Plan Informatyzacji Państwa na rok 2006.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 1 sierpnia 2006 r.
w sprawie Planu Informatyzacji Państwa na rok 2006

Na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. Nr 64, poz. 565 oraz z 2006 r. Nr 12, poz. 65 i Nr 73, poz. 501) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ustanawia się Plan Informatyzacji Państwa na rok 2006, który stanowi załącznik do rozporządzenia.
§  2.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

PLAN INFORMATYZACJI PAŃSTWA NA ROK 2006

1.

Wprowadzenie

Technologie teleinformatyczne stanowią narzędzie transformacji działania administracji publicznej, restrukturyzacji jej działania i sposobu świadczenia usług publicznych. Plan Informatyzacji Państwa, zwany dalej "Planem", ma na celu stworzenie warunków do budowy spójnego w skali krajowej oraz europejskiej systemu usług on-line, opartych na współpracy systemów teleinformatycznych, ukierunkowanych na potrzeby mieszkańców i przedsiębiorców dzięki spersonalizowanemu dostępowi usług, w których obywatel oraz przedsiębiorca znajdują się w centrum działania administracji centralnej i samorządowej wszystkich szczebli. Innowacyjne wykorzystanie technologii teleinformatycznych może stać się skutecznym katalizatorem zmian w państwie oraz czynnikiem wpływającym na modernizację działań administracji publicznej.

Należy zwrócić uwagę, że czynnikiem niezbędnym dla realizacji usług publicznych oraz efektywnego ich wdrożenia jest restrukturyzacja wewnętrznych procesów zarządzania w administracji publicznej. Zmiana jakościowa związana z informatyzacją oznacza konieczność gruntownej przebudowy i integracji tego, co obserwuje obywatel, oraz zaplecza wspomagającego podejmowanie decyzji oraz realizację usług. Przeprojektowanie procesów administracyjnych wokół potrzeb użytkownika powinno prowadzić do możliwości jednorazowego wprowadzenia danych w postaci elektronicznej oraz skrócenia czasu realizacji usługi publicznej.

Efektywne wdrażanie usług publicznych oraz transformacja działań administracji publicznej wymaga silnej pozycji ośrodka koordynującego proces informatyzacji państwa w strukturach władz centralnych. Słaba koordynacja wydatków inwestycyjnych skutkuje brakiem synergii działań i trudnościami we wprowadzeniu efektywnego mechanizmu współpracy pomiędzy podmiotami realizującymi zadania publiczne, jak również brakiem interoperacyjności powstających systemów, co z kolei przekłada się na niski poziom rozwoju elektronicznych usług publicznych.

Podobnie, jak poprzedzające ją dokumenty programowe "Strategia informatyzacji Rzeczypospolitej Polskiej - ePolska na lata 2004-2006" ograniczała się do prezentacji działań planowanych przez poszczególne ministerstwa, a jedyną formą monitorowania jej realizacji było przedstawianie Radzie Ministrów przez ministra właściwego do spraw informatyzacji okresowych raportów z jej realizacji. Dzięki rozwiązaniom przyjętym w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. Nr 64, poz. 565 oraz z 2006 r. Nr 12, poz. 65 i Nr 73, poz. 501), zwanej dalej "ustawą", Plan stanowić będzie narzędzie koordynacji realizowanych działań.

Biorąc pod uwagę powyższe, Plan ustanawia dwa priorytety rozwoju systemów teleinformatycznych:

1. racjonalizację wydatków publicznych w dziedzinie informatyzacji,

2. tworzenie państwa nowoczesnego i przyjaznego dla obywateli,

oraz program działań w zakresie rozwoju społeczeństwa informacyjnego.

Działania realizowane w obszarze informatyzacji powinny pozostawać w zgodności z założeniami inicjatywy i2010 - Europejskie społeczeństwo informacyjne na rzecz wzrostu i zatrudnienia szczególnie w aspektach:

- kształtowania jednolitej europejskiej przestrzeni informacyjnej, wspierającej otwarty i konkurencyjny rynek wewnętrzny w dziedzinie społeczeństwa informacyjnego i mediów,

- wzrostu inwestycji oraz wspierania rozwoju badań w obszarze technologii teleinformatycznych,

- utworzenia zintegrowanego europejskiego społeczeństwa informacyjnego, które przyczyni się do wzrostu i powstawania nowych miejsc pracy w sposób zgodny z zasadami zrównoważonego rozwoju, stawiając na pierwszym miejscu lepszy poziom usług publicznych i jakość życia.

Plan za istotne uznaje postanowienia deklaracji ministerialnej podpisanej w dniu 24 listopada 2005 r. w Manchesterze 1 , szczególnie w obszarze:

1. uznania technologii teleinformatycznych narzędziem modernizacji administracji i efektywnego zarządzania;

2. wprowadzenia powszechnie dostępnego, bezpiecznego dostępu do usług publicznych w Unii Europejskiej, poprzez wzajemnie uznawalne elektroniczne dokumenty tożsamości (elD);

3. pełnej integracji obywateli i przedsiębiorców w ramach społeczeństwa informacyjnego.

Należy zwrócić uwagę, że niewykorzystanie szansy koordynacji działań w obszarze informatyzacji, jaką daje Plan, skutkować będzie dotychczasową niską pozycją Rzeczypospolitej Polskiej w światowych rankingach w obszarze informatyzacji, rozwoju społeczeństwa informacyjnego oraz szerokopasmowego dostępu do Internetu, jak i innowacyjności polskiej gospodarki:

- ocena gotowości Rzeczypospolitej Polskiej do transformacji w drodze do społeczeństwa informacyjnego zgodnie z rankingiem Światowego Forum Gospodarczego (World Economic Forum) jest niska. Zgodnie z Network Readiness Index wśród 104 państw uczestniczących w rankingu Polska zajmuje 53 pozycję 2 , za Słowacją, Węgrami oraz Rumunią. W aspekcie przygotowania polskiej administracji - Polska w 2004 r. wypadła szczególnie niekorzystnie (92 miejsce w rankingu, za wszystkimi państwami członkowskimi Unii Europejskiej) 3 ,

