Ustawa skarbowa na rok 1925.

USTAWA SKARBOWA
z dnia 30 czerwca 1925 r.
na rok 1925.

Na mocy art. 44 Konstytucji ogłaszam ustawę następującej treści:
Art.  1.

Załączonym budżetem administracji na rok 1925 ustala się:

kwotę wydatków zwyczajnych na 1.662.077.032 zł.,

kwotę wydatków nadzwyczajnych na 354.079.376zł.

Łączną sumę wydatków państwowych administracji na rok 1925 ustala się na kwotę 2.016.156.408 zł.

Art.  2.

Załączonemi do budżetu na rok 1925 planami finansowo-gospodarczemi ustala się:

a)
dla przedsiębiorstw państwowych:

rozchody zwyczajne w kwocie 990.867.368 zł., na pokrycie których służą wpływy zwyczajne przedsiębiorstw w kwocie 1.088.703.143 zł., oraz rozchody nadzwyczajne w kwocie 111.519.462 zł.;

b)
dla monopolów państwowych:

rozchody zwyczajne w kwocie 305.407.844 zł., na pokrycie których służą wpływy zwyczajne monopolów w kwocie 705.619.344 zł.,

oraz rozchody nadzwyczajne w kwocie 37.795.000zł.

Art.  3.

Jako pokrycie ustalonych w art. 1 wydatków administracji, ustalonych w art. 2 a) i b) rozchodów nadzwyczajnych przedsiębiorstw i monopolów państwowych oraz deficytów niektórych przedsiębiorstw państwowych w kwocie 429.351 zł., w łącznej zatem kwocie 2.165.900.221 zł., która wskutek oszczędności, uzyskanych drogą przepisanego w art. 4 miesięcznego ustalania wysokości kredytów, winna być dla osiągnięcia równowagi budżetowej zmniejszona, służą preliminowane w budżecie na rok 1925 dochody zwyczajne administracji w kwocie 1.103.953.139 zł., dochody nadzwyczajne administracji w kwocie 501.959.540 zł., dochody nadzwyczajne przedsiębiorstw państwowych w kwocie 53.000.000 zł. czysty dochód przedsiębiorstw i monopolów państwowych w kwocie 498.476.626 zł., w łącznej zatem kwocie 2.157.389.305 zł.

Art.  4.

Wszystkie wydatki państwowe mogą być uskuteczniane tylko na cele, wymienione w rubrykach budżetu państwowego i w granicach kredytów, w tych rubrykach ustalonych. Oszczędności na wydatkach rzeczowych w żadnym razie nie mogą być używane na wydatki dyspozycyjne, jak również na remuneracje, zapomogi lub jakiekolwiek dodatki dla funkcjonarjuszów cywilnych lub wojskowych.

Wszelkie kredyty, preliminowane w budżecie na rok 1925, mogą być otwierane tylko za zgodą Ministra Skarbu drogą miesięcznego ustalania wysokości kredytów, przyczem Minister Skarbu ma prawo kredyty preliminowane w paragrafach otwierać pozycjami i w tych wypadkach przenosić w razie potrzeby kredyty z pozycji na pozycję w obrębie paragrafu.

Przepis drugiego ustępu niniejszego artykułu nie dotyczy części 2 i 3 budżetu.

Art.  5.

Otwieranie kredytów, nieobjętych budżetem, może nastąpić tylko na wniosek Ministra Skarbu, zatwierdzony w drodze ustawodawczej pod warunkiem, że równocześnie zostaną otwarte nowe, wystarczające źródła pokrycia.

Art.  6.

Minister Skarbu ma prawo na wniosek właściwej władzy naczelnej w razie potrzeby:

1)
przenosić kredyty miedzy paragrafami, obejmującemi wydatki rzeczowo-administracyjne, w obrębie każdego działu poszczególnej części budżetu zwyczajnego administracji, względnie w obrąbie każdego działu planów finansowo-gospodarczych przedsiębiorstw i monopolów państwowych;
2)
zwiększać wydatki zwyczajne, przewidziane w planach finansowo-gospodarczych przedsiębiorstw i monopolów sacharyny, soli i loterji państwowej, z wyjątkiem wydatków osobowych, stałemi etatami przewidzianych, o ile to nie spowoduje zmniejszenia dochodzi czystego lub zwiększenia deficytu danego przedsiębiorstwa lub monopolu państwowego;
3)
postanowienia punktu 2 niniejszego artykułu mają zastosowania również do wydatków, przewidzianych w planach finansowo-gospodarczych monopolów tytoniowego i spirytusowego, z tą zmianą, że Minister Skarbu ma prawo, o ile to nie spowoduje zmniejszenia dochodu czystego, zwiększać także i wydatki nadzwyczajne monopolu tytoniowego do wysokości 1 miljona złotych, oraz powiększyć etaty osobowe monopolów tytoniowego i spirytusowego w granicach, nie przekraczających 10% kwot, preliminowanych na wydatki osobowe w planach finansowo-gospodarczych tych monopolów.

Prawa, przyznane Ministrowi Skarbu w punkcie 1 niniejszego artykułu, przysługują odnośnie do części 2 budżetu na rok 1925 Marszałkom Sejmu i Senatu z tą zmianą, że Marszałkowie Sejmu i Senatu mają prawo przenosić kredyty z paragrafów i na paragrafy, obejmujące wydatki osobowe.

Prawa, przyznana Ministrowi Skarbu w punkcie 1 niniejszego artykułu, przysługują odnośnie do części 3 budżetu Prezesowi Najwyższej Izby Kontroli.

Art.  7.

