(Dz.U.UE C z dnia 3 czerwca 2005 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97 z 7 lipca 1997 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych(1), w szczególności jego art. 9 ust. 3,
uwzględniając zalecenie Komisji,
po zasięgnięciu opinii Komitetu Ekonomiczno-Finansowego,
WYDAJE NINIEJSZĄ OPINIĘ:
(1) W dniu 17 lutego 2005 r. Rada zbadała zaktualizowany program konwergencji Danii obejmujący lata 2004-2010. Program jest w pełni zgodny z wymogami odnoszącymi się do danych, określonymi przez "kodeks postępowania dotyczącego treści i formy programów stabilności i konwergencji".
(2) Bazowy dla programu scenariusz makroekonomiczny przewiduje zwiększenie tempa wzrostu realnego PKB z 2,2 % w 2004 r. do 2,5 % w 2005 r. i średnio o 1,7 % w latach 2006-2010. Na podstawie dostępnych obecnie informacji wydaje się, że scenariusz ten odzwierciedla stosunkowo ostrożne założenia dotyczące wzrostu. Przewidywania programu dotyczące inflacji wydają się realistyczne.
(3) Średniookresowe ramy budżetowe zakładają nadwyżkę sektora instytucji rządowych i samorządowych (general government) mieszczącą się w docelowym przedziale 1,5-2,5 % PKB do 2010 r. oraz ograniczenie rocznego wzrostu realnego spożycia zbiorowego do 0,5 % począwszy od 2005 r.; kontrola wydatków ulega wzmocnieniu dzięki tzw. "zamrożeniu podatków". Oczekuje się, że zarówno podsektor instytucji rządowych, jak i fundusze emerytalne, odnotują stałe nadwyżki w okresie objętym programem. Prognoza przewiduje równoważenie budżetów przez samorządy, zgodnie z wymogami prawa. Zaktualizowany program przewiduje nadwyżki w wysokości 1,2 % w 2004 r., 2,0 % w 2005 r. i 1,6 % PKB w 2006 r. Przewidywana nadwyżka w 2010 r. wynosi 2 % PKB. Zarówno wskaźnik wydatków, jak i wskaźnik przychodów, wykazują w okresie objętym prognozą tendencję do stopniowego obniżania się. Z uwzględnieniem korekty o szacowany wpływ cyklu koniunkturalnego dokonanej przy zastosowaniu wspólnej metodologii, strukturalne saldo budżetowe wykazuje nadwyżkę przez cały okres objęty prognozą. Przewidywane docelowe nadwyżki sektora instytucji rządowych i samorządowych są zbliżone do przyjętych w aktualizacji z 2003 r. Krótkookresowe różnice są spowodowane zmienionymi założeniami dotyczącymi wzrostu PKB, jak również efektami ostatnio przyjętych środków polityki, w tym pakietu fiskalnego z marca 2004 r., który przybliżył wprowadzenie w życie reformy podatkowej uchwalonej w 2003 r. Nadwyżki przewidywane od 2007 r. są nieco niższe niż w poprzedniej aktualizacji, ze względu na zmienione założenia demograficzne, które przyczyniły się do obniżenia długookresowych wymogów fiskalnych. Mówiąc ogólnie, obecna aktualizacja zasadniczo potwierdza strategię określoną w poprzedniej aktualizacji, przy podobnym scenariuszu makroekonomicznym.
(4) Czynniki zagrażające trafności przewidywań budżetowych są dobrze zrównoważone, choć do pewnego stopnia wskazują na korzystniejsze wyniki niż przewidziano w pierwszych latach programu. Na przestrzeni szeregu lat Dania wykazywała nadwyżki budżetowe sektora instytucji rządowych i samorządowych. Taka sama sytuacja utrzymywała się w 2003 r., kiedy nadwyżka wyniosła 1,0 % PKB pomimo wzrostu PKB jedynie o 0,5 %. Wyższe ceny ropy niż zakładane w aktualizacji mogą również poprawić stan finansów publicznych, jako że Dania jest eksporterem netto ropy. Struktura wzrostu PKB w nadchodzących latach, bazującego w dużej mierze na popycie krajowym, powinna też zapewnić stałe dochody, tym samym przyczyniając się do korzystnego rozwoju sytuacji finansów publicznych. W średnim okresie, do czynników mogących powodować gorsze od przewidywanych wyniki należą wszelkie niepowodzenia w ograniczaniu wydatków publicznych stosownie do zakładanego poziomu wzrostu, w szczególności na poziomie samorządów, lub w dążeniu do średniookresowych celów wzrostu zatrudnienia.
(5) W świetle tej oceny ryzyka, sytuacja budżetowa w programach jest wystarczająca do utrzymania średniookresowej pozycji budżetowej "zbliżonej do równowagi lub wykazującej nadwyżkę", zgodnie z wymaganiami Paktu Stabilności i Wzrostu, przez cały okres objęty programem. Zapewnia ona także dostateczny margines bezpieczeństwa, chroniący przed przekroczeniem progu deficytu wynoszącego 3 % PKB przy normalnych wahaniach makroekonomicznych.
(6) Wskaźnik zadłużenia brutto wynosił w 2003 r. 44,7 % PKB. W aktualizacji przewiduje się, iż w 2010 r. osiągnie on poziom 28,75 % PKB. Do spadku wskaźnika zadłużenia przyczyniają się głównie dodatnie salda pierwotne i wzrost nominalnego PKB.
