Dobra komunikacja antidotum na krytykę oraz na idealizowanie ochrony zdrowia
\\

Wizerunek lekarza jest w dużej mierze kształtowany przez otoczenie medialne, w tym przez dziennikarskie materiały o przypadkach błędów i korupcji, które skupiają się na obrazach negatywnych, oraz przez seriale telewizyjne czy programy poradnicze, które na ogół ukazują heroiczny obraz lekarza i mądrość porad - mówi profesor dr hab. Tomasz Goban-Klas, redaktor naukowy książki „Komunikowanie w ochronie zdrowia – interpersonalne, organizacyjne i medialne”, która została opublikowana przez wydawnictwo Wolters Kluwer.

- Dobra komunikacja zewnętrzna placówki medycznej jest tu antidotum zarówno na nadmierne krytykowanie, jak i na idealizowanie możliwości służby zdrowia – wyjaśnia profesor.

Słaba komunikacja w ochronie zdrowia może mieć także jeszcze inne skutki. Według redaktora naukowego opracowania rosnąca roszczeniowość pacjentów jest związana nie tylko z coraz większymi oczekiwaniami co do sprawności każdego leczenia, każdej procedury, bez uwzględniania indywidualnych warunków podejmowania decyzji. - Prawnicy mamią odszkodowaniami, to skutek komercjalizacji, ale i słabej komunikacji zdrowotnej - dodaje profesor Goban-Klas.

„Komunikowanie w ochronie zdrowia” to pierwsza polska obszerna publikacja z zakresu nowego obszaru nauk społecznych i nauk o zdrowiu - komunikacji zdrowotnej, health communication. Składa się z trzech części poprzedzonych wprowadzeniem i zawierających po pięć analiz szczegółowych tematów i przypadków. Autorami są znani polscy filozofowie, językoznawcy, psychologowie, socjolodzy, informatycy oraz medioznawcy, w tym wielu z Uniwersytetu Jagiellońskiego. Najważniejsza z punktu widzenia inspiracji praktycznego działania jest część II, zatytułowana: Organizacja, która przedstawia problemy komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej placówki medycznej.

Książka umożliwia też zapoznanie się z tematyką, historią i szczegółowymi analizami z zakresu komunikowania w opiece zdrowotnej jako nowej dyscypliny praktyczno-naukowej. Może stanowić inspirację do przygotowania audytu komunikacyjnego w placówce medycznej. Umożliwia także lepsze zrozumienie wielostronnej roli i znaczenia komunikowania w sferze doskonalenia ochrony zdrowia a także uwrażliwia pracowników NFZ na włączanie w program działania kwestii usprawniania systemu komunikacji zdrowotnej.

Książka dostępna jest w Księgarni Profinfo.

Opracowanie: Magdalena Okoniewska

Źródło: www.profinfo.pl, stan z dnia 11 września 2014 r.

\
Data publikacji: 11 września 2014 r.