Opinia w sprawie komunikatu Komisji dla Rady i Parlamentu Europejskiego w sprawie kontrolowanego wjazdu osób potrzebujących ochrony międzynarodowej na terytorium UE oraz zwiększenia zdolności ochrony w regionach pochodzenia: "Poprawa dostępu do trwałych rozwiązań".

Opinia Komitetu Regionów w sprawie komunikatu Komisji dla Rady i Parlamentu Europejskiego w sprawie kontrolowanego wjazdu osób potrzebujących ochrony międzynarodowej na terytorium UE oraz zwiększenia zdolności ochrony w regionach pochodzenia: "Poprawa dostępu do trwałych rozwiązań"

(2005/C 231/07)

(Dz.U.UE C z dnia 20 września 2005 r.)

Komitet Regionów,

uwzględniając Komunikat Komisji dla Rady i Parlamentu Europejskiego w sprawie kontrolowanego wjazdu osób potrzebujących ochrony międzynarodowej na terytorium UE oraz zwiększenia zdolności ochrony w regionach pochodzenia: "Poprawa dostępu do trwałych rozwiązań" COM (2004) 410 końcowy;

uwzględniając decyzję Komisji Europejskiej z dnia 25 sierpnia 2004 r. o zasięgnięciu opinii w tej kwestii, zgodnie z art. 265 ust. 1 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską;

uwzględniając decyzję swojego Przewodniczącego z dnia 5 kwietnia 2004 r. polecającą Komisji ds. Stosunków Zewnętrznych przygotowanie opinii w tej sprawie;

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 63 ust. 2 lit. b);

uwzględniając Traktat ustanawiający Konstytucję dla Europy, zwłaszcza artykuły II-61, II-78, II-79 i III-266, III-267 i III-268;

uwzględniając Konwencję Genewską dotyczącą statusu uchodźców z dnia 28 lipca 1951 r., uzupełnioną Protokołem Nowojorskim z dnia 31 stycznia 1967 r.;

uwzględniając wnioski Prezydencji w sprawie Programu Haskiego: wzmacnianie wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości w Unii Europejskiej oraz w szczególności specjalne wytyczne w sprawie polityki azylowej, migracyjnej i granicznej (p. 1.2) oraz zewnętrzny wymiar azylu i migracji (p. 1.6);

uwzględniając swoją opinię w sprawie Komunikatu Komisji dla Rady, Parlamentu Europejskiego, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów na temat imigracji, integracji i zatrudnienia (COM(2003) 336 końcowy, CdR 223/2003 końcowy(1));

uwzględniając inne przyjęte przez siebie opinie dotyczące polityki wobec uchodźców (CdR 90/2001 fin(2); CdR 214/2001 fin(3); CdR 93/2002 końcowy(4); CdR 249/2003(5));

uwzględniając własny projekt opinii (CdR 338/2004 rev 1) przyjęty w dniu 7 lutego 2005 r. przez Komisję ds. Stosunków Zewnętrznych (sprawozdawca: István SÉRTŐ-RADICS, burmistrz miasta Uszka (HU/ELDR);

a także mając na uwadze, co następuje:

1) w celu osiągnięcia trwałych rozwiązań, należy usprawnić podział obowiązków dotyczących kontrolowanego wjazdu do UE osób potrzebujących ochrony międzynarodowej między Państwami Członkowskimi, a także zwiększyć zdolności ochronne krajów pochodzenia, mając na celu stworzenie ram i wdrożenie wspólnej polityki w dziedzinie uchodźców we wszystkich Państwach Członkowskich;

2) dla osiągnięcia tego celu należy zapewnić Państwom Członkowskim i zainteresowanym regionom, w tym krajom lub regionom pochodzenia lub tranzytu niezbędne finansowanie, biorąc w szczególności pod uwagę rozszerzenie UE oraz potrzeby nowych Państw Członkowskich;

na 59. sesji plenarnej w dniach 13-14 kwietnia 2005 r. (posiedzenie z dn. 14 kwietnia) przyjął następującą opinię:

1. Stanowisko Komitetu Regionów

Komitet Regionów

1.1 opowiada się za wnioskiem Komisji Europejskiej w sprawie kontrolowanego wjazdu osób potrzebujących ochrony międzynarodowej na terytorium UE oraz zwiększenia zdolności ochrony w regionach pochodzenia: "Poprawa dostępu do trwałych rozwiązań", w szczególności popierając proponowane unijne programy ochrony regionalnej zwiększające zdolność ochrony krajów w regionach pochodzenia (dotyczące krajów sąsiednich i tranzytowych);

1.2 podkreśla potrzebę uwzględnienia zaleceń Wysokiego Komisarza ONZ ds. Uchodźców dotyczących uznania prześladowania ze względu na płeć za jeden z powodów przyznania statusu uchodźcy;

1.3 docenia zamiar Komisji Europejskiej zaangażowania krajów tranzytowych w swoje podejście do osób potrzebujących ochrony międzynarodowej, jednakże uważa, iż należy położyć większy nacisk na kraje tranzytowe w odniesieniu do roli regionów oraz zapewnienia im odpowiedniego wsparcia;

1.4 zauważa, iż skutki przyjęcia osób potrzebujących ochrony międzynarodowej są najbardziej widoczne na szczeblu lokalnym w społecznościach przyjmujących te grupy; dlatego też kluczowe znaczenie ma zaangażowanie władz lokalnych i regionalnych w podejmowanie decyzji dotyczących przyjęcia i integracji osób występujących o azyl oraz uchodźców;

1.5 zwraca szczególną uwagę na kluczową rolę podmiotów lokalnych i regionalnych w odniesieniu do ich odpowiedzialności za przyjęcie osób potrzebujących międzynarodowej ochrony oraz za działania promujące integrację; ubolewa zatem, iż wniosek Komisji Europejskiej nie zapewnia wystarczająco szerokiej konsultacji z władzami lokalnymi i regionalnymi na etapie planowania implementacji programu oraz podejmowania decyzji w sprawie jego finansowania. Wniosek w niewystarczającym stopniu zapewnia możliwość uczestnictwa władz lokalnych i regionalnych w tworzeniu dobrych praktyk w związku z działaniami Wspólnoty;

1.6 w tym sensie uważa za istotne, aby zadbać o większą spójność i wzajemne splatanie się celów, narzędzi i procedur polityk wewnętrznych i zewnętrznych, przede wszystkim jeśli chodzi o problemy o charakterze transgranicznym;

1.7 zwraca uwagę na fakt, iż współpraca i wspólne działania zainteresowanych władz lokalnych i regionalnych, w tym lokalnych i regionalnych władz w przyjmujących Państwach Członkowskich, krajach pochodzenia i krajach tranzytu, mogą wnieść znaczący wkład w pomoc osobom potrzebującym ochrony międzynarodowej;

1.8 uznaje, iż dalsza analiza i badanie unijnego programu nowego osiedlania uchodźców są konieczne w odniesieniu do jego możliwych skutków społecznych, szczególne na rynkach pracy, na obszarach słabiej rozwiniętych i dotkniętych wysokim bezrobociem w zainteresowanych regionach i Państwach Członkowskich;

1.9 dostrzega znaczenie polityki UE na rzecz wsparcia ludności mieszkającej w słabo rozwiniętych krajach i regionach, lecz z drugiej strony podkreśla wagę równego traktowania wszystkich obywateli Unii, które sprawi, że rozwiązania stosowane w ramach programu nowego osiedlania uchodźców będą się cieszyły większym poparciem wśród obywateli Państw Członkowskich;

