać wskutek ew. roszczeń o odszkodowanie w następstwie realizacji rozpatrywanego projektu(1). Oprócz tego wydaje się także, że gmina sprzeda przedsiębiorstwom budowlanym grunty po wartości księgowej, nie zaś rynkowej. Ponieważ władze lokalne odzyskają nieodpłatnie część gruntów, które mają stać się terenami publicznymi, ich wkład finansowy netto byłby nieco niższy niż suma czterech wspomnianych powyżej środków.

Beneficjenci i odnośne rynki

(3) W projekt zaangażowanych jest sześć wymienionych poniżej przedsiębiorstw: Rabo Vastgoed B.V - odpowiedzialne za 25 % projektu oraz RoTij Bouwontwikkeling Oost B.V., Besathij B.V., Bouwbedrijf Assink Eibergen B.V., Bouwbedrijf Deeterink B.V. i Bouwburo Jan Scharenborg B.V. - każde odpowiedzialne za 15 % projektu. Przedsiębiorstwa te działają na rynku związanym z budownictwem i sprzedażą domów mieszkalnych oraz z budownictwem i wynajmem pomieszczeń z przeznaczeniem na sklepy detaliczne. Oprócz tego przedsiębiorstwo Rabo Vastgoed wchodzi w skład grupy finansowej.

2.

OCENA POMOCY

Istnienie pomocy

(4) Korzyść dla wspomnianych przedsiębiorstw wynika z faktu, że w sytuacji, gdy faktyczne straty w związku z projektem okażą się być mniejsze niż ich przewidywana wysokość, na podstawie której ustalono kwotę pomocy, zwrotowi na rzecz władz lokalnych podlega jedynie pięćdziesiąt procent różnicy pomiędzy zapisanymi w budżecie a faktycznymi stratami. Tym samym owe przedsiębiorstwa budowlane mogą zatrzymać pozostałe pięćdziesiąt procent dotacji niepokrywające się z faktycznie poniesionymi stratami. Oprócz tego przepis dotyczący częściowego zwrotu wydaje się odnosić jedynie do dotacji w wysokości 2,98 mln EUR, nie odnosi się natomiast do trzech pozostałych środków pomocy, które tym samym stanowią wsparcie ryczałtowe.

(5) Selektywny charakter tego środka jest oczywisty, jako że środek ten ogranicza się do sześciu przedsiębiorstw wymienionych powyżej.

(6) Ponieważ niektóre spośród wymienionych przedsiębiorstw działają na rynkach międzynarodowych i ponieważ niektóre przedsiębiorstwa zagraniczne pracują w Niderlandach nad podobnymi projektami, omawiana pomoc może wpłynąć na warunki handlowe.

(7) Tym samym omawiany środek kwalifikuje się jako pomoc państwa stosownie do art. 87 ust. 1 Traktatu WE.

Zgodność z Traktatem WE

(8) Ponieważ żadne z wyłączeń od ogólnego zakazu pomocy państwa w art. 87 ust. 1 nie wydaje się mieć tutaj zastosowania, Komisja ma wątpliwości, czy pomoc państwa, o której tutaj mowa, może być uznana za zgodną z Traktatem.

______

(1) Na podstawie art. 49 Wet op de Ruimtelijke Ordening.

.................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

.................................................

TEKST PISMA

grafika

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2005.333.2

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Pomoc państwa - Niderlandy - Pomoc państwa nr C 33/2005 (ex N 277/2004) - Pomoc dla projektu Marktpassageplan - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.
Data aktu: 29/12/2005
Data ogłoszenia: 29/12/2005