Plan naprawy banku oraz grupowy plan naprawy.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW 1
z dnia 14 lipca 2016 r.
w sprawie planu naprawy banku oraz grupowego planu naprawy 2

Na podstawie art. 141p ust. 5 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (Dz. U. z 2015 r. poz. 128, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1.
 Rozporządzenie określa szczegółowy zakres planu naprawy banku oraz grupowego planu naprawy.
§  2.
 Plan naprawy banku obejmuje:
1)
streszczenie głównych elementów planu naprawy oraz ocenę zdolności banku do podjęcia skutecznych działań w celu poprawy sytuacji;
2)
opis struktury organizacyjnej banku i jego strategii biznesowej oraz istotnych zmian w strukturze organizacyjnej banku lub jego strategii biznesowej, które nastąpiły od dnia złożenia przez bank ostatniego wniosku o zatwierdzenie przez Komisję Nadzoru Finansowego planu naprawy albo jego uzupełnienia lub zmiany, dokonanych na żądanie Komisji Nadzoru Finansowego albo, jeżeli ma to zastosowanie, od dnia jego aktualizacji;
3)
politykę informacyjną banku w związku z potencjalnymi negatywnymi reakcjami rynku finansowego na pogarszającą się sytuację banku uwzględniającą:
a)
tryb i sposób pozyskiwania, obiegu i wymiany informacji w banku oraz między bankiem a podmiotami zewnętrznymi,
b)
działania w przypadku jakichkolwiek potencjalnych niekorzystnych reakcji rynku;
4)
działania, które należy podjąć w celu utrzymania odpowiedniego poziomu funduszy własnych i płynności lub przywrócenia ich do wysokości wymaganej zgodnie z przepisami obowiązującymi w tym zakresie, a także zmierzające do poprawy sytuacji finansowej banku, w tym przywrócenia jego rentowności;
5)
harmonogram działań podejmowanych w celu realizacji istotnych elementów planu naprawy;
6)
zidentyfikowane istotne przeszkody zagrażające skutecznej i terminowej realizacji planu naprawy, proponowany sposób reakcji na te przeszkody, a także wpływ działań przewidzianych w planie naprawy na klientów i inne strony umów zawartych przez bank;
7)
identyfikację linii biznesowych oraz funkcji krytycznych realizowanych przez bank;
8)
procedury ustalenia wartości i oceny zbywalności głównych linii biznesowych i aktywów banku, w tym w warunkach zaburzeń rynkowych, a także działania przygotowawcze mające na celu umożliwienie zbycia przez bank aktywów lub linii biznesowych w terminie umożliwiającym przywrócenie stabilności finansowej banku;
9)
opis powiązania procesu planowania działań naprawczych z systemem zarządzania bankiem, a także szczegółowy opis procesów regulujących zatwierdzanie planu naprawy i ustalanie osób odpowiedzialnych za jego przygotowanie i wdrożenie;
10)
działania służące zapewnieniu możliwości kontynuowania działalności i terminowego wywiązywania się z zobowiązań, ukierunkowane zwłaszcza na zapewnienie dostępu do rezerwowych źródeł finansowania, w tym do potencjalnych źródeł płynności, a także oceny dostępnych aktywów mogących stanowić zabezpieczenie dokonywanych operacji oraz oceny możliwości uzyskania wsparcia finansowego oraz przenoszenia płynności pomiędzy liniami biznesowymi;
11)
działania mające na celu ograniczenie ryzyka i dźwigni finansowej, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 93 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 (Dz. Urz. UE L 176 z 27.06.2013, str. 1, z późn. zm.), z uwzględnieniem, w stosownych przypadkach, założeń i środków zapewniających przeprowadzenie analizy możliwości zbycia aktywów lub linii biznesowych, z wyłączeniem możliwości uzyskania nadzwyczajnego publicznego wsparcia finansowego;
12)
założenia i środki dotyczące restrukturyzacji zobowiązań banku;
13)
założenia i środki dotyczące restrukturyzacji linii biznesowych banku;
14)
działania mające na celu utrzymanie ciągłości dostępu banku do infrastruktury rynków finansowych;
15) 3
porozumienia, umowy i inne działania mające na celu utrzymanie ciągłości działania banku, w tym sieci i systemów informatycznych ustanowionych i zarządzanych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2554 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie operacyjnej odporności cyfrowej sektora finansowego i zmieniającym rozporządzenia (WE) nr 1060/2009, (UE) nr 648/2012, (UE) nr 600/2014, (UE) nr 909/2014 oraz (UE) 2016/1011 (Dz. Urz. UE L 333 z 27.12.2022, str. 1, z późn. zm.);
16)
inne działania lub strategie zarządcze służące przywróceniu stabilności finansowej banku oraz prognozowane skutki finansowe takich działań lub strategii;
17)
działania, jakie bank podjął lub planuje podjąć w celu zapewnienia możliwości wdrożenia planu naprawy, w tym środki niezbędne do umożliwienia dokapitalizowania banku zgodnie z przyjętymi założeniami;
18)
poziomy wskaźników ilościowych i jakościowych określających sytuację finansową banku, które można skutecznie monitorować i po osiągnięciu których mogą być podjęte działania określone w planie, z uwzględnieniem wskaźników kapitałowych, płynności, rentowności, jakości aktywów, rynkowych oraz makroekonomicznych; w przypadku wskaźników rynkowych oraz makroekonomicznych bank może odstąpić od ich uwzględnienia w planie naprawy, jeżeli uzasadni, że nie odpowiadają one strukturze prawnej, profilowi ryzyka, wielkości i złożoności banku;
19)
