Opinia w sprawie zaktualizowanego programu konwergencji Słowenii na lata 2004-2007.

OPINIA RADY
z dnia 8 marca 2005 r.
w sprawie zaktualizowanego programu konwergencji Słowenii na lata 2004-2007

(2005/C 177/06)

(Dz.U.UE C z dnia 19 lipca 2005 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97 z 7 lipca 1997 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych(1), w szczególności jego art. 9 ust. 3,

uwzględniając zalecenie Komisji,

po zasięgnięciu opinii Komitetu Ekonomiczno-Finansowego,

WYDAJE NINIEJSZĄ OPINIĘ:

(1) W dniu 8 marca 2005 r. Rada zbadała zaktualizowany program konwergencji Słowenii obejmujący lata 2004-2007. Program częściowo spełnia wymagania "kodeksu postępowania w sprawie treści i formy programów stabilności i konwergencji" dotyczące danych. Rachunki sektora publicznego nie są w pełni dostosowane do norm ESA95, na co wskazuje duży udział procentowy w PKB "innych" dochodów i wydatków. W związku z tym Słowenia proszona jest o osiągnięcie pełnej zgodności z wymaganiami dotyczącymi danych.

(2) Aktualnie dostępne informacje pozwalają sądzić, że stanowiący podstawę programu scenariusz makroekonomiczny odzwierciedla realistyczne założenia dotyczące wzrostu. Przewiduje on, że wzrost realnego PKB, szacowany na 4,0 % w 2004 r., będzie utrzymywał się na zbliżonym poziomie przez pozostałą część okresu objętego programem. Pomimo wciąż istniejących zagrożeń przewidywania programu dotyczące inflacji wydają się osiągalne.

(3) Celem stanowiącej podstawę programu strategii budżetowej jest osiągnięcie zdrowych finansów publicznych w postaci sytuacji budżetowej bliskiej równowagi, co jednak nie ma nastąpić w ciągu okresu objętego programem. Program przewiduje stopniowe zmniejszanie deficytu sektora instytucji rządowych i samorządowych w okresie objętym programem, z jednoczesnym stałym ograniczaniem procentowego udziału wydatków w PKB. Po stałym spadku, który utrzyma się do roku 2006, wskaźnik dochodów zacznie wzrastać pod koniec okresu objętego programem jako następstwo dodatniego efektu budżetowego netto członkostwa w UE. Zgodnie ze ścieżką korekty deficyt ma się zmniejszyć o połowę w ciągu kolejnych czterech lat osiągając poziom nieco powyżej 1 % w 2007 r. W stosunku do poprzedniego programu, obecna aktualizacja stanowi w ogólnych zarysach potwierdzenie zaplanowanej korekty przy nieco korzystniejszym scenariuszu makroekonomicznym.

(4) Ryzyka towarzyszące przewidywaniom budżetowym zawartym w programie wydają się być zasadniczo zrównoważone. Z jednej strony wiarygodny scenariusz makroekonomiczny potwierdza docelowe wielkości deficytu. Ponadto w celu ochrony docelowej wielkości deficytu zagrożonej niekorzystnymi warunkami, rząd ma prawo udzielić odpowiedzi odmownej na prośby związane ze zwiększeniem wydatków, tak jak miało to miejsce w roku 2004. Ponadto przewidywana strata dochodów z tytułu VAT w wysokości 0,3 % PKB rocznie w latach 2005-2007 może okazać się w rzeczywistości mniejsza, co świadczyłoby o tym, że prognozy dochodów z podatków są zbyt ostrożne. Z drugiej strony wysokość dochodów z podatków bezpośrednich po przyjętej reformie podatkowej może być niepewna. Jednocześnie wynik za rok 2007 jest częściowo pochodną nowej perspektywy finansowej UE na lata 2007-2013, zakładającej znaczny wzrost wpływów budżetowych netto z budżetu UE. Co więcej, istnieje ryzyko przekroczenia ustalonej kwoty wydatków, zwłaszcza w związku z wydatkami na emerytury w przypadku odstępstw od przewidzianych parametrów w następstwie zapowiedzianej na 2006 r. rewizji formuły indeksacji emerytur.