- w 2004 r. poziom zaawansowania rozwoju usług publicznych wśród krajów EU-25 wynosił 68 %, w Rzeczypospolitej Polskiej kształtował się na poziomie 35 % 4 . Poziom pełnej interakcyjności elektronicznych usług publicznych - 40 %, w tym w Polsce - 9 %,

- Rzeczpospolita Polska zajmuje 21 miejsce wśród wszystkich państw członkowskich Unii Europejskiej w Sumarycznym Indeksie Innowacyjności i została określona jako państwo "tracące grunt" 5 ,

- w 2005 r. poziom inwestycji w technologie teleinformatyczne kształtował się na poziomie 113 euro, przy średniej dla EU-25 wynoszącej 648 euro 6 ,

- zgodnie z wynikami badania wykorzystania technologii informacyjno-telekomunikacyjnych w gospodarstwach domowych przeprowadzonego przez Główny Urząd Statystyczny w kwietniu 2005 r. 16 % gospodarstw domowych miało możliwość łączenia się z Internetem za pomocą szerokopasmowych łączy (z prędkością przekraczającą 128 kb/s), a 10 % mieszkańców posiadało w swoich gospodarstwach domowych szerokopasmowy dostęp do Internetu 7 ,

- według raportu Komisji Europejskiej w Rzeczypospolitej Polskiej na 100 mieszkańców przypadają tylko dwa szerokopasmowe łącza internetowe, co stawia nas na przedostatnim miejscu w EU-25 w obszarze penetracji szerokopasmowego dostępu do Internetu 8 ,

- zgodnie z raportem OECD jedynie 2,4 % mieszkańców Rzeczypospolitej Polskiej posiada szerokopasmowy dostęp do Internetu o przepływności powyżej 256 kb/s 9 ,

- według raportu Głównego Urzędu Statystycznego odsetek przedsiębiorstw wykorzystujących komputery w 2005 r. wyniósł 93 %, a przedsiębiorstw posiadających dostęp do Internetu 87 % (wzrost w stosunku do roku poprzedniego odpowiednio o 1 i 2 punkty procentowe).

2.

Priorytety i cele informatyzacji

Zasadniczymi priorytetami rozwoju systemów teleinformatycznych na najbliższe lata są:

1. racjonalizacja wydatków publicznych administracji w dziedzinie informatyzacji;

2. tworzenie państwa nowoczesnego i przyjaznego dla obywateli.

Do każdego priorytetu zostały przyporządkowane cele i działania. Działania zmierzające do wypracowania standardów powinny wyprzedzać działania zmierzające do wdrożenia systemów informatycznych.

Rozwój systemów teleinformatycznych używanych do realizacji zadań publicznych, o których mowa w ustawie, musi być zgodny z wyżej wymienionymi priorytetami oraz dotyczyć realizacji celów niżej opisanych.

PRIORYTET 1 Racjonalizacja wydatków publicznych administracji w dziedzinie informatyzacji

W ramach pierwszego priorytetu wyróżnić należy dwa cele:

1. integracja i usprawnienie działalności administracji publicznej;

2. zapobieganie zbędnemu powielaniu działań administracji publicznej.

CEL 1 Integracja i usprawnienie działalności administracji publicznej

Powszechne stosowanie technologii teleinformatycznych w administracji pozwoli zwiększyć efektywność prowadzonych działań i obniżyć koszty realizacji zadań administracji. Aby to osiągnąć, konieczne będzie zerwanie z dotychczasowym, resortowym systemem działania administracji publicznej - zarówno w sferze samych przedsięwzięć informatycznych, jak i zadań administracji, którym te przedsięwzięcia służą.

Rozwój elektronicznej administracji jest silnie uzależniony od możliwości i ograniczeń wynikających z obowiązujących przepisów prawa. W celu likwidacji barier ograniczających możliwości rozwoju elektronicznej administracji konieczne jest ciągłe dostosowywanie prawa do wymogów nowoczesnego świadczenia usług publicznych drogą elektroniczną w oparciu o rozwiązania systemów opartych na technologiach teleinformatycznych.

Działania:

1. analiza aktów prawnych oraz całościowy przegląd postępowania administracyjnego pod kątem barier prawnych w świadczeniu usług administracji publicznej drogą elektroniczną i usprawnienia procesu informatyzacji administracji publicznej; szczególnie w aspekcie tworzenia jednolitej europejskiej przestrzeni informacyjnej;

2. opracowanie strategii wprowadzania zmian prawnych z uwzględnieniem harmonogramu wdrażania sektorowych i ponadsektorowych projektów informatycznych służących wykonaniu Planu;

3. elektronizacja procedur oraz stworzenie propozycji zmian aktów prawnych uwzględniających działanie nr 1 i 2, a w szczególności stworzenie jednolitego systemu elektronicznych opłat i potwierdzeń dla potrzeb postępowań administracyjnych i sądowych;

4. uproszczenie procedur administracyjnych poprzez rezygnację ze zbędnych procedur i dokumentów administracyjnych;

5. utworzenie otoczenia prawno-organizacyjnego dla systemów i rejestrów państwowych oraz wprowadzenie obowiązku uzgodnień ich interoperacyjności;

6. opracowanie oraz udostępnienie wspólnych standardów komunikacji i wymiany danych, a także wprowadzenie zestawu metastandardów danych i wzorców dokumentów w obrocie administracyjnym;

7. wymiana doświadczeń w zakresie standaryzacji "dobrych praktyk" systemów elektronicznej administracji na etapie: analizy i formułowania założeń, przygotowania dokumentacji przetargowej oraz wdrożenia;

8. lepsze wykorzystanie infrastruktury technicznej, sieci, zasobów, systemów operacyjnych, oprogramowania i zasobów ludzkich w celu usprawnienia zarządzania i obsługi obywatela oraz przedsiębiorcy;

9. wprowadzenie systemów ponadresortowych, umożliwiających m.in. obieg dokumentów, prowadzenie centralnego repozytorium dokumentów (elektroniczne archiwa) i rejestrów państwowych.

CEL 2 Zapobieganie zbędnemu powielaniu działań administracji publicznej

Dopóki inicjatywy w dziedzinie rozwoju systemów i rejestrów administracji publicznej prowadzone będą w sposób rozproszony, w trakcie ich realizacji nie będzie można uniknąć zbędnych kosztów generowanych przez dublujące się lub nakładające na siebie funkcjonalnie projekty. Zapewnienie odpowiedniej koordynacji działań administracji publicznej pozwoli lepiej wykorzystywać środki publiczne.

