Szczegółowy tryb postępowania oraz zasady pokrywania kosztów czynności dotyczących stwierdzania niemożliwości sprzedaży nieruchomości przez osoby uprawnione do emerytury lub renty z ubezpieczenia społecznego rolników.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I GOSPODARKI ŻYWNOŚCIOWEJ
z dnia 18 kwietnia 1991 r.
w sprawie szczegółowego trybu postępowania oraz zasad pokrywania kosztów czynności dotyczących stwierdzania niemożliwości sprzedaży nieruchomości przez osoby uprawnione do emerytury lub renty z ubezpieczenia społecznego rolników.

Na podstawie art. 47 ust. 3 ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz. U. z 1991 r. Nr 7, poz. 24) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Organ właściwy do sprzedaży nieruchomości Państwowego Funduszu Ziemi, zwany dalej "organem", podejmuje czynności zmierzające do ustalenia, czy jest spełniony warunek niemożliwości sprzedaży nieruchomości, określony w art. 28 ust. 7 pkt 1 ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz. U. z 1991 r. Nr 7, poz. 24), zwanej dalej "ustawą", na wniosek właściciela, który:
1)
ma ustalone prawo do emerytury lub renty z ubezpieczenia społecznego rolników albo
2)
jest małżonkiem osoby mającej takie prawo.
2.
We wniosku należy wskazać nieruchomości wchodzące w skład gospodarstwa rolnego, przeznaczone do sprzedaży. Jeżeli nieruchomości te stanowią tylko część gospodarstwa rolnego, należy ponadto wskazać - w granicach określonych w art. 28 ust. 4 ustawy - nieruchomości, które wnioskodawca zamierza wyłączyć.
3.
Do wniosku należy dołączyć:
1)
dowód własności nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży,
2)
odpis ostatecznej decyzji ustalającej prawo do emerytury lub renty z ubezpieczenia społecznego rolników.
4.
Jeżeli przeznaczona do sprzedaży nieruchomość jest przedmiotem współwłasności, do wniosku należy dołączyć także oświadczenia pozostałych współwłaścicieli o ich zgodzie na dokonanie czynności dotyczących stwierdzenia niemożliwości sprzedaży tej nieruchomości.
§  2.
1.
Jeżeli wniosek nie odpowiada warunkom określonym w § 1, organ wyznacza wnioskodawcy odpowiedni termin do uzupełnienia wniosku.
2.
Po bezskutecznym upływie terminu wyznaczonego w myśl ust. 1 organ, w drodze postanowienia, odmawia wydania zaświadczenia przewidzianego w § 6 ust. 1.
§  3.
1.
Organ dokonuje oszacowania nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży według cen określonych w przepisach o sprzedaży nieruchomości Państwowego Funduszu Ziemi.
2.
Po oszacowaniu nieruchomości organ wyznacza właścicielowi (właścicielom) siedmiodniowy termin do zapoznania się z dokumentami dotyczącymi oszacowania i do zgłoszenia zastrzeżeń.
§  4.
Organ podaje do wiadomości publicznej, przez wywieszenie ogłoszenia w budynku urzędu gminy oraz w innych zwyczajowo przyjętych miejscach, informację o przeznaczeniu nieruchomości do sprzedaży, z podaniem:
1)
imienia, nazwiska i miejsca zamieszkania wnioskodawcy,
2)
oznaczenia poszczególnych działek według ewidencji gruntów,
3)
rodzaju i klasy gruntów,
4)
części składowych mających wpływ na cenę nieruchomości,
5)
ceny ustalonej w myśl § 3, z zastrzeżeniem, że może ona ulec ponownemu ustaleniu w razie zwyżki cen nieruchomości Państwowego Funduszu Ziemi,
6)
terminu zgłaszania do organu przez osoby fizyczne i prawne pisemnych ofert kupna nieruchomości po cenie ogłoszonej; termin ten wynosi 30 dni i liczy się od dnia ogłoszenia,
7)
zastrzeżenia, że Skarb Państwa i gmina nie ponoszą odpowiedzialności za ewentualne niedojście sprzedaży do skutku.
