W związku z wprowadzeniem z początkiem stycznia 2015 roku tzw. pakietu kolejkowego i pakietu onkologicznego Rzecznik Praw Pacjenta informuje pacjentów, że w sytuacji gdy zgłoszą się oni do placówki, która ma podpisany kontrakt z Narodowym Funduszem Zdrowia i będą mieć problem z dostępem do świadczeń zdrowotnych, mogą zadzwonić na bezpłatną ogólnopolską infolinię.

Rzecznik zapewnia, że na podstawie informacji, które zostaną przekazane przez Ministerstwo Zdrowia oraz Narodowy Fundusz Zdrowia, pracownicy Biura Rzecznika Praw Pacjenta będą na bieżąco informowali pacjentów, w której placówce medycznej najbliżej ich miejsca zamieszkania mogą otrzymać niezbędną pomoc.

Świadczenia będą udzielane w ramach nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej przez 24 godziny na dobę oraz w szpitalnych oddziałach ratunkowych lub izbach przyjęć przez dodatkowo zatrudnionych lekarzy.

Rzecznik podkreśla, że każdy pacjent będzie mógł jednorazowo skorzystać z porad lekarza podstawowej opieki zdrowotnej, do którego nie złożył deklaracji wyboru. Narodowy Fundusz Zdrowia będzie dodatkowo pokrywał koszty takiego świadczenia.

Rzecznik przypomina też, że zmiany przepisów wprowadzające tzw. pakiet onkologiczny powinny przede wszystkim służyć pacjentom usprawniając ich obsługę przez podmioty lecznicze i umożliwiając wykrywanie chorób onkologicznych we wczesnym stadium.

Infolinia Rzecznika Prawa Pacjenta (nr 800 190 590) czynna jest od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00–21:00.

Opracowanie: Magdalena Okoniewska

Źródło: www.bpp.gov.pl, stan z dnia 31 grudnia 2014 r.