Z umów, które gminy i powiaty podpisały z urzędami marszałkowskimi wynika, że dofinansowane zajęcia muszą być realizowane w oparciu o harmonogram, który stanowi element wniosku o wsparcie. Trwający 18 dni strajk szkolny zachwiał realizacją niektórych zajęć projektowych w szkołach podstawowych i ponadgimnazjalnych.

Sprawdź w LEX: Wynagradzanie nauczycieli oraz pracowników szkoły za okres strajku >

- Jeśli beneficjant nie zrealizował celów określonych w projekcie w stu procentach możemy proporcjonalnie zmniejszyć wartość przyznanego dofinansowania. To oznacza konieczność zwrotu już przekazanych środków lub zmniejszenia ostatniej transzy pieniędzy przekazanych. Strajkujące szkoły muszą się liczyć z takim ryzykiem – zwraca uwagę jeden z urzędników lubelskiego urzędu marszałkowskiego odpowiadający z wdrażanie środków unijnych.

Czytaj: W sobotę ZNP zawiesza strajk, ale go nie kończy>>
 

Szkoły muszą się śpieszyć

W najgorszej sytuacji są szkoły, które realizację projektów kończą w czerwcu. W Białej Podlaskiej, w takiej sytuacji jest kilka szkół podstawowych, które do końca roku szkolnego muszą zakończyć realizację projektów rozpoczętych w 2017 roku. W Zespole Szkół z Oddziałami Integracyjnymi w Białej Podlaskiej trwa projekt „Znam więc lubię”, dzięki któremu uczniowie mogą skorzystać z dodatkowych zajęć m.in. z fizyki, matematyki, chemii nauk przyrodniczych, języka obcego czy informatyki.  Wartość projektu to 442,5 tys. zł, z czego unijne dofinansowanie to 419 tys. zł. W ubiegłym tygodniu do realizacji pozostało 126 z 960 godzin. Zdaniem dyrekcji placówki nauczyciele zdążą odpracować godziny potrzebne do zakończenia projektu. Zadeklarowali to podczas rozmów z władzami szkoły.

W mieście podobne projekty współfinansowane ze środków unijnych realizuje kilka szkół. Gabriela Kuc-Stefaniuk, rzecznik prezydenta Białej Podlaskiej zapewnia jednak, że w żadnej placówce nie ma zagrożenia, że projekty nie zostaną zrealizowane. - W szczególnych sytuacjach zostanie zwiększona liczba zajęć w czerwcu. W części projektów zajęcia mogą być uzupełnione w roku szkolnym 2019/2020, bo dopiero wtedy kończą się te projekty – mówi rzecznik bialskiego magistratu.

 

Nauczyciele projektowi strajkowali w ograniczonym zakresie

Ze środków unijnych korzystają także dwie szkoły zawodowe ponadgimnazjalne w powiece tomaszowskim. Warty 1, 6 mln projekt „Kompetencje w zawodzie drogą do kariery ma zostać rozliczony do końca września tego roku. Z dodatkowych zajęć i staży od września 2017 roku skorzystało 310 uczniów.

- Nauczyciele tych szkół nie strajkowali dłużej niż tydzień, więcej ewentualnie niezrealizowane zajęcia projektowe zostaną odrobione – mówi Mariusz Kobiałka dyrektor Wydziału Oświaty, Kultury i Kultury Fizycznej  Starostwa Powiatowego w Tomaszowie Lubelskim.

Sprawdź w LEX:

Kalendarz zadań dyrektora - Maj 2019 >

Według jakich przepisów dyrektor szkoły powinien dokonać oceny pracy nauczycieli kończących staż w maju 2019 r.? >

Co powinien zrobić dyrektor szkoły w sytuacji strajku związków zawodowych, które nie chcą zaopiniować arkusza organizacji pracy szkoły? >

Czy rodzic ucznia szkoły podstawowej ma prawo odwołać się od oceny zachowania wystawionej przez nauczyciela w klasyfikacji śródrocznej? >

Więcej na ten temat znajdziesz w LEX Prawo Oświatowe. Czytaj komentarze ekspertów, śledź najnowsze zmiany w prawie i zadawaj pytania >