Ustalenie planu rozwoju Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI1)
z dnia 26 czerwca 2009 r.
w sprawie ustalenia planu rozwoju Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274, z 2008 r. Nr 118, poz. 746 oraz z 2009 r. Nr 18, poz. 97) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ustala się plan rozwoju Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, stanowiący załącznik do niniejszego rozporządzenia.
§  2.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.2)
______

1) Minister Gospodarki kieruje działem administracji rządowej - gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki (Dz. U. Nr 216, poz. 1593).

2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 16 marca 1998 r. w sprawie ustalenia planu rozwoju Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (Dz. U. Nr 43, poz. 258 oraz z 2005 r. Nr 182, poz. 1534), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, stosownie do brzmienia art. 5 ustawy z dnia 30 maja 2008 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 118, poz. 746).

ZAŁĄCZNIK 

PLAN ROZWOJU KOSTRZYŃSKO-SŁUBICKIEJ SPECJALNEJ STREFY EKONOMICZNEJ

1. Wstęp

Plan rozwoju strefy określa w szczególności cele ustanowienia strefy, działania służące osiągnięciu tych celów oraz obowiązki zarządzającego dotyczące działań zmierzających do osiągnięcia tych celów oraz terminy wykonania tych obowiązków w obszarach wskazanych w planie.

1.1. Wprowadzenie

Kostrzyńsko-Słubicka Specjalna Strefa Ekonomiczna (K-S SSE) została utworzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 9 września 1997 r. w sprawie ustanowienia "Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej" (Dz. U. Nr 135, poz. 904, z późn. zm.1)), wydanym w oparciu o ustawę z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274, z późn. zm.). Jej obecny obszar i granice zostały ustalone w drodze kolejnych zmian rozporządzenia ustanawiającego K-S SSE. Pierwotnie strefa obejmowała tereny inwestycyjne o powierzchni 457,2716 ha, położone w Kostrzynie nad Odrą i Słubicach. Na koniec 2008 roku obszar strefy wyniósł 1.186,3803 ha i obejmował tereny miast: Gorzów Wielkopolski, Gubin, Kostrzyn nad Odrą, Nowa Sól, Poznań i Zielona Góra oraz gmin: Barlinek, Bytom Odrzański, Chodzież, Czerwieńsk, Goleniów, Gryfino, Gubin, Karlino, Lubsko, Międzyrzecz, Nowy Tomyśl, Police, Rzepin, Słubice, Strzelce Krajeńskie, Sulęcin, Swarzędz i Zielona Góra. Zgodnie z założeniami pierwotnego planu rozwoju strefy, wprowadzonego rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 16 marca 1998 r. w sprawie ustalenia planu rozwoju Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, funkcjonowanie K-S SSE doprowadzić miało do utworzenia 9 tys. miejsc pracy, w tym w Kostrzynie nad Odrą 6 tys., a w Słubicach 3 tys., oraz aktywizacji gospodarczej regionu.

1.2. Podstawowe dane o strefie na dzień 31 grudnia 2008 r.

Spośród 1.186,3803 ha gruntów objętych K-S SSE zagospodarowanych było 772,9475 ha, co stanowi 65,15 % ogólnej powierzchni strefy. Poniesione przez zarządzającego strefą od początku jej funkcjonowania wydatki na inwestycje infrastrukturalne, podnoszące atrakcyjność oferowanych terenów, wyniosły 67,3 mln zł. Wydano 170 zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej, w oparciu o które zrealizowano nowe inwestycje o wartości 3.125,1 mln zł i utworzono 16.326 nowych trwałych miejsc pracy.

1.3. Misja K-S SSE

Misją strefy jest wspieranie rozwoju północno-zachodnich regionów Polski, w szczególności województw lubuskiego, zachodniopomorskiego i Zachodniej Wielkopolski, poprzez stosowanie rozwiązań uwzględniających i wykorzystujących szczególne uwarunkowania regionu oraz tworzenie warunków dla trwałego rozwoju gospodarczego zorientowanego na dojrzałą gospodarkę rynkową.

Realizacja misji polega na podejmowaniu inicjatyw mających na celu wzrost innowacyjności gospodarki województw, na obszarach objętych strefą. Celem nadrzędnym jest tworzenie jak najlepszych warunków do realizacji przedsięwzięć inwestycyjnych oraz zwiększanie stopnia efektywności wykorzystywania potencjału gospodarczego regionów, w tym zasobów ludzkich poprzez tworzenie atrakcyjnych miejsc pracy.

