Osłona meteorologiczna lotnictwa cywilnego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY 1
z dnia 8 maja 2020 r.
w sprawie osłony meteorologicznej lotnictwa cywilnego

Na podstawie art. 133 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2019 r. poz. 1580 i 1495 oraz z 2020 r. poz. 284) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa szczegółowe warunki i sposób zapewniania osłony meteorologicznej lotnictwa cywilnego.
§  2. 
Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1)
AFIS - lotniskową służbę informacji powietrznej (Aerodrome Flight Information Service);
2)
dokumentacja lotniczo-meteorologiczna - zestaw dokumentów, z uwzględnieniem map i formularzy, zawierający informacje meteorologiczne niezbędne do wykonania lotu;
3)
instytucja - instytucję zapewniającą służby meteorologiczne;
4)
Konwencja - Konwencję o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzoną w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (Dz. U. z 1959 r. poz. 212 i 214, z późn. zm. 2 );
5)
lotnisko kontrolowane - lotnisko, na którym jest zapewniana służba kontroli ruchu lotniczego w odniesieniu do ruchu lotniskowego;
6)
Prezes Urzędu - Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego;
7)
rozporządzenie nr 2017/373 - rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/373 z dnia 1 marca 2017 r. ustanawiające wspólne wymogi dotyczące instytucji zapewniających zarządzanie ruchem lotniczym/służby żeglugi powietrznej i inne funkcje sieciowe zarządzania ruchem lotniczym oraz nadzoru nad nimi, uchylające rozporządzenie (WE) nr 482/2008, rozporządzenia wykonawcze (UE) nr 1034/2011, (UE) nr 1035/2011 i (UE) 2016/1377 oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 677/2011 (Dz. Urz. UE L 62 z 08.03.2017, str. 1, z późn. zm.);
8)
rozporządzenie nr 2018/1139 - rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 (Dz. Urz. UE L 212 z 22.08.2018, str. 1);
9)
służby meteorologiczne - urządzenia i usługi zapewniające statkowi powietrznemu prognozy meteorologiczne, wskazówki oraz obserwacje, jak również wszelkie inne informacje i dane meteorologiczne zapewniane przez państwa do wykorzystania lotniczego;
10)
ustawa - ustawę z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze;
11)
Załącznik 3 - Załącznik 3 "Służba meteorologiczna dla międzynarodowej żeglugi powietrznej" do Konwencji, ogłoszony w załączniku do obwieszczenia nr 20 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 20 grudnia 2018 r. w sprawie ogłoszenia tekstu Załącznika 3 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (Dz. Urz. ULC poz. 66).
§  3. 
1. 
Instytucja spełnia wymagania określone w załączniku III i w załączniku V do rozporządzenia nr 2017/373.
2. 
Osłonę meteorologiczną lotnictwa cywilnego zapewnia się zgodnie z normami i zalecanymi metodami postępowania zawartymi w Załączniku 3 oraz zgodnie z załącznikiem V do rozporządzenia nr 2017/373.
§  4. 
1. 
Instytucja:
1)
zatrudnia personel meteorologiczny spełniający wymagania określone w pkt 2.1.5 w rozdziale 2 w części I Załącznika 3;
2)
zapewnia funkcjonowanie systemu jakości, o którym mowa w pkt 2.2.2-2.2.6 w rozdziale 2 w części I Załącznika 3, oraz zarządza jakością w sposób określony w pkt ATM/ANS.OR.B.005 lit. a-c załącznika III do rozporządzenia nr 2017/373;
3)
zakłada stacje lub biura meteorologiczne, o których mowa w pkt 3.3 w rozdziale 3 oraz w pkt 4.1.1 i 4.1.2 w rozdziale 4 w części I Załącznika 3;
4)
opracowuje i udostępnia lotnicze informacje klimatologiczne oraz meteorologiczne dane obserwacyjne, w zakresie określonym w rozdziale 8 w części I i w dodatku 7 w części II Załącznika 3;
5)
stosuje środki łączności określone w rozdziale 11 w części I Załącznika 3.
2. 
Instytucja świadczy co najmniej jedną z następujących usług:
1)
wykonywanie pomiarów i obserwacji meteorologicznych oraz opracowywanie komunikatów meteorologicznych;
2)
opracowywanie prognoz meteorologicznych;
3)
opracowywanie ostrzeżeń meteorologicznych;
4)
informowanie o warunkach atmosferycznych, w tym odprawa lub konsultacja meteorologiczna, oraz opracowywanie i wydawanie dokumentacji lotniczo-meteorologicznej dla załóg lotniczych lub innego personelu lotniczego;
5)
dystrybucja informacji meteorologicznych;
6)
opracowywanie lotniczych informacji klimatologicznych.
