united kingdom
ukraine

Dopuszczalność pomocy publicznej w sektorze motoryzacyjnym.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 15 października 2002 r.
w sprawie dopuszczalności pomocy publicznej w sektorze motoryzacyjnym.

Na podstawie art. 22 ust. 2 ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców (Dz. U. Nr 141, poz. 1177) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa zakres i maksymalne wielkości oraz szczegółowe warunki dopuszczalności pomocy publicznej w sektorze motoryzacyjnym.
§  2.
1.
Rozporządzenie stosuje się do przedsiębiorców prowadzących, określoną zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 7 października 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) (Dz. U. Nr 128, poz. 829, z 1998 r. Nr 143, poz. 918, z 1999 r. Nr 92, poz. 1047 oraz z 2001 r. Nr 12, poz. 93), działalność obejmującą produkcję, montaż lub prace projektowo-wdrożeniowe dotyczące:
1)
silników spalinowych, ze spalaniem wewnętrznym (PKD 34.10.A), a także innych silników stosowanych wyłącznie w pojazdach mechanicznych określonych w pkt 2-4,
2)
samochodów osobowych (PKD 34.10.B),
3)
pozostałych pojazdów mechanicznych przeznaczonych do przewozu osób (PKD 34.10.C),
4)
pojazdów mechanicznych przeznaczonych do przewozu towarów (PKD 34.10.D),
5)
nadwozi pojazdów mechanicznych (PKD 34.20.Z, z wyłączeniem przyczep i naczep)

- w zakresie tej działalności.

2.
Rozporządzenie stosuje się również do przedsiębiorców będących dostawcami komponentów, którzy zaopatrują przedsiębiorcę, o którym mowa w ust. 1, w komponenty na potrzeby procesu produkcyjnego lub stadium montażu lub biorą udział w pracach projektowo-wdrożeniowych dotyczących produktów wymienionych w ust. 1, pod warunkiem że:
1)
działalność ta jest wykonywana w bliskiej odległości od miejsca wykonywania działalności przez przedsiębiorcę, o którym mowa w ust. 1, przez co rozumie się w szczególności odległość mającą znaczący wpływ na minimalizację kosztów transportu komponentów, w tym pozwalającą na bezpośrednie połączenie miejsc wykonywania działalności obu przedsiębiorców linią kolejową lub taśmą transportującą, oraz
2)
przedsiębiorca, o którym mowa w ust. 1, jest odbiorcą co najmniej połowy komponentów sprzedawanych przez danego dostawcę.
3.
Przez komponenty, o których mowa w ust. 2, należy rozumieć zestaw podstawowych elementów przeznaczonych do produktów wymienionych w ust. 1 pkt 1-4, produkowany, składany lub montowany przez dostawcę komponentów i dostarczany przez niego przedsiębiorcy, o którym mowa w ust. 1, przy wykorzystaniu systemu zamówień. W szczególności komponentami są: części i akcesoria do pojazdów mechanicznych i ich silników oraz elementy wyposażenia elektrycznego do pojazdów samochodowych.
§  3.
Dopuszczalna jest pomoc publiczna:
1)
na restrukturyzację przedsiębiorstw;
2)
doraźna;
3)
na prace badawczo-rozwojowe;
4)
na utrzymanie poziomu zatrudnienia lub utworzenie nowych miejsc pracy;
5)
na rozwój małych i średnich przedsiębiorców;
6)
na ochronę środowiska;
7)
na szkolenia na potrzeby określonych przedsiębiorców, bezpośrednio związane z rozwojem ich przedsiębiorstw;
8)
na pokrycie kosztów bieżącej działalności przedsiębiorcy;
9)
na nowe inwestycje.
§  4.
Pomoc publiczna, o której mowa w § 3 pkt 1-8, jest dopuszczalna na zasadach określonych w ustawie z dnia 27 lipca 2002 r. o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców, zwanej dalej "ustawą", oraz odpowiednio w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 15 ust. 3, art. 16 ust. 3, art. 19 ust. 2 oraz art. 20 ust. 6 ustawy.
§  5.
1.
Pomoc publiczna na nowe inwestycje jest dopuszczalna na zasadach określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy, z wyjątkiem tych przepisów wykonawczych, które dotyczą dużych projektów inwestycyjnych, oraz z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
2.
Warunkiem dopuszczalności pomocy, o której mowa w ust. 1, jest jej przeznaczenie na zakup środków trwałych niezbędnych do:
1)
utworzenia nowego przedsiębiorstwa lub
2)
rozbudowy istniejącego przedsiębiorstwa.
3.
Dopuszczalna intensywność pomocy, o której mowa w ust. 1, w przypadku nowych inwestycji spełniających jeden z następujących warunków:
1)
koszty kwalifikujące się do objęcia pomocą przekraczają równowartość 50 milionów euro obliczoną według kursu średniego walut obcych ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski obowiązującego w dniu złożenia wniosku o udzielenie pomocy,
2)
łączna wartość pomocy wspierającej tę inwestycję przekracza równowartość 5 milionów euro

