Najlepszym sposobem na integrację grupy i rozwiązywanie jej wewnętrznych problemów są zajęcia integracyjne zaplanowane przez specjalistów z uwzględnieniem możliwości i potrzeb uczniów. Zajęcia takie składają się z różnorodnych zabaw, których zadaniem jest angażowanie na równi wszystkich osób w danej grupie, wzmacnianie ich poczucia własnej wartości i budowanie atmosfery zaufania, akceptacji, współpracy i wzajemnej troski. W licznych publikacjach czy w internecie znaleźć można wiele scenariuszy takich zajęć, istnieją również specjaliści zewnętrzni i firmy, które zawodowo oferują poprowadzenie tego typu zajęć w szkole. Kadra szkolna może poprowadzić je samodzielnie – wymaga to jednak dobrego planu i odpowiednich przygotowań, a także fachowej realizacji umożliwiającej osiągnięcie założonych celów.
Szczególnie dobre efekty dadzą zajęcia integracyjne w połączeniu z atrakcyjnym wyjazdem, należy jednak upewnić się, czy wszystkie dzieci będą miały możliwość uczestnictwa – jeśli nie, wyjazd integracyjny mija się z celem. Na szczęście uczniów integrować można zarówno podczas wyjazdu czy jednodniowego wyjścia w plener, jak i na miejscu, na terenie szkoły. W zależności od możliwości danej placówki, na integrację przeznaczyć można kilka dni lub godzin, jednak decydując się na wersję minimum, lepiej zarezerwować co najmniej 3-4 godziny lekcyjne – w krótszym czasie, szczególnie w przypadku nowopowstałych klas, trudno osiągnąć miarodajne efekty.
Metod jest wiele, mamy więc ogromny wybór. Warto zadbać, by zajęcia były zróżnicowane i angażowały na zmianę całą grupę, grupę podzieloną na zespoły czy pary (pary powinny się zmieniać), czy wreszcie wiązały się z indywidualną pracą ucznia, której efekty będzie następnie prezentował grupie. Dobierając zestaw zajęć, warto zadbać, by każda osoba znalazła coś dla siebie i mogła się wykazać, unikać zaś należy rywalizacji. A jeśli przyjmujemy w klasie nowego ucznia, postarajmy się uwzględnić jego potrzeby, możliwości i talenty, aby miał szansę błysnąć przed resztą klasy i zdobyć jej uznanie. Zajęcia należy zacząć od przedstawienia się uczestników – każda osoba powinna też otrzymać możliwość powiedzenia kilku słów o sobie (np. swoich zainteresowaniach, talentach i sukcesach, posiadanych zwierzętach czy upodobaniach dotyczących książek, kina, muzyki czy kuchni).