Tryb sporządzania oraz wzór sprawozdania z wykonania planu audytu wewnętrznego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 24 czerwca 2006 r.
w sprawie trybu sporządzania oraz wzoru sprawozdania z wykonania planu audytu wewnętrznego

Na podstawie art. 53 ust. 6 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 i Nr 169, poz. 1420 oraz z 2006 r. Nr 45, poz. 319 i Nr 104, poz. 708) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Określa się wzór sprawozdania z wykonania planu audytu wewnętrznego za rok poprzedni, zwanego dalej "sprawozdaniem", stanowiący załącznik do rozporządzenia.
§  2. 
1. 
Jeżeli audytor wewnętrzny zatrudniony w jednostce nadzorującej lub nadrzędnej prowadzi audyt wewnętrzny również w jednostkach nadzorowanych lub podległych, sporządza jedno sprawozdanie.
2. 
Kopie sprawozdania audytor wewnętrzny przekazuje kierownikom wszystkich jednostek, o których mowa w ust. 1.
§  3. 
W przypadku utworzenia w jednostce komórki audytu wewnętrznego, o której mowa w art. 52 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych, sprawozdanie podpisuje audytor wewnętrzny koordynujący działalność tej komórki.
§  4. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2006 r.

ZAŁĄCZNIK  1

WZÓR

.............................

(nazwa i adres jednostki

sektora finansów publicznych)

SPRAWOZDANIE

Z WYKONANIA PLANU AUDYTU WEWNĘTRZNEGO

ZA ROK ....

1. Podstawowe informacje

a) Informacje o jednostce sektora finansów publicznych

1. Wykaz jednostek sektora finansów publicznych, w których audytor wewnętrzny prowadził audyt wewnętrzny w roku sprawozdawczym
2. a) Liczba osób zatrudnionych w jednostce, w której jest zatrudniony audytor wewnętrzny (jednostce zatrudniającej) a)
b) Łączna liczba osób zatrudnionych w pozostałych jednostkach, w których audytor wewnętrzny prowadził audyt wewnętrzny

(według stanu na dzień 31 grudnia roku, za który sporządzane jest sprawozdanie)

b)
3.*) a) Łączna liczba jednostek podległych jednostce zatrudniającej a)
b) Łączna liczba jednostek nadzorowanych przez jednostkę zatrudniającą

(według stanu na dzień 31 grudnia roku, za który sporządzane jest sprawozdanie)

b)
4.*) Liczba jednostek podległych lub nadzorowanych, w których audytor wewnętrzny prowadził audyt wewnętrzny
5.*) Kwota wszystkich gromadzonych środków publicznych w roku sprawozdawczym w mln zł ogółem

(dotyczy wyłącznie środków związanych z funkcjonowaniem jednostki zatrudniającej)

6.*) Kwota środków wymienionych w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 i Nr 169, poz. 1420 oraz z 2006 r. Nr 45, poz. 319 i Nr 104, poz. 708), zwanej dalej "ustawą", w mln zł (dotyczy wyłącznie środków związanych z funkcjonowaniem jednostki zatrudniającej)
7.*) Kwota wydatków i rozchodów środków publicznych w roku sprawozdawczym ogółem w mln zł

(dotyczy wyłącznie środków związanych z funkcjonowaniem jednostki zatrudniającej)

b) Informacje o komórce audytu wewnętrznego

1. Nazwa komórki audytu wewnętrznego
2.*) Adres pocztowy/numer telefonu/adres e-mail koordynatora komórki audytu wewnętrznego
3.*) Liczba etatów przyznanych komórce audytu wewnętrznego

(wg stanu na dzień 31 grudnia roku, za który sporządzane jest sprawozdanie)

4. Liczba osób faktycznie zatrudnionych w komórce audytu wewnętrznego

(wg stanu na dzień 31 grudnia roku, za który sporządzane jest sprawozdanie)