1.10 proponuje, aby Komisja Europejska, we współpracy z organizacjami pozarządowymi i innymi zainteresowanymi podmiotami, zaangażowała się w dalszą analizę kwestii prawnych związanych z tym problemem, mając na uwadze ustanowienie jednolitych i obiektywnych kryteriów pozwalających na identyfikację sytuacji osób potrzebujących ochrony międzynarodowej w celu ich ponownego osiedlenia, zapewniając w ten sposób poszanowanie praw człowieka oraz brak dyskryminacji, a także zagwarantowanie niezbędnego wsparcia prawnego dla krajów i regionów przyjmujących. Komitet uznaje za ważne zagwarantowanie włączenia do rynku pracy uchodźców przybyłych do Państw Członkowskich w ramach programów nowego osiedlania, aby korzystali z tych samych praw, co wszyscy obywatele Unii.

2. Zalecenia Komitetu Regionów

Komitet Regionów

2.1 popiera komunikat Komisji jako dobrą podstawę do dalszych prac oceniających, jednak uważa, w szczególności w odniesieniu do unijnego programu nowego osiedlania, że potrzebne będą dalsze analizy i oceny; w związku z tym zaleca wydłużenie terminu złożenia wniosku w sprawie programu nowego osiedlania do Rady, aby umożliwić staranniejsze przygotowanie dokumentu;

2.2 wzywa do większego angażowania się władz lokalnych i regionalnych w tworzenie i realizację polityki imigracyjnej i azylowej, zapewniając im jednocześnie niezbędne wsparcie finansowe;

2.3 proponuje rozważyć rozszerzenie zakresu finansowania w ramach współpracy regionalnej i polityki nowego sąsiedztwa, wchodzących w skład trzeciego celu Funduszy Strukturalnych na okres 2007-2013, tak aby obejmował on te zadania; wzywa do skutecznej koordynacji między wspólnymi wielostronnymi programami realizowanymi w ramach tego celu oraz dwustronnymi planami działania, które zostaną wdrożone w związku z polityką sąsiedztwa;

2.4 biorąc pod uwagę znaczenie zjawiska emigracji w regionie basenu Morza Śródziemnego, sugeruje się, aby w przyszłych edycjach programów poświęconych regulacji napływów migracyjnych, jak np. program AENEAS, nadal traktowano priorytetowo projekty dotyczące działań interwencyjnych w tym regionie;

2.5 wzywa do realizacji unijnych programów nowego osiedlania w sposób zapewniający równe traktowanie zarówno uchodźców osiedlających się w Państwach Członkowskich, jak i wszystkich obywateli UE;

2.6 popiera wdrożenie wniosków Prezydencji w sprawie Programu Haskiego i uważa, że pożądane będzie zaproszenie władz lokalnych i regionalnych do uczestnictwa w proponowanym dialogu międzykulturowym pomiędzy wszystkimi członkami społeczeństwa w ramach wspólnego forum oraz inicjatyw, w celu polepszenia wzajemnego zrozumienia wszystkich dziedzin polityki związanej z integracją.

Bruksela, 14 kwietnia 2005 r.

Przewodniczący
Komitetu Regionów
Peter STRAUB

______

(1) Dz.U. C 109 z 30.04.2004 s. 46-49.

(2) Dz.U. C 19 z 22.01.2002 s. 20-22.

(3) Dz.U. C 107 z 3.05.2002 s. 85-88.

(4) Dz.U. C 278 z 14.11.2002 s. 44-48.

(5) Dz.U. C 23 z 27.01.2004 s. 30-32.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2005.231.55

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia w sprawie komunikatu Komisji dla Rady i Parlamentu Europejskiego w sprawie kontrolowanego wjazdu osób potrzebujących ochrony międzynarodowej na terytorium UE oraz zwiększenia zdolności ochrony w regionach pochodzenia: "Poprawa dostępu do trwałych rozwiązań".
Data aktu: 14/04/2005
Data ogłoszenia: 20/09/2005