Obowiązki wojewody w zakresie finansowania i utrzymywania przejść granicznych, przejść turystycznych, miejsc przekraczania granicy na szlakach turystycznych oraz punktów nocnego postoju na rzekach granicznych, ich wyposażenia w sprzęt, a także organy właściwe do osadzania i utrzymywania znaków granicznych na morskich wodach wewnętrznych.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 13 grudnia 2005 r.
w sprawie obowiązków wojewody w zakresie finansowania i utrzymywania przejść granicznych, przejść turystycznych, miejsc przekraczania granicy na szlakach turystycznych oraz punktów nocnego postoju na rzekach granicznych, ich wyposażenia w sprzęt, a także organów właściwych do osadzania i utrzymywania znaków granicznych na morskich wodach wewnętrznych

Na podstawie art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 12 października 1990 r. o ochronie granicy państwowej (Dz. U. z 2022 r. poz. 295 oraz z 2023 r. poz. 1114 i 1489) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
zakres obowiązków właściwego miejscowo wojewody w zakresie finansowania i utrzymywania w należytym stanie drogowych, kolejowych, lotniczych, morskich i rzecznych przejść granicznych, przejść granicznych znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w których kontrolę wykonują funkcjonariusze właściwych organów Rzeczypospolitej Polskiej, przejść granicznych przeznaczonych wyłącznie dla małego ruchu granicznego, przejść turystycznych, przejść granicznych na szlakach turystycznych przecinających granicę państwową, miejsc przekraczania granicy na szlakach turystycznych oraz punktów nocnego postoju na rzekach granicznych, a także ich wyposażenia w sprzęt;
2)
organy właściwe do osadzania i utrzymywania stałych i pływających znaków granicznych na morskich wodach wewnętrznych.
§  2. 
Koszty związane z wykonaniem zadań określonych w rozporządzeniu są pokrywane ze środków wyodrębnionych w budżetach właściwych miejscowo wojewodów, z zastrzeżeniem § 9 i 10.
§  3. 
Do obowiązków wojewody w zakresie finansowania i utrzymywania drogowych, kolejowych, lotniczych, morskich i rzecznych przejść granicznych znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej należy:
1)
nieodpłatne udostępnianie polskim organom przeprowadzającym kontrolę, zwanym dalej "organami kontroli", urządzeń i sprzętu technicznego niezbędnych do przeprowadzania sprawnej i skutecznej kontroli;
2)
nieodpłatne udostępnianie organom kontroli:
a)
pomieszczeń i miejsc, w których jest dokonywana kontrola, wyposażonych w urządzenia i sprzęt techniczny do prowadzenia kontroli oraz sprzęt kwaterunkowy i biurowy,
b)
pomieszczeń biurowych, w tym do przetwarzania informacji niejawnych w wydzielonych strefach bezpieczeństwa, oraz pomieszczeń przeznaczonych do pobierania odcisków linii papilarnych oraz wykonywania zdjęć sygnalitycznych, wyposażonych w urządzenia techniczne oraz urządzenia i sprzęt używane do przeprowadzania kontroli,
c)
pomieszczeń socjalnych i magazynowych niezbędnych do bieżącego funkcjonowania przejścia granicznego, wyposażonych w sprzęt kwaterunkowy i biurowy,
d)
pomieszczeń przeznaczonych dla osób zatrzymanych lub pomieszczeń przeznaczonych dla cudzoziemców, którym odmówiono wjazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, o których mowa w art. 461 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (Dz. U. z 2023 r. poz. 519, 185 i 547), oraz do wykonywania czynności, o których mowa w art. 34 ust. 1 tej ustawy, w związku z kontrolą,
e)
pomieszczeń przeznaczonych do przetrzymywania zwierząt domowych oraz innych zwierząt i roślin, wyposażonych w konieczne urządzenia, do czasu zastosowania niezbędnych środków,
f)
wydzielonych pomieszczeń stałego dozoru przeznaczonych do odizolowania osób podejrzanych o choroby zakaźne ujawnione w związku z dokonywaną kontrolą, przed przewiezieniem ich do zakładu opieki zdrowotnej 1  lub powrotu na terytorium państwa wyjazdu,
g)
