Szczegółowe zasady wykonywania koordynacji przez terenowe organy administracji państwowej.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 23 listopada 1973 r.
w sprawie szczegółowych zasad wykonywania koordynacji przez terenowe organy administracji państwowej.

Na podstawie art. 56 ust. 2 ustawy z dnia 25 stycznia 1958 r. o radach narodowych (Dz. U. z 1973 r. Nr 47, poz. 277) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Wojewodowie, prezydenci miast oraz naczelnicy powiatów, miast i dzielnic koordynują działalność wszystkich jednostek organizacyjnych na danym terenie zapewniając zgodność ich działania z planem społeczno-gospodarczego rozwoju kraju i potrzebami terenu.
2.
Terenowe organy administracji państwowej wyższego stopnia ustalają kierunki koordynacyjnej działalności organów niższego stopnia.
§  2.
1.
Wieloletnie i roczne plany społeczno-gospodarczego rozwoju kraju i terenu stanowią podstawę koordynacyjnej działalności terenowych organów administracji państwowej.
2.
Terenowe organy administracji państwowej przy opracowaniu planów społeczno-gospodarczego rozwoju powinny podejmować działania mające na celu skoordynowanie zadań jednostek nie podporządkowanych z potrzebami rozwoju społeczno-gospodarczego terenu.
§  3.
1.
Realizując uprawnienia koordynacyjne terenowe organy administracji państwowej w szczególności:
1)
ustalają węzłowe problemy, które wymagają skoordynowania, sprawują kontrolę realizacji koordynowanych przedsięwzięć oraz podejmują środki, mające na celu zgodne współdziałanie koordynowanych jednostek w wykonaniu wspólnie podejmowanych zadań,
2)
dokonują uzgodnień z jednostkami nie podporządkowanymi radom narodowym, realizującymi zadania mające zasadnicze znaczenie dla interesów miejscowej ludności i dla wykonania planowych zadań rad narodowych; na podstawie tych uzgodnień wydają zalecenia koordynacyjne dotyczące ich realizacji.
2.
W sprawach uzasadnionych potrzebami społeczno-gospodarczego rozwoju terenowe organy administracji państwowej włączają do realizacji zadań rad narodowych jednostki im nie podporządkowane, zawierając z nimi porozumienia co do sposobu realizacji tych zadań.
§  4.
1.
Do terenowych organów administracji państwowej należy koordynacja działalności w zakresie:
1)
zagospodarowania przestrzennego terenu, jego społeczno-gospodarczego rozwoju oraz inwestycji,
2)
zatrudnienia i spraw socjalnych,
3)
produkcji przemysłowej,
4)
produkcji rolnej i leśnej,
5)
budowy dróg oraz komunikacji, transportu i łączności,
6)
produkcji materiałów i elementów budowlanych,
7)
ochrony porządku i bezpieczeństwa publicznego, mienia i życia obywateli, ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej oraz zwalczania klęsk żywiołowych,
8)
zapewnienia ochrony środowiska naturalnego oraz czystości i porządku,
9)
oświaty i wychowania, zdrowia i opieki społecznej, kultury fizycznej, turystyki i wczasów,
10)
rozwoju nauki, szkolnictwa wyższego i techniki oraz prac naukowo-badawczych służących potrzebom regionu,
11)
wykorzystania miejscowych surowców,
12)
budownictwa, zwłaszcza mieszkaniowego, usługowego i socjalnego, oraz gospodarki zasobami mieszkaniowymi,
13)
gospodarki wodą, energią elektryczną i cieplną, gazem i innymi zasobami energii,
14)
zaopatrzenia ludności i usług,
15)
czynów społecznych.
2.
W razie realizacji zadań obejmujących swoim zasięgiem tereny dwu lub więcej jednostek podziału terytorialnego - terenowe organy administracji państwowej koordynują wykonanie tych zadań we wzajemnym porozumieniu.
§  5.
Terenowe organy administracji państwowej koordynują działalność jednostek organizacyjnych nie podporządkowanych radom narodowym, a w szczególności:
1)
współdziałają z przedsiębiorstwami i zakładami nie powiązanymi bezpośrednio z gospodarką terenową w inicjowaniu i realizacji wspólnych przedsięwzięć związanych z rozwojem społeczno-gospodarczym terenu,
2)
kontrolują i koordynują działalność związanych z gospodarką terenową wszystkich jednostek państwowych, spółdzielczych i organizacji społecznych, żądają od ich kierowników informacji, zwłaszcza w sprawach związanych z realizacją zadań ustalonych dla tych jednostek przez radę narodową w planie społeczno-gospodarczego rozwoju danego terenu,
3)
występują z wnioskami o wykonanie na ich terenie przez jednostki nie podporządkowane zadań, zwłaszcza inwestycyjnych, niezbędnych dla prawidłowego zagospodarowania przestrzennego terenu; ustalają w porozumieniu z zainteresowanymi jednostkami, jakie inwestycje mają być realizowane jako inwestycje wspólne i towarzyszące oraz inicjują ich podjęcie,
4)
ustalają zasady wspólnego korzystania z określonych obiektów i urządzeń,
5)
rozpatrują projekty inwestycji zamierzonych do realizacji na ich terenie przez nie podporządkowane jednostki organizacyjne, zgłaszają odpowiednie uwagi tym jednostkom lub ich jednostkom nadrzędnym, występują z wnioskami dotyczącymi lokalizacji tych inwestycji,
6)
organizują i koordynują społeczne siły i środki na rzecz ochrony porządku i bezpieczeństwa publicznego oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej,
7)
mają prawo wglądu, zgłaszania uwag i wniosków do projektów planów gospodarczych jednostek organizacyjnych nie podporządkowanych w zakresie społeczno-gospodarczego rozwoju terenu, istotnych interesów jego mieszkańców i zgodności tych projektów z ustaleniami Rządu oraz rozpatrują sprawozdania z wykonania planów gospodarczych tych jednostek,
8)
występują z wnioskami w sprawach dotyczących tworzenia, organizacji, łączenia i likwidacji przedsiębiorstw i zakładów nie podporządkowanych radom narodowym oraz lepszego wykorzystania ich mocy produkcyjnych,
9)
inicjują i organizują współdziałanie między przedsiębiorstwami, zakładami i instytucjami nie podporządkowanymi w sprawach istotnych dla danego terenu, związanych z jego rozwojem społeczno-gospodarczym lub z interesami miejscowej ludności, jak również koordynują działalność tych jednostek z działalnością jednostek podporządkowanych radom narodowym,
10)
rozpatrują projekty decyzji i zarządzeń kierowników jednostek nie podporządkowanych, mających istotne znaczenie dla rozwoju terenu oraz zaspokajania potrzeb bytowych i socjalno-kulturalnych jego mieszkańców,
11)
współdziałają z jednostkami państwowymi, spółdzielczymi i organizacjami społecznymi w zakresie realizacji zadań państwowych, przestrzegania dyscypliny i warunków pracy, zapewnienia spokoju i porządku oraz zaspokajania potrzeb bytowych i socjalno-kulturalnych pracowników.