§  5.
1.
O każdej ofercie organ zawiadamia wnioskodawcę.
2.
Jeżeli nie później niż przed upływem 14 dni od zawiadomienia wnioskodawcy o ofertach cena nieruchomości podana w ogłoszeniu przestała być aktualna wskutek zwyżki cen nieruchomości Państwowego Funduszu Ziemi, organ dokonuje ponownego ustalenia ceny i zawiadamia o niej oferentów, wyznaczając każdemu z nich siedmiodniowy termin do potwierdzenia oferty kupna po cenie zaktualizowanej.
§  6.
1.
Organ wydaje zaświadczenie stwierdzające, że nie ma możliwości sprzedaży nieruchomości wchodzących w skład danego gospodarstwa rolnego co najmniej po cenie ustalonej według przepisów o sprzedaży nieruchomości Państwowego Funduszu Ziemi, jeżeli w terminach określonych w myśl § 4 i 5 nie zgłoszono lub zgłoszono, a następnie wycofano ofertę (oferty) kupna wszystkich nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży.
2.
Organ w drodze postanowienia odmawia wydania zaświadczenia, o którym mowa w ust. 1, jeżeli zgłoszono ofertę (oferty) kupna wszystkich nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży po cenie ustalonej w myśl § 3-5, z zachowaniem terminów określonych w tych przepisach.
§  7.
1.
Koszty czynności organu przyjmuje się w zryczałtowanej wysokości 10% kwoty najniższej emerytury obowiązującej w kwartale, w którym wydano zaświadczenie lub postanowienie przewidziane w § 6.
2.
Jeżeli oszacowanie określonych składników nieruchomości wymaga przeprowadzenia czynności przez uprawnionego rzeczoznawcę nie będącego pracownikiem organu, koszt tych czynności przyjmuje się według wystawionego rachunku.
§  8.
1.
Organowi przysługuje bieżąca refundacja kosztów czynności, o których mowa w § 7, z pobranych składek na ubezpieczenie społeczne rolników.
2.
W razie braku podstaw do wydania zaświadczenia przewidzianego w § 6 ust. 1 lub jeżeli wnioskodawca cofnął wniosek po dokonaniu czynności związanych z oszacowaniem, wnioskodawca obowiązany jest uiścić koszty na rachunek organu; o obowiązku tym organ orzeka w postanowieniu wydanym w myśl § 6 ust. 2 albo w odrębnym postanowieniu.
3.
Jeżeli wydano zaświadczenie przewidziane w § 6 ust. 1 lub jeżeli organ zwolnił wnioskodawcę z obowiązku uiszczenia kosztów dokonanych czynności na podstawie odrębnych przepisów, koszty te pokrywa Kasa Ubezpieczenia Społecznego Rolników, zwana dalej "Kasą".
4.
Rozliczeń między organem i Kasą, wynikających z ust. 1-3, dokonuje się w terminach i na zasadach obowiązujących przy rozliczaniu składek na ubezpieczenie społeczne rolników.
§  9.
W sprawach określonych w § 2 i 6 stosuje się przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego dotyczące wydawania zaświadczeń, a w sprawach określonych w § 8 ust. 2 - przepisy tego kodeksu dotyczące zwrotu kosztów przez stronę po zakończeniu postępowania.
§  10.
Koszty czynności w sprawach określonych w § 1 ust. 1, w których wniosek złożono po dniu 1 stycznia 1991 r., lecz przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, pokrywa Kasa na zasadach określonych w rozporządzeniu.
§  11.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1991.39.171

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowy tryb postępowania oraz zasady pokrywania kosztów czynności dotyczących stwierdzania niemożliwości sprzedaży nieruchomości przez osoby uprawnione do emerytury lub renty z ubezpieczenia społecznego rolników.
Data aktu: 18/04/1991
Data ogłoszenia: 09/05/1991
Data wejścia w życie: 24/05/1991