scenariusze planu naprawy służące weryfikacji skuteczności przyjętych opcji naprawy i adekwatności ram wskaźników naprawy w hipotetycznych sytuacjach kryzysowych odnoszących się do problemów właściwych dla danego banku, zdarzeń mających wpływ na system finansowy lub ich kombinacji.
§  3.
1.
 Plan naprawy banków spółdzielczych, których fundusze własne są niższe od równowartości w złotych 5 000 000 euro, obejmuje elementy wymienione w § 2 z wyłączeniem pkt 8, 13, 14 i 18. Równowartość w euro kwoty, o której mowa w zdaniu pierwszym, ustala się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski, obowiązującego w ostatnim dniu roku, za który zostało sporządzone ostatnie sprawozdanie finansowe banku spółdzielczego.
2.
 Plan naprawy banków, o których mowa w ust. 1, obejmuje także poziomy wskaźników ilościowych i jakościowych określających sytuację finansową banku, które można skutecznie monitorować i po osiągnięciu których mogą być podjęte działania określone w planie, z uwzględnieniem wskaźników kapitałowych, płynności, rentowności i jakości aktywów.
§  4.
 Grupowy plan naprawy, o którym mowa w art. 141n ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe, zawiera elementy wskazane w § 2 z uwzględnieniem podmiotów objętych planem grupowym.
§  5.
 Grupowy plan naprawy, o którym mowa w art. 141o ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe, obejmuje:
1)
streszczenie głównych elementów grupowego planu naprawy oraz ocenę zdolności do podjęcia skutecznych działań w celu naprawy sytuacji;
2)
opis struktury organizacyjnej grupy oraz istotnych zmian w strukturze organizacyjnej grupy, które nastąpiły od dnia złożenia ostatniego wniosku o zatwierdzenie przez Komisję Nadzoru Finansowego grupowego planu naprawy albo jego uzupełnienia lub zmiany, dokonanych na żądanie Komisji Nadzoru Finansowego albo, jeżeli ma to zastosowanie, od dnia jego aktualizacji;
3)
politykę informacyjną na wypadek negatywnych reakcji rynku finansowego na pogarszającą się sytuację banków należących do grupy uwzględniającą:
a)
tryb i sposób pozyskiwania, obiegu i wymiany informacji w bankach należących do grupy oraz między nimi, a także między grupą a podmiotami zewnętrznymi,
b)
działania w przypadku niekorzystnych reakcji rynku;
4)
działania, które należy podjąć w celu utrzymania odpowiedniego poziomu funduszy własnych i płynności lub przywrócenia ich do wysokości wymaganej zgodnie z przepisami obowiązującymi w tym zakresie, a także zmierzające do poprawy sytuacji finansowej banków należących do grupy, w tym przywrócenia ich rentowności;
5)
harmonogram działań podejmowanych w celu realizacji istotnych elementów planu naprawy;
6)
szczegółowy opis wszelkich istotnych przeszkód zagrażających skutecznej i terminowej realizacji planu naprawy, obejmujący proponowany sposób reakcji na zidentyfikowane przeszkody, a także analizę wpływu działań przewidzianych w planie naprawy na banki należące do grupy oraz na klientów i inne strony umów zawartych przez banki należące do grupy i jej organy zarządzające;
7)
identyfikację funkcji krytycznych realizowanych w grupie;
8)
opis powiązania procesu planowania działań naprawczych z systemem zarządzania w grupie i w bankach należących do grupy, a także szczegółowy opis procesów regulujących zatwierdzanie planu naprawy i ustalania osób odpowiedzialnych za jego przygotowanie i wdrożenie;
9)
działania służące zapewnieniu możliwości kontynuowania działalności i terminowego wywiązywania się ze zobowiązań przez banki należące do grupy, w szczególności, w przypadku banków zrzeszających, dostępu do rezerwowych źródeł finansowania, w tym do potencjalnych źródeł płynności, a także oceny dostępnych aktywów mogących stanowić zabezpieczenie dokonywanych operacji, oceny możliwości uzyskania wsparcia finansowego i przenoszenia płynności pomiędzy bankami należącymi do grupy;
10)
założenia i środki dotyczące restrukturyzacji banków należących do grupy;
11)
działania mające na celu utrzymanie ciągłości dostępu banków należących do grupy do infrastruktury rynków finansowych;
11a) 4
porozumienia, umowy i inne działania mające na celu utrzymanie ciągłości działania banków należących do grupy, w tym sieci i systemów informatycznych ustanowionych i zarządzanych zgodnie z rozporządzeniem, o którym mowa w § 2 pkt 15;
12)
inne działania lub strategie zarządcze służące przywróceniu stabilności finansowej banków należących do grupy oraz prognozowane skutki finansowe takich działań lub strategii;
13)
działania, jakie podjęto lub planuje się podjąć w celu zapewnienia możliwości wdrożenia planu naprawy, w tym środki niezbędne do umożliwienia dokapitalizowania banków należących do grupy zgodnie z przyjętymi założeniami;
14)
poziomy wskaźników ilościowych i jakościowych, które można skutecznie monitorować i po osiągnięciu których mogą być podjęte działania określone w planie z uwzględnieniem wskaźników kapitałowych, płynności, rentowności i jakości aktywów;
15)
scenariusze planu naprawy, służące weryfikacji skuteczności przyjętych opcji naprawy i adekwatności ram wskaźników naprawy w hipotetycznych sytuacjach kryzysowych odnoszących się do problemów właściwych dla danej grupy, zdarzeń mających wpływ na system finansowy lub ich kombinacji.
§  6.
 Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 9 października 2016 r.
1 Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - instytucje finansowe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 1900).
2 Niniejsze rozporządzenie:

1) w zakresie swojej regulacji wdraża dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE z dnia 15 maja 2014 r. ustanawiającą ramy na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych oraz zmieniającą dyrektywę Rady 82/891/EWG i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2001/24/WE, 2002/47/WE, 2004/25/WE, 2005/56/WE, 2007/36/WE, 2011/35/UE, 2012/30/UE i 2013/36/EU oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 648/2012 (Dz. Urz. UE L 173 z 12.06.2014, str. 190, Dz. Urz. UE L 349 z 05.12.2014, str. 68, Dz. Urz. UE L 345 z 27.12.2017, str. 96, Dz. Urz. UE L 150 z 07.06.2019, str. 296, Dz. Urz. UE L 203 z 01.08.2019, str. 10, Dz. Urz. UE L 314 z 05.12.2019, str. 64, Dz. Urz. UE L 328 z 18.12.2019, str. 29, Dz. Urz. UE L 283 z 31.08.2020, str. 2, Dz. Urz. UE L 22 z 22.01.2021, str. 1, Dz. Urz. UE L 275 z 25.10.2022, str. 1, Dz. Urz. UE L 333 z 27.12.2022, str. 153, Dz. Urz. UE L 2023/2864 z 20.12.2023, Dz. Urz. UE L 2024/1174 z 22.04.2024 oraz Dz. Urz. UE L 2025/1 z 08.01.2025);

2) służy stosowaniu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2554 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie operacyjnej odporności cyfrowej sektora finansowego i zmieniającego rozporządzenia (WE) nr 1060/2009, (UE) nr 648/2012, (UE) nr 600/2014, (UE) nr 909/2014 oraz (UE) 2016/1011 (Dz. Urz. UE L 333 z 27.12.2022, str. 1 oraz Dz. Urz. UE L 2024/90177 z 12.03.2024).

_____

Odnośnik nr 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 10 września 2025 r. (Dz.U.2025.1248) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 września 2025 r.

3 § 2 pkt 15 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 10 września 2025 r. (Dz.U.2025.1248) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 września 2025 r.
4 § 5 pkt 11a dodany przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 10 września 2025 r. (Dz.U.2025.1248) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 września 2025 r.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2016.1112

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Plan naprawy banku oraz grupowy plan naprawy.
Data aktu: 14/07/2016
Data ogłoszenia: 26/07/2016
Data wejścia w życie: 09/10/2016