united kingdom
ukraine

Udzielanie pomocy publicznej w sektorze motoryzacyjnym.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 20 lutego 2001 r.
w sprawie udzielania pomocy publicznej w sektorze motoryzacyjnym.

Na podstawie art. 14 ust. 2 oraz art. 37 ust. 3 ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców (Dz. U. Nr 60, poz. 704) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowe warunki dopuszczalności pomocy w sektorze motoryzacyjnym, jej maksymalne wielkości oraz obowiązki sprawozdawcze związane z monitorowaniem.
§  2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
sektorze motoryzacyjnym - należy przez to rozumieć przedsiębiorców prowadzących działalność w zakresie produkcji, montażu lub prac projektowo-wdrożeniowych dotyczących:
a)
silników spalinowych, ze spalaniem wewnętrznym, stosowanych w pojazdach mechanicznych - zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności (PKD) sekcja D, podsekcja DM, dział 34, grupa 34.1, klasa 34.10, podklasa 34.10.A, określoną w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 7 października 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) (Dz. U. Nr 128, poz. 829, z 1998 r. Nr 143, poz. 918, z 1999 r. Nr 92, poz. 1047 i z 2001 r. Nr 12, poz. 93), a także innych silników stosowanych wyłącznie w pojazdach określonych w lit. b)-d),
b)
samochodów osobowych - zgodnie z PKD sekcja D, podsekcja DM, dział 34, grupa 34.1, klasa 34.10, podklasa 34.10.B,
c)
pozostałych pojazdów mechanicznych przeznaczonych do przewozu osób - zgodnie z PKD sekcja D, podsekcja DM, dział 34, grupa 34.1, klasa 34.10, podklasa 34.10.C,
d)
pojazdów mechanicznych przeznaczonych do przewozu towarów - zgodnie z PKD sekcja D, podsekcja DM, dział 34, grupa 34.1, klasa 34.10, podklasa 34.10.D,
e)
nadwozi pojazdów mechanicznych - zgodnie z PKD sekcja D, podsekcja DM, dział 34, grupa 34.2, klasa 34.20, podklasa 34.20.Z., z wyłączeniem przyczep i naczep,
2)
ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 30 czerwca 2000 r. o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców.

