Zarząd powiatu powołał kandydata, wyłonionego w drodze konkursu, na stanowisko dyrektora regionalnego centrum edukacji zawodowej (RCEZ). Wykonanie uchwały, w tym zawarcie umowy o pracę powierzył staroście.
Uchwałę zaskarżył związek zawodowy. Zdaniem związku konkurs został przeprowadzony z naruszeniem rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 kwietnia 2012 r. w sprawie regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora publicznej szkoły lub publicznej placówki oraz trybu pracy komisji konkursowej.
W odpowiedzi na skargę zarząd powiatu wskazał, że zaskarżona uchwała nie jest sprawą z zakresu administracji publicznej, nie należy do aktów prawa miejscowego jednostek samorządu terytorialnego ani też do innych niż akty prawa miejscowego aktów jednostek samorządu terytorialnego i ich związków podejmowanych w sprawach z zakresu administracji publicznej.
Jest natomiast czynnością z zakresu prawa pracy. Powołując się na orzecznictwo sądów administracyjnych organ podał, że powierzenie stanowiska dyrektora szkoły publicznej jest czynnością z zakresu prawa pracy a jako taka objęta jest kognicją sądów powszechnych.
WSA zgodził się ze stanowiskiem zarządu powiatu, iż powierzenie stanowiska dyrektora publicznej szkoły jest czynnością z zakresu prawa pracy prowadzącą do nawiązania stosunku pracy i nie ma ona charakteru czynności z zakresu publicznej administracji samorządowej. Nie następuje to w drodze decyzji administracyjnej ani innej czynności z zakresu administracji publicznej. Spory zaś na tym tle podlegają rozpoznaniu przez sądy powszechne. Kandydatowi wyłonionemu w drodze konkursu nie można, stosownie do art. 36a ust. 2 ustawy o systemie oświaty, odmówić powierzenia stanowiska dyrektora. Osoba wyłoniona w konkursie ma zatem roszczenie o nawiązanie stosunku pracy na wymienionym stanowisku a właściwym w sprawie rozpatrywania sporów w tym zakresie jest sąd powszechny – uznał WSA.

Na podstawie:
Postanowienie WSA w Rzeszowie z 4 czerwca 2013 r., sygn. akt II SA/Rz 229/13, nieprawomocne