Odpowiedź

NFZ dokonuje kontroli zarówno doraźnych, jak i planowych przedstawiając kontrolowanemu zawiadomienie o kontroli (najpóźniej) w dniu jej rozpoczęcia.

Uzasadnienie

Na wstępie należy wskazać, iż NFZ dokonuje kontroli zarówno doraźnych, jak i planowych przedstawiając kontrolowanemu zawiadomienie o kontroli (najpóźniej) w dniu jej rozpoczęcia. De facto brak jest uprzedniego zawiadomienia kontrolowanego o planowanej kontroli. Zawiadomienie takie jest bowiem dostarczane zazwyczaj dopiero w momencie jej wszczęcia. Jako podstawę prawną takiego działania wskazuje się m.in. art. 47 i art. 48 ust. 7 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych (Dz. U. Nr 122, poz. 696 z późn. zm.). W oparciu o powołane wyżej przepisy wydane zostało zarządzenie Nr 50/2012/DGL Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 8 sierpnia 2012 r. w sprawie planowania, przygotowywania i prowadzenia kontroli wystawiania i realizacji recept na refundowane leki, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyroby medyczne. Zgodnie z § 19 ust. 1 przedmiotowego zarządzenia, wojewódzki oddział NFZ zawiadamia podmiot kontrolowany o kontroli najpóźniej w chwili jej rozpoczęcia. Z drugiej strony podnoszone są argumenty, iż NFZ powinien stosować ogólne zasady kontroli przedsiębiorców określone w ustawie z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 672 z późn. zm.) - dalej u.s.d.g. Zgodnie z art. 77 ust. 1 u.s.d.g., kontrola działalności gospodarczej przedsiębiorców przeprowadzana jest na zasadach określonych w niniejszej ustawie. Stosownie natomiast do treści art. 79 ust. 4 u.s.d.g., kontrolę wszczyna się nie wcześniej niż po upływie 7 dni i nie później niż przed upływem 30 dni od dnia doręczenia zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli. Jeżeli kontrola nie zostanie wszczęta w terminie 30 dni od dnia doręczenia zawiadomienia, wszczęcie kontroli wymaga ponownego zawiadomienia.

Na marginesie należy przytoczyć wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 9 grudnia 2010 r. (sygn. akt III SA/Wr 562/10) LEX nr 758017, zgodnie z którym: "Ustawodawca normując instytucję, o której mowa w przepisie art. 77 u.s.d.g. założył możliwość wystąpienia kontroli zgodnej z przepisami prawa bądź też kontroli przeprowadzonej z naruszeniem przepisów prawa. Nie przewidział zaś ustawodawca sytuacji, w której kontrolę należałoby uznać za nieważną. Samej kontroli przeprowadzonej z naruszeniem prawa nie można uznać za nieistniejącą (nieważną/niebyłą)."
 

Pytanie pochodzi z Serwisu Prawo i Zdrowie