Czy było to wystarczające postępowanie?
Czy prezydent miasta ma prawo odmówić potwierdzenia prawa do świadczeń w opisanym powyżej przypadku?
Jeżeli tak, to od kogo SP ZOZ może dochodzić zapłaty kosztów z tytułu leczenia?
Decyzja odmawiająca potwierdzenia prawa do świadczeń wyłącza możliwość rozliczania świadczeń przez zakład z Funduszem. Koszty świadczeń udzielonych osobie, której nie potwierdzono praw do świadczeń obciążają tę osobę - pacjenta.
Przyjmując, że decyzja prezydenta jest decyzją ostateczną – SP ZOZ nie wniósł odwołania należy wskazać, że zakład nie ma podstaw kierowania roszczeń o zapłatę za udzielone świadczenia do Narodowego Funduszu Zdrowia (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 24 marca 2009 r., sygn. akt VII SA/Wa 181/09). Należy jednak uwzględnić to, co podkreślił Wojewódzki Sąd Administracyjny w uzasadnieniu wyroku z dnia 6 listopada 2009 r. (sygn. akt IV SA/Gl 255/09): "Regułą jest, że decyzję potwierdzającą prawo do świadczeń opieki zdrowotnej wydaje się na wniosek świadczeniobiorcy (art. 54 ust. 4 zd. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych; tekst jedn.: Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027 z późn. zm.) – dalej u.ś.o.z. W stanach nagłych świadczeniodawca nie może jednak warunkować udzielenia świadczenia od okazania dokumentu, o którym mowa w art. 54 ust. 1 u.ś.o.z. W takich przypadkach świadczenia opieki zdrowotnej udzielane są świadczeniobiorcy niezwłocznie (art. 19 ust. 1 u.ś.o.z.), bezpłatnie, także bez skierowania (art. 60 i art. 61 u.ś.o.z.). Przepis art. 54 u.ś.o.z. służy potwierdzaniu uprawnień do świadczeń opieki zdrowotnej osób nieubezpieczonych lub nieposiadających uprawnień do bezpłatnych świadczeń leczniczych. Przeto też, skoro świadczeniodawca ponosi w stanie nagłym ryzyko (także o charakterze finansowym), związane z ratowaniem zdrowia i życia osoby nieubezpieczonej, do czego w istocie jest zobowiązany (art. 7 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej; tekst jedn.: Dz. U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89 z późn. zm.), to nie może zostać pozbawiony uprawnienia do potwierdzenia prawa tej osoby do świadczeń opieki zdrowotnej".
Z pytania nie wynika aby tryb odwoławczy od "drugiej" decyzji wydanej przez prezydenta został wyczerpany. Należy w tym miejscu zaznaczyć, że jak wskazano w uzasadnieniu wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 16 lipca 2009 r. (sygn. akt IV SA/Po 337/09), dla przeprowadzenia postępowań w przedmiotowym zakresie niezbędne jest prawidłowe doręczenie decyzji stronom postępowania w tym świadczeniobiorcy – pacjentowi. Z opisanego stanu faktycznego w pytaniu nie wynika, czy powyższy warunek został zachowany, włącznie z ustanowieniem kuratora. Jak czytamy w uzasadnieniu przytoczonego wyroku, "Działając na podstawie art. 6 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.), Sąd wskazuje, iż według uchwały Sądu Najwyższego z dnia 9 lutego 1989 r. (sygn. akt III CZP 117/88, OSNCP 1990, Nr 1, poz. 11): "Wyznaczenie przedstawiciela dla nieobecnej strony postępowania administracyjnego na wniosek organu administracyjnego zgłoszony na podstawie art. 34 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.) następuje na podstawie art. 184 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. - Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. Nr 9, poz. 59 z późn. zm.)". Przepis art. 184 § 1 zd. 1 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego stanowi, że dla ochrony praw osoby, która z powodu nieobecności nie może prowadzić swoich spraw, a nie ma pełnomocnika, ustanawia się kuratora. Obowiązkiem kuratora ustanowionego przez sąd jest przede wszystkim ustalenie miejsca pobytu osoby nieobecnej i zawiadomienie jej o stanie jej spraw (art. 184 § 2 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego). Kuratora dla osoby nieobecnej ustanawia sąd ostatniego miejsca jej pobytu (art. 601 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego; Dz. U. Nr 43, poz. 296 z późn. zm.). Sąd wskazuje na praktykę korzystania przez organy administracji z ww. instytucji prawnej (patrz np. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z dnia 1 kwietnia 2009, sygn. akt IV SA/Wa 74/09 oraz wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z dnia 30 września 2008 r., sygn. akt II SA/Ol 505/08 - Centralna Baza Orzeczeń Sądów Administracyjnych).
Nadto wskazać należy, że prezydent miał obowiązek przeprowadzenia postępowania dowodowego przy wykorzystaniu wszelkich dostępnych środków – w pytaniu brak informacji czy chociażby prezydent wystąpił do Centralnej Bazy Adresowej, innych instytucji np. MOPS.
Jeżeli decyzja prezydenta jest prawidłowa, wydana po przeprowadzeniu wszechstronnie postępowania dowodowego i jest decyzją ostateczną, zakład wyczerpał drogę odwoławczą wraz ze skargą do sądu administracyjnego, to zakład nie ma podstaw wystąpienia o środki finansowe do Funduszu, co wynika z wyżej przywołanego orzecznictwa.
Uwagi
Przedstawiony w pytaniu stan faktyczny wskazuje na wywiad środowiskowy jako środek dowodowy. Nadto brak informacji czy zakład wyczerpał wszystkie środki zaskarżenia decyzji.
Izabela Klisowska






