Pomoc państwa C 5/2005 (ex NN 70/2004) - Zwolnienie z akcyzy paliwa rolniczego - następstwo wszczęcia procedury przewidzianej w art. 88 ust. 2 Traktatu (pomoc C 6/2004 - ex NN 70/ 2001) - art. 24 ust. 3 ustawy nr 388 z dnia 23 grudnia 2000 r.; art. 13 ust. 3 ustawy nr 448 z dnia 21 grudnia 2001 r.; art. 19 ust. 4 ustawy nr 289 z dnia 27 grudnia 2002 r. i art. 2 ust. 4 ustawy nr 350 z dnia 24 grudnia 2003 r.
Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE
(2005/C 101/04)
(Dz.U.UE C z dnia 27 kwietnia 2005 r.)
Pismem z dnia 19 stycznia 2005 r., odtworzonym w języku oryginału na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Włochy o swojej decyzji w sprawie wszczęcia procedury dotyczącej wyżej wspomnianej pomocy, określonej w art. 88 ust. 2 Traktatu WE.
Zainteresowane strony mogą przesyłać swoje uwagi na temat pomocy, w odniesieniu do której Komisja wszczęła procedurę, w terminie do jednego miesiąca od daty opublikowania niniejszego streszczenia oraz towarzyszącego mu pisma, na następujący adres:
Commission européenne
Direction générale de l'Agriculture et du développement rural
Direction H2
Bureau: Loi 130 5/120
B-1049 Bruxelles
Fax: (32-2) 296 76 72
Uwagi te zostaną przekazane Włochom. Zainteresowane strony przekazujące uwagi mogą wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości poufnością.
STRESZCZENIE
Artykuł 24 ust. 3 ustawy nr 388 z dnia 23 grudnia 2000 r., art. 13 ust. 3 ustawy nr 448 z dnia 21 grudnia 2001 r., art. 19 ust. 4 ustawy nr 289 z dnia 27 grudnia 2002 r. i art. 2 ust. 4 ustawy nr 350 z dnia 24 grudnia 2003 r. wprowadzają całkowitą redukcję akcyz na paliwo wykorzystywane do ogrzewania szklarni na terenie Włoch.
Ocena
Na tym etapie Komisja ma wątpliwości dotyczące zgodności ze wspólnym rynkiem całkowitego zwolnienia z akcyz, które stanowi uzupełnienie zwolnienia już przyznanego tym samym beneficjentom w ramach dokumentacji C 6/2004, z następujących powodów:
a) władze włoskie uważają, że zwolnienia paliw z akcyz, niezależnie od ich zakresu, nie stanowią pomocy państwa, ale środki podatkowe uzasadnione charakterem systemu, którego są częścią; na tym etapie władze nie przedstawiły jednak żadnego dokumentu potwierdzającego ten argument.
b) inny argument przedstawiony przez władze włoskie to ten, że zwolnienie z akcyz nie zakłóca konkurencji, gdyż ogrodnicy mają możliwość korzystania ze zwolnienia decydując się na uprawy szklarniowe; na tym etapie argument ten budzi wątpliwości, ponieważ zwolnienie nie powstało w celu zachęcenia do przejścia na uprawę szklarniową, ale w celu ulżenia obciążonym finansowo w związku z ich działalnością już aktywnym producentom szklarniowym;
c) w odniesieniu do kwestii zakłócenia konkurencji, władze włoskie stwierdzają, że według oficjalnych danych, którymi dysponują, całkowite zwolnienie przyznane producentom szklarniowym nie powoduje zakłócenia; na tym etapie należy postawić sobie pytanie o to, jak można wysunąć taki argument skoro w dostarczonych przez te władze dokumentach, stwierdzają one, że nie są w stanie przedstawić dokładnych danych dotyczących kwot, które producenci szklarniowi zaoszczędzili dzięki całkowitemu zwolnieniu z akcyzy;
d) nie mogąc zatem wykluczyć, że zwolnienie z akcyz zawiera elementy pomocy państwa, Komisja musi je przeanalizować w świetle zasad konkurencji; lub na tym etapie władze włoskie, które bronią argumentu o braku elementów pomocy państwa, nie zechciały wskazać zasady konkurencji, która ich zdaniem uzasadniałaby zgodność całkowitego zwolnienia z akcyz ze wspólnym rynkiem; na tym etapie zgodność ta budzi zatem wątpliwości;
e) na tym etapie nie można również wykluczyć, że zwolnienia z akcyz zostały przyznane z naruszeniem dyrektywy 92/81/EWG oraz 2003/96/WE, które stanowią, że zwolnienia są możliwe pod warunkiem, że nie powodują zakłócenia konkurencji oraz nie naruszają przepisów wspólnotowych.
Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
TEKST PISMA
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2005.101.17 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Pomoc państwa - Włochy - Pomoc państwa C 5/2005 (ex NN 70/2004) - Zwolnienie z akcyzy paliwa rolniczego - następstwo wszczęcia procedury przewidzianej w art. 88 ust. 2 Traktatu (pomoc C 6/2004 - ex NN 70/2001) - art. 24 ust. 3 ustawy nr 388 z dnia 23 grudnia 2000 r.; art. 13 ust. 3 ustawy nr 448 z dnia 21 grudnia 2001 r.; art. 19 ust. 4 ustawy nr 289 z dnia 27 grudnia 2002 r. i art. 2 ust. 4 ustawy nr 350 z dnia 24 grudnia 2003 r. - Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE. |
| Data aktu: | 27/04/2005 |
| Data ogłoszenia: | 27/04/2005 |