3. 
Instytucja dostarcza dane i informacje meteorologiczne spełniające wymagania określone w pkt 2.2 załącznika VIII do rozporządzenia nr 2018/1139:
1)
instytucjom zapewniającym służby ruchu lotniczego, instytucjom zapewniającym służby informacji lotniczej oraz służbom poszukiwania i ratownictwa lotniczego, co najmniej w zakresie określonym w dodatku 9 w części II Załącznika 3 i w rozdziale 7 Załącznika 11 "Służby ruchu lotniczego" do Konwencji, ogłoszonego w załączniku do obwieszczenia nr 12 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 28 listopada 2016 r. w sprawie ogłoszenia tekstu Załącznika 11 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (Dz. Urz. ULC poz. 209);
2)
użytkownikom przestrzeni powietrznej, operatorom oraz załogom lotniczym, co najmniej w zakresie określonym w pkt MET.OR.240 załącznika V do rozporządzenia nr 2017/373;
3)
AFIS w zakresie określonym w § 5 ust. 1;
4)
służbom lotniskowym w zakresie określonym w pkt 7.3 w rozdziale 7 w części I oraz w pkt 5 w dodatku 6 w części II Załącznika 3;
5)
innym zainteresowanym podmiotom w zakresie z nimi uzgodnionym.
§  5. 
1. 
Dane i informacje meteorologiczne dla potrzeb AFIS na lotnisku z drogą startową:
1)
nieprzyrządową - obejmują co najmniej: kierunek i prędkość wiatru, temperaturę powietrza, ciśnienie stosowane przy nastawieniu wysokościomierza barometrycznego w celu uzyskania wskazań wysokości bezwzględnej oraz ciśnienie atmosferyczne na poziomie lotniska albo progu drogi startowej lotniska;
2)
przyrządową - obejmują co najmniej:
a)
dane, o których mowa w pkt 1,
b)
widzialność, wysokość podstawy chmur oraz zasięg widzialności wzdłuż drogi startowej, jeżeli jest wymagany,
c)
komunikaty o parametrach meteorologicznych na lotnisku,
d)
prognozy dla lotniska TAF (Terminal Aerodrome Forecast),
e)
ostrzeżenia o wystąpieniu i prognozowanym wystąpieniu warunków lub zjawisk mogących mieć wpływ na bezpieczeństwo operacji lotniczych.
2. 
Na lotnisku, dla którego ustanowiono procedurę odlotu lub podejścia do lądowania zgodnie z przepisami dla wykonywania lotów z widocznością (VFR - Visual Flight Rules), dopuszcza się obsługę tych lotów z wykorzystaniem danych, o których mowa w ust. 1 pkt 1, pozyskiwanych przez informatora AFIS bezpośrednio z systemu pomiarowego wpisanego do rejestru lotniczych urządzeń naziemnych, o którym mowa w art. 88 ust. 1 ustawy.
3. 
Na lotnisku z drogą startową przyrządową, dla którego ustanowiono procedurę nieprecyzyjnego podejścia do lądowania, nie wymaga się prognozy dla lotniska TAF (Terminal Aerodrome Forecast).
§  6. 
Instytucja:
1)
wykorzystuje systemy oraz ich części składowe, spełniające wymagania w zakresie interoperacyjności określone w aktach delegowanych wydanych na podstawie art. 47 rozporządzenia nr 2018/1139 3 ;
2)
ustanawia system zarządzania bezpieczeństwem (SMS - Safety Management System), spełniający wymagania określone w pkt ATS.OR.200-ATS.OR.210 załącznika IV do rozporządzenia nr 2017/373, albo zarządza bezpieczeństwem przez:
a)
identyfikację zagrożeń, analizę ryzyka i ocenę poziomu bezpieczeństwa zapewnianych służb meteorologicznych,
b)
wykorzystywanie sformalizowanych procedur działania, szczególnie w przypadkach stwierdzonych niezgodności, dokumentowania działań w zakresie bezpieczeństwa oraz bezpiecznego wprowadzania zmian w zapewnianiu służb meteorologicznych,
c)
zawieranie porozumień z dostawcami zewnętrznymi w celu zapewnienia bezpiecznego świadczenia dostarczanych usług,
d)
zawieranie z odbiorcami porozumień określających działania podejmowane w przypadku awarii, wykrycia błędu lub niezgodności w dostarczonych danych i informacjach meteorologicznych;
3)
przekazuje do publikacji w Zintegrowanym Pakiecie Informacji Lotniczych, o którym mowa w art. 121 ust. 3 ustawy, informacje o sposobie zapewniania służb meteorologicznych;
4)
przekazuje nieodpłatnie, na wniosek, materiały synoptyczne, dokumentację lotniczo-meteorologiczną oraz dane i informacje meteorologiczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych, Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego lub Prezesowi Urzędu.