Osiągnięciu tego celu służyć będą:

- usprawnienie komunikacji i koordynacji w ramach administracji publicznej, tak aby prowadzone równolegle lub uzupełniające się projekty mogły być realizowane i wykorzystywane wspólnie przez podmioty publiczne,

- racjonalne integrowanie i koordynowanie funkcjonujących i tworzonych zasobów informatycznych administracji publicznej,

- budowanie wspólnych zasobów informatycznych (m.in. stworzenie rejestrów referencyjnych) i zasobów wiedzy administracji publiczne,

- racjonalizacja wydatków publicznych w obszarze informatyzacji, w szczególności poprzez scentralizowane zamówienia publiczne w dziedzinie sprzętu i oprogramowania komputerowego,

- unowocześnienie stosowanych technologii, rozwój wspólnych rozwiązań oraz harmonizacja interfejsów istniejących rozwiązań w obszarze elektronicznych zamówień publicznych oraz popularyzacja tych rozwiązań na wszystkich poziomach i we wszystkich typach administracji publicznej.

Działania:

1. bieżące oraz strategiczne koordynowanie systemów teleinformatycznych;

2. obniżenie kosztów utrzymania systemów i zasobów informatycznych administracji publicznej poprzez eliminację dublujących się lub nakładających systemów i zasobów;

3. kształtowanie świadomości decydentów oraz pracowników administracji publicznej poprzez zwiększanie efektywności korzystania z różnych, neutralnych technologicznie, rozwiązań;

4. scentralizowane zamówienia publiczne w administracji rządowej w dziedzinie sprzętu i oprogramowania komputerowego z równoczesnym wprowadzeniem wytycznych w procesie zamawiania systemów teleinformatycznych dla innych podmiotów obowiązanych do stosowania ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. Nr 19, poz. 177, z późn. zm. 10 );

5. stworzenie przejrzystego rynku zamówień publicznych dla wszystkich przedsiębiorstw, niezależnie od ich wielkości oraz lokalizacji, poprzez rozwój elektronicznych systemów zamówień publicznych oraz popularyzację aukcji elektronicznej;

6. budowa otwartych systemów teleinformatycznych, uwzględniająca ich modułową budowę i interoperacyjność.

PRIORYTET 2 Tworzenie państwa nowoczesnego i przyjaznego dla obywateli

W dobie rozwoju technologii teleinformatycznych sprawą zasadniczej wagi staje się zaspokojenie niezbędnych potrzeb informacyjnych współczesnego społeczeństwa w celu zapewnienia sprawnego działania państwa oraz bezpieczeństwa obywateli, a także tworzenia korzystnych warunków dla rozwoju gospodarczego i społecznego.

W ramach drugiego priorytetu Planu zdefiniowano następujące cele:

1. wprowadzenie i upowszechnienie świadczenia usług administracji publicznej drogą elektroniczną w celu ułatwienia mieszkańcom i firmom prowadzenia spraw urzędowych bez konieczności osobistego stawienia się w urzędzie;

2. podniesienie zaufania środowisk biznesowych i ogółu społeczeństwa do elektronicznej drogi informowania i prowadzenia spraw urzędowych, przede wszystkim poprzez konsekwentne ustalanie i wdrażanie polityki bezpieczeństwa teleinformatycznego administracji publicznej;

3. usprawnienie dostępu do informacji publicznej;

4. stymulowanie rozwoju nowych technologii w Rzeczypospolitej Polskiej (m.in. poprzez wspieranie badań i innowacyjności) w celu wzmocnienia jej rynkowej pozycji.

CEL 1 Wprowadzenie i upowszechnienie świadczenia usług administracji publicznej drogą elektroniczną w celu ułatwienia mieszkańcom i firmom prowadzenia spraw urzędowych bez konieczności osobistego stawienia się w urzędzie

Zakres świadczenia usług publicznych drogą elektroniczną jest ograniczony i kształtuje się poniżej przeciętnego poziomu europejskiego, w związku z czym konieczne jest podjęcie zdecydowanych działań przyspieszających rozwój usług dostępnych on-line.

Działania:

1. umożliwienie wszystkim zainteresowanym uzyskania identyfikatora elektronicznego, szczególnie w aspekcie wzrastającej mobilności społeczeństwa oraz paneuropejskich usług publicznych;

2. stworzenie mechanizmów pozwalających na dostęp obywateli do własnych danych oraz spraw prowadzonych w urzędach administracji publicznej (m.in. w ramach projektu ePUAP);

3. zbudowanie systemu usług publicznych świadczonych drogą elektroniczną, umożliwiających prowadzenie w ten sposób najważniejszych typów spraw dla przedsiębiorców, jak np. rozliczenia podatkowe, cła, opłaty administracyjne, obrót towarowy i jego rozliczanie oraz komunikacja elektroniczna z urzędami.

CEL 2 Podniesienie zaufania środowisk biznesowych i ogółu społeczeństwa do elektronicznej drogi informowania i prowadzenia spraw urzędowych, przede wszystkim poprzez konsekwentne ustalanie i wdrażanie polityki bezpieczeństwa teleinformatycznego administracji publicznej

Kwestia zaufania obywateli do efektywności działania systemów informatycznych administracji publicznej oraz ich bezpieczeństwa stanowi integralną część inicjatywy i2010 Europejskie społeczeństwo informacyjne na rzecz wzrostu i zatrudnienia, która wzywa do współpracy w dziedzinie formułowania polityki, regulacji oraz technologii w celu rozwoju e-usług na poziomie paneuropejskim, jednocześnie postulując konieczność opracowania strategii działania w tym zakresie. Problem zapewnienia prywatności i ochrony danych osobowych w Internecie oraz sieciach mobilnych będzie jednym z najważniejszych wyzwań w obszarze informatyzacji w najbliższych latach.

