Kupiłam szczepionkę do odczulania, ale nie sprawdziłam okresu ważności. Szczepionka jest ważna jeszcze przez dwa miesiące. Alergolog stwierdził, że zaczynając teraz opakowanie nie wykorzystam nawet połowy przed upływem okresu ważności i polecił zwrócić szczepionkę w aptece.
Kto powinien sprawdzić termin ważności szczepionki pacjent czy farmaceuta?
Co należy z taką szczepionką zrobić? Oddać do hurtowni czy zutylizować?

W omawianym przypadku zwrot do apteki jest niemożliwy (zob. art. 96 ust. 5 ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne; tekst jedn.: Dz. U. z 2008 r. Nr 45, poz. 271 z późn. zm.; dalej jako: u.p.f.).
Zgodnie z art. 96 ust. 5 u.p.f. produkty lecznicze wydane z apteki nie podlegają zwrotowi. Wyjątkiem od tej reguły jest możliwość dokonania zwrotu produktów leczniczych z powodu wady jakościowej lub niewłaściwego ich wydania. Wady jakościowe odnoszą się do wad samego produktu, natomiast niewłaściwe wydanie zasadniczo do sytuacji wydania produktu niezgodnie z receptą.
W omawianym przypadku produkt (szczepionka) została wydana zgodnie z zaleceniem lekarza i w czasie ważności produktu (dwa miesiące). Tym samym zwrot się nie należy. Farmaceuta obowiązany jest do sprawdzenia leku pod kątem jego ważności w momencie sprzedaży, tzn. lek nie może być przeterminowany w chwili sprzedaży.
Osoba fizyczna może taką szczepionkę oddać do apteki, która posiada specjalne pojemniki na przeterminowane bądź nieużyte leki.
Dobrawa Biadun