pomieszczeń na magazyn broni służbowej i sprzęt techniki specjalnej oraz pomieszczeń wraz z urządzeniami do bezpośredniego załadowania i rozładowania broni służbowej,
h)
pomieszczeń na magazyn depozytowy, służących do przechowywania przedmiotów zabezpieczonych jako dowody rzeczowe w postępowaniach karnych, niezbędnych dla zapewnienia sprawnej kontroli,
i)
kojców i bud dla psów służbowych, wykorzystywanych przez organy kontroli,
j)
garaży i parkingów, zadaszonych miejsc do wykonywania codziennej obsługi pojazdów, w tym mycia pojazdów, posiadających powierzchnię utwardzoną i wyposażonych w zbiornik bezodpływowy oraz miejsc postoju dla jednostek pływających organów kontroli, wyposażonych w instalacje: wodociągową i doprowadzającą energię elektryczną,
k)
pomieszczeń przeznaczonych dla podróżnych, wyposażonych w urządzenia sanitarne oraz wydzielone miejsca przeznaczone dla osób niepełnosprawnych oraz osób z małymi dziećmi;
3)
nieodpłatne udostępnianie organom kontroli urządzeń i środków służących do kontroli granicznej i celnej, w tym urządzeń zaporowych stałych i ruchomych;
4)
zapewnienie nieodpłatnie organom kontroli utrzymania pomieszczeń, sprzętu i urządzeń w odpowiednich warunkach sanitarno-higienicznych, oświetlenia, ogrzewania, sprzątania, klimatyzacji i wentylacji, jeżeli wynika to z przepisów odrębnych, oraz dostaw wody i energii elektrycznej, udostępnianie i utrzymanie urządzeń zapewniających bezawaryjne zasilanie w energię elektryczną, zakładanie telefonów w sieci wewnętrznej, okablowania strukturalnego obiektów oraz systemów kontroli dostępu z rejestracją osób wchodzących przez system telewizji dozorowej, sygnalizację alarmową i system monitoringu oraz systemów przeciwpożarowych, a także administrowanie obiektami pozostającymi w zarządzie wojewody, które znajdują się w przejściu granicznym;
5)
konserwacja, legalizacja oraz utrzymanie w sprawności sprzętu, urządzeń technicznych i sanitarnych będących w wyposażeniu organów kontroli oraz bieżące zaopatrywanie sprzętu i urządzeń służących do dokonywania kontroli w materiały eksploatacyjne;
6)
nieodpłatne udostępnianie organom kontroli lądowisk, o których mowa w § 6.
§  4. 
1. 
Zakres obowiązków wojewody obejmuje planowanie i wykonanie inwestycji w przejściu granicznym realizowanych ze środków wyodrębnionych w jego budżecie, w szczególności obiektów kubaturowych, infrastruktury technicznej oraz urządzeń i sprzętu służącego do kontroli oraz ich przebudowę, modernizację i remonty.
2. 
Wojewoda uzgadnia z właściwymi miejscowo organami kontroli planowanie i wykonanie inwestycji, przebudowy, modernizacji i remontów, o których mowa w ust. 1, oraz potrzeby w tym zakresie, uwzględniając rodzaj i natężenie ruchu granicznego.
§  5. 
Wojewoda, w zakresie, w jakim sprawuje zarząd w przejściu granicznym, na wniosek właściwego organu kontroli, umożliwia zainstalowanie przez ten organ urządzeń i sprzętu technicznego, finansowanego i utrzymywanego ze środków własnych wnioskodawcy.
§  6. 
Wojewoda, na wniosek właściwego organu kontroli, może utworzyć w zasięgu terytorialnym przejścia granicznego, w którym jest przekraczana granica państwowa Rzeczypospolitej Polskiej stanowiąca granicę zewnętrzną Unii Europejskiej, lądowisko dla śmigłowców.
§  7. 
1. 
Do obowiązków wojewody w zakresie finansowania i utrzymywania przejść granicznych przeznaczonych wyłącznie dla małego ruchu granicznego stosuje się odpowiednio przepisy § 3 pkt 1, pkt 2 lit. a oraz pkt 3-5.
2. 
Do obowiązków wojewody w zakresie finansowania i utrzymywania przejść granicznych na szlakach turystycznych przecinających granicę państwową, miejsc przekraczania granicy na szlakach turystycznych oraz przejść turystycznych należy ustawianie tablicy informacyjnej o przejściu granicznym oraz o miejscu przekraczania granicy, a także tablicy zawierającej informację o warunkach przekraczania granicy państwowej i pobytu na szlakach turystycznych drugiego państwa, bieżąca konserwacja tablicy oraz jej wymiana w przypadku uszkodzenia lub zniszczenia.
