Prace te prowadzone są przez Ministerstwo, we współpracy z Kancelarią Prezesa Kady Ministrów, Rządowym Centrum Legislacji oraz Ministerstwem Finansów.  Projekt ustawy będzie realizacją wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 5 grudnia 2013 roku. (sygn. akt K 27/13)

Niezwłocznie po przygotowaniu odpowiedniego projektu ustawy zostanie on podany do publicznej wiadomości. Ostateczny kształt i termin wejścia w życie projektu jest uzależniony od dalszego przebiegu wieloetapowego procesu legislacyjnego.

1 lipca 2013 roku weszły w życie przepisy znowelizowanej ustawy o świadczeniach rodzinnych, w myśl których świadczenie pielęgnacyjne w wysokości 820 zł (620 zł świadczenia oraz 200 zł z rządowego programu) przysługuje tylko niepracującym rodzicom i najbliższym krewnym dzieci niepełnosprawnych, niezależnie od dochodu rodziny, jeśli niepełnosprawność powstała przed osiągnięciem dorosłości.

Wcześniej świadczenie mogli pobierać też krewni osób z orzeczoną niepełnosprawnością, która powstała po 25. roku życia, a więc np. dzieci lub wnuki niepełnosprawnych rodziców. Teraz dla tej grupy dedykowany jest specjalny zasiłek opiekuńczy w wysokości 520 zł, przysługuje jednak tylko w przypadku, gdy łączny dochód dwóch rodzin: osoby sprawującej opiekę oraz osoby wymagającej opieki - w przeliczeniu na osobę - nie przekroczy obowiązującego kryterium dochodowego dla osób otrzymujących świadczenia rodzinne - obecnie 623 zł netto.

Jak zapowiadała we wrześniu 2013 roku wiceminister pracy Elżbieta Seredyn, zmiany legislacyjne będą zmierzały do przywrócenia świadczenia pielęgnacyjnego opiekunom osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności, których niepełnosprawność powstała w dorosłym życiu, jednak prawo do tej pomocy uzależnione będzie od stopnia niesamodzielności ocenianej wg skali Barthel.