Rozdział  2

Szczegółowe warunki dopuszczalności pomocy

§  3.
Dopuszczalna jest pomoc:
1)
na restrukturyzację,
2)
inwestycyjna na innowacje,
3)
regionalna na inwestycje,
4)
na ochronę środowiska lub inwestycje energooszczędne,
5)
na wspieranie prac badawczo-rozwojowych,
6)
na szkolenia.
§  4.
1.
Pomoc na restrukturyzację może zostać udzielona wyłącznie jednorazowo.
2.
Warunkiem udzielenia pomocy restrukturyzacyjnej jest przedłożenie organowi udzielającemu pomocy planu restrukturyzacji, który powinien zawierać w szczególności:
1)
analizę przyczyn trudnej sytuacji finansowej przedsiębiorstwa,
2)
wskazanie możliwości przywrócenia przedsiębiorcy zdolności do konkurowania na rynku z wykorzystaniem środków własnych przedsiębiorcy,
3)
harmonogram działań mających na celu przywrócenie przedsiębiorcy zdolności do pokrywania zobowiązań.
3.
Z zastrzeżeniem ust. 1 i 2, pomoc na restrukturyzację jest udzielana zgodnie z zasadami określonymi w art. 17 ustawy.
§  5.
1.
Pomoc inwestycyjna na innowacje może być przeznaczona na wprowadzanie na skalę przemysłową nowych wyrobów lub procesów produkcyjnych.
2.
Maksymalna intensywność pomocy, o której mowa w ust. 1, wynosi 10% łącznych kosztów związanych z działalnością konstrukcyjną i inwestycjami, poniesionych bezpośrednio i wyłącznie na innowacyjną część projektu.
§  6.
Dopuszczalna jest pomoc na inwestycje na obszarach określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy, przeznaczona na zakup środków trwałych niezbędnych do:
1)
utworzenia nowego przedsiębiorstwa lub
2)
rozbudowy istniejącego przedsiębiorstwa.
§  7.
1.
Warunkiem dopuszczalności pomocy, o której mowa w § 3 pkt 3, jest wykazanie istnienia ekonomicznie uzasadnionej lokalizacji alternatywnej w stosunku do lokalizacji wybranej dla inwestycji.
2.
Alternatywna lokalizacja może być umiejscowiona w jednym z państw należących do Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub Środkowoeuropejskiego Obszaru Wolnego Handlu.
§  8.
1.
Intensywność pomocy, o której mowa w § 3 pkt 3, jest równa różnicy między sumą kosztów inwestycyjnych i operacyjnych dla wybranej lokalizacji a sumą tych kosztów dla lokalizacji alternatywnej podzielonej przez wartość kosztów inwestycyjnych dla wybranej lokalizacji.
2.
Koszty inwestycyjne i operacyjne porównywanych lokalizacji wykazuje się w analizie kosztów i korzyści, dla której wzór formularza stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia.
3.
Analiza kosztów i korzyści obejmuje także badanie wpływu projektu na rynek i konkurencję.
4.
Analiza kosztów i korzyści powinna obejmować okres 3 lat w przypadku rozbudowy lub adaptacji zakładu albo 5 lat w przypadku budowy nowego zakładu.
5.
Nie jest wymagane przeprowadzenie analizy kosztów i korzyści, jeżeli intensywność planowanej pomocy nie przekracza 20% maksymalnej dopuszczalnej intensywności pomocy udzielanej przedsiębiorcom działającym na danym obszarze, określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy.
§  9.
1.
Intensywność pomocy, o której mowa w § 3 pkt 3, podlega korekcie w zależności od stopnia wpływu projektu na rynek i konkurencję, przy czym wysokość korekty wynosi:
1)
-1% - gdy stosunek zdolności produkcyjnych przedsiębiorcy po realizacji projektu do zdolności produkcyjnych przed realizacją projektu wynosi 1,01 i więcej,
2)
+2% - gdy stosunek zdolności produkcyjnych przedsiębiorcy po realizacji projektu do zdolności produkcyjnych przed realizacją projektu wynosi pomiędzy 0,99 a 1,01,
3)
+4% - gdy stosunek zdolności produkcyjnych przedsiębiorcy po realizacji projektu do zdolności produkcyjnych przed realizacją projektu wynosi 0,99 i mniej.
2.
Intensywność pomocy nie może przekraczać poziomu ustalonego dla obszaru, na którym ma być zlokalizowana inwestycja, określonego w przepisach wydanych na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy.
§  10.
Do pomocy wspierającej działania przedsiębiorcy w zakresie ochrony środowiska oraz inwestycje energooszczędne stosuje się przepisy art. 20 ustawy.
§  11.
Do pomocy na wspieranie prac badawczo-rozwojowych stosuje się art. 18 ustawy oraz przepisy wykonawcze wydane na jego podstawie.
§  12.
Do pomocy wspierającej szkolenia stosuje się art. 22 ustawy.

Rozdział  3

Obowiązki związane z monitorowaniem pomocy

§  13.
Przedsiębiorcy prowadzący działalność, o której mowa w § 2 pkt 1, są zobowiązani do przekazywania organowi nadzorującemu rocznych sprawozdań na potrzeby monitorowania pomocy.
§  14.
1.
Sprawozdania, o których mowa w § 13, zawierają informacje dotyczące w szczególności:
1)
pełnej nazwy (firmy), adresu i siedziby przedsiębiorcy,
2)
struktury własności przedsiębiorstwa,
3)
liczby zatrudnionych,
4)
danych ekonomiczno-finansowych,
5)
form, tytułów (przeznaczenia), kwot, intensywności, podstaw prawnych oraz organów udzielających pomocy,
6)
wykorzystania otrzymanej pomocy,
7)
stopnia wykorzystania zdolności produkcyjnych,
8)
poszczególnych grup produktowych,
9)
rynków, na których działa przedsiębiorca, oraz udziału przedsiębiorcy w tych rynkach.
2.
Dla sprawozdań, o których mowa w ust. 1, ustala się wzór formularza sprawozdawczego, stanowiący załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§  15.
Sprawozdania, o których mowa w § 13, są przekazywane organowi nadzorującemu w terminie 90 dni od zakończenia każdego roku kalendarzowego.

