Gazeta Wyborcza 14.05. napisała, że uczniowie warszawskiego IX Liceum im. Hoffmanowej rozwiązywali na lekcji zadania, które później znalazły się wśród zadań maturalnych z matematyki.
Okazuje się , że same zadania licealiści mieli na tzw. standaryzacji w 2010 r. CKE aż dziewięć zadań z "zestawu standaryzacyjnego" umieściła na maturze 2011.
Absolwenci IX Liceum protestują przeciwko oskarżeniom. „W roku szkolnym 2009/2010 zostaliśmy poinformowani, że jako jedna z kilku klas maturalnych zostaliśmy wytypowani do tzw. matury standaryzującej organizowanej przez CKE. Napisaliśmy egzamin w marcu 2010 roku"- oświadczyli, podpisując się nazwiskami. Wyjaśniają, że egzamin wyglądał jak prawdziwa matura. Arkusze rozdano, a potem zabrał je przedstawiciel CKE. "Po egzaminie standaryzującym wspólnie spisaliśmy z pamięci zadania w celu lepszego przygotowania się do naszej matury. Udostępniliśmy je naszej matematyczce. Nie przypuszczaliśmy, że zostaną one bez jakiejkolwiek zmiany treści, danych oraz założeń umieszczone w głównym arkuszu maturalnym w roku 2011" - napisała czwórka absolwentów.
Potwierdzają to uczniowie innych szkół warszawskich.
Barbara Andrzejewska z CKE unika odpowiedzi na pytanie, dlaczego jeden z zestawów standaryzujących z 2010 r. został wykorzystany na maturze w 2011 r. niemal w całości. Podobnie dyrektor CKE Mirosław Sawicki: - Standaryzacja właśnie na tym polega, że się sprawdza konkretne zadania, ale podkreślam, że nigdy nie był standaryzowany cały arkusz.
Dyrektor Sawicki także twierdzi, że uczniowie nie mogli zapamiętać zadań i potem wykorzystać ich, przygotowując się do matury: - Nie wierzę też, że zadania mogły wyciec przez uczniów. Jestem przekonany, że w całej sprawie kluczowy jest wątek personalny. Tu musiał nastąpić jakiś przeciek i prokuratura to sprawdzi.

Źródło: Gazeta Wyborcza, 17.05.2011 r.