5.*) Nazwa stanowiska/wymiar czasu pracy/zatrudnienie na czas nieokreślony (lub określony, jaki)/zdany egzamin na audytora wewnętrznego poszczególnych pracowników komórki audytu wewnętrznego Lp. Nazwa stanowiska Wymiar czasu pracy (w etatach) Zatrudnienie na czas nieokreślony Zatrudnienie na czas określony (jaki?) Zdany egzamin na audytora wewnętrznego
TAK/NIE**) TAK/NIE**)
6.*) Czy koordynator komórki audytu wewnętrznego podlega bezpośrednio kierownikowi jednostki (dyrektorowi generalnemu)? TAK/NIE**)

Jeśli Nie, jak jest usytuowany w strukturze organizacyjnej jednostki?

7. Czy komórka audytu wewnętrznego posiada zatwierdzony przez kierownika jednostki (dyrektora generalnego) dokument określający jej cele, zadania i uprawnienia?

(np. karta audytu wewnętrznego, regulamin organizacyjny)

TAK/NIE**)

Nazwa dokumentu:

8. Czy istnieją pisemne procedury audytu wewnętrznego? TAK/NIE**)

Nazwa dokumentu:

9. Czy dokonywana była zewnętrzna ocena pracy komórki audytu wewnętrznego? TAK/NIE**)

Jeśli Tak, kto dokonał oceny:

10. Czy dokonano udokumentowanej samooceny pracy komórki audytu wewnętrznego? TAK/NIE**)
11. Czy opracowano wieloletni/strategiczny plan audytu wewnętrznego? TAK/NIE**)
12. Czy prace komórki audytu wewnętrznego są wspomagane przez odpowiednie systemy informatyczne (jakie)? TAK/NIE**)

Jeśli Tak, wymienić:

2. Zakres tematyczny i organizacja zadań audytowych zrealizowanych w roku sprawozdawczym

Lp. Temat zadania audytowego Rodzaj audytu

F - finansowy

Z - zgodności

D - działalności

IT - systemów informatycznych

Czy dotyczy środków wymienionych w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy? Termin przeprowadzenia zadania audytowego Obszar ryzyka Wykorzystane zasoby ludzkie (liczba osobodni) Opinie rzeczoznawcy
Planowany Zrealizowany Czy uzyskano opinie rzeczoznawcy? Jeśli tak, zakres pracy, czas poświęcony zadaniu
TAK/NIE**) TAK/NIE**)

3. Wydane zalecenia w ramach zadań audytowych zrealizowanych w roku sprawozdawczym

Lp. Temat zadania audytowego Rodzaj audytu

(jak w tab. 2)

Czy dotyczy środków wymienionych w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy? Liczba zaleceń zawartych w sprawozdaniu z przeprowadzenia audytu wewnętrznego***) Liczba dodatkowych wyjaśnień i umotywowanych zastrzeżeń złożonych audytorowi****) Liczba podjętych dodatkowych czynności wyjaśniających
uwzględnione w całości uwzględnione w części odrzucone
TAK/NIE**)

4. Czynności sprawdzające

(należy podać dane dotyczące czynności sprawdzających podjętych przez audytora wewnętrznego w odniesieniu do zadań audytowych zrealizowanych w roku sprawozdawczym oraz w latach poprzedzających rok sprawozdawczy)

Lp. Rok realizacji zadania audytowego Temat zadania audytowego Liczba podjętych czynności sprawdzających Czy dotyczy środków wymienionych w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy? Uwagi
TAK/NIE**)

5. Ocena efektów zrealizowanych zadań audytowych

Lp. Temat zadania audytowego Podstawowe zalecenia***) Ocena wykorzystania zgłoszonych zaleceń, ich wpływ na funkcjonowanie i efektywność zarządzania jednostką
Należy umieścić krótki opis efektów (wartości dodanej), jakie przyniosło wdrożenie zaleceń wynikających z danego zadania audytowego. Takim efektem może być w szczególności:

- uzyskanie oszczędności środków

publicznych w tys. zł (także w

sytuacji, gdy zaoszczędzone środki w

jednym obszarze przeznaczono na

wydatki w innym),

- przedstawienie zapewnienia, że dany

obszar działa prawidłowo,

- poprawa efektywności/skuteczności

mechanizmów kontroli wewnętrznej

(finansowej),

- usprawnienie danego procesu (np.

planowania, udzielania zamówień

publicznych, sprawozdawczości,

wydawania decyzji administracyjnych

itd.),

- wprowadzenie procedur w danym

procesie,

- wprowadzenie systemu monitorowania

realizacji zadań jednostki,

- poprawa efektywności systemu

komunikacji wewnętrznej,

- zapewnienie prawidłowego obiegu i

kontroli dokumentów finansowych,

- uregulowanie zasad korzystania przez

pracowników z zasobów jednostki,

- poprawa efektywności wykorzystania

zasobów,

- ulepszenie systemu ochrony zasobów, - wykrycie lub zapobieżenie nadużyciu

finansowemu (oszacować w tys. zł).

6. Niezrealizowane zadania audytowe

Lp. Temat zadania audytowego Czy dotyczy środków wymienionych w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy? Przyczyna niezrealizowania zadania
TAK/NIE**)

7. Organizacja pracy komórki audytu wewnętrznego

Lp. Zadania audytora wewnętrznego/komórki audytu wewnętrznego Zasoby ludzkie

(liczba osobodni)

Uwagi (przyczyny rozbieżności między planem i wykonaniem)
plan wykonanie
1. Przeprowadzanie zadań audytowych
2. Opracowanie technik przeprowadzania zadania audytowego
3. Przeprowadzanie czynności sprawdzających
4. Współpraca z innymi służbami kontrolnymi
5. Czynności organizacyjne, w tym planowanie i sprawozdawczość
6. Szkolenia i rozwój zawodowy
7. Urlopy/ czas dostępny
8. Inne działania, w tym rezerwa czasowa

8. Zadania dodatkowe nieujęte w planie audytu

Lp. Temat zadania Rodzaj audytu

(jak w tab. 2)

Czy dotyczy środków wymienionych w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy? Wykorzystane zasoby (liczba osobodni) Uwagi
TAK/NIE**)

9. Inne uwagi

(w tym w szczególności: informacja o przypadkach niepodjęcia przez kierownika jednostki, w terminie dwóch miesięcy od dnia otrzymania sprawozdania z przeprowadzonego audytu wewnętrznego, działań mających na celu usunięcie uchybień zgodnie z art. 56 ust. 3 ustawy; inne ewentualne zauważone trudności lub wnioski zmierzające do usprawnienia pracy audytora wewnętrznego)

................. ....................................

(data) (podpis i pieczątka audytora

wewnętrznego/koordynatora komórki

audytu wewnętrznego)

*) W przypadku jednostek podsektora samorządowego wypełnienie nie jest obowiązkowe.

**) Niepotrzebne skreślić. W przypadku wersji elektronicznej sprawozdania, przy odpowiedzi "tak" zaznaczyć pole, przy odpowiedzi "nie" pozostawić pole bez zaznaczenia.

***) Dotyczy zaleceń, o których mowa w § 21 ust. 2 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowego sposobu i trybu przeprowadzania audytu wewnętrznego (Dz. U. Nr 112, poz. 765).

****) Dotyczy dodatkowych wyjaśnień i umotywowanych zastrzeżeń, o których mowa w § 22 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowego sposobu i trybu przeprowadzania audytu wewnętrznego (Dz. U. Nr 112, poz. 765).

1 Załącznik zmieniony przez pkt 1 i 2 obwieszczenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 25 października 2006 r. o sprostowaniu błędów (Dz.U.06.198.1462).

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024