Funkcjonowanie K-S SSE w regionach właściwych dla jej oddziaływania ma wspierać rozwój gospodarczo-społeczny z zamiarem osiągnięcia między innymi celów Strategii Lizbońskiej. Osiągnięcie tych celów wiąże się nierozerwalnie z:

1) realizacją zadań określonych w Strategii Rozwoju Województwa Lubuskiego na lata 2000-20202), ukierunkowanych na wzrost konkurencyjności regionu (wewnętrznej oraz międzynarodowej) m.in. poprzez udoskonalenie oraz rozwój infrastruktury technicznej i komunalnej poprawiającej warunki życia oraz podnoszącej atrakcyjność inwestycyjną obszarów aktywności gospodarczej;

2) realizacją zadań określonych w Strategii Rozwoju Województwa Wielkopolskiego na lata 2000-20203) ukierunkowanych na wzrost konkurencyjności regionu;

3) realizacją zadań przyjętych i określonych w Strategii Rozwoju Województwa Zachodniopomorskiego do roku 20154) ukierunkowanych na wyrównywanie różnic w zakresie rozwoju infrastruktury technicznej oraz podnoszenie konkurencyjności gospodarki, przy uwzględnieniu konieczności stworzenia odpowiednich warunków do rozwoju zasobów ludzkich.

2. Cele ustanowienia K-S SSE

Cele działania K-S SSE to w szczególności:

1) pobudzenie działalności produkcyjnej i usługowej w regionie poprzez stworzenie nowoczesnych ośrodków przemysłowych;

2) dywersyfikacja działalności gospodarczej w regionach;

3) zwiększenie liczby inwestycji o charakterze innowacyjnym;

4) stwarzanie warunków dla pozyskiwania inwestycji z sektora B+R;

5) pozyskiwanie nowych lokalizacji K-S SSE dla uzyskania efektu zrównoważonego wpływu strefy na obszary będące w zasięgu jej działania;

6) wspieranie procesów rewitalizacji terenów zdegradowanych, ze szczególnym uwzględnieniem terenów poprzemysłowych, w tym obszarów postoczniowych;

7) współfinansowanie wspólnych przedsięwzięć inwestycyjnych w infrastrukturę regionu;

8) rozwój współpracy z instytucjami zajmującymi się promocją regionalnej oferty inwestycyjnej mającej m.in. na celu stymulowanie kooperacji firm działających w regionie;

9) wspieranie rozwoju parków technologicznych oraz klastrów przemysłowych;

10) aktywizacja rynku pracy, wzrost poziomu wykształcenia i kwalifikacji pracowników.

3. Zadania zarządzającego K-S SSE

Realizacja celów określonych w niniejszym planie wymaga od zarządzającego:

1) uczestnictwa w procesach tworzenia strategii rozwoju gospodarczego regionu, programów restrukturyzacji, planów zagospodarowania przestrzennego i innych przedsięwzięć sprzyjających aktywizacji gospodarczej regionu;

2) współpracy z władzami województw, miast, gmin i przedsiębiorcami w celu tworzenia przyjaznego środowiska dla inwestorów (rozwój mieszkalnictwa, hotelarstwa, bazy turystyczno-wypoczynkowej, komunikacyjnej itp.);

3) współpracy z centrami obsługi inwestorów województw oraz Polską Agencją Informacji i Inwestycji Zagranicznych;

4) współpracy z placówkami dyplomatycznymi i przedsiębiorcami za granicą w zakresie promowania strefy w celu pozyskiwania nowych inwestorów;

5) wyznaczania, na bazie zdobytego doświadczenia i wiedzy, kierunków i trendów rozwoju określonych branż na obszarach nieobjętych strefą;

6) stworzenia systemu informacji, w oparciu o Centrum Obsługi Inwestora, o firmach wykonawczych, realizujących różne elementy inwestycji;

7) integracji środowiska gospodarczego w regionie.

4. Działania służące osiągnięciu celów K-S SSE

Działania zarządzającego strefą będą polegały w szczególności na:

1) udostępnianiu inwestorom składników mienia, przede wszystkim przez zbywanie na ich rzecz prawa własności nieruchomości zarządzającego, a także własności oraz prawa wieczystego użytkowania gruntów innych podmiotów na podstawie zawartych umów zlecenia. W tym celu zarządzający może m.in. nabywać mienie objęte strefą na własność dla dalszego jego udostępniania inwestorom lub zawierać umowy zlecenia w obrocie nieruchomościami, a także nabywać nieruchomości położone poza granicami strefy z zamiarem ich włączenia w granice strefy;

2) tworzeniu warunków racjonalnego gospodarowania infrastrukturą, w tym budowie lub udziale w budowie niezbędnej infrastruktury technicznej, koniecznej dla realizacji projektów inwestycyjnych w oparciu o zezwolenie;

3) przeprowadzaniu przetargów lub rokowań mających na celu wyłonienie podmiotów gospodarczych, które uzyskają zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy.

