Organizacja i tryb działania Krajowej Rady Bibliotecznej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO1)
z dnia 14 lutego 2012 r.
w sprawie organizacji i trybu działania Krajowej Rady Bibliotecznej

Na podstawie art. 7 ust. 7 ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach (Dz. U. Nr 85, poz. 539, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa organizację i tryb działania Krajowej Rady Bibliotecznej, zwanej dalej "Radą", działającej przy ministrze właściwym do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.
§  2.
W skład Rady wchodzą:
1)
przewodniczący;
2)
członkowie.
§  3.
1.
Rada może powoływać spośród swoich członków zespoły problemowe do wykonywania zadań, o których mowa w art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach.
2.
Zespoły problemowe mają charakter stały lub doraźny.
3.
W pracach zespołów problemowych mogą brać udział eksperci, jeżeli jest to niezbędne do wykonywania zadań przez te zespoły.
§  4.
Wnioski i ustalenia zespołów problemowych są przedkładane Radzie w formie opinii lub rekomendacji.
§  5.
1.
Pierwsze posiedzenie Rady nowej kadencji zwołuje i otwiera minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.
2.
Na pierwszym posiedzeniu Rada wybiera spośród swoich członków przewodniczącego Rady bezwzględną większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.
3.
W przypadku niewyłonienia przewodniczącego Rady w trybie określonym w ust. 2, Rada wybiera przewodniczącego zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.
4.
Odwołanie przewodniczącego Rady następuje zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.
§  6.
1.
Przewodniczący Rady zwołuje posiedzenia Rady:
1)
z inicjatywy własnej, nie rzadziej niż raz na kwartał, albo
2)
na wniosek co najmniej sześciu członków Rady lub na wniosek ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku,
2.
Rada może obradować, jeżeli jest obecna co najmniej połowa jej ustawowego składu.
§  7.
1.
Przewodniczący Rady kieruje pracami Rady i reprezentuje ją na zewnątrz.
2.
Przewodniczący Rady, w szczególności:
1)
ustala terminy i program kolejnych posiedzeń Rady, uwzględniając wnioski członków Rady i ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego;
2)
przewodniczy posiedzeniom Rady;
3)
podpisuje uchwały Rady;
4)
sporządza sprawozdanie z działalności Rady za rok poprzedni.
3.
Jeżeli przewodniczący nie może przewodniczyć posiedzeniu Rady, zastępuje go wskazany przez niego członek Rady.
§  8.
1.
Zawiadomienie o posiedzeniu Rady przesyła się członkom Rady, co najmniej na 10 dni przed terminem posiedzenia Rady.
2.
Zawiadomienie określa termin i miejsce posiedzenia Rady oraz projekt porządku obrad.
3.
Termin, o którym mowa w ust. 1, z ważnych powodów, może być skrócony, nie może być jednak krótszy niż 7 dni.
4.
Posiedzenie Rady może być odwołane z ważnych przyczyn, po uprzednim zawiadomieniu członków Rady, co najmniej na 7 dni przed datą planowanego posiedzenia.
§  9.
1.
Rada wyraża swoją opinię w formie uchwały.
2.
Uchwały są podejmowane większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, w głosowaniu jawnym. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego Rady.
3.
W przypadku rozpatrywania spraw personalnych lub na wniosek co najmniej 5 członków Rady przewodniczący Rady zarządza głosowanie tajne.
§  10.
1.
Rada rozpatruje sprawy należące do jej właściwości na posiedzeniach.
2.
Na pierwszym posiedzeniu w danym roku Rada ustala plan prac na dany rok.
3.
Zmiana i uzupełnienie porządku obrad mogą nastąpić na posiedzeniu Rady w drodze głosowania.
§  11.
1.
Przewodniczący Rady może w szczególnie uzasadnionych przypadkach podjąć decyzję o rozpatrzeniu sprawy należącej do właściwości Rady w drodze korespondencyjnego uzgodnienia treści stanowiska przez członków Rady (tryb obiegowy).
2.
Projekty dokumentów przeznaczone do rozpatrzenia w trybie obiegowym są rozsyłane do członków Rady wraz z pismem określającym termin przekazania stanowiska w przedłożonej sprawie.
3.
Niezgłoszenie uwag w wyznaczonym terminie uważa się za akceptację przedłożonego projektu.
4.
W przypadku zgłoszenia uwag do projektu dokumentu jego akceptację uzyskuje się w drodze uzgodnienia na posiedzeniu Rady. Uchwała o przyjęciu lub odrzuceniu zgłoszonych uwag podejmowana jest bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, w głosowaniu jawnym. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego Rady. Przyjęta przez Radę ostateczna wersja dokumentu jest przesyłana do wszystkich członków Rady.
§  12.
1.
Z posiedzenia Rady sporządza się protokół, który zawiera:
1)
datę i miejsce posiedzenia;
2)
listę członków Rady i innych osób uczestniczących w posiedzeniu;
3)
przyjęty porządek obrad;
4)
przebieg obrad i treść uchwał;
5)
wyniki głosowania;
6)
informacje o dokumentach przyjętych w trybie obiegowym.
2.
Protokół sporządza osoba z obsługi administracyjnej Rady, wskazana przez przewodniczącego Rady.
3.
Protokół podpisuje przewodniczący Rady lub członek Rady, jeżeli przewodniczy posiedzeniu Rady w zastępstwie przewodniczącego Rady.
§  13.
1.
Przewodniczący Rady, w terminie do końca stycznia każdego roku, sporządza roczne sprawozdanie z działalności Rady.
2.
Sprawozdanie zawiera:
1)
informacje na temat wykonanych i niewykonanych zadań określonych w art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach i ustalonym przez Radę planem prac, o którym mowa w § 10 ust. 2;
2)
kopie podjętych uchwał i innych dokumentów istotnych dla realizacji zadań Rady;
3)
inne niezbędne informacje o funkcjonowaniu Rady.
3.
Rada na posiedzeniu przyjmuje sprawozdanie w drodze uchwały w trybie, o którym mowa w § 9 ust. 2.
§  14.
1.
Przewodniczący Rady, w terminie do końca lutego każdego roku, przedkłada ministrowi właściwemu do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego sprawozdanie roczne z działalności Rady.
2.
Przewodniczący Rady dołącza do sprawozdania kopię uchwały, o której mowa w § 13 ust. 3.
§  15.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.3)
______

1) Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego kieruje działem administracji rządowej - kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. U. Nr 248, poz. 1482).

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 2001 r. Nr 129, poz. 1440, z 2002 r. Nr 113, poz. 984, z 2004 r. Nr 238, poz. 2390, z 2006 r. Nr 220, poz. 1600 oraz z 2011 r. Nr 112, poz. 654 i Nr 207, poz. 1230.

3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Kultury i Sztuki z dnia 19 marca 1998 r. w sprawie regulaminu Krajowej Rady Bibliotecznej (Dz. U. Nr 47, poz. 297).

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024