Działania:

1. zapewnienie właściwego poziomu bezpieczeństwa systemów informatycznych administracji publicznej, niezbędnego dla budowy zaufania wśród użytkowników;

2. upowszechnienie bezpiecznej formy elektronicznej identyfikacji, która zwiększy wygodę korzystania z e-usług, z uwzględnieniem regulacji w obszarze ochrony danych osobowych;

3. upowszechnienie wykorzystania bezpiecznego podpisu elektronicznego w kontaktach obywatela z sektorem publicznym;

4. zwalczanie niechcianej korespondencji elektronicznej (spam) oraz innych zjawisk stanowiących zagrożenie związane z wykorzystaniem technologii teleinformatycznych, jak i działań niezgodnych z obowiązującymi regulacjami prawnymi;

5. stworzenie warunków dla wzrostu świadomości i edukacji użytkowników Internetu w zakresie ochrony ich systemów przed szkodliwym oprogramowaniem oraz niechcianą pocztą elektroniczną oraz możliwości zgłaszania przypadków zagrożeń i incydentów bezpieczeństwa i ostrzegania przed nadchodzącymi zagrożeniami.

CEL 3 Usprawnienie dostępu do informacji publicznej

Dostęp do informacji publicznej zagwarantowany obywatelom w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej oraz poprzez przepisy ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198, z późn. zm. 11 ) powinien być powszechny. Stosowanie technologii teleinformatycznych w celu prezentacji takich informacji przyczynia się znacząco do zwiększania ich dostępności. Informacje prezentowane w obecnym systemie stron Biuletynu Informacji Publicznej, zwanego dalej "BIP", są jednak często niepełne i pozbawione jednolitej struktury. Brakuje też wygodnych narzędzi służących zestawianiu danych z różnych podmiotów.

W związku z powyższym należy przeprowadzić prace analizujące dotychczasowe funkcjonowanie BIP, a także zaproponować usprawnienia systemu w warstwie organizacyjnej, funkcjonalnej, technicznej i prawnej. Rozwiązania takie powinny prowadzić do udostępnienia w pełni przeszukiwalnego systemu, pozwalającego na tworzenie różnorodnych i przekrojowych w skali kraju zestawień informacji publicznej w trybie on-line. System stron BIP powinien w celu jak najlepszej obsługi obywateli współpracować z innymi systemami elektronicznej administracji (m.in. ePUAP) i być dostępny dzięki różnorodnym urządzeniom komunikacyjnym (w tym np. dzięki telewizji - telegazecie, telewizji interaktywnej, telefonom komórkowym, PDA, kanałom RSS).

Działania:

1. zdefiniowanie precyzyjnego zakresu podmiotowego i przedmiotowego informacji publicznej prezentowanej w BIP;

2. zbudowanie systemu dostępnych stron WWW wedle precyzyjnych specyfikacji opisujących:

a. formaty danych i metadanych,

b. stosowane protokoły komunikacyjne,

c. zawartość merytoryczną wedle zakresu przedmiotowego i organizację (strukturę) takiej treści,

d. aspekt funkcjonalności oraz warstwy prezentacyjnej;

3. popularyzacja systemu stron BIP wśród poszukujących informacji i publikujących treści z domeny publicznej (materiały informacyjne, szkolenia, seminaria).

CEL 4 Stymulowanie rozwoju nowych technologii w Rzeczypospolitej Polskiej (m.in. poprzez wspieranie badań i innowacyjności) w celu wzmocnienia jej rynkowej pozycji

Nowe technologie wnoszą istotny wkład we wzrost gospodarczy i powstawanie miejsc pracy. Inwestycje w badania i innowacje są niezbędne do tego, by sektor informatyczny mógł w bliższej i dalszej perspektywie nadal tworzyć nowe miejsca pracy i stymulować wzrost gospodarczy. Należy pamiętać, że tylko połączenie efektów badań ze zmianami organizacyjnymi oraz wykształceniem nowych umiejętności może przełożyć się na wymierny efekt dla gospodarki jako całości.

Działania:

1. zwiększenie uczestnictwa polskich podmiotów w programach unijnych wspierających rozwój społeczeństwa informacyjnego, takich jak: eTEN, IDAbc, eContentPlus, Safer Internet Plus, które będą w latach 2007-2013 kontynuowane w Programie Ramowym na rzecz Konkurencyjności i Innowacji;

2. wspieranie rozwoju nowych technologii, szczególnie w ramach Krajowego Programu Ramowego oraz 6 i 7 Programu Ramowego Badań i Rozwoju;

3. wykorzystanie technologii teleinformatycznych w celu poprawy współpracy pomiędzy ośrodkami badawczymi i innymi sektorami, a także promocja badań i rozwoju wśród przedsiębiorstw, a co za tym idzie zwiększenie innowacyjności i konkurencyjności biznesu;

4. wspieranie badań w obszarze społeczeństwa informacyjnego, szczególnie w aspekcie społecznym i ekonomicznym.

3.

PROGRAM DZIAŁAŃ W ZAKRESIE SPOŁECZEŃSTWA INFORMACYJNEGO

Tylko konsekwentne i racjonalne działania pozwolą polskiemu społeczeństwu na transformację w kierunku społeczeństwa informacyjnego - społeczeństwa rozwoju i nowych technologii. Odpowiedzią na fundamentalne zmiany technologiczne musi być proaktywna polityka państwa. Konwergencja cyfrowa wymaga konwergencji politycznej oraz woli dostosowywania ram regulacyjnych tam, gdzie jest to potrzebne, w celu zapewnienia spójności z powstającą gospodarką cyfrową 12 .

W ramach programu działań w zakresie rozwoju społeczeństwa informacyjnego zdefiniowano następujące cele:

1. powszechność i łatwość dostępu do technologii teleinformatycznej oraz szerokopasmowego dostępu do Internetu;

2. rozwój usług społeczeństwa informacyjnego;

3. rozwój umiejętności wykorzystania technologii teleinformatycznych w życiu codziennym obywatela i przedsiębiorcy;

4. wprowadzenie narzędzi informatycznych usprawniających komunikację społeczną, umożliwiających pełniejsze korzystanie z rozwiązań eKonsultacji oraz eDemokracji;

5. wspieranie budowy zasobów i udostępniania polskich treści z wykorzystaniem Internetu oraz multimediów.

