Rodzaje, organizacja i zasady działania publicznych placówek wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 8 lipca 1993 r.
w sprawie rodzajów, organizacji i zasad działania publicznych placówek wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej.

Na podstawie art. 71 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425 oraz z 1992 r. Nr 26, poz. 113 i Nr 54, poz. 254) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa bez bliższego określenia o "ustawie", należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425 oraz z 1992 r. Nr 26, poz. 113 i Nr 54, poz. 254).
§  2.
1.
Zadaniem placówek wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, zwanych dalej "placówek", jest tworzenie warunków do wypoczynku i poprawy stanu zdrowia uczestników oraz zapewnienia im opieki wychowawczej w okresie ferii letnich i zimowych.
2.
Organ tworzący placówkę jest zobowiązany do zapewnienia jej właściwej bazy i środków finansowych oraz odpowiednio przygotowanej kadry pedagogicznej.
§  3.
1.
Placówki umożliwiają korzystanie z następujących form wypoczynku:
1)
formy wypoczynku wyjazdowego:
a)
kolonie wypoczynkowe,
b)
kolonie i obozy zdrowotne,
c)
obozy stałe,
d)
obozy wędrowne,
e)
obozy łączące wypoczynek z pracą,
f)
sezonowe turnusy sanatoryjne,
g)
śródroczne turnusy dydaktyczno-wypoczynkowe,
h)
biwaki,
2)
forma wypoczynku w miejscu zamieszkania (półkolonie).
2.
Liczba uczestników pozostających pod opieką jednego wychowawcy nie powinna przekraczać 20 osób.
§  4.
1.
Placówki prowadzą działalność w formie zakładu budżetowego na zasadach określonych odrębnymi przepisami.
2.
Wysokość opłat wnoszonych przez uczestników ustala organ prowadzący placówkę.
§  5.
Pierwszeństwo w korzystaniu z różnych form wypoczynku mają w szczególności dzieci:
1)
będące sierotami, wychowankowie domów dziecka oraz innych placówek opiekuńczo-wychowawczych,
2)
rodzin wielodzietnych, żyjących w trudnych warunkach materialnych,
3)
z zaburzeniami somatycznymi potwierdzonymi zaświadczeniem lekarskim i żyjące w warunkach ekologicznie zdegradowanych.
§  6.
1.
Placówka może podjąć działalność po przedstawieniu właściwemu miejscowo kuratorowi oświaty:
1)
karty kwalifikacyjnej obiektu (nie dotyczą obozów wędrownych),
2)
danych dotyczących kwalifikacji pracowników pedagogicznych i kierownika placówki,
3)
określenia rodzaju placówki oraz czasu trwania turnusu,
4)
programu pracy z dziećmi i młodzieżą.
2.
Wzór kart kwalifikacyjnej określa załącznik do rozporządzenia.
3.
Organ prowadzący szkołę udostępnia na cele placówek obiekty szkolne oraz inne urządzenia i tereny przeznaczone na sezonowe placówki wypoczynku.
4.
Zasady i warunki użytkowania obiektów oraz sprzętu szkolnego na cele wypoczynku ustalane są w formie umowy między dysponentem obiektu (sprzętu) a organizatorem wypoczynku.
§  7.
Zasady sprawowania nadzoru pedagogicznego nad placówkami określa ustawa.
§  8.
1.
W placówkach wypoczynku opiekunami mogą być:
1)
nauczyciele,
2)
studenci szkół wyższych kierunków dających przygotowanie pedagogiczne (po zaliczeniu pierwszego roku studiów),
3)
słuchacze Kolegiów i Studiów Nauczycielskich (po zaliczeniu pierwszego roku nauki),
4)
osoby posiadające zaświadczenie o ukończeniu kursu dla wychowawców kolonijnych,
5) 1
instruktorzy Związku Harcerstwa Polskiego oraz Związku Harcerstwa Rzeczypospolitej,
6) 2
przodownicy turystyki kwalifikowanej oraz instruktorzy Polskiego Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego,
7) 3
trenerzy i instruktorzy sportowi.
1a. 4
Osoby wymienione w ust. 1 pkt 4-7, podejmujące pracę wychowawcy w placówkach wypoczynku, powinny spełniać następujące warunki:
1)
mieć ukończone 18 lat życia,
2)
posiadać co najmniej średnie wykształcenie,
3)
posiadać odpowiednie warunki zdrowotne,
4)
posiadać umiejętność prowadzenia pracy wychowawczej z dziećmi i młodzieżą.
2.
Funkcję kierowników placówek powinni pełnić nauczyciele lub inne osoby posiadające co najmniej trzyletni staż pracy opiekuńczo-wychowawczej.
§  9.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

