Określenie wysokości limitów środków dostępnych w ramach schematów pomocy technicznej Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI 1
z dnia 25 lutego 2016 r.
w sprawie określenia wysokości limitów środków dostępnych w ramach schematów pomocy technicznej Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020

Na podstawie art. 41 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (Dz. U. z 2023 r. poz. 2298) zarządza się, co następuje:
§  1.
 Rozporządzenie określa wysokość limitów środków dostępnych w ramach wyodrębnionych części (schematów) pomocy technicznej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 dla jednostek organizacyjnych i organów, zwanych dalej "beneficjentami", realizujących zadania określone w:
1)
art. 59 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 320, z późn. zm.);
2)
art. 51 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 487, z późn. zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 1305/2013".
§  2.
1.
 Limit środków dostępnych w ramach Schematu I Wzmocnienie systemu wdrażania Programu, w podziale na beneficjentów, określa załącznik nr 1 do rozporządzenia, przy czym w przypadku Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa ten limit stanowi suma środków dostępnych dla tej agencji określonych w tym załączniku oraz środków dostępnych dla innych beneficjentów, określonych w załącznikach nr 1 i 2 do rozporządzenia, które:
1)
nie zostały objęte wnioskami o przyznanie pomocy technicznej złożonymi przez tych beneficjentów do dnia 30 września 2024 r.;
2)
zostały objęte wnioskami o przyznanie pomocy technicznej złożonymi przez tych beneficjentów do dnia 30 września 2024 r., lecz nie zostały objęte wnioskami o płatność złożonymi przez tych beneficjentów do dnia 14 sierpnia 2025 r.;
3)
zostały objęte wnioskami o przyznanie pomocy technicznej złożonymi przez tych beneficjentów do dnia 30 września 2024 r. i wnioskami o płatność złożonymi przez tych beneficjentów do dnia 14 sierpnia 2025 r., lecz ta agencja uznała za niekwalifikowalne koszty, na których pokrycie te środki miała wypłacić.
2.
 Limit środków dostępnych w ramach Schematu II Wsparcie funkcjonowania krajowej sieci obszarów wiejskich oraz realizacja działań informacyjno-promocyjnych PROW 2014-2020, w podziale na beneficjentów, określa załącznik nr 2 do rozporządzenia, przy czym:
1)
w przypadku Centrum Doradztwa Rolniczego z siedzibą w Brwinowie:
a)
jeżeli środki te są przeznaczone na:
wsparcie struktury organizacyjnej niezbędnej do zapewnienia funkcjonowania krajowej sieci obszarów wiejskich, o którym mowa w art. 54 ust. 3 lit. a rozporządzenia nr 1305/2013, zwane dalej "wsparciem funkcjonowania",
realizację operacji własnych beneficjenta w ramach działań planu działania, o którym mowa w art. 54 ust. 3 lit. b ppkt (iv) rozporządzenia nr 1305/2013, zwanego dalej "planem działania", z wyjątkiem działań w ramach tego planu: "Działania na rzecz tworzenia sieci kontaktów dla doradców i służb wspierających wdrażanie innowacji na obszarach wiejskich", działania "Poszukiwanie partnerów KSOW do współpracy w ramach działania "Współpraca", o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 13 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków EFRROW w ramach PROW na lata 2014-2020, oraz ułatwianie tej współpracy" oraz działania "Plan komunikacyjny PROW 2014-2020",
realizację operacji zgłoszonych przez partnerów krajowej sieci obszarów wiejskich w ramach innych działań planu działania niż wymienione w tiret drugie
limit ten wynosi nie więcej niż 92% tych środków,
b)
na realizację operacji własnych beneficjenta w ramach działania "Działania na rzecz tworzenia sieci kontaktów dla doradców i służb wspierających wdrażanie innowacji na obszarach wiejskich" w ramach planu działania - limit ten wynosi co najmniej 50% środków pozostałych po odjęciu środków, o których mowa w lit. a,
c)
