Liderem inicjatywy jest Port Lotniczy Bydgoszcz. W ramach klastra działają też: Przedsiębiorstwo Uzdrowisko Ciechocinek, Lecznice Citomed, Centrum Medyczne Gizińscy, Thorn, Fundacja Rozwoju Energetyki Odnawialnej i Ochrony Zdrowia, Szkoła Języka Angielskiego w Toruniu oraz „Solanki” Uzdrowisko Inowrocław.

Jest to jedna z największych tego typu inicjatyw w sektorze turystyki zdrowotnej w Polsce, która angażuje podmioty samorządowe i komercyjne operujące w sektorze sanatoryjnym, usług medycznych i rehabilitacyjnych, transportowym, hotelowym oraz rekreacyjnym.
Oferta uzdrowiskowa i lecznicza regionu w połączeniu z potencjałem hotelowym oraz możliwością szybkiej i komfortowej podróży drogą lotniczą pozwoli na otworzenie regionu na turystykę zdrowotną z zagranicy. Celem przedsięwzięcia jest zwiększenie liczby gości z Europy Zachodniej, w tym ze Skandynawii. Klaster liczy również na turystów z regionu Zatoki Perskiej, którzy już odwiedzają uzdrowiska i kliniki w województwie.

- To pierwsza tak szeroka i spójna inicjatywa współpracy między podmiotami z różnych sektorów na rzecz rozwoju turystyki zdrowotnej w naszym regionie. Potencjał i doświadczenie zaangażowanych podmiotów pozwala stworzyć kompleksowe produkty jakich nie oferują inne regiony w Polsce i realnie zwiększyć ilość odwiedzających nas turystów z zagranicy. Turystyka medyczna to również dodatkowe możliwości rozwoju dla Portu Lotniczego, które już teraz przygotowuje się do tego tworząc m.in. specjalne „ścieżki szybkiej obsługi” dedykowane pacjentom w - powiedział Tomasz Moraczewski, prezes Portu Lotniczego Bydgoszcz i jeden z inicjatorów Klastra.

Inicjatywa uzyskała już dofinansowanie z funduszy unijnych między innymi na stworzenie strategii rozwoju oraz promocji usług zdrowotnych oferowanych przez podmioty w regionie. Obecnie złożony został kolejny wniosek obejmujący szereg działań wspierających promocję i sprzedaż usług zdrowotnych przez zrzeszone podmioty.

Wśród planowanych działań Klastra jest uruchomienie stałego połączenia lotniczego do jednego z portów w Skandynawii. Przeprowadzone analizy pokazały, że kierunek ten posiada duży potencjał i może znacząco wpłynąć na sukces działań sprzedażowo-promocyjnych Klastra. Zapewni bowiem szybki i wygodny dostęp do poszukiwanych w krajach skandynawskich wysokiej jakości i atrakcyjnych cenowo usług medycznych. W zasięgu branych pod uwagę lotnisk mieszka nawet kilka milionów  osób. Są tam również duże skupiska Polonii, w tym mieszkańców regionu kujawsko-pomorskiego, dla których bezpośrednie połączenie lotnicze z Bydgoszczą będzie stanowić duże udogodnienie.

W ramach Klastra stworzona zostanie między innymi nowoczesna platforma elektroniczna (portal internetowy), która wspierać będzie promocję i sprzedaż, ale także zarządzanie relacjami i obsługę turystów z Polski i zagranicy. Pozwoli ona na szybką i wygodną rezerwację wybranej oferty członków Klastra oraz na kontakt z dedykowanymi konsultantami, którzy będą mogli dokonać prekwalifikacji optymalnych usług dla pacjentów. Zaplanowane zostały także wizyty studyjne w krajach, które zgodnie z analizami będą stanowiły grupę docelową działań Klastra. Zostaną przygotowane obcojęzyczne materiały promocyjne jak też zaplanowano kampanię promocyjną wykorzystującą linie lotnicze i udział w międzynarodowych targach turystycznych.

-  Możliwość wygodnego połączenia lotniczego to duży atut naszego regionu w oczach turystów z Europy Zachodniej, ale też możliwość otwarcia się na klientów z dalszych obszarów, na przykład ze Skandynawii.  Liczymy, że będzie to obiecujący kierunek.  W celu stworzenia oferty dopasowanej do wymogów takich klientów będziemy w ramach Klastra współpracować z ekspertami i organizacjami, które specjalizują się w obsłudze tego typu klientów. Dotyczy to szkoleń dla personelu czy też tworzenia ofert uwzględniających różnice kulturowe – powiedział Tadeusz Chęsy, prezes Uzdrowiska Solanki.

- Inicjatywy klastrowe pozwalają w pełni wykorzystać potencjał regionu w zakresie turystyki zdrowotnej. Wpływają one nie tylko na rozwój przedsiębiorstw branży sanatoryjno-medycznej w województwie, ale poprzez podnoszenie jakości usług i wprowadzanie nowej oferty, budują  markę regionu w Polsce i na świecie jako destynacji turystki  zdrowotnej -  powiedział Edward Hartwich, wicemarszałek województwa kujawsko-pomorskiego.