Kostrzyńsko-Słubicka Specjalna Strefa Ekonomiczna S.A. ponosi m.in. koszty wynikające z zarządzania strefą, w tym koszty związane z nabywaniem nieruchomości objętych strefą, koszty nabywania nieruchomości (samodzielnie lub z partnerami) przewidzianych do włączenia w granice strefy w przyszłości, koszty operacyjne spółki, do których zalicza się wydatki na promocję strefy w kraju i za granicą, a także, w miarę posiadanych środków, koszty budowy i modernizacji infrastruktury realizowanej wspólnie z innymi podmiotami (jednostkami samorządu terytorialnego, przedsiębiorcami itp.).

W zakresie niezbędnym do realizacji celów określonych w niniejszym planie zarządzający może brać udział jako strona uzgadniająca i opiniująca działania podejmowane przez inne podmioty, polegające na:

1) współdziałaniu przy opracowywaniu wszelkich planów zagospodarowania przestrzennego związanych z terenami stref (współpraca samorządu);

2) koordynacji prac związanych z inwentaryzacją gruntów i posadowionych na gruntach naniesień (współpraca z samorządem, właścicielem nieruchomości);

3) uczestnictwie w negocjacjach dotyczących dostarczania mediów (współpraca z samorządem, właścicielem nieruchomości, dostawcami mediów);

4) współudziale w opracowywaniu koncepcji zaopatrzenia w media;

5) współudziale w pracach projektowych dotyczących budowy infrastruktury technicznej;

6) pomocy w zawieraniu umów pomiędzy inwestorami a dostawcami mediów niebędącymi ich właścicielami.

5. Środki na realizację celów

Finansowanie działań określonych niniejszym planem realizowane będzie w następujący sposób:

1) ze środków własnych, pozyskanych z działalności statutowej (działalność gospodarcza), w tym z przychodów pochodzących z opłat za administrowanie uzyskiwanych na podstawie umów cywilnoprawnych zawieranych z przedsiębiorcami;

2) ze źródeł zewnętrznych, w tym z funduszy strukturalnych.

W miarę udostępniania majątku inwestorom koszty jego utrzymania będą się zmniejszać. Wysokość wydatków przeznaczonych na marketing i promocję będzie skorelowana z możliwościami finansowymi zarządzającego. Zakłada się, że część wydatków będzie współfinansowana przez instytucje zewnętrzne (środki pomocowe, budżety lokalne). Stałym wydatkiem zarządzającego są koszty funkcjonowania spółki.

6. Polityka rozwoju strefy

6.1. Inwestycje znaczące dla regionów - perspektywy powiększania terenów

Ustawa z dnia 30 maja 2008 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 118, poz. 746) zwiększa limit łącznej powierzchni stref w Polsce z 12 tys. do 20 tys. hektarów. Zasady włączania do stref nowych obszarów określone zostały w Koncepcji rozwoju specjalnych stref ekonomicznych, zwanej dalej "Koncepcją", przyjętej przez Radę Ministrów dnia 27 stycznia 2009 r. Koncepcja określa główny cel włączania nowych terenów do specjalnych stref ekonomicznych, którym jest wspieranie nowych inwestycji, pożądanych dla gospodarki kraju, a więc takich, które w najwyższym stopniu przyczynią się do zrównoważonego rozwoju społeczno-gospodarczego regionów. Strefa kostrzyńsko-słubicka położona jest na terenie trzech województw: lubuskiego, zachodniopomorskiego i wielkopolskiego. Różne uwarunkowania i cele rozwojowe tych regionów determinują politykę zagospodarowania terenów strefy, inną dla każdego województwa.

I tak:

dla województwa lubuskiego - założono pozyskiwanie inwestorów z branży drzewnej, papierniczej, maszynowej oraz elektrotechnicznej, gwarantujących tworzenie miejsc pracy w dziedzinach, w których województwo dysponuje dużym potencjałem kadrowym oraz zapleczem okołobiznesowym. Uwzględniając dotychczasowe kierunki rozwoju przemysłu na terenie województwa, zakłada się również przyciąganie inwestorów wspierających rozwój klastra papierniczego oraz metalowego, przy uwzględnieniu firm i instytucji naukowych zainteresowanych transferem wiedzy innowacyjnej do przemysłu.

Zgodnie z Koncepcją dla województwa lubuskiego "kryterium sektorów priorytetowych" poszerza się o przemysł produkujący na potrzeby budownictwa oraz o przemysł drzewny;

dla województwa zachodniopomorskiego - pozyskiwanie inwestorów będących w stanie zagospodarować istniejące tereny postoczniowe wraz z potencjałem kadrowym istniejącym w aglomeracji szczecińskiej. Podstawowym kierunkiem rozwoju będzie w tym przypadku branża metalowa i elektrotechniczna. Niezwykle ważnym warunkiem, który winni spełniać inwestorzy inwestujący w omawianym województwie, powinna być liczba tworzonych miejsc pracy. Mając na uwadze dużą skalę bezrobocia w niektórych regionach województwa, czynnik walki z bezrobociem wydaje się kreować politykę marketingową w zakresie lokowania inwestycji przemysłowych na wybranych terenach.

