Poszczególne czynności podejmowane w postępowaniu konkursowym przez komisję konkursową, w tym czynność polegająca na odmowie dopuszczenia kandydata do postępowania konkursowego, która przyjmuje formę uchwały, nie podlegają kontroli sądów administracyjnych - orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie, odrzucając skargę na rozstrzygnięcie komisji konkurowej.
 
Sprawa dotyczyła kandydata na dyrektora szkoły podstawowej, którego komisja prowadząca konkurs nie dopuściła do postępowania konkursowego, ponieważ przedstawione przez niego zaświadczenie lekarskie nie zostało wydane w przepisanym trybie. Odmowę dopuszczenia do konkursu kandydat uznał za nieuzasadnioną i zaskarżył uchwałę komisji do WSA.
 
Ten uznał jednak, że uchwały komisji konkursowych nie podlegają kognicji sądów administracyjnych, nie stanowią bowiem żadnego z aktów wymienionych w art. 3 § 2 ustawy z dnia 20 sierpnia 2002 - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270) i nie podlegają kontroli sądowoadministracyjnej. 
 
Wynika to ze statusu komisji konkursowej. Nie można jej, zdaniem WSA, przypisać cech organu administracji, ponieważ powoływana jest w szczególnym celu, a przepisy ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty - Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) wyznaczają jej zadania, które sprowadzają się do funkcji doradczej dla organu administracji.
 
Przepisy nie wyposażąją komisji w uprawnienia władcze, a jej czynności - podejmowane w oparciu o regulamin konkursu - nie mieszczą się w kategoriach aktów oraz czynności podlegających kognicji sądów administracyjnych. Uchwały komisji nie można nawet, według sądu, zakwalifikować jako "inny akt lub czynność z zakresu administracji publicznej dotyczący uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa", ponieważ celem jej działania jest jedynie wyłonienie kandydata na stanowisko dyrektora, nie oznacza to z góry, że taki kandydat posiada jakiekolwiek uprawnienia do kierowania placówką
 
Źródło:  Postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 15 grudnia 2011 r. (sygn. akt III SA/Kr 965/11).