MEN zawiesiło na stronie internetowej wykładnię prawną dotyczącą zawartości arkuszy egzaminu gimnazjalnego.

Treść arkuszy egzaminacyjnych jest  regulowana standardami wymagań egzaminacyjnych, wydanymi na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 10 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004r. Nr 256, poz.2572, z późn. zm.). Przepis ten stanowi, że standardy powinny uwzględniać cele i zadania edukacyjne, zakres treści nauczania oraz umiejętności i osiągnięcia uczniów zawarte w odpowiednich podstawach programowych.

Zgodnie definicją podaną w art. 3 pkt 13 ustawy oświatowej, podstawa programowa to obowiązkowe, na danym etapie kształcenia, zestawy celów i treści nauczania oraz umiejętności, a także zadania wychowawcze szkoły, które są uwzględniane odpowiednio w programach wychowania przedszkolnego i w programach nauczania oraz umożliwiają ustalenie kryteriów ocen szkolnych i wymagań egzaminacyjnych.

Aktualnie obowiązujące standardy wymagań egzaminacyjnych zawiera rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 sierpnia 2001 r. w sprawie standardów wymagań będących podstawą przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów, zaś aktualnie obowiązująca podstawa programowa jest zawarta w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 26 lutego 2002 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczegól­nych typach szkół (Dz.U. Nr 51, poz. 458, z późn. zm.).

Standardy wymagań z zakresu przedmiotów humanistycznych na egzaminie gimnazjalnym, w punkcie A.I.6), mówią, że uczeń analizuje, porównuje, porządkuje i syntetyzuje informacje zawarte w tekstach kultury. Z kolei podstawa programowa z języka polskiego na poziomie gimnazjalnym zawiera zestaw tekstów kultury, wśród których są: „Kamienie na szaniec” Aleksandra Kamińskiego i „Syzyfowe prace” Stefana Żeromskiego.

Źródło: MEN, 30.04.2008r.