§  6.
1.
Kierownicy jednostek organizacyjnych nie podporządkowanych radom narodowym są obowiązani uzgadniać z terenowym organem administracji państwowej projekty decyzji i zarządzeń, o których mowa w § 5 pkt 10, dotyczących w szczególności:
1)
wprowadzenia zmian w przeznaczeniu zakładów oraz charakterze inwestycji, zarówno gospodarczych, jak i socjalno-bytowych i kulturalnych,
2)
warunków bytowych, socjalnych i kulturalnych ludności,
3)
obowiązków lub ulg i pomocy dla ludności,
4)
istotnych ustaleń i zadań planu społeczno-gospodarczego rozwoju danego terenu i budżetu rady narodowej,
5)
tworzenia, łączenia zakładów i przedsiębiorstw oraz znoszenia jednostek organizacyjnych,
6)
zmian w produkcji, jeżeli zmiany te w sposób istotny wpływają na wykorzystanie miejscowych surowców i źródeł energii lub innych zasobów bądź też na stan zatrudnienia lub warunki zdrowotne danego terenu albo zagrażają środowisku naturalnemu.
2.
W sprawach, o których mowa w ust. 1, terenowy organ administracji państwowej może występować o wydanie decyzji lub zarządzeń przez kierowników jednostek nie podporządkowanych radom narodowym. Kierownik obowiązany jest najpóźniej w terminie 14 dni powiadomić terenowy organ administracji państwowej o zajętym stanowisku.
3.
Kierownicy jednostek organizacyjnych nie podporządkowanych radom narodowym obowiązani są przekazywać terenowym organom administracji państwowej informacje potrzebne do opracowania projektu wieloletnich i rocznych planów społeczno-gospodarczego rozwoju terenu.
§  7.
1.
Terenowy organ administracji państwowej może żądać informacji od kierowników jednostek nie podporządkowanych radom narodowym w sprawach związanych z zadaniami rady narodowej oraz wydawać zalecenia w tym zakresie.
2.
Informacje sądów i organów prokuratury dotyczyć mogą stopnia nasilenia oraz przyczyn przestępczości, jak również stwierdzonych w toku postępowania sądowego lub w ramach prokuratorskiej kontroli przestrzegania prawa uchybień i innych nieprawidłowości w działalności jednostek państwowych i spółdzielczych oraz organizacji społecznych.
3.
Informacje organów Milicji Obywatelskiej mogą dotyczyć w szczególności nasilenia przestępstw i wykroczeń oraz źródeł i okoliczności sprzyjających naruszeniu porządku prawnego, jak również działalności Milicji Obywatelskiej w zakresie ochrony porządku i bezpieczeństwa publicznego. Organy Milicji Obywatelskiej powinny niezwłocznie informować właściwe terenowe organy administracji państwowej o przestępstwach i ważniejszych wydarzeniach naruszających porządek publiczny.
§  8.
1.
Terenowy organ administracji państwowej, wykonując uprawnienia koordynacyjne, może wydawać zalecenia koordynacyjne mające na celu podjęcie określonego działania.
2.
Jednostka, której zalecenie dotyczy, może przedstawić sprawę w ciągu 7 dni terenowemu organowi administracji państwowej bezpośrednio wyższego stopnia; odpowiedź tego organu powinna być udzielona w możliwie krótkim czasie w porozumieniu z kierownikiem jednostki nadrzędnej nad jednostką, która otrzymała zalecenie. Jednostka otrzymująca zalecenie wojewody (prezydenta miasta wyłączonego z województwa) może przedłożyć sprawę swojemu organowi naczelnemu; w razie nieosiągnięcia porozumienia między tym organem a wojewodą (prezydentem miasta) sprawę rozstrzyga Prezes Rady Ministrów.
§  9.
Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 października 1958 r. w sprawie uzgadniania działalności organów państwowych, instytucji i jednostek gospodarczych nie podporządkowanych radom narodowym z działalnością rad narodowych (Dz. U. Nr 59, poz. 296).
§  10.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 9 grudnia 1973 r.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024