(7) Sytuacja Danii pod względem długookresowej stabilności finansów publicznych wydaje się być korzystna, pomimo przewidywanych znacznych kosztów budżetowych związanych ze starzeniem się populacji. Nakreślona w programie strategia budżetowa, oparta głównie na dalszej konsolidacji zadłużenia poprzez utrzymujące się nadwyżki budżetowe, powinna przynieść stabilną pozycję. Jednakże doprowadzenie do stałej, ścisłej kontroli wydatków i znacznego wzrostu zatrudnienia, będące jednym z warunków realizacji strategii, może okazać się trudnym wyzwaniem.
(8) Mówiąc ogólnie, polityki gospodarcze nakreślone w zaktualizowanym programie są zasadniczo zbieżne z ogólnymi wytycznymi polityki gospodarczej w dziedzinie finansów publicznych dla Danii.
Porównanie kluczowych prognoz makroekonomicznych i budżetowych
2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2010 | ||
Realny PKB | PK listopad 2004 | 2,2 | 2,5 | 1,3 | 1,9 | 1,8 |
(zmiana w %) | KOM październik 2004 | 2,3 | 2,4 | 2,0 | n.d. | n.d. |
PK listopad 2003 | 2,3 | 2,2 | 1,9 | 1,7 | 1,7 | |
Inflacja HICP | PK listopad 2004 | 1,2 | 1,7 | 1,6 | 1,7 | 1,6 |
(%) | KOM październik 2004 | 1,1 | 1,9 | 1,6 | n.d. | n.d. |
PK listopad 2003 | 1,8 | 1,7 | 1,7 | 1,7 | 1,7 | |
Saldo sektora | PK listopad 2004 | 1,2 | 2,0 | 1,6 | 1,7 | 2,0 |
instytucji rządowych i | KOM październik 2004(2) | 2,0 | 2,6 | 2,8 | n.d. | n.d. |
samorządowych (% PKB) |
PK listopad 2003 | 1,3 | 1,8 | 1,9 | 2,1 | 2,1 |
Saldo pierwotne | PK listopad 2004(3) | 4,3 | 4,8 | 4,5 | 4,6 | 4,4 |
(% PKB) | KOM październik 2004 | 4,4 | 4,9 | 4,9 | n.d. | n.d. |
PK listopad 2003 | 2,3 | 2,7 | 2,6 | 2,3 | 2,3 | |
Saldo strukturalne | PK listopad 2004(1) | 1,7 | 2,0 | 2,0 | 2,0 | 2,3 |
(% PKB) | KOM październik 2004 | 2,6 | 2,9 | 3,0 | n.d. | n.d. |
PK listopad 2003(1) | 1,1 | 1,5 | 1,7 | 1,9 | 2,1 | |
Zadłużenie publiczne | PK listopad 2004 | 42,3 | 39,4 | 37,4 | 35,3 | 28,8 |
brutto | KOM październik 2004 | 41,5 | 37,5 | 34,2 | n.d. | n.d. |
(% PKB) | PK listopad 2003 | 41,2 | 38,7 | 36,4 | 27,5 | 27,5 |
Uwagi: | ||||||
(1) Obliczenia służb Komisji na podstawie danych zawartych w programie. | ||||||
(2) W zgłoszeniu dotyczącym procedury nadmiernego deficytu (EDP) z września 2004 r. Dania przedstawiła dane liczbowe dotyczące salda sektora instytucji rządowych i samorządowychoraz zadłużenia brutto, w których fundusz ATP przeniesiono poza sektor państwowy, co obniżyło nadwyżkę sektora instytucji rządowych i samorządowych o około 1 punktu procentowego PKB. Na tej podstawie w prognozie służb Komisji z jesieni 2004 r. także wyłączono nadwyżkę ATP. W niniejszej ocenie, dane liczbowe służb Komisji dotyczące salda sektora instytucji rządowych i samorządowych oraz zadłużenia brutto przeliczono tak, aby objęły one fundusz ATP, tak jak to ma miejsce w aktualizacji programu. W związku z powyższym, dane służb Komisji dotyczące salda sektora instytucji rządowych i samorządowych i zadłużenia brutto nie są takie same jak w prognozie jesiennej. | ||||||
(3) Zaktualizowany program przedstawia salda pierwotne z pominięciem kosztów odsetkowych netto, nie zaś kosztów odsetkowych brutto, przyjmowanych zwykle za pozycję standardową; niniejsza tabela przedstawia salda pierwotne, z wyłączeniem kosztów odsetkowych brutto. | ||||||
Źródła: | ||||||
Zaktualizowany program konwergencji, listopad 2003 r. i listopad 2004 r. (PK); Prognozy gospodarcze służb Komisji z jesieni 2004 r. (KOM; patrz uwaga 2 powyżej); Obliczenia służb Komisji |
______
(1) Dz.U. L 209 z 2.8.1997, str. 1.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2005.136.4 |
Rodzaj: | Opinia |
Tytuł: | Opinia w sprawie zaktualizowanego programu konwergencji Danii na lata 2004-2010. |
Data aktu: | 17/02/2005 |
Data ogłoszenia: | 03/06/2005 |