§  7. 
Zarządzający lotniskiem samodzielnie lub zgodnie z porozumieniem zawartym z instytucją zapewnia:
1)
użytkownikom przestrzeni powietrznej dostęp do danych i informacji meteorologicznych co najmniej w zakresie określonym w pkt MET.OR.240 załącznika V do rozporządzenia nr 2017/373, za pomocą technicznych środków łączności;
2)
na lotnisku kontrolowanym wykonywanie pomiarów i obserwacji meteorologicznych oraz funkcjonowanie stacji meteorologicznej lub biura meteorologicznego;
3)
na lotnisku z drogą startową przyrządową, na którym nie zapewnia się służb ruchu lotniczego, świadczenie co najmniej usług, o których mowa w § 4 ust. 2 pkt 1-3.
§  8. 
Na potrzeby oceny osłony meteorologicznej lotnictwa cywilnego instytucja zapewniająca służby ruchu lotniczego, zarządzający lotniskiem kontrolowanym oraz zarządzający lotniskiem, na którym ustanowiono AFIS, corocznie do końca pierwszego kwartału, przekazują Prezesowi Urzędu informacje o instytucji, wykorzystywanych systemach pomiarowych oraz uwagi i wnioski dotyczące osłony meteorologicznej lotnictwa cywilnego za rok ubiegły.
§  9. 
1. 
W przypadku lotniska i lądowiska wojskowego lub lotniska współużytkowanego z wojskiem oraz w wydzielonych częściach przestrzeni powietrznej, w których działają wojskowe organy służb ruchu lotniczego, dane i informacje meteorologiczne, o których mowa w § 4 ust. 3, udostępnia wojskowa służba meteorologiczna albo instytucja, zgodnie z uzgodnieniami między tymi podmiotami.
2. 
Udostępnianie, o którym mowa w ust. 1, obejmuje przekazywanie danych i informacji meteorologicznych wojskowym lotniskowym organom służb ruchu lotniczego, organowi dowodzenia obroną powietrzną oraz załogom wojskowych statków powietrznych, w tym obcych wojskowych statków powietrznych, a także innym zainteresowanym podmiotom podległym Ministrowi Obrony Narodowej lub podległym ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych albo przez niego nadzorowanym, w zakresie z nimi uzgodnionym.
§  10. 
Traci moc rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 3 października 2013 r. w sprawie osłony meteorologicznej lotnictwa cywilnego (Dz. U. poz. 1202).
§  11. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. poz. 2257).
2 Zmiany wymienionej konwencji zostały ogłoszone w Dz. U. z 1963 r. poz. 137 i 138, z 1969 r. poz. 210 i 211, z 1976 r. poz. 130, 131, 188, 189, 227 i 228, z 1984 r. poz. 199 i 200, z 2000 r. poz. 446 i 447, z 2002 r. poz. 527 i 528, z 2003 r. poz. 700 i 701 oraz z 2012 r. poz. 368, 369, 370 i 371.
3 Do dnia rozpoczęcia stosowania aktów delegowanych, o których mowa w art. 47 rozporządzenia nr 2018/1139, na podstawie art. 139 ust. 2 tego rozporządzenia, stosuje się przepisy art. 4, 5, 6, 6a i 7 rozporządzenia (WE) nr 552/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. w sprawie interoperacyjności Europejskiej Sieci Zarządzania Ruchem Lotniczym (Dz. Urz. UE L 96 z 31.03.2004, str. 26 - Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 8, str. 46, Dz. Urz. UE L 173 z 03.07.2007, str. 44, Dz. Urz. UE L 153 z 12.06.2008, str. 42 oraz Dz. Urz. UE L 300 z 14.11.2009, str. 34) oraz załączniki III i IV do tego rozporządzenia.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024