Opinia w sprawie zaktualizowanego programu konwergencji Danii na lata 2004-2010.

OPINIA RADY
z dnia 17 lutego 2005 r.
w sprawie zaktualizowanego programu konwergencji Danii na lata 2004-2010

(2005/C 136/02)

(Dz.U.UE C z dnia 3 czerwca 2005 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97 z 7 lipca 1997 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych(1), w szczególności jego art. 9 ust. 3,

uwzględniając zalecenie Komisji,

po zasięgnięciu opinii Komitetu Ekonomiczno-Finansowego,

WYDAJE NINIEJSZĄ OPINIĘ:

(1) W dniu 17 lutego 2005 r. Rada zbadała zaktualizowany program konwergencji Danii obejmujący lata 2004-2010. Program jest w pełni zgodny z wymogami odnoszącymi się do danych, określonymi przez "kodeks postępowania dotyczącego treści i formy programów stabilności i konwergencji".

(2) Bazowy dla programu scenariusz makroekonomiczny przewiduje zwiększenie tempa wzrostu realnego PKB z 2,2 % w 2004 r. do 2,5 % w 2005 r. i średnio o 1,7 % w latach 2006-2010. Na podstawie dostępnych obecnie informacji wydaje się, że scenariusz ten odzwierciedla stosunkowo ostrożne założenia dotyczące wzrostu. Przewidywania programu dotyczące inflacji wydają się realistyczne.

(3) Średniookresowe ramy budżetowe zakładają nadwyżkę sektora instytucji rządowych i samorządowych (general government) mieszczącą się w docelowym przedziale 1,5-2,5 % PKB do 2010 r. oraz ograniczenie rocznego wzrostu realnego spożycia zbiorowego do 0,5 % począwszy od 2005 r.; kontrola wydatków ulega wzmocnieniu dzięki tzw. "zamrożeniu podatków". Oczekuje się, że zarówno podsektor instytucji rządowych, jak i fundusze emerytalne, odnotują stałe nadwyżki w okresie objętym programem. Prognoza przewiduje równoważenie budżetów przez samorządy, zgodnie z wymogami prawa. Zaktualizowany program przewiduje nadwyżki w wysokości 1,2 % w 2004 r., 2,0 % w 2005 r. i 1,6 % PKB w 2006 r. Przewidywana nadwyżka w 2010 r. wynosi 2 % PKB. Zarówno wskaźnik wydatków, jak i wskaźnik przychodów, wykazują w okresie objętym prognozą tendencję do stopniowego obniżania się. Z uwzględnieniem korekty o szacowany wpływ cyklu koniunkturalnego dokonanej przy zastosowaniu wspólnej metodologii, strukturalne saldo budżetowe wykazuje nadwyżkę przez cały okres objęty prognozą. Przewidywane docelowe nadwyżki sektora instytucji rządowych i samorządowych są zbliżone do przyjętych w aktualizacji z 2003 r. Krótkookresowe różnice są spowodowane zmienionymi założeniami dotyczącymi wzrostu PKB, jak również efektami ostatnio przyjętych środków polityki, w tym pakietu fiskalnego z marca 2004 r., który przybliżył wprowadzenie w życie reformy podatkowej uchwalonej w 2003 r. Nadwyżki przewidywane od 2007 r. są nieco niższe niż w poprzedniej aktualizacji, ze względu na zmienione założenia demograficzne, które przyczyniły się do obniżenia długookresowych wymogów fiskalnych. Mówiąc ogólnie, obecna aktualizacja zasadniczo potwierdza strategię określoną w poprzedniej aktualizacji, przy podobnym scenariuszu makroekonomicznym.

(4) Czynniki zagrażające trafności przewidywań budżetowych są dobrze zrównoważone, choć do pewnego stopnia wskazują na korzystniejsze wyniki niż przewidziano w pierwszych latach programu. Na przestrzeni szeregu lat Dania wykazywała nadwyżki budżetowe sektora instytucji rządowych i samorządowych. Taka sama sytuacja utrzymywała się w 2003 r., kiedy nadwyżka wyniosła 1,0 % PKB pomimo wzrostu PKB jedynie o 0,5 %. Wyższe ceny ropy niż zakładane w aktualizacji mogą również poprawić stan finansów publicznych, jako że Dania jest eksporterem netto ropy. Struktura wzrostu PKB w nadchodzących latach, bazującego w dużej mierze na popycie krajowym, powinna też zapewnić stałe dochody, tym samym przyczyniając się do korzystnego rozwoju sytuacji finansów publicznych. W średnim okresie, do czynników mogących powodować gorsze od przewidywanych wyniki należą wszelkie niepowodzenia w ograniczaniu wydatków publicznych stosownie do zakładanego poziomu wzrostu, w szczególności na poziomie samorządów, lub w dążeniu do średniookresowych celów wzrostu zatrudnienia.