na realizację operacji w ramach działania "Poszukiwanie partnerów KSOW do współpracy w ramach działania "Współpraca", o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 13 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków EFRROW w ramach PROW na lata 2014-2020, oraz ułatwianie tej współpracy" w ramach planu działania - limit ten wynosi nie więcej niż 50% środków pozostałych po odjęciu środków, o których mowa w lit. a, z czego na realizację operacji:
zgłoszonych przez partnerów krajowej sieci obszarów wiejskich - limit ten wynosi nie więcej niż 40% tych środków,
własnych beneficjenta - limit ten wynosi co najmniej 60% tych środków;
1a)
w przypadku Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi na wsparcie funkcjonowania lub realizację operacji w ramach planu działania, z wyłączeniem operacji realizowanych w zakresie dotyczącym planu komunikacyjnego - limit ten wynosi 100% tych środków;
1b)
w przypadku Fundacji Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA na wsparcie funkcjonowania - limit ten wynosi 100% tych środków;
1c)
w przypadku wojewódzkich ośrodków doradztwa rolniczego:
a)
na wsparcie funkcjonowania - limit ten wynosi nie więcej niż 60% tych środków,
b)
na realizację operacji własnych beneficjenta w ramach działania "Działania na rzecz tworzenia sieci kontaktów dla doradców i służb wspierających wdrażanie innowacji na obszarach wiejskich" w ramach planu działania - limit ten wynosi co najmniej 50% środków pozostałych po odjęciu środków na wsparcie funkcjonowania,
c)
na realizację operacji w ramach działania "Poszukiwanie partnerów KSOW do współpracy w ramach działania "Współpraca", o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 13 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków EFRROW w ramach PROW na lata 2014-2020, oraz ułatwianie tej współpracy" w ramach planu działania - limit ten wynosi nie więcej niż 50% środków pozostałych po odjęciu środków na wsparcie funkcjonowania, z czego na realizację operacji:
zgłoszonych przez partnerów krajowej sieci obszarów wiejskich - limit ten wynosi nie więcej niż 40% tych środków,
własnych beneficjenta - limit ten wynosi co najmniej 60% tych środków;
1d)
w przypadku Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi:
a)
na wsparcie funkcjonowania - limit ten wynosi nie więcej niż 35% tych środków,
b)
na realizację operacji własnych beneficjenta w ramach planu działania w zakresie dotyczącym planu komunikacyjnego - limit ten wynosi co najmniej 10% środków pozostałych po odjęciu środków na wsparcie funkcjonowania,
c)
na realizację operacji własnych beneficjenta, realizowanych w ramach planu działania w zakresie innym niż ten, o którym mowa w lit. b - limit ten wynosi nie więcej niż 90% środków pozostałych po odjęciu środków na wsparcie funkcjonowania i środków, o których mowa w lit. b,
d)
na realizację operacji zgłoszonych przez partnerów krajowej sieci obszarów wiejskich, realizowanych w ramach planu działania w zakresie innym niż ten, o którym mowa w lit. b - limit ten wynosi co najmniej 10% środków pozostałych po odjęciu środków na wsparcie funkcjonowania i środków, o których mowa w lit. b;
2)
w przypadku pozostałych beneficjentów:
a)
na wsparcie funkcjonowania - limit ten wynosi nie więcej niż 35% tych środków,
b)
na realizację operacji własnych beneficjenta w ramach planu działania w zakresie dotyczącym planu komunikacyjnego - limit ten wynosi co najmniej 10% środków pozostałych po odjęciu środków na wsparcie funkcjonowania,
c)
na realizację operacji własnych beneficjenta, realizowanych w ramach planu działania w zakresie innym niż ten, o którym mowa w lit. b - limit ten wynosi nie więcej niż 50% środków pozostałych po odjęciu środków na wsparcie funkcjonowania i środków, o których mowa w lit. b,
d)
na realizację operacji zgłoszonych przez partnerów krajowej sieci obszarów wiejskich, realizowanych w ramach planu działania w zakresie innym niż ten, o którym mowa w lit. b - limit ten wynosi co najmniej 50% środków pozostałych po odjęciu środków na wsparcie funkcjonowania i środków, o których mowa w lit. b.
3.
 Przepisy ust. 2 pkt 2 lit. c i d nie dotyczą beneficjentów realizujących operacje wyłącznie w zakresie, o którym mowa w ust. 2 pkt 2 lit. b.
§  3.
 Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1 

