Czy za opanowanie umiejętności zawartych w podstawie programowej można postawić ocenę bardzo dobrą, czy są to tylko umiejętności na ocenę dostateczną?
 
Podstawa programowa precyzyjnie określa, czego szkoła jest zobowiązana nauczyć ucznia o przeciętnych uzdolnieniach na każdym etapie kształcenia. Jeżeli uczeń opanuje wszystkie umiejętności zawarte w podstawie programowej powinien otrzymać ocenę celującą.
 
Uzasadnienie
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2012 r. poz. 977) - dalej r.p.p., określa wymagania edukacyjne wobec uczniów kończących kolejne etapy kształcenia. Wiadomości i umiejętności, które uczeń zdobywa na każdym etapie edukacyjnym opisane są w języku efektów kształcenia. Cele kształcenia sformułowane są w postaci wymagań ogólnych, a treści nauczania oraz oczekiwane umiejętności uczniów sformułowane są jako wymagania szczegółowe.
W procesie dydaktycznym należy kształtować u uczniów konkretne umiejętności, które w podstawie programowej zostały bardzo precyzyjnie określone. Podstawa programowa stanowi obowiązujący na danym etapie kształcenia zestaw treści nauczania, oraz umiejętności, które są uwzględniane w programach nauczania i umożliwiają ustalanie kryteriów ocen szkolnych, oraz wymagań egzaminacyjnych. Podstawa programowa precyzyjnie określa, czego szkoła jest zobowiązana nauczyć ucznia o przeciętnych uzdolnieniach na każdym etapie kształcenia. Nauczyciel ma prawo wzbogacania i pogłębiania treści i kompetencji ponad zapisane w podstawie programowej, musi jednak pamiętać, iż nie może odbywać się to kosztem spełnienia wymagań zawartych w podstawie. W kolejnych tomach ośmiotomowej publikacji "Podstawa programowa z komentarzami", wydanymi przez Ministerstwo Edukacji Narodowej (na stronach 11 dostępnych na stronie www.reformaprogramowa.men.gov.pl), zamieszczona jest wskazówka "Jak poprzez ocenianie skutecznie motywować uczniów?", w której stwierdzono, że "...Podstawa programowa formułuje wymagania edukacyjne wobec uczniów kończących kolejne etapy kształcenia. Ocenianie bieżące powinno być poprzedzone przekazaniem uczniowi kryteriów oceniania, czyli informacji, co będzie podlegało ocenie i w jaki sposób ocenianie będzie prowadzone. Ponadto nauczyciele powinni ustalić kryteria, na podstawie których będą oceniać uczniów na koniec roku szkolnego. Muszą to robić zgodnie z obowiązującymi przepisami. Wreszcie pod koniec nauki w szkole podstawowej, w gimnazjum oraz w liceum uczeń jest poddawany zewnętrznej ocenie przeprowadzanej przez państwowy system egzaminacyjny. Zarówno ocenianie wewnątrzszkolne - bieżące oraz na koniec roku - jak ocenianie zewnętrzne odwołuje się do wymagań, sformułowanych w podstawie programowej."
Oczekiwane osiągnięcia uczniów powinny zostać przełożone na poszczególne stopnie szkolne dla odpowiednich zajęć edukacyjnych. Nauczyciel musi uwzględnić przy ich opracowaniu r.p.p., wybrany do realizacji program nauczania oraz rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. o warunkach i sposobach oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 83, poz. 562 z późn. zm.). Oznacza to dokonanie analizy dydaktycznej dokumentów dotyczących zasad oceniania, podstawy programowej i programu nauczania. Zarówno ocenianie wewnątrzszkolne - bieżące oraz na koniec roku - jak i ocenianie zewnętrzne odwołuje się do wymagań, sformułowanych w podstawie programowej.
Kryteria oceniania to szczegółowe wykazy wiadomości i umiejętności, pozwalające na wyrażanie poziomu osiągnięć uczniowskich przy pomocy odpowiedniej punktacji lub bezpośrednio w postaci stopni szkolnych.
Znajdują się one w szkolnym systemie oceniania. Nie ma potrzeby nowego formułowania kryteriów oceniania, wystarczy skonfrontować wcześniejsze zapisy dotyczące kryteriów oceniania z nową podstawą programową i ewentualnie dokonać niezbędnych poprawek.
Przedmiotowy system oceniania zawierając informacje o wymaganiach i kryteriach stosowanych w trakcie oceniania przedmiotowego, jest podporządkowany ZWO i spójny z podstawą programową w zakresie nauczania danego przedmiotu oraz przyjętym do realizacji programem nauczania.
 
Odpowiedź na pytanie pochodzi z serwisu Prawo Oświatowe/Abc>>