Stopniowo odchodzi się też od leczenia objawowego na rzecz prewencji, diagnostyki oraz rozwoju terapii modyfikujących lub faktycznie leczących choroby. Zarządzający firmami farmaceutycznymi muszą przystosować je do transformacji branży, aby ustrzec się przed spadkiem dochodów.

Wyzwanie dla rynku farmaceutycznego

W raporcie nakreślono główne trendy rozwoju rynku farmaceutycznego i biotechnologicznego na rynkach rozwiniętych do 2030 roku i pokazano istotne zmiany dotyczące modeli refundacyjnych innowacyjnych terapii czy wzmocnienie świadomości i pozycji pacjentów w procesach związanych z ochroną zdrowia

Podkreślono też, że stopniowe wprowadzanie zmian na dynamicznie rozwijającym się rynku farmaceutycznym nie powstrzyma upadku tradycyjnego modelu biznesowego.
- Nie wystarczy, że zarządzający firmami farmaceutycznymi jedynie rozpoznają pojawiające się zmiany, przed którymi stoi branża. Ich największym wyzwaniem jest przełożenie wpływu tych zmian na modele biznesowe i operacyjne w sposób holistyczny, aby szybko i zdecydowanie dostosować się do zachodzących zmian – mówi Sabina Sampławska, dyrektor i szef sektora Life Science w KPMG w Polsce.

Presja na ceny i większy nacisk na profilaktykę

Na rynku farmaceutycznym widoczne są dwie najważniejsze zmiany. Pierwsza polega na zmianie w równowadze sił w całym systemie ochrony zdrowia. Centralną pozycję zajmują rządy i ubezpieczyciele, czyli płatnicy odpowiedzialni za refundacje terapii, zmuszający producentów farmaceutyków do obniżania cen leków przy jednoczesnym coraz większym nacisku na wzrost efektywności klinicznej oferowanych terapii.

Drugą zmianą jest trend stopniowego odchodzenia od leczenia objawowego w zamian za wzmocnienie prewencji i diagnostyki oraz rozwój terapii modyfikujących lub faktycznie leczących choroby. Na rynku pojawia się coraz więcej przełomowych terapii oraz innowacyjnych technologii medycznych, które wpływają na system opieki zdrowotnej, rozwijane są coraz bardziej skuteczne techniki diagnostyczne i propagowany jest zdrowszy styl życia.

Zmiany na rynku medycznym powodują trzy czynniki: innowacyjne terapie, postęp technologii medycznych (takich jak na przykład druk 3D, nanotechnologia, bionika i analiza predykcyjna) oraz konsumeryzacji zdrowia publicznego poprzez zwiększony dostęp pacjentów do danych i technologii medycznych.

- W wyniku tych zmian powstają nowe obszary rozwoju dla firm farmaceutycznych: pharma techy (połączenie farmacji i technologii w celu wspólnego rozwoju lepszych rozwiązań), rozwój genetyki i technik opartych o edycję genomu oraz wykorzystanie immunoterapii w leczeniu nowotworów – dodaje Krzysztof Radziwon, partner w dziale usług doradczych, w zespole zarządzania ryzykiem w KPMG w Polsce. 

 [-OFERTA_HTML-]