(5) Biorąc pod uwagę powyższą ocenę ryzyka, zakładana w programie strategia budżetowa może nie zapewniać wystarczającego marginesu bezpieczeństwa dla ryzyka przekroczenia trzyprocentowego progu deficytu PKB przy normalnych wahaniach cyklu koniunkturalnego poza ostatnim rokiem programu. Strategia ta jest również niewystarczająca do realizacji średniookresowego celu Paktu na rzecz Stabilności i Wzrostu, jakim jest osiągnięcie sytuacji budżetowej bliskiej równowagi do roku 2007.

(6) Dług sektora publicznego brutto jest stosunkowo niski: szacuje się, że w 2004 r. wskaźnik zadłużenia wyniósł 30,2 % PKB, czyli znacznie poniżej przewidzianej w Traktacie wartości referencyjnej wynoszącej 60 % PKB, a do roku 2007 osiągnie on wartość 29,7 % PKB.

(7) Słowenia może stanąć wobec zagrożeń, jeśli chodzi o długookresową stabilność finansów publicznych, których istotnym elementem są przewidywane koszty budżetowe związane ze starzeniem się społeczeństwa. Realizowana reforma systemu emerytalnego przynosi pozytywne skutki dla budżetu, lecz przewidywany wzrost wydatków na świadczenia emerytalne po 2020 r. jest nadal bardzo wysoki. Ponadto pomimo wprowadzenia w 2004 r. pewnych środków racjonalizacji systemu opieki zdrowotnej, dalsza gruntowna reforma tego systemu przyczyniłaby się do poprawy długookresowej stabilności finansów publicznych.

W świetle powyższej oceny Rada wyraża opinię, że Słowenia powinna:

i) wykorzystać wszelkie możliwości, aby przyspieszyć zmniejszanie deficytu sektora rządowego i samorządowego;

ii) podjąć dalsze środki zmierzające do poprawy długookresowej stabilności finansów publicznych, w tym reformy systemu emerytalnego i systemu opieki zdrowotnej.

Porównanie kluczowych prognoz makroekonomicznych i budżetowych

2004 2005 2006 2007
Realny PKB (zmiana w %) PK styczeń 2005 4,0 3,8 3,9 4,0
KOM październik 2004 4,0 3,6 3,8 n.d.
PK maj 2004 3,6 3,7 3,8 3,9
Inflacja HICP (%) PK styczeń 2005(1) 3,6 3,0 2,7 2,6
KOM październik 2004 3,9 3,4 3,0 n.d.
PK maj 2004(1) 3,3 3,0 2,7 2,6
Saldo sektora instytucji PK styczeń 2005 - 2,1 - 2,1 - 1,8 - 1,1
rządowych i samorządowych KOM październik 2004 - 2,3 - 2,2 - 1,9 n.d.
(% PKB) PK maj 2004 - 1,9 - 1,8 - 1,5 - 0,9
Saldo pierwotne (% PKB) PK styczeń 2005 - 0,3 - 0,4 - 0,2 0,4
KOM październik 2004 - 0,3 - 0,2 - 0,1 n.d.
PK maj 2004 - 0,3 - 0,4 - 0,2 0,4
Zadłużenie sektora PK styczeń 2005 30,2 30,7 30,9 29,7
publicznego brutto (% PKB) KOM październik 2004 30,9 30,8 30,6 n.d.
PK maj 2004 29,1 29,5 29,4 28,4
Uwaga:
(1) Inflacja CPI dla programów konwergencji.
Źródła:
Program konwergencji (PK); prognozy gospodarcze służb Komisji z jesieni 2004 r. (KOM).

(1) Dz.U. L 209 z 2.8.1997, str. 1. Dokumenty, o których mowa w niniejszym tekście, można znaleźć na stronie internetowej

http://europa.eu.int/comm/economy_finance/about/activities/sgp/main_en.htm

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024