WYSOKOŚĆ LIMITÓW ŚRODKÓW DOSTĘPNYCH W RAMACH SCHEMATU I WZMOCNIENIE SYSTEMU WDRAŻANIA PROGRAMU W PODZIALE NA BENEFICJENTÓW

Lp. Beneficjent Wysokość limitów dostępnych środków (w euro)
1 Samorząd województwa dolnośląskiego 8 875 498
2 Samorząd województwa kujawsko-pomorskiego 10 375 312
3 Samorząd województwa lubelskiego 11 362 694
4 Samorząd województwa lubuskiego 8 090 794
5 Samorząd województwa łódzkiego 10 875 244
6 Samorząd województwa małopolskiego 14 193 790
7 Samorząd województwa mazowieckiego 19 658 420
8 Samorząd województwa opolskiego 7 971 882
9 Samorząd województwa podkarpackiego 11 239 270
10 Samorząd województwa podlaskiego 11 267 015
11 Samorząd województwa pomorskiego 8 289 071
12 Samorząd województwa śląskiego 8 731 808
13 Samorząd województwa świętokrzyskiego 8 873 393
14 Samorząd województwa warmińsko-mazurskiego 9 045 192
15 Samorząd województwa wielkopolskiego 10 682 850
16 Samorząd województwa zachodniopomorskiego 9 736 762
17 Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa 7 464 047
18 Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa 103 002 796
19 Ministerstwo Finansów 2 653 365
20 Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi 72 421 499
21 Prezes Urzędu Zamówień Publicznych 276 696
22 Krajowa Stacja Chemiczno-Rolnicza 3 472 252
23 Rządowe Centrum Legislacji 402 380
24 Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa 215 142
Razem 359 177 172

ZAŁĄCZNIK Nr  2 

WYSOKOŚĆ LIMITÓW ŚRODKÓW DOSTĘPNYCH W RAMACH SCHEMATU II WSPARCIE FUNKCJONOWANIA KRAJOWEJ SIECI OBSZARÓW WIEJSKICH ORAZ REALIZACJA DZIAŁAŃ INFORMACYJNO-PROMOCYJNYCH PROW 2014-2020 W PODZIALE NA BENEFICJENTÓW

Lp. Beneficjent Wysokość limitów dostępnych środków (w euro)
1 Samorząd województwa dolnośląskiego 2 399 952
2 Samorząd województwa kujawsko-pomorskiego 2 548 558
3 Samorząd województwa lubelskiego 4 120 693
4 Samorząd województwa lubuskiego 1 987 643
5 Samorząd województwa łódzkiego 2 576 728
6 Samorząd województwa małopolskiego 3 284 706
7 Samorząd województwa mazowieckiego 6 187 428
8 Samorząd województwa opolskiego 1 821 109
9 Samorząd województwa podkarpackiego 3 849 349
10 Samorząd województwa podlaskiego 3 058 931
11 Samorząd województwa pomorskiego 2 366 944
12 Samorząd województwa śląskiego 2 539 900
13 Samorząd województwa świętokrzyskiego 2 349 710
14 Samorząd województwa warmińsko-mazurskiego 2 915 181
15 Samorząd województwa wielkopolskiego 3 387 858
16 Samorząd województwa zachodniopomorskiego 2 367 938
17 Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa 299 363
18 Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa 1 109 009
19 Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi 24 425 960
20 Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi 364 348
21 Centrum Doradztwa Rolniczego z siedzibą w Brwinowie 21 861 763
22 Dolnośląski Ośrodek Doradztwa Rolniczego z siedzibą we Wrocławiu 1 653 050
23 Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego z siedzibą w Minikowie 1 382 088
24 Lubelski Ośrodek Doradztwa Rolniczego z siedzibą w Końskowoli 1 337 063
25 Lubuski Ośrodek Doradztwa Rolniczego z siedzibą w Kalsku 1 250 056
26 Łódzki Ośrodek Doradztwa Rolniczego z siedzibą w Bratoszewicach 1 358 356
27 Małopolski Ośrodek Doradztwa Rolniczego z siedzibą w Karniowicach 1 155 431
1 649 488
28 Mazowiecki Ośrodek Doradztwa Rolniczego z siedzibą w Warszawie
29 Opolski Ośrodek Doradztwa Rolniczego z siedzibą w Łosiowie 1 233 513
30 Podkarpacki Ośrodek Doradztwa Rolniczego z siedzibą w Boguchwale 1 539 656
31 Podlaski Ośrodek Doradztwa Rolniczego z siedzibą w Szepietowie 1 213 281
32 Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego z siedzibą w Lubaniu 1 491 256
33 Śląski Ośrodek Doradztwa Rolniczego z siedzibą w Częstochowie 1 285 556
34 Świętokrzyski Ośrodek Doradztwa Rolniczego z siedzibą w Modliszewicach 1 235 688
35 Warmińsko-Mazurski Ośrodek Doradztwa Rolniczego z siedzibą w Olsztynie 1 424 994
36 Wielkopolski Ośrodek Doradztwa Rolniczego z siedzibą w Poznaniu 1 865 888
37 Zachodniopomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego z siedzibą w Barzkowicach 1 286 675
38 Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA 775 699
Razem 118 960 809
1 Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rozwój wsi, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 kwietnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. poz. 716).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2025.1572 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Określenie wysokości limitów środków dostępnych w ramach schematów pomocy technicznej Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.
Data aktu: 25/02/2016
Data ogłoszenia: 18/11/2025
Data wejścia w życie: 29/03/2016