CEL 1 Powszechność i łatwość dostępu do technologii teleinformatycznej oraz szerokopasmowego dostępu do Internetu

W 2005 r. 30 % gospodarstw domowych korzystało z Internetu, a na terenach wiejskich 19 % 13 . W przypadku wyposażenia w komputer dysproporcja ta była już mniejsza (49 % w dużych miastach w porównaniu z 30 % na wsi). W Rzeczypospolitej Polskiej na 100 mieszkańców przypadają tylko dwa szerokopasmowe łącza internetowe, co stawia nas na przedostatnim miejscu w UE-25 w obszarze penetracji szerokopasmowego dostępu do Internetu 14 .

Działania:

1. zapewnienie powszechności szerokopasmowego dostępu do Internetu o przepływności powyżej 128 kb/s;

2. wprowadzenie korzystnych warunków mających na celu obniżenie cen dostępu do Internetu do poziomu cen ekonomicznie uzasadnionych kosztem dostarczenia usług;

3. wykorzystanie przejścia z telewizyjnej techniki analogowej na cyfrową w zakresie telewizji naziemnej jako szansy na przyśpieszenie rozwoju ekonomicznego wykorzystania szerokopasmowego dostępu do Internetu;

4. wykorzystanie istniejącej technicznej infrastruktury publicznej w celu umożliwienia rozwoju infrastruktury telekomunikacyjnej;

5. wyrównywanie dysproporcji regionalnych w zakresie szerokopasmowego dostępu do Internetu.

CEL 2 Rozwój usług społeczeństwa informacyjnego

Kreowanie potrzeby wykorzystania technologii teleinformatycznych w życiu codziennym poprzez rozwój zasobów informacji publicznej oraz usług świadczonych drogą elektroniczną, a także poprawa ich jakości oraz różnorodności stanowi wyzwanie informatyzacji w procesie transformacji społeczeństwa w kierunku społeczeństwa opartego na wiedzy. Według badań, aż 59 % Polaków nie korzysta z Internetu i deklaruje, że nie zmieni tej sytuacji w ciągu najbliższego roku, ponieważ nie widzi takiej potrzeby 15 . W 2005 r. 39 % gospodarstw domowych wśród nieposiadających dostępu do Internetu w domu wskazało jako powód brak potrzeby korzystania z Internetu 16 . Oznaczać to może, że oferta treści i usług publicznych dostępnych w Internecie jest uboga i nie zaspokaja potrzeb polskich użytkowników.

W 2005 r. tylko 11 % mieszkańców poszukiwało informacji na stronach internetowych instytucji publicznych, 6 % pobrało formularze przez Internet, a 3 % skorzystało z możliwości odesłania ich tą drogą po wypełnieniu 17 .

Udział przedsiębiorstw wykorzystujących Internet do pozyskiwania informacji ze strony administracji publicznej wyniósł 52 % i spadł w stosunku do 2004 r. o 5 punktów procentowych. W przypadku otrzymywania formularzy wskaźnik utrzymał się na poziomie 47 %. Odsetek przedsiębiorstw, które odsyłały wypełnione formularze do organów administracji publicznej przez Internet, spadł o 8 punktów procentowych i w 2005 r. wyniósł 60 % (68 % w 2004 r.).

Działania:

1. wskazanie korzyści płynących z wykorzystania technologii teleinformatycznych w życiu codziennym obywatela, promowanie najlepszych rozwiązań:

- rozwój podaży wszelakich usług świadczonych drogą elektroniczną, dla których warunkiem wykorzystania jest dostęp do szerokopasmowej sieci internetowej,

- upowszechnienie wykorzystania bezpiecznego podpisu elektronicznego i innych metod uwierzytelnienia w kontaktach obywatela z sektorem publicznym w oparciu o rozwój systemów obiegu dokumentów elektronicznych w administracji oraz elektroniczne dokumenty tożsamości,

- wykorzystanie Internetu jako narzędzia aktywizacji wspólnot lokalnych oraz rozwoju lokalnych treści multimedialnych,

- zwiększenie bezpieczeństwa systemów transferu i zapisu danych w relacjach między administracją publiczną, obywatelami i przedsiębiorcami;

2. wspieranie wykorzystania technologii teleinformatycznych jako narzędzia rozwoju przedsiębiorczości:

- rozwijanie innowacyjnych platform handlu elektronicznego, w tym wdrażanie elektronicznych centrów handlowych, elektronicznych systemów wspomagających łańcuchy dostaw oraz elektronicznych zamówień publicznych,

- wykorzystanie technologii teleinformatycznych w celu zachęcenia do tworzenia nowych ośrodków przedsiębiorczości na obszarach o niższym poziomie rozwoju gospodarczego; tworzenie wirtualnych przedsiębiorstw,

- wykorzystanie technologii teleinformatycznych jako narzędzia dla rozwoju nowych metod pracy i restrukturyzacji procesów biznesowych, a co za tym idzie zwiększenia poziomu konkurencyjności polskiej gospodarki;

3. zwiększenie wydajności i efektywności systemów ochrony zdrowia, rentowego i ubezpieczeń zdrowotnych, szczególnie w aspekcie wyzwań demograficznych stojących przed Rzecząpospolitą Polską w kontekście członkowstwa w Unii Europejskiej:

- budowa platformy integracyjnej z elementami hurtowni danych i systemem wspomagania zarządzania ochroną zdrowia na poziomie centralnym i regionalnym, w tym prognozowania potrzeb, zagrożeń i prowadzenia narodowych rachunków ochrony zdrowia,

- standaryzacja na poziomie krajowym, europejskim i międzynarodowym w zakresie elektronicznej rejestracji, przetwarzania i przekazywania danych administracyjnych (identyfikator, dane biometryczne) i medycznych (karta zdrowia pacjenta) w celu harmonizacji systemów ochrony zdrowia oraz zapewnienia ich interoperacyjności,

- elektroniczny system rozliczeń usług medycznych, w tym elektroniczna recepta jako narzędzie kontroli i racjonalizacji wydatków w sektorze ochrony zdrowia,

- budowa zintegrowanych systemów informacji o stanie zdrowia pacjenta; rozwój systemów wspomagania decyzji diagnostycznych i terapeutycznych,

- upowszechnienie telemedycyny, szczególnie w obszarach peryferyjnych oraz o niższym poziomie rozwoju gospodarczego;

4. możliwość zastosowania technologii teleinformatycznych dla ponownej aktywizacji osób starzejących się; rozwiązania służące dobrej kondycji i zdrowiu obywateli oraz umożliwiające niezależne życie;

5. rozwój badań w dziedzinie społeczeństwa informacyjnego, szczególnie w aspekcie społeczno-ekonomicznym.

