Opinia w sprawie propozycji decyzji Rady w sprawie procedury konsultacji i notyfikacji w dziedzinie ubezpieczenia kredytów, poręczeń i kredytów finansowych.

Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie propozycji decyzji Rady w sprawie procedury konsultacji i notyfikacji w dziedzinie ubezpieczenia kredytów, poręczeń i kredytów finansowych

(COM(2004) 159 final - 2004/0056 (CNS))

(2004/C 302/04)

(Dz.U.UE C z dnia 7 grudnia 2004 r.)

W dniu 13 maja 2004 r. Rada postanowiła, zgodnie z artykułem 262 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, zasięgnąć opinii Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego na temat propozycji wspomnianej powyżej.

Sekcja ds. Rynku Wewnętrznego, Produkcji i Konsumpcji, odpowiedzialna za przygotowywanie prac Komitetu w tej dziedzinie, przyjęła swoją opinię dnia 9 czerwca 2004 r. Sprawozdawcą był Frank von Fürstenwerth.

Na 410 sesji plenarnej w dn. 30 czerwca i 1 lipca 2004 r. (posiedzenie z dnia 30 czerwca) Komitet stosunkiem głosów 133 do 1, przy 4 głosach wstrzymujących się, przyjął następującą opinię:

1.
Treść

1.1 Przy pomocy przedstawionej propozycji ma zostać skodyfikowana decyzja 73/391/EWG Rady z dn. 3 grudnia 1973 r. w sprawie procedury konsultacji i notyfikacji w dziedzinie ubezpieczenia kredytów, poręczeń i kredytów finansowych. Decyzja ta została zmieniona inną decyzją 76/641/EWG Rady oraz Aktem Przystąpienia Hiszpanii i Portugalii i Aktem Przystąpienia Austrii, Finlandii i Szwecji.

1.2 Decyzje te dotyczą wyłącznie dziedziny państwowych gwarancji kredytowych i regulują w szczególności kwestię, w jakich warunkach Państwa Członkowskie muszą przeprowadzić konsultacje z innymi Państwami Członkowskimi w sprawie rozważanego udzielenia kredytów zagranicznych lub poręczeń kredytów zagranicznych. Decyzja nie obowiązuje gospodarki prywatnej w dziedzinie ubezpieczeń kredytów eksportowych.

1.3 Propozycja zastępuje różne akty prawne, które są przedmiotem kodyfikacji.

1.4 Propozycja nie zmienia treści merytorycznej kodyfikowanych aktów prawnych. Ogranicza się ona do połączenia ich w jeden akt prawny, przy czym zmiany formalne podejmowane są tylko w zakresie wymaganym w związku z kodyfikacją.

2.
Ocena

2.1 Propozycja jest związana z życzeniem Komisji, aby często zmieniane akty prawne były kodyfikowane w celach uzyskania ich lepszej przejrzystości i jasności.

2.2 Stosowne przepisy były do tej pory rozproszone po różnych aktach prawnych i w celu ustalenia obowiązujących przepisów konieczne jest przeprowadzenie pracochłonnych poszukiwań i porównywania wielu aktów prawnych.

2.3 Propozycja ogranicza się do zebrania w jednym akcie prawnym różnych aktów prawnych z całkowitym zachowaniem ich treści materialnej. Nie ma potrzeby dokonywania zmian materialnych.

2.4 Propozycja służy uzyskaniu lepszej przejrzystości i lepszej zrozumiałości przepisów UE i dlatego należy przyjąć ją z zadowoleniem(1).

2.5 W ramach kodyfikacji Komisja winna jednak uwzględnić jeszcze następujące punkty:

- Powód wzięcia pod rozwagę (2) decyzji Rady z 03.12.73 r. ("Uchwałą Rady z 26 stycznia 1965 r. Rada ustaliła procedurę konsultacji w dziedzinie ubezpieczenia kredytów, poręczeń i kredytów finansowych") nie jest już ujęty w propozycji i należałoby go do niej włączyć gwoli kompletności.

- Artykuł 20 propozycji uchyla decyzję Rady 73/391/EWG. Załącznik III do propozycji wymienia natomiast pod nagłówkiem "Uchylone decyzje wraz z ich zmianą" także decyzję 76/641/EWG Rady. Dlatego też gwoli kompletności artykułem 20 propozycji winna zostać uchylona także zmiana dokonana decyzją 76/641/EWG.

2.6 Szczególną uwagę należy zwrócić na dokładność tłumaczeń, ponieważ niedokładności mogą prowadzić do niepewności prawnej i nieprawidłowego zastosowania.

Bruksela, 30 czerwca 2004 r.

Przewodniczący
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego
Roger BRIESCH

______

(1) Na przykład w języku portugalskim należy dokonać następujących zmian:

a) W artykule 4, lit. e) ii) i iv) "początek kredytu" winien być tłumaczony raczej jako "ponto de partida do crédito" niż "início do crédito". Te dwa terminy niekoniecznie oznaczają to samo;

b) W artykule 4 lit. e) iv) wyrażenie "gdy spłata nie ma następować w jednakowych ratach w regularnych odstępach czasu" należałoby raczej przetłumaczyć jako "escalonadas em prestaçőes iguais e espaçadas de modo regular" niż "escalonadas por parcelas de igual montante de modo regular";

c) Podobnie wyrażenie "aid credit" (por. artykuły 4 lit. f) i) i 5 lit. e) i) ) winno zostać przetłumaczone jako "crédito de ajuda", a nie jako "crédito de auxílio", co ma zupełnie odmienny sens w prawodawstwie UE dotyczącym "pomocy państwa";

d) Na koniec należy stwierdzić, że można znaleźć kilka błędów ortograficznych, np. w art. 3, ust. 2 (pierwszy i trzeci wiersz) ("ntureza" i "peirem"), art. 10, ust.. 1. lit. c) ("desdadoravel") i w załączniku B, lit. d) ("antiantamentos")

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2004.302.19

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia w sprawie propozycji decyzji Rady w sprawie procedury konsultacji i notyfikacji w dziedzinie ubezpieczenia kredytów, poręczeń i kredytów finansowych.
Data aktu: 30/06/2004
Data ogłoszenia: 07/12/2004