Kredyty, przewidziane w załączonym budżecie, ważne są do dnia 31 grudnia 1925 roku. Po tym dniu mogą być zużyto w cugu okresu, nieprzekraczającego jednego miesiąca, pod warunkami, które ustali Minister Skarbu.

Art.  8.

Wszystkie wydatki państwowe, dokonane na mocy ustawy z dnia 19 grudnia 1924 roku o prowizorjum budżetowem na czas od 1 stycznia do 28 lutego 1925 r. (Dz. U. R. P. № 114, poz. 1013), ustawy z dnia 3 marca 1925 r. o prowizorjum budżetowem na czas od 1 marca do 30 kwietnia 1925 r. (Dz. U. R. P. № 23, poz. 159), tudzież ustawy z dnia 29 kwietnia 1925 r. o prowizorjum budżetowem na czas od 1 maja do 30 czerwca 1925 r. (Dz. U. R. P. № 47, poz. 323), mają być zarachowane na właściwe rubryki załączonego budżetu.

Art.  9.

Upoważnia się Ministra Skarbu do udzielania krótkoterminowych oprocentowanych pożyczek:

1)
bankom państwowym z zastrzeżeniem, że płynność środków finansowych banku powinna umożliwić w każdym czasie zwrot przynajmniej połowy pożyczonych ze Skarbu Państwa funduszów;
2)
związkom komunalnym z zabezpieczeniem na pobieranych przez kasy skarbowe wpływach z dodatków komunalnych.

Powyższe pożyczki mogą być udzielane z zapasów kasowych, o ile zapasy te przewyższają w danym miesiącu potrzebną jako rezerwę dla niezbędnych wydatków państwowych kwotę 60 miljonów złotych, obejmującą również bezprocentowy kredyt Skarbu Państwa w Banku Polskim (art. 52 lit. d) Statutu Banku Polskiego, załącznik do rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 20 stycznia 1924. r. (Dz. U. R. P. № 8, poz. 75).

Niezależnie od powyższych postanowień będą z zapasów kasowych wypłacane bezprocentowe zaliczki na uposażenie, przewidziane w art. 15 ustawy z dnia 9 października 1923 r. o uposażeniu funkcjonarjuszów państwowych i wojska (Dz. U. R. P. № 116, poz. 924).

Art.  10.

Wpływy, uzyskane z realizacji pożyczki zagranicznej w dolarach Stanów Zjednoczonych (ustawa z dnia 3 marca 1925 r. Dz. U. R. P. № 22, poz. 154), oraz wypłaty, dokonywane z tych wpływów, objęte będą odrębnym od budżetu rachunkiem w Centralnej Kasie Państwowej.

Art.  11.

Upoważnia się Ministra Skarbu do sprzedaży z wolnej ręki nieruchomości, położonej w Paryżu przy ul. Marignan 12, służącej na pomieszczenie Ambasady Rzeczypospolitej Polskiej w Paryżu, na warunkach dla Skarbu Państwa jaknajkorzystniejszych.

Art.  12.

Wydane na mocy art. 7 lit. a) i h) ustawy z dnia 31 lipca 1924 r. w przedmiocie uregulowania stosunków celnych (Dz. U. R. P. № 80, poz. 777) rozporządzenia, o ile ustanawiają cła wywozowe na płody rolnicze, lub o ile zawierają zakazy wywozu płodów rolniczych, albo też nakładają opłaty wywozowe na płody rolnicze, przestają obowiązywać z dniem 31 lipca 1925 r., o ile w drodze rozporządzenia nie zostają z terminem wcześniejszym cofnięte.

Nowe rozporządzenia, ustanawiające cła wywozowe na płody rolnicze lub zawierające zakazy wywozu płodów rolniczych lub też ustanawiające jakiebądź opłaty wywozowe na płody rolnicze, nie będą od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy wydawane.

Wszelkie sprzeczne z niniejszemi przepisami postanowienia ustawy z dnia 31 lipca 1924 roku w przedmiocie uregulowania stosunków celnych (Dz. U. R. P. № 80, poz. 777) przestają obowiązywać.

Art.  13.

Ustawa niniejsza wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą obowiązującą od dnia 1 stycznia 1925 r.

Równocześnie tracą moc wymienione w art. 8 ustawy, oraz zawiesza się na czas trwania niniejszej. ustawy działanie przepisu o upoważnieniu Prezesa Najwyższej Izby Kontroli w przedmiocie przenoszenia kredytów w obrębie całego budżetu Kontroli Państwowej (ustęp 3 art. 29 ustawy z dnia 3 czerwca 1921 roku o Kontroli Państwowej Dz. U. R. P. № 51, poz. 314).

Art.  14.

Wykonanie niniejszej ustawy powierza się Ministrowi Skarbu.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  1

PRELIMINARZ BUDŻETOWY NA ROK 1925.

1 Załącznik:

-zmieniony przez art. 1 i 2 ustawy z dnia 13 lipca 1927 r. (Dz.U.27.83.736) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 stycznia 1925 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.

- zmieniony przez ustawy z dnia 22 lipca 1925 r. o dodatkowych kredytach na rok 1925 (Dz.U.25.83.570) z dniem 19 sierpnia 1925 r.

- zmieniony przez ustawy z dnia 22 lipca 1925 r. o dodatkowych kredytach na rok 1925 (Dz.U.25.83.570) z dniem 19 sierpnia 1925 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1925.66.465

Rodzaj: Ustawa
Tytuł: Ustawa skarbowa na rok 1925.
Data aktu: 30/06/1925
Data ogłoszenia: 07/07/1925
Data wejścia w życie: 07/07/1925, 01/01/1925