MEN w odpowiedzi na artykuł zamieszczony w dzienniku „Polska” z dnia 10.07 zatytułowany „Domowym przedszkolom będzie trudniej działać” wyjaśnia, że w 2005 r. ministerstwo ogłosiło konkurs na alternatywne formy wychowania przedszkolnego finansowany z funduszy europejskich. Środki na realizację tego zadania pochodziły z Europejskiego Funduszu Społecznego i zasobów krajowych. W wyniku tego konkursu powstało wiele projektów, których celem było upowszechnienie edukacji przedszkolnej wśród dzieci w wieku 3-5 lat zamieszkałych na terenach wiejskich, na których nie było przedszkoli. Projekty zrealizowano do 31 marca 2008 roku. Ogółem powstały 803 alternatywne formy edukacji przedszkolnej, w których znalazło miejsce 10.550 dzieci.
Zgodnie z zapisami warunków projektu, obowiązkiem beneficjenta jest zapewnienie jego trwałości przez 5 lat po jego zakończeniu, co należy rozumieć, jako kontynuację działań zgodnych z wymogami projektu, w tym także zapewnienie źródeł finansowania funkcjonującej placówki. W przeciwnym razie beneficjent może zostać zobowiązany  do zwrotu środków otrzymanych na projekt. Warunek trwałości projektu stanowi podstawowy wymóg programów dofinansowanych ze środków Unii Europejskiej, zgodnie rozporządzeniem Rady Europy 1260/99.
Nowelizacja ustawy z 7 września 2007 r. o systemie oświaty otwierała możliwość wsparcia finansowanego tych przedszkoli, umożliwiając dotrzymanie wymogu trwałości, a jednocześnie uzyskanie dalszego dofinansowania z budżetu jednostek samorządu terytorialnego. Z informacji napływających do MEN wynika, że gminy zadeklarowały wsparcie dla istniejących form wychowania przedszkolnego, wprowadzając w tym celu zmiany do swoich uchwał budżetowych.  
Zainteresowane podmioty mogą również występować o środki finansowe w ramach Programu Operacyjnego  Kapitał Ludzki na lata 2007-2013. Zarządzanie projektami odbywa się na poziomie regionalnym, dlatego też możliwość korzystania z dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego jest uzależniona od priorytetów przyjętych przez marszałków województw. 
MEN nie zgadza się z tezami artykułu, że wprowadzone w rozporządzeniu o alternatywnych przedszkolach wymogi dotyczące przygotowania pomieszczeń utrudniają działanie tych przedszkoli. „Ze względów bezpieczeństwa konieczne jest stosowanie się do przepisów obowiązującego prawa budowlanego (zmiany nie leżą w kompetencji Ministra Edukacji Narodowej)” – czytamy w wyjaśnieniu ministerstwa.
„W myśl§ 4c ust. 2  rozporządzenia, rodzice biorący udział w opiece nad dziećmi w placówce i wykonujący takie czynności jak karmienie dzieci, przygotowywanie posiłków, napojów itp., muszą mieć orzeczenie lekarskie o braku przeciwwskazań do wykonywania w/w czynności; orzeczenie może wydać np. lekarz pierwszego kontaktu. Istotą tego przepisu jest zminimalizowanie ryzyka przeniesienia zakażenia na dzieci” Występujące w Polsce przypadki gruźlicy, chorób pasożytniczych i zatrucia pokarmowe są powodem nałożenia na rodziców lub innych dorosłych członków rodziny pełniących funkcje opiekuńcze obowiązek wykonania przed przystąpieniem do pracy badań -  napisano w wyjaśnieniu.
 
Źródło: MEN, 11.07.2008 r.