(5) W świetle tej oceny ryzyka, sytuacja budżetowa w programach jest wystarczająca do utrzymania średniookresowej pozycji budżetowej "zbliżonej do równowagi lub wykazującej nadwyżkę", zgodnie z wymaganiami Paktu Stabilności i Wzrostu, przez cały okres objęty programem. Zapewnia ona także dostateczny margines bezpieczeństwa, chroniący przed przekroczeniem progu deficytu wynoszącego 3 % PKB przy normalnych wahaniach makroekonomicznych.

(6) Wskaźnik zadłużenia brutto wynosił w 2003 r. 44,7 % PKB. W aktualizacji przewiduje się, iż w 2010 r. osiągnie on poziom 28,75 % PKB. Do spadku wskaźnika zadłużenia przyczyniają się głównie dodatnie salda pierwotne i wzrost nominalnego PKB.

(7) Sytuacja Danii pod względem długookresowej stabilności finansów publicznych wydaje się być korzystna, pomimo przewidywanych znacznych kosztów budżetowych związanych ze starzeniem się populacji. Nakreślona w programie strategia budżetowa, oparta głównie na dalszej konsolidacji zadłużenia poprzez utrzymujące się nadwyżki budżetowe, powinna przynieść stabilną pozycję. Jednakże doprowadzenie do stałej, ścisłej kontroli wydatków i znacznego wzrostu zatrudnienia, będące jednym z warunków realizacji strategii, może okazać się trudnym wyzwaniem.

(8) Mówiąc ogólnie, polityki gospodarcze nakreślone w zaktualizowanym programie są zasadniczo zbieżne z ogólnymi wytycznymi polityki gospodarczej w dziedzinie finansów publicznych dla Danii.

Porównanie kluczowych prognoz makroekonomicznych i budżetowych

2004 2005 2006 2007 2010
Realny PKB PK listopad 2004 2,2 2,5 1,3 1,9 1,8
(zmiana w %) KOM październik 2004 2,3 2,4 2,0 n.d. n.d.
PK listopad 2003 2,3 2,2 1,9 1,7 1,7
Inflacja HICP PK listopad 2004 1,2 1,7 1,6 1,7 1,6
(%) KOM październik 2004 1,1 1,9 1,6 n.d. n.d.
PK listopad 2003 1,8 1,7 1,7 1,7 1,7
Saldo sektora PK listopad 2004 1,2 2,0 1,6 1,7 2,0
instytucji rządowych i KOM październik 2004(2) 2,0 2,6 2,8 n.d. n.d.
samorządowych

(% PKB)

PK listopad 2003 1,3 1,8 1,9 2,1 2,1
Saldo pierwotne PK listopad 2004(3) 4,3 4,8 4,5 4,6 4,4
(% PKB) KOM październik 2004 4,4 4,9 4,9 n.d. n.d.
PK listopad 2003 2,3 2,7 2,6 2,3 2,3
Saldo strukturalne PK listopad 2004(1) 1,7 2,0 2,0 2,0 2,3
(% PKB) KOM październik 2004 2,6 2,9 3,0 n.d. n.d.
PK listopad 2003(1) 1,1 1,5 1,7 1,9 2,1
Zadłużenie publiczne PK listopad 2004 42,3 39,4 37,4 35,3 28,8
brutto KOM październik 2004 41,5 37,5 34,2 n.d. n.d.
(% PKB) PK listopad 2003 41,2 38,7 36,4 27,5 27,5
Uwagi:
(1) Obliczenia służb Komisji na podstawie danych zawartych w programie.
(2) W zgłoszeniu dotyczącym procedury nadmiernego deficytu (EDP) z września 2004

r. Dania przedstawiła dane liczbowe dotyczące salda sektora instytucji

rządowych i samorządowychoraz zadłużenia brutto, w których fundusz ATP

przeniesiono poza sektor państwowy, co obniżyło nadwyżkę sektora instytucji

rządowych i samorządowych o około 1 punktu procentowego PKB. Na tej podstawie

w prognozie służb Komisji z jesieni 2004 r. także wyłączono nadwyżkę ATP. W

niniejszej ocenie, dane liczbowe służb Komisji dotyczące salda sektora

instytucji rządowych i samorządowych oraz zadłużenia brutto przeliczono tak,

aby objęły one fundusz ATP, tak jak to ma miejsce w aktualizacji programu. W

związku z powyższym, dane służb Komisji dotyczące salda sektora instytucji

rządowych i samorządowych i zadłużenia brutto nie są takie same jak w

prognozie jesiennej.

(3) Zaktualizowany program przedstawia salda pierwotne z pominięciem kosztów

odsetkowych netto, nie zaś kosztów odsetkowych brutto, przyjmowanych zwykle

za pozycję standardową; niniejsza tabela przedstawia salda pierwotne, z

wyłączeniem kosztów odsetkowych brutto.

Źródła:
Zaktualizowany program konwergencji, listopad 2003 r. i listopad 2004 r. (PK); Prognozy gospodarcze służb Komisji z jesieni 2004 r. (KOM; patrz uwaga 2 powyżej); Obliczenia służb Komisji

______

(1) Dz.U. L 209 z 2.8.1997, str. 1.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024