KARTA KWALIFIKACYJNA OBIEKTU (TERENU)

(na kolonie, biwak, obóz, wczasy w mieście, półkolonie)

I. Lokalizacja obiektu (terenu)

Województwo .................. gmina, miasto, dzielnica .................

poczta ............... miejscowość ............... ulica .............

nr domu .............. nr telefonu ......................

Rodzaj i nazwa obiektu i jego wykorzystanie w ciągu roku szkolnego ..

.............................................................

Właściciel obiektu (terenu) - stały użytkownik - adres: ..........................

..............................................................

Najbliższa stacja kolejowa - odległość od obiektu ..............................

Najbliższy przystanek PKS - odległość od obiektu .............................

Najbliższy telefon ..................................................

II. Charakterystyka okolicy pod względem przydatności na cele wypoczynku

1. Położenie obiektu (w mieście, na wsi, w lesie itp.); charakter okolicy (górska, podgórska, nizinna, nad morzem, sucha, wilgotna); las (jego rodzaj i odległość od obiektu), rzeka, jezioro, możliwość organizowania kąpieli .................

......................................................

......................................................

......................................................

2. Wskazania i przeciwwskazania zdrowotne ..........................

......................................................

3. Warunki bezpieczeństwa: czy teren jest oczyszczony od niewypałów, czy jest ogrodzony; położenie obiektu w stosunku do torów kolejowych, szos i ruchliwych ulic; warunki bezpieczeństwa przy kąpieli: sprzęt ratowniczy, wytyczenie miejsca, zbadanie dna; czy i kiedy las był opylany środkami owadobójczymi; bezpieczeństwo korzystania z urządzeń elektrycznych, parowych itp. - czy przepisy użytkowania są obok uwidocznione ..........................................

.......................................................

.......................................................

4. Charakterystyka środowiska społecznego oraz położenie obiektu w stosunku do domów wczasowych dla dorosłych, restauracji, gospód ludowych itp., a ponadto wynikające z tego warunki organizowania pracy wychowawczej ..............

.......................................................

5. Możliwość organizowania wycieczek krajoznawczych ....................

.......................................................

.......................................................

.......................................................

III. Budynki - urządzenia wewnętrzne i zewnętrzne

1. Charakterystyka ogólna (ilość, rodzaj i jakość, stan budynków, kanalizacja, światło elektryczne, gaz, sprzęt przeciwpożarowy, piorunochrony itp.) .............

......................................................

......................................................

......................................................

2. Pomieszczenia

(strona 2)

Nr

kol.

Przydatność pomieszczeń na Liczba

pomie-

szczeń

Łączna

powierz-

chnia

m2

Maksy-

malna

liczba

miejsc

Norma

na

jedną

osobę

Uwagi
1 sypialnie dla dzieci 3 m2
2 jadalnie 1 m2
3 świetlice 1 m2
4 czytelnie
5 izolatki 3 m2
6 pokój lekarski
7 pokój higienistki
8 kancelarię
9 pokoje dla personelu obok

izo-

latki

10 przechowalnię rzeczy dzieci
11 szatnie
12 kuchnie
13 zmywalnie naczyń
14 obieralnie jarzyn
15 magazyny żywnościowe
16 magazyny sprzętu i bielizny
17 magazyn opałowy
18 pralnie

Jakie są możliwości dostarczenia ciepłej wody ...........................

Powierzchnia płyty do gotowania ...................................

Zabezpieczenie magazynów (zamek, kraty w oknach) ......................

Zabezpieczenie od much (siatki w oknach) .............................