CEL 3 Rozwój umiejętności wykorzystania technologii teleinformatycznych w życiu codziennym obywatela i przedsiębiorcy

Plan kładzie duży nacisk na powszechny udział w szkoleniach i na uzyskanie przez obywateli podstawowych umiejętności korzystania z rozwiązań opartych na technologiach teleinformatycznych. Brak, opartej na jednolitych programach, powszechnej edukacji w zakresie przygotowania do życia i pracy w otoczeniu rozwiązań technologii teleinformatycznych wśród pracowników sektora publicznego, prywatnego oraz osób starszych jest zasadniczą barierą w rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Rzeczypospolitej Polskiej oraz innowacyjności polskiej gospodarki.

Działania:

1. powszechny program edukacji teleinformatycznej oraz rozwój nowych metod kształcenia:

- wprowadzenie powszechnych rozwiązań systemowych w edukacji (telecentra, pracownie internetowe) przy wykorzystaniu technik multimedialnych oraz przygotowanie kadry nauczycielskiej do korzystania z tych technik,

- rozwój edukacji teleinformatycznej wszystkich grup wiekowych powiązanej ze zmianą sposobu kształcenia, specjalny program "50+",

- rozwój, promocja i zwiększanie potencjału nowych systemów nauki na odległość w celu pokonania barier równego dostępu, peryferyjności, a także w celu stymulowania zatrudnienia,

- wspieranie rozwoju mieszanych form kształcenia,

- wprowadzenie zasady równouprawnienia oraz uzupełniania się różnych form kształcenia;

2. promowanie elastycznych form pracy jako narzędzia walki z bezrobociem:

- wzrost wykorzystania technologii teleinformatycznych oraz technologii mobilnych w procesie tworzenia bardziej efektywnych oraz elastycznych metod pracy,

- wprowadzenie standaryzacji i certyfikacji w zakresie umiejętności wykorzystania technologii teleinformatycznych,

- wykorzystanie telepracy jako szansy dla pełnego uczestnictwa w życiu zawodowym, szczególnie osób niepełnosprawnych oraz zagrożonych wykluczeniem społecznym.

CEL 4 Wprowadzenie narzędzi informatycznych usprawniających komunikację społeczną, umożliwiających pełniejsze korzystanie z rozwiązań eKonsultacji oraz eDemokracji

Technologie teleinformatyczne powinny stać się czynnikiem stymulującym aktywny udział obywateli w demokratycznym sprawowaniu władzy oraz stanowieniu prawa.

Działania:

1. poprawa przejrzystości oraz procesu stanowienia prawa poprzez zastosowanie systemu eKonsultacji (zasięganie opinii społeczeństwa);

2. podniesienie poziomu wiedzy i zaangażowania obywateli w życie publiczne poprzez kampanie informacyjne prowadzone w Internecie;

3. wdrażanie systemów elektronicznego głosowania;

4. uzyskanie przejrzystości i uproszczenia procedur biurokratycznych poprzez wykorzystanie narzędzi i procedur teleinformatycznych (infolinia administracji publicznej);

5. wprowadzenie elektronicznego obiegu dokumentów dla administracji publicznej (w pierwszej kolejności obejmie prace legislacyjne administracji rządowej - elektroniczna Rada Ministrów).

CEL 5 Wspieranie budowy zasobów i udostępniania polskich treści z wykorzystaniem Internetu oraz multimediów

Wykorzystanie potencjału technologii teleinformatycznych oraz multimediów stanowi szansę dla zachowania dziedzictwa kulturowego. Rozwój rozwiązań cyfrowych w znacznym stopniu ułatwi kontakt z językiem polskim obywatelom mieszkającym za granicą poprzez upowszechnienie treści cyfrowych oraz wprowadzenie interaktywnych szkół języka polskiego. Szersza dostępność treści wspierać będzie rozwój wiedzy naukowej, historycznej oraz kultury i sztuki.

Działania:

1. wspieranie analizy i badań w zakresie stosowania praw autorskich w Internecie oraz digitalizacji;

2. rozwój bibliotek cyfrowych, dzięki którym źródła multimedialne staną się bardziej dostępne, a korzystanie z nich bardziej interesujące;

3. wspieranie digitalizacji oraz rozwoju cyfrowych repozytoriów wiedzy;

4. archiwizowanie i zabezpieczenia obiektów cyfrowych;

5. wspieranie rozwoju polskiego oprogramowania, w tym elektronicznych platform zarządzania zasobami cyfrowymi, programów OCR dla języka polskiego;

6. wspieranie działań, podejmowanych przez biblioteki, muzea i archiwa zakresie digitalizacji, w celu udostępniania zasobów dziedzictwa kulturowego i dorobku naukowego za pośrednictwem sieci teleinformatycznej.

4.

Kluczowe projekty

Zestawienie sektorowych i ponadsektorowych projektów informatycznych
Nazwa projektu Rodzaj projektu
E-PUAP - ELEKTRONICZNA PLATFORMA USŁUG ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ ponadsektorowy
STAP - SIEĆ TELEINFORMATYCZNA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ ponadsektorowy
E-DEKLARACJE - ROZLICZENIA PODATKOWE DLA PODMIOTÓW GOSPODARCZYCH sektorowy
PESEL2 - PRZEBUDOWA REJESTRÓW PAŃSTWOWYCH sektorowy
CEPIK - CENTRALNA EWIDENCJA POJAZDÓW I KIEROWCÓW ponadsektorowy
E-PORTAL - DOSTĘP DO KRAJOWEGO REJESTRU SĄDOWEGO sektorowy
Nazwa Projektu

(Sektorowy/Ponadsektorowy)

Opis Podmiot odpowiedzialny Szacunkowy koszt i źródła finansowania Czas realizacji Działania w 2006 r.
E-PUAP - ELEKTRONICZNA PLATFORMA USŁUG ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ

(PONADSEKTOROWY)

E-PUAP jest spójnym i systematycznym programem działań zmierzającym do uzyskania pełnej funkcjonalności elektronicznej administracji w Polsce.