- wynosi 30% maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy.

§  6.
Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 20 lutego 2001 r. w sprawie udzielania pomocy publicznej w sektorze motoryzacyjnym (Dz. U. Nr 28, poz. 305).
§  7.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2003 r.

Zmiany w prawie

Język, w jakim ma zostać sporządzona umowa z cudzoziemcem

Powierzenie pracy cudzoziemcowi wymaga, co do zasady, zawarcia umowy w formie pisemnej. Może ona być sporządzona w języku polskim, w języku polskim i jednocześnie w wersji obcojęzycznej, ale również tylko w języku obcym. Jeżeli podmiot powierzający pracę zdecyduje się na to ostatnie rozwiązanie, będzie musiał zlecić tłumaczowi przysięgłemu przetłumaczenie umowy i tłumaczenie to przechowywać.

Marek Rotkiewicz 11.06.2025
Pracodawcy będą mogli wypłacić ekwiwalent za urlop razem z wypłatą ostatniego wynagrodzenia

Resort pracy chce nieznacznie wydłużyć termin wypłaty ekwiwalentu za urlop w przypadku rozwiązywania jest umowy o pracę, a także zwiększenie do dwóch osób minimalnej reprezentacji pracowników przed pracodawcą w sprawach zakładowego funduszu świadczeń socjalnych w zakładach, w których nie funkcjonują związki zawodowe. W ten sposób pracodawcy będą mogli dokonać jednego przelewu należnych środków wraz z wypłatą ostatniego wynagrodzenia.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2025
Staż potwierdzony uzyskaniem kwalifikacji i premia dla organizatora stażu

Nowe przepisy o rynku pracy przewidują, że staż z urzędu pracy może obejmować okres do 12 miesięcy wówczas, gdy zakończony będzie potwierdzeniem nabycia wiedzy lub umiejętności przeprowadzanym przez uprawnioną instytucję. Przy tego rodzaju stażu przewidziano premię finansową dla organizatora stażu w wysokości 500 zł za każdy pełny miesiąc stażu.

Marek Rotkiewicz 10.06.2025
Sejm zdecydował: Kandydat do pracy dostanie informację o wynagrodzeniu i innych świadczeniach

Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - ustawa trafi teraz do prezydenta, Sejm przyjął poprawkę Senatu.

Grażyna J. Leśniak 04.06.2025
Zmiany w stażach z urzędu pracy

W nowych przepisach o rynku pracy nie zmienia się istota stażu - popularnej formy wsparcia z urzędu pracy bezrobotnych i organizatorów staży. Pojawia się jednak wiele zmian w stosunku do dotychczasowych przepisów i doprecyzowań pewnych niejasności pojawiających się w praktyce. Nie omawiając szerokiej problematyki staży, zwróćmy uwagę na najważniejsze nowości.

Marek Rotkiewicz 03.06.2025
Od 1 czerwca radykalne zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców

Często zmieniające się przepisy i ich rozproszenie w kilku aktach oraz przewlekłość postępowań w urzędach są największym wyzwaniem dla pracodawców w procesie legalizacji zatrudnienia cudzoziemców – wynika z badania zrealizowanego przez ASM Research Solutions Strategy na zlecenie Konfederacji Lewiatan. 1 czerwca wchodzą w życie nowe przepisy z tym związane.

Grażyna J. Leśniak 30.05.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2002.186.1550

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Dopuszczalność pomocy publicznej w sektorze motoryzacyjnym.
Data aktu: 15/10/2002
Data ogłoszenia: 08/11/2002
Data wejścia w życie: 01/01/2003