Jak poinformował dziennikarzy w sobotę Robert Gałązkowski, przewodniczący zespołu opracowującego procedury i dyrektor Lotniczego Pogotowia Ratunkowego, dokument obejmuje m.in. wezwanie do dziecka, wypadek komunikacyjny czy zdarzenie masowe. Szczegółowo opisana jest również procedura odmowy wysłania karetki.
„Słowem kluczem tych procedur jest zmniejszenie prawdopodobieństwa popełnienia błędu przez dyspozytora medycznego na etapie zbierania wywiadu i etapie podjęcia decyzji o przyjęciu bądź odmowie przyjęcia wezwania” - wyjaśnił.
Według niego opracowany dokument ma za zadanie zminimalizować ryzyko błędu popełnionego przez dyspozytora, a tym samym podnieść poziom bezpieczeństwa pacjentów, którzy wymagają interwencji systemu ratownictwa medycznego.
„Dyspozytor pracuje w warunkach ogromnego stresu, obciążenia psychicznego. Stworzone pytania w ramach tych procedur mają za zadanie na każdym etapie zbierania wywiadu dyspozytorskiego wspomagać dyspozytora w prowadzeniu tego wywiadu, żeby nie pominął jakiegokolwiek istotnego elementu, który może mieć wpływ na ostateczne decyzje przez niego podejmowane” - podkreślił Gałązkowski.
Materiał powstał dzięki wspólnej inicjatywie Związku Pracodawców Ratownictwa Medycznego SP ZOZ, Polskiej Rady Ratowników Medycznych, Polskiego Towarzystwa Pielęgniarstwa Ratunkowego i Społecznego Komitetu Ratowników Medycznych. W pracach nad procedurami udział brali m.in. dyspozytorzy medyczni, ratownicy medyczni, specjaliści pielęgniarstwa ratunkowego oraz lekarze – specjaliści medycyny ratunkowej.
„Członkowie zespołu podczas prac korzystali z własnej wiedzy i doświadczeń, a także dokonali analizy procedur obowiązujących dyspozytorów medycznych w innych krajach” - wyjaśnił Gałązkowski.
Algorytmy zostały przygotowane w oparciu o polskie przepisy prawa i z uwzględnieniem polskich zasad organizacji systemu ochrony zdrowia oraz warunków działania systemu Państwowego Ratownictwa Medycznego.
Procedury zyskały akceptację Konsultanta Krajowego w dziedzinie medycyny ratunkowej, Konsultanta Krajowego w dziedzinie pielęgniarstwa ratunkowego, Polskiego Towarzystwa Medycyny Ratunkowej, Polskiego Towarzystwa Medycyny Stanów Nagłych i Katastrof oraz Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych.
Jak wyjaśnił przewodniczący zespołu, poszczególne problemy ujęte są w punkty, które krok po kroku podpowiadają dyspozytorom medycznym, jakie czynności powinni wykonać. W każdej procedurze zawiera się też zestaw pytań, jakie dyspozytor medyczny powinien zadać zgłaszającemu w konkretnej sytuacji. Algorytmy opracowane zostały tak, aby jak najbardziej wspomóc dyspozytora medycznego w procesie podejmowania decyzji.
Zestaw procedur przekazany został do wiadomości ministrowi zdrowia. Następnie procedury zostaną rozesłane do wszystkich jednostek ratownictwa medycznego w Polsce, które posiadają w swoich strukturach dyspozytornie medyczne.
Od stycznia 2014 roku ruszą również szkolenia dla dyspozytorów medycznych, na temat tego, jak z przygotowanych procedur korzystać.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami dyspozytorzy medyczni muszą być ratownikami medycznymi, pielęgniarkami systemu lub lekarzami systemu. Muszą mieć za sobą co najmniej pięcioletni staż pracy przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych w pogotowiu ratunkowym, szpitalnym oddziale ratunkowym, oddziale anestezjologii i intensywnej terapii lub w izbie przyjęć szpitala. Dyspozytorzy medyczni mają ustawowy obowiązek doskonalenia zawodowego. (PAP)
rgr/ dym/