Pomoc państwa - Niderlandy - Pomoc państwa nr C 33/2005 (ex N 277/2004) - Pomoc dla projektu Marktpassageplan - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

POMOC PAŃSTWA - NIDERLANDY

Pomoc państwa nr C 33/2005 (ex N 277/2004)

Pomoc dla projektu "Marktpassageplan"

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(2005/C 333/02)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE C z dnia 29 grudnia 2005 r.)

Pismem z dnia 21 września 2005 r., zamieszczonym w języku oryginału na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Niderlandy o swojej decyzji wszczęcia procedury określonej w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącej wyżej wspomnianego środka.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka, względem którego Komisja wszczyna procedurę, w ciągu jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma, kierując je na następujący adres lub numer faksu:

Komisja Europejska

Dyrekcja Generalna ds. Konkurencji

Kancelaria ds. Pomocy Państwa

SPA 3, 6/5

B-1049 Bruksela

Faks: (32-2) 296 12 42

Otrzymane uwagi zostaną przekazane Niderlandom. Zainteresowane strony przedkładające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

STRESZCZENIE

1.

OPIS

Projekt

(1) Rada Gminy Haaksbergen położonej w pobliżu granicy z Niemcami w prowincji Overijssel już od początku lat dziewięćdziesiątych nosi się z zamiarem zrewitalizowania zaniedbanego centrum swojego miasta. Pod koniec lat dziewięćdziesiątych sześć przedsiębiorstw budowlanych nabyło wspomniane grunty, wspólnie opracowało projekt, a ponieważ uznali go za niedochodowy, zaproponowali Radzie Gminy, aby ta wsparła ich projekt przewidujący wybudowanie 58 apartamentów i 11 pomieszczeń z przeznaczeniem na sklepy detaliczne.

Wsparcie finansowe ze strony władz publicznych

(2) Władze lokalne - przy wsparciu ze strony władz prowincji w postaci współuczestniczenia w finansowaniu - zgodziły się pokryć spodziewane straty związane z tym projektem, obliczone na podstawie przewidywanych kosztów i dochodów. Wsparcie ze środków publicznych będzie polegało przede wszystkim na przyznaniu dotacji w wysokości 2,98 milionów EUR oraz bezpłatnym przekazaniu należących do władz lokalnych trzech działek gruntu, których wartość szacowana jest na 233 295 EUR. Ponadto władze te przejmą 35 % kosztów, jakie mogą powstać wskutek ew. roszczeń o odszkodowanie w następstwie realizacji rozpatrywanego projektu(1). Oprócz tego wydaje się także, że gmina sprzeda przedsiębiorstwom budowlanym grunty po wartości księgowej, nie zaś rynkowej. Ponieważ władze lokalne odzyskają nieodpłatnie część gruntów, które mają stać się terenami publicznymi, ich wkład finansowy netto byłby nieco niższy niż suma czterech wspomnianych powyżej środków.

Beneficjenci i odnośne rynki

(3) W projekt zaangażowanych jest sześć wymienionych poniżej przedsiębiorstw: Rabo Vastgoed B.V - odpowiedzialne za 25 % projektu oraz RoTij Bouwontwikkeling Oost B.V., Besathij B.V., Bouwbedrijf Assink Eibergen B.V., Bouwbedrijf Deeterink B.V. i Bouwburo Jan Scharenborg B.V. - każde odpowiedzialne za 15 % projektu. Przedsiębiorstwa te działają na rynku związanym z budownictwem i sprzedażą domów mieszkalnych oraz z budownictwem i wynajmem pomieszczeń z przeznaczeniem na sklepy detaliczne. Oprócz tego przedsiębiorstwo Rabo Vastgoed wchodzi w skład grupy finansowej.

2.

OCENA POMOCY

Istnienie pomocy

(4) Korzyść dla wspomnianych przedsiębiorstw wynika z faktu, że w sytuacji, gdy faktyczne straty w związku z projektem okażą się być mniejsze niż ich przewidywana wysokość, na podstawie której ustalono kwotę pomocy, zwrotowi na rzecz władz lokalnych podlega jedynie pięćdziesiąt procent różnicy pomiędzy zapisanymi w budżecie a faktycznymi stratami. Tym samym owe przedsiębiorstwa budowlane mogą zatrzymać pozostałe pięćdziesiąt procent dotacji niepokrywające się z faktycznie poniesionymi stratami. Oprócz tego przepis dotyczący częściowego zwrotu wydaje się odnosić jedynie do dotacji w wysokości 2,98 mln EUR, nie odnosi się natomiast do trzech pozostałych środków pomocy, które tym samym stanowią wsparcie ryczałtowe.

(5) Selektywny charakter tego środka jest oczywisty, jako że środek ten ogranicza się do sześciu przedsiębiorstw wymienionych powyżej.

(6) Ponieważ niektóre spośród wymienionych przedsiębiorstw działają na rynkach międzynarodowych i ponieważ niektóre przedsiębiorstwa zagraniczne pracują w Niderlandach nad podobnymi projektami, omawiana pomoc może wpłynąć na warunki handlowe.

(7) Tym samym omawiany środek kwalifikuje się jako pomoc państwa stosownie do art. 87 ust. 1 Traktatu WE.

Zgodność z Traktatem WE

(8) Ponieważ żadne z wyłączeń od ogólnego zakazu pomocy państwa w art. 87 ust. 1 nie wydaje się mieć tutaj zastosowania, Komisja ma wątpliwości, czy pomoc państwa, o której tutaj mowa, może być uznana za zgodną z Traktatem.

______

(1) Na podstawie art. 49 Wet op de Ruimtelijke Ordening.

.................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

.................................................

TEKST PISMA

grafika

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024