3. 
Do obowiązków wojewody w zakresie finansowania i utrzymywania punktów nocnego postoju na rzekach granicznych należy ustawianie w dobrze widocznych miejscach tablicy informacyjnej o miejscu nocnego postoju, bieżąca konserwacja tablicy oraz jej wymiana w przypadku uszkodzenia lub zniszczenia.
4. 
Zadania, o których mowa w ust. 1-3, wojewoda wykonuje na wniosek właściwego miejscowo komendanta oddziału Straży Granicznej lub komendanta placówki Straży Granicznej.
§  8. 
1. 
Do obowiązków wojewody w zakresie finansowania i utrzymywania przejść granicznych znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w których kontrolę wykonują funkcjonariusze właściwych organów Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli postanowienia umów międzynarodowych nie stanowią inaczej, stosuje się odpowiednio przepisy § 3 pkt 1, pkt 2 lit. a, b, c, i oraz lit. j i pkt 5.
2. 
Do obowiązków wojewody w zakresie finansowania i utrzymywania przejść granicznych należą zadania związane z wykonywaniem przez funkcjonariuszy organów państwa sąsiedniego kontroli granicznej w przejściu granicznym znajdującym się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli umowa międzynarodowa nakłada taki obowiązek na organy Rzeczypospolitej Polskiej.
§  9. 
1. 
Dla usprawnienia kontroli granicznej mogą być wykorzystane środki pochodzące z pomocy finansowej jednostki samorządu terytorialnego lub z pomocy zagranicznej, na cele uzgodnione przez organy kontroli działające w przejściu granicznym z wojewodą lub jednostką samorządu terytorialnego.
2. 
Środki przeznaczone na przedsięwzięcia, o których mowa w ust. 1, na wniosek właściwego miejscowo organu kontroli, mogą być wydatkowane w szczególności na budowę, przebudowę, remont lub modernizację obiektów kubaturowych, infrastrukturę techniczną, w tym lądowiska dla śmigłowców, urządzenia, sprzęt i wyposażenie związane z kontrolą ruchu granicznego.
§  10. 
1. 
Komendant Główny Straży Granicznej zapewnia osadzanie i utrzymywanie stałych znaków granicznych na wymaganych pozycjach geograficznych Zalewu Szczecińskiego i Jeziora Nowowarpieńskiego.
2. 
Właściwy miejscowo dyrektor urzędu morskiego zapewnia osadzanie i utrzymywanie:
1)
pływających znaków granicznych na wymaganych pozycjach geograficznych Zalewu Szczecińskiego i Jeziora Nowowarpieńskiego oraz Zalewu Wiślanego;
2)
stałego znaku granicznego dalba "7" na wymaganej pozycji geograficznej Jeziora Nowowarpieńskiego.
§  11. 
W przypadku gdy w przejściu granicznym w dniu wejścia w życie rozporządzenia nie ma pomieszczeń, o których mowa w § 3 pkt 2 lit. d, e, f, h, obowiązek wojewody w zakresie udostępniania tych pomieszczeń organom kontroli powstaje w dniu ich wydzielenia.
§  12. 
Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 maja 1991 r. w sprawie określenia zakresu obowiązków organów obowiązanych do utrzymywania przejść granicznych oraz źródeł finansowania tych przedsięwzięć, a także określenia organów zobowiązanych do osadzania i utrzymywania znaków granicznych na morskich wodach wewnętrznych (Dz. U. poz. 215).
§  13. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2006 r.
1 Obecnie zakładu leczniczego podmiotu leczniczego, na podstawie art. 40 ustawy z dnia 10 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy o działalności leczniczej oraz niektórych innych ustaw (Dz.U.2016.960), która weszła w życie z dniem 15 lipca 2016 r.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2024.186 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Obowiązki wojewody w zakresie finansowania i utrzymywania przejść granicznych, przejść turystycznych, miejsc przekraczania granicy na szlakach turystycznych oraz punktów nocnego postoju na rzekach granicznych, ich wyposażenia w sprzęt, a także organy właściwe do osadzania i utrzymywania znaków granicznych na morskich wodach wewnętrznych.
Data aktu: 13/12/2005
Data ogłoszenia: 14/02/2024
Data wejścia w życie: 01/01/2006