Rozdział  4

Przepis końcowy

§  16.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

ANALIZA KOSZTÓW I KORZYŚCI

CZĘŚĆ A Podsumowanie analizy kosztów i korzyści

str.1

CZĘŚĆ B Założenia analizy kosztów i korzyści - Lokalizacja A

str.1

str.2

str.3

CZĘŚĆ C Założenia analizy kosztów i korzyści - Lokalizacja B

str.1

str.2

CZĘŚĆ D Sprzedaż i koszty według lat - Lokalizacja A

str.1

str.2

CZĘŚĆ E Sprzedaż i koszty według lat - Lokalizacja B

str.1

str.2

CZĘŚĆ F Pomoc publiczna

str.1

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR FORMULARZA SPRAWOZDAWCZEGO PRZEDSIĘBIORCY KORZYSTAJĄCEGO Z POMOCY PUBLICZNEJ W SEKTORZE MOTORYZACYJNYM

str.1

str.2

str.3

str.4

str.5

Objaśnienia:

1. Podstawa prawna otrzymanej pomocy - w przypadku gdy:

- pomoc została udzielona na podstawie ustawy, należy podać: oznaczenie rodzaju aktu, datę aktu i ogólne określenie przedmiotu aktu oraz oznaczenie roku, numeru i pozycji Dziennika Ustaw, w którym został opublikowany, oraz oznaczenie przepisu będącego podstawą udzielenia pomocy (w kolejności: artykuł ustawy, ustęp, punkt, litera, tiret),

- pomoc została udzielona na podstawie aktu wykonawczego do ustawy, należy podać: oznaczenie rodzaju aktu, nazwę organu wydającego akt, datę aktu i oznaczenie przedmiotu aktu oraz oznaczenie roku, numeru i pozycji Dziennika Ustaw, w którym został opublikowany, oraz oznaczenie przepisu będącego podstawą udzielenia pomocy (w kolejności: paragraf, ustęp, punkt, litera, tiret),

- pomoc została udzielona na podstawie decyzji lub uchwały, należy podać według kolejności: nazwę aktu, datę wydania i organ wydający ten akt,

- pomoc została udzielona na podstawie umowy, należy podać rodzaj umowy, datę jej zawarcia oraz strony umowy.

2. Forma:

- dotacja,

- dopłaty do oprocentowania kredytów bankowych (bezpośrednio dla przedsiębiorców),

- inne wydatki związane z funkcjonowaniem jednostek budżetowych lub realizacją ich zadań statutowych,

- zwolnienie z podatku,

- odliczenie od podatku,

- obniżka lub zmniejszenie, powodujące obniżenie podstawy opodatkowania lub wysokości podatku,

- obniżenie wysokości opłaty,

- zwolnienie z opłaty,

- zaniechanie poboru podatku,

- zaniechanie poboru opłaty,

- umorzenie zaległości podatkowej,

- umorzenie odsetek od zaległości podatkowej,

- umorzenie opłaty (składki, wpłaty),

- umorzenie odsetek za zwłokę z tytułu opłaty (składki, wpłaty),

- umorzenie kar,

- oddanie do korzystania mienia będącego własnością Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego i ich związków na warunkach korzystniejszych dla przedsiębiorcy od oferowanych na rynku,

- zbycie mienia będącego własnością Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego i ich związków na warunkach korzystniejszych od oferowanych na rynku,

- kontyngenty taryfowe,

- wniesienie kapitału,

- konwersja wierzytelności na akcje lub udziały,

- pożyczka preferencyjna,

- kredyt preferencyjny,

- dopłaty do oprocentowania kredytów bankowych (dla banków),

- pożyczki warunkowo umorzone,

- odroczenie terminu płatności podatku,

- rozłożenie na raty płatności podatku,

- rozłożenie na raty płatności zaległości podatkowej,

- odroczenie terminu płatności opłaty (składki, wpłaty),

- rozłożenie na raty opłaty (składki, wpłaty),

- odroczenie terminu płatności kary,

- rozłożenie na raty kary,

- poręczenie,

- gwarancja,

- inne.