Celem pierwszego etapu projektu jest budowa platformy umożliwiającej tworzenie procesów obsługi firm z wykorzystaniem, zdefiniowanych wcześniej, standardów dokumentów elektronicznych i standardów procesów pracy administracji publicznej.

W pierwszym etapie zakłada się uruchomienie infrastruktury pozwalającej na udostępnianie usług dla przedsiębiorstw i obywateli. Uruchomiona infrastruktura będzie umożliwiała w dalszej kolejności definiowanie kolejnych procesów obsługi obywatela i przedsiębiorstw, tworzenie adapterów do poszczególnych systemów administracji publicznej, rozszerzenie zestawu usług fundamentalnych o np. obsługę mikropłatności elektronicznych, wzbogacenie portalu o nowe kanały dostępu (WAP, SMS itd.) oraz mechanizmy agregujące grupy użytkowników (kampanie marketingowe, agregacja treści, fora dyskusyjne).

Na poziomie regionalnym konieczna jest integracja z projektami regionalnymi realizowanymi przez jednostki samorządu terytorialnego i innymi projektami.

MSWiA 35 mln zł

(źródło finansowania I etapu projektu - SPO WKP)

2006-2008 wyłonienie wykonawcy na realizację pierwszego etapu budowy platformy
STAP-SIEĆ TELEINFORMATYCZNA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ

(PONADSEKTOROWY)

W dniu 25 stycznia 2005 r. Rada Ministrów przyjęła dokument "Usługi i organizacja STAP - założenia kierunkowe". W dniu 2 sierpnia 2005 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie etapów budowy i ogólnych zasad funkcjonowania STAP, w której określono, że: MSWiA,

MT

Koszty związane z dołączaniem do infrastruktury STAP użytkowników i korzystaniem z tej infrastruktury 2006-2007 Opracowanie programu realizacji zmierzającego do uruchomienia sieci STAP na terenie Warszawy, ze względu na
Główne usługi sieciowe: podpis elektroniczny, platforma obiegu dokumentów elektronicznych, transmisja VoIP, transmisja wideo (wideoprzekaz, streaming) - infrastruktura

telekomunikacyjna obejmująca

użytkowników polskiego węzła

sieci instytucji Unii

Europejskiej TESTA stanowi

pierwszy etap budowy Sieci

Teleinformatycznej

Administracji Publicznej na

obszarze m.st. Warszawy

(STAP-Warszawa);

- infrastruktura

telekomunikacyjna

ogólnokrajowej sieci

teleinformatycznej, budowana

przez MSWiA na potrzeby

CEPiK, stanowi podstawę

realizacji STAP na

terytorium Rzeczypospolitej

Polskiej;

- w celu zapewnienia

odpowiedniego funkcjonowania

STAP, przedstawiona zostanie

propozycja wskazująca

podmiot, który będzie pełnił

funkcję operatora STAP, do

czasu wyznaczenia podmiotu

obowiązki operatora STAP

sprawuje MSWiA (tryb i

kryteria wyboru operatora

zostaną określone w okresie

późniejszym i będą podlegały

stosownym konsultacjom).

Przeanalizowane zostały możliwości wykorzystania istniejącej infrastruktury sieci teleinformatycznej TESTA, do połączenia 18 urzędów centralnych na terenie Warszawy w sieć oraz oferowania tym urzędom wspólnych usług. Opracowano i przeanalizowano:

- koncepcję stworzenia

scentralizowanego połączenia

urzędów z siecią Internet,

- propozycje w zakresie

zabezpieczenia zasobów sieci

wewnętrznych instytucji

przed atakami z sieci

Internet oraz innymi

niepowołanymi użytkownikami

oraz mechanizmy ostrzegania

i reagowania na pojawiające

się zagrożenia i incydenty

naruszające bezpieczeństwo,

- możliwości w zakresie

wprowadzenia wewnętrznego

uwierzytelniania pracowników

w ramach stworzonej sieci,

- koncepcję uruchomienia

usługi EWD-P (Europejska

Wymiana Dokumentów-Polska) w

ramach stworzonej sieci,

- koncepcję uruchomienia usług

głosowych opartych o

technologię VoIP dla

użytkowników sieci STAP.

Przeanalizowane zostaną możliwości połączenia wszystkich jednostek administracji w jedną sieć oraz oferowania im wspólnych usług.

przez użytkowników są pokrywane z budżetów tych użytkowników, w proporcjach odpowiadających stopniowi wykorzystywania infrastruktury STAP przez każdego z jej użytkowników (źródło finansowania: rezerwa budżetowa). rozpoczynający się projekt E-PUAP.

Założono w nim, że sieć STAP będzie warstwą transportową umożliwiającą między innymi dostęp do rejestrów państwowych.

E-DEKLARACJE - ROZLICZENIA PODATKOWE DLA PODMIOTÓW GOSPODARCZYCH

(SEKTOROWY)

Nowe usługi świadczone drogą elektroniczną, możliwość wypełniania elektronicznych formularzy (PIT, CIT, VAT, NIP). Celem projektu jest umożliwienie przekazywania, przechowywania i przetwarzania deklaracji podatkowych i podań w postaci elektronicznej oraz zapewnienie dostępu do informacji podatkowych on-line oraz integrację Centralnego Rejestru Podmiotów - jako rejestru referencyjnego opartego na Krajowej ewidencji podatników - z pozostałymi państwowymi rejestrami referencyjnymi. MF 152 mln zł (koszty własne MF - 12 mln zł, dofinansowanie SPO WKP 1,5 -140 mln zł) Roczne koszty eksploatacji: 32 mln zł IV kwartał 2005 - I kwartał 2008 Realizacja rozliczeń podatkowych dla podmiotów gospodarczych
PESEL2- PRZEBUDOWA REJESTRÓW PAŃSTWOWYCH

(SEKTOROWY)

Zbiór PESEL - zarejestrowany w Biurze GIODO (nr rej. 062320) funkcjonuje od 1980 r., na mocy ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (Dz. U. z 2006 r. Nr 139, poz. 993, z późn. zm.) - gromadzi dane osobowe i adresowe obywateli Rzeczypospolitej Polskiej oraz innych osób, którym nadano numer PESEL. Budowa nowego zintegrowanego systemu ewidencji ludności PESEL2, w którym będzie:

- zdalna aktualizacja zbioru

PESEL danymi ze zbiorów

meldunkowych w gminach,

- zdalne udostępnianie

referencyjnych danych ze

zbioru PESEL uprawnionym

podmiotom,

- zastosowana technologia

podpisu elektronicznego dla

usprawnienia procesów

identyfikacji użytkowników i

autoryzacji dostępu do

systemu,

- zdalna wymiana informacji

pomiędzy systemem ewidencji

ludności a systemami

wydawania dowodów.