Zgodnie z Koncepcją dla województwa zachodniopomorskiego "kryterium sektorów priorytetowych" poszerza się o przemysł produkujący na potrzeby budownictwa oraz o przetwórstwo spożywcze;

dla województwa wielkopolskiego - pozyskiwanie inwestorów reprezentujących zaawansowane technologie, współpracujących z instytucjami naukowymi oraz zajmujących się gromadzeniem i przetwarzaniem danych. Drugą ważną gałęzią rozwoju województwa jest dział logistyki. Bardzo dobre położenie wielu terenów inwestycyjnych wzdłuż autostrady A2, na skrzyżowaniu głównych szlaków komunikacyjnych wschód - zachód, przy założeniu stosunkowo niewielkiej odległości od granicy z Republiką Federalną Niemiec, stwarza bardzo dobre warunki do rozwoju tej dziedziny gospodarki.

Zgodnie z Koncepcją dla województwa wielkopolskiego "kryterium sektorów priorytetowych" poszerza się o przemysł elektrotechniczny i o produkcję części i akcesoriów dla przemysłu.

Realizowane działania marketingowo-promocyjne będą zgodne z polityką rozwoju strefy określoną w Koncepcji, a ujęte w niej zasady obejmowania nowych gruntów statusem sse stanowić będą podstawę do oceny wniosków kierowanych do zarządzającego o objęcie nowych terenów statusem sse.

6.2. Etapy rozwoju K-S SSE

Kształtowanie i rozwój strefy jest przedsięwzięciem długofalowym, prowadzonym do końca funkcjonowania strefy, tj. do dnia 31 grudnia 2020 r. Plan rozwoju ma charakter strategiczny i długookresowy i generalnie dzieli się na 3 etapy:

Etap Okres Główne cele etapu
I 2009-2018 * pozyskiwanie i wprowadzanie inwestorów do strefy,
* rozszerzanie granic strefy poprzez włączanie nowych terenów zgodnie z Koncepcją Rozwoju Specjalnych Stref Ekonomicznych (do 2015 r.),
* kontynuacja rozbudowy infrastruktury technicznej i realizacja nowych inwestycji infrastrukturalnych na terenie poszczególnych podstref,
* gospodarowanie urządzeniami infrastruktury gospodarczej i technicznej,
* monitorowanie rozwoju strefy i kontrola działalności

przedsiębiorców,

* rozwój usług na terenie strefy i w jej otoczeniu
II 2018-2019 * całkowite zagospodarowanie terenów strefy,
* osiągnięcie docelowego poziomu aktywności gospodarczej i zatrudnienia
III 2019-2020 * przygotowanie warunków do funkcjonowania obszaru przemysłowego po wygaśnięciu regulacji prawnych obowiązujących w okresie funkcjonowania strefy

7. Obowiązki zarządzającego

Lp. Zadanie Termin wykonania
1 Realizacja inwestycji infrastrukturalnych i gospodarowanie urządzeniami infrastruktury technicznej praca ciągła
2 Promocja strefy w kraju i za granicą - pozyskiwanie i wprowadzanie nowych inwestorów praca ciągła
3 Kontrola działalności przedsiębiorców na terenie strefy w zakresie spełnienia warunków zezwoleń praca ciągła, nie później niż w ciągu 3 miesięcy od upływu terminu realizacji

warunku

4 Monitorowanie działalności przedsiębiorców w strefie i sporządzanie informacji o funkcjonowaniu strefy praca ciągła, co kwartał do końca okresu, na jaki powołana została strefa

______

1) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 30, poz. 329 i Nr 107, poz. 1170, z 2002 r. Nr 64, poz. 581, z 2003 r. Nr 186, poz. 1814 oraz z 2004 r. Nr 75, poz. 690 i Nr 95, poz. 937.

2) Uchwała Sejmiku Województwa Lubuskiego nr XV/91/2000 z dnia 6 marca 2000 r. oraz uchwała nr XXXVII/260/2005 "Strategia Rozwoju Województwa. Aktualizacja z horyzontem czasowym do 2020 roku" z dnia 19 grudnia 2005 r.

3) Uchwała Sejmiku Województwa Wielkopolskiego nr XXVI/386/2000 z dnia 10 lipca 2000 r., z późn. zm.

4) Uchwała Sejmiku Województwa Zachodniopomorskiego nr XVI/147/2000 z dnia 23 października 2000 r., z późn. zm.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024