3. Urządzenia sanitarnohigieniczne

a) Umywalnie

Nr

kol.

Wyszczególnienie Liczba
1 liczba pomieszczeń
2 muszle
3 miednice
4 krany z bieżącą wodą
5 baseny do mycia nóg
6 urządzenia do podmywania się
7 półki na przybory toaletowe
8 wieszaki do suszenia ręczników
9 wanny
10 prysznice
11 liczba dzieci mogących się myć jednocześnie
12

Jakie są możliwości dostarczenia ciepłej wody ...........................

b) Woda (możliwość zaopatrzenia w wodę według normy 50 l na 1 osobę dziennie, wodociąg, studnia, data i wyniki badania wody ........................

.......................................................

.......................................................

.......................................................

.......................................................

c) Ubikacje: wewnętrzne WC i inne: liczba pomieszczeń ............, liczba oczek ....................

zewnętrzne: liczba pomieszczeń ............, liczba oczek ......... odległość od budynku mieszkalnego ...............................

d) Śmietniki (ilość, rodzaj, stan) ....................................

e) Inne budynki i urządzenia gospodarcze do wykorzystania przez placówkę

.......................................................

4. Urządzenia sportowe (boisko - powierzchnia m2, urządzenia, możliwości organizowania zbiórek, gier, zabaw itp.)

.........................................................

(strona 3)

IV. Możliwość zorganizowania placówki koedukacyjnej

..........................................................

V. Teren do obozowania: czy w najbliższym otoczeniu placówki jest miejsce do rozbicia namiotów, liczba miejsc (łóżek w namiotach) ............................

VI. Adresy najbliższych instytucji

Nr

kol.

Nazwa instytucji Adres Nr

telefonu

Odległość

od obiektu

Możliwość

dojazdu

1 Kuratorium Oświaty
2 Urząd Miasta (Gminy)
3 Pogotowie Lekarskie
4 Ośrodek Zdrowia
5 Apteka
6 Szpital
7 Posterunek Policji
8 Straż Pożarna
9 Bank
10 Urząd Pocztowy
11 Leśniczy-gajowy
12
13

VII. Punkty zaopatrzenia

Nr

kol.

Nazwa i adres sklepu lub hurtowni Nr

telefonu

Odległość

od obiektu

Możliwość

dojazdu

1 Piekarnia
2 Sklep z pieczywem
3 Mięso i tłuszcze
4 Nabiał
5 Opał
6 Warzywa, ziemniaki
7 Artykuły przemysłowe
8
9

VIII. Wnioski i zalecenia Kuratorium Oświaty określające potrzeby w zakresie przygotowania placówki do przyjęcia dzieci (protokół sporządzony przez komisję dołącza się każdorazowo do karty kwalifikacyjnej).

IX. Po wykonaniu zaleceń określonych w pkt VIII kurator oświaty zatwierdza obiekt (oddzielnie na akcję zimową i letnią) pod warunkiem uzyskania pozytywnej opinii państwowego terenowego inspektora sanitarnego.

19 ..... 19 ....... 19 ........ 19 ............

(podpis) (podpis) (podpis) (podpis)

............ .......... .......... ............

(pieczęć) (pieczęć) (pieczęć) (pieczęć)

Uwaga: Formularz wypełnia organizator i składa w 2 egzemplarzach we właściwym terenowo kuratorium oświaty.

1 § 8 ust. 1 pkt 5 dodany przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 30 sierpnia 1994 r. (Dz.U.94.101.494) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 września 1994 r.
2 § 8 ust. 1 pkt 6 dodany przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 30 sierpnia 1994 r. (Dz.U.94.101.494) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 września 1994 r.
3 § 8 ust. 1 pkt 7 dodany przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 30 sierpnia 1994 r. (Dz.U.94.101.494) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 września 1994 r.
4 § 8 ust. 1a dodany przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 30 sierpnia 1994 r. (Dz.U.94.101.494) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 września 1994 r.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1993.67.323

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rodzaje, organizacja i zasady działania publicznych placówek wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej.
Data aktu: 08/07/1993
Data ogłoszenia: 28/07/1993
Data wejścia w życie: 28/07/1993