MSWiA 200 mln zł (budżet, SPO WKP) Zostanie określony po opracowaniu założeń do projektu. Rozpoczęcie prac projektowo-wdrożeniowych
CEPiK - CENTRALNA EWIDENCJA POJAZDÓW I KIEROWCÓW

(PONADSEKTOROWY)

Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców - CEPiK jest systemem informatycznym obejmującym centralną bazę danych gromadzącą dane i informacje o pojazdach, ich właścicielach oraz osobach posiadających uprawnienia do kierowania pojazdami. Ewidencja jest prowadzona w systemie teleinformatycznym.

Na potrzeby systemu CEPiK potrzebna jest sieć teletransmisyjna, według pierwotnego założenia miała zostać wybudowana nowa sieć dublująca istniejące rozwiązania.

Koszt sieci przekraczałby 172 mln zł.

Po przyjęciu nowego podejścia MSWiA wykorzysta istniejące własne zasoby sieciowe i służb podległych oraz wykorzysta własne służby operatorskie. Dzięki takiemu rozwiązaniu czas realizacji inwestycji skróci się do roku, a koszt eksploatacji sieci w analogicznym okresie wyniesie ok. 52 mln zł.

System Zarządzania Bazami Danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPIK) funkcjonuje od 2004 r., zarządzanie obsługą aktualizacji i udostępniania danych z rejestrów:

- Centralna Ewidencja Pojazdów

(CEP) (zarejestrowanego pod

tą nazwą w Biurze GIODO (nr

rej. 062339)),

- Centralna Ewidencja

Kierowców (CEK)

(zarejestrowanego pod tą

nazwą w Biurze GIODO (nr

rej. 063043)).

MSWiA 52 mln zł (fundusz celowy CEPiK) 2006-2007 Kontynuacja realizacji inwestycji.
E-PORTAL - DOSTĘP DO KRAJOWEGO REJESTRU SĄDOWEGO

(SEKTOROWY)

Celem projektu jest umożliwienie każdemu obywatelowi:

- uzyskania niezbędnych

informacji o placówkach

sądowych i innych ośrodkach

udzielających informacji,

objętych niniejszym

projektem,

- złożenia wniosku w

wydziałach rejestrowych

sądów gospodarczych i innych

jednostkach organizacyjnych

Ministerstwa

Sprawiedliwości, jak i samym

ministerstwie, oraz

uzyskania tą drogą

informacji zwrotnej.

Pośrednimi celami projektu jest realizacja wymagań dyrektyw Rady i Parlamentu Europejskiego oraz zwiększenie szeroko rozumianej dostępności do sądownictwa.

Projekt przewiduje utworzenie centralnego portalu internetowego resortu sprawiedliwości, stanowiącego elektroniczną kancelarię umożliwiającą dwukierunkową komunikację obywateli z sądami i innymi instytucjami obsługiwanymi przez Ministerstwo Sprawiedliwości. Planowany portal internetowy ma również zapewnić dostęp do innych modułów, takich jak:

- moduł komunikacji

elektronicznej z centralnymi

informacjami poszczególnych

rejestrów (KRS, RZ),

- dostęp do Elektronicznego

Katalogu Dokumentów

Przedsiębiorców (EKDP).

Działanie tych modułów będzie zasadniczo podobne do funkcjonalności modułu składania wniosków do sądów i powinno być z nim zintegrowane.

MS 6,2 mln zł (budżet Państwa) 2006-2007 Umożliwienie dostępu do modułu komunikacji elektronicznej z centralnymi informacjami poszczególnych rejestrów (KRS, RZ) oraz dostępu do Elektronicznego Katalogu Dokumentów Przedsiębiorców (EKDP).
1 Ministerial Declaration on eGovernment, Manchester, November 2005.
2 The Network Readiness Index Rankings, Word Economic Forum 2004.
3 The Network Readiness Index Rankings, Word Economic Forum 2005.
4 Dane w oparciu o badania "Web-based survey on electronic public services. How is Europe progressing?" przeprowadzone na zlecenie Komisji Europejskiej przez CapGemini, marzec 2005.
5 European Innovation Scoreboard 2005, grudzień 2005.
6 Raport European Information Technology Observatory 2006.
7 Wykorzystanie technologii informacyjno-telekomunikacyjnych w 2005 roku, Główny Urząd Statystyczny, grudzień 2005.
8 Europejskie przepisy regulacyjne i rynki łączności elektronicznej w 2005 roku, COM (2006) 68, luty 2006.
9 OECD Broadband Statistics, December 2005.
10 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 96, poz. 959, Nr 116, poz. 1207, Nr 145, poz. 1537 i Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 163, poz. 1362 i Nr 184, poz. 1539 oraz z 2006 r. Nr 79, poz. 551 i Nr 106, poz. 719.
11 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 153, poz. 1271, z 2004 r. Nr 240, poz. 2407 oraz z 2005 r. Nr 64, poz. 565 i Nr 132, poz. 1110.
12 i2010 - Europejskie społeczeństwo informacyjne na rzecz wzrostu i zatrudnienia, Bruksela, dnia 1.6.2005, COM (2005)229 końcowy.
13 Wykorzystanie technologii informacyjno-telekomunikacyjnych w 2005 roku, Główny Urząd Statystyczny, grudzień 2005.
14 Europejskie przepisy regulacyjne i rynki łączności elektronicznej w 2005 roku, COM (2006) 68, luty 2006.
15 Internet i komputery. Wyposażenie gospodarstw domowych, sposoby i cele korzystania, kwiecień 2006, CBOS.
16 Wykorzystywanie technologii informacyjno-telekomunikacyjnych w 2005 roku, Główny Urząd Statystyczny, grudzień 2005.
17 Wykorzystywanie technologii informacyjno-telekomunikacyjnych w 2005 roku, Główny Urząd Statystyczny, grudzień 2005.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024