3. Przeznaczenie:

- restrukturyzacja,

- inwestycje na innowacje,

- pomoc regionalna na inwestycje,

- wspieranie prac badawczo-rozwojowych,

- ochrona środowiska lub inwestycje energooszczędne,

- szkolenia,

- pomoc udzielana w celu naprawienia szkód wyrządzonych przez klęski żywiołowe lub inne nadzwyczajne zdarzenia,

- pomoc o charakterze socjalnym dla indywidualnych konsumentów bez dyskryminacji ze względu na pochodzenie towarów,

- pomoc udzielana w celu likwidacji poważnych zakłóceń w gospodarce o charakterze ponadsektorowym,

- pomoc udzielana w celu wsparcia krajowych przedsiębiorców działających w ramach przedsięwzięcia gospodarczego podejmowanego w interesie europejskim,

- pomoc udzielana w celu promowania kultury, nauki i oświaty oraz ochrony dziedzictwa kulturowego,

- pomoc stanowiąca rekompensatę dla przedsiębiorcy z tytułu realizacji zadań publicznych.

4. Kwota:

- należy ją przedstawić jako ekwiwalent dotacji netto obliczony zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów wydanym na podstawie art. 11 ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców (Dz. U. Nr 60, poz. 704).

5. Intensywność:

- intensywność pomocy liczona jako udział kwoty udzielonej pomocy w kosztach kwalifikujących się do objęcia pomocą.

6. Organ:

- pełna nazwa i siedziba organu udzielającego pomocy.

str.6

str.7

str.8

str.9

str.10

Zmiany w prawie

Język, w jakim ma zostać sporządzona umowa z cudzoziemcem

Powierzenie pracy cudzoziemcowi wymaga, co do zasady, zawarcia umowy w formie pisemnej. Może ona być sporządzona w języku polskim, w języku polskim i jednocześnie w wersji obcojęzycznej, ale również tylko w języku obcym. Jeżeli podmiot powierzający pracę zdecyduje się na to ostatnie rozwiązanie, będzie musiał zlecić tłumaczowi przysięgłemu przetłumaczenie umowy i tłumaczenie to przechowywać.

Marek Rotkiewicz 11.06.2025
Pracodawcy będą mogli wypłacić ekwiwalent za urlop razem z wypłatą ostatniego wynagrodzenia

Resort pracy chce nieznacznie wydłużyć termin wypłaty ekwiwalentu za urlop w przypadku rozwiązywania jest umowy o pracę, a także zwiększenie do dwóch osób minimalnej reprezentacji pracowników przed pracodawcą w sprawach zakładowego funduszu świadczeń socjalnych w zakładach, w których nie funkcjonują związki zawodowe. W ten sposób pracodawcy będą mogli dokonać jednego przelewu należnych środków wraz z wypłatą ostatniego wynagrodzenia.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2025
Staż potwierdzony uzyskaniem kwalifikacji i premia dla organizatora stażu

Nowe przepisy o rynku pracy przewidują, że staż z urzędu pracy może obejmować okres do 12 miesięcy wówczas, gdy zakończony będzie potwierdzeniem nabycia wiedzy lub umiejętności przeprowadzanym przez uprawnioną instytucję. Przy tego rodzaju stażu przewidziano premię finansową dla organizatora stażu w wysokości 500 zł za każdy pełny miesiąc stażu.

Marek Rotkiewicz 10.06.2025
Sejm zdecydował: Kandydat do pracy dostanie informację o wynagrodzeniu i innych świadczeniach

Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - ustawa trafi teraz do prezydenta, Sejm przyjął poprawkę Senatu.

Grażyna J. Leśniak 04.06.2025
Zmiany w stażach z urzędu pracy

W nowych przepisach o rynku pracy nie zmienia się istota stażu - popularnej formy wsparcia z urzędu pracy bezrobotnych i organizatorów staży. Pojawia się jednak wiele zmian w stosunku do dotychczasowych przepisów i doprecyzowań pewnych niejasności pojawiających się w praktyce. Nie omawiając szerokiej problematyki staży, zwróćmy uwagę na najważniejsze nowości.

Marek Rotkiewicz 03.06.2025
Od 1 czerwca radykalne zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców

Często zmieniające się przepisy i ich rozproszenie w kilku aktach oraz przewlekłość postępowań w urzędach są największym wyzwaniem dla pracodawców w procesie legalizacji zatrudnienia cudzoziemców – wynika z badania zrealizowanego przez ASM Research Solutions Strategy na zlecenie Konfederacji Lewiatan. 1 czerwca wchodzą w życie nowe przepisy z tym związane.

Grażyna J. Leśniak 30.05.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2001.28.305

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Udzielanie pomocy publicznej w sektorze motoryzacyjnym.
Data aktu: 20/02/2001
Data ogłoszenia: 04/